1HD-T hovedlager-problemer

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Brukeravatar
Roall
Innlegg: 956
Ble med: tir mar 23, 2004 6:16 pm
Lokasjon: Vikhammer

1HD-T hovedlager-problemer

Innlegg av Roall »

tore
Norway
60 Posts
Posted - 19 Mar 2003 : 13:43:00
Til de som ennå ikke har opfattet det,og de som ønsker seg en hdj80 (hvem gjør ikke det?). 1990 -1994 1HD-T modeller har hatt store problemer med hovedlagrene og noen er helt utslitte etter bare 100.00.km. Jeg har ikke sett noe på disse sidene om dette problemet. Jeg har hørt flere som har tenkt å kjøpe disse bilene uten å undersøke om disse lagrene er byttet ut med noen bedre. Like overasket ble jeg da verksmesteren på en av Toyota-forhandlerne ikke ante noe om denne svakheten. Ta en titt på denne linken og bestem selv om du vil kjøpe en... http://www.safari4x4.com.au/80scool/tec ... rings.html

Kanskje denne linken burde ligge på teknisk på siden??
Hva mener du Hans Ole?

MVH
tore
--------------------------------------------------------------------------------------
Hans-Ole
Norway
36 Posts
Posted - 20 Mar 2003 : 13:24:23
Skal legge den ut under teknisk på hjemmesiden

Hans-Ole
--------------------------------------------------------------------------------------


tore
Norway
60 Posts
Posted - 29 Mar 2003 : 15:04:40
Jeg har nylig fått høre at dette problemet oppstår om man ikke bytter olje etter spes. Har vel litt problemer med å tro at det løser hele problemet. NOEN ganger må vel eierenee av disse bilene ha byttet olje, innen 100.000km, før den gikk til helvete....

Noen med erfaring på dette??

Tore
--------------------------------------------------------------------------------------
SteinH
84 Posts
Posted - 01 Apr 2003 : 10:06:52
Toyota Norge kan fortelle at de pr. i dag har ikke hatt dette problemet her i landet med LC'r kjøpt her i Norge. Norske LC'r fikk nedjustert turbotrykket fra 0,85 til 0,75 så kanskje dette har noe å si også og hvis en slurver med oljeskift i tillegg så er det ikke så rart at ting ikke holder. Australia har jo hatt mest av dette problemet, men det er kjent fra Tyskland, Nederland og Island. Dessuten er det forholdsvis rimelig å bytte rådelagrene fremfor motorhavari.
--------------------------------------------------------------------------------------
tore
Norway
60 Posts
Posted - 01 Apr 2003 : 14:33:35
Klart det er billiger å få gjort så slipper man å tenke mer på det.
Fikk for morro skyld en pris på jobben fra Toyota. 17000 spenn,og det var før moms tror jeg.

Tore
--------------------------------------------------------------------------------------
SteinH
84 Posts
Posted - 01 Apr 2003 : 18:34:05
Åjøyemeg, det var noe så jævli til pris da.....godt det var for moro skyld.
Sist jeg sjekket prisen pr. rådelager kostet de ca. kr 65,- + mva. Det å ta av bunnpanna + rør til oljepumpa burde enhver klare som har mekket litt bil tidligere, deretter har du full tilgang på alle lagrene. Da kan du regne ut toleransene på veiv og råde, og bestille lager hos Toyota. Renslighet er veldig viktig!!!
Ønsker du å gjøre dette selv så si i fra hvis du trenger spesifikasjoner så kan jeg sikkert hjelpe deg.
--------------------------------------------------------------------------------------
Bergom
25 Posts
Posted - 01 Apr 2003 : 20:04:35
Toyota på Kongsberg gjør den jobben for 7500krSå dem som skulle ha 17000 må ha glemt å bytte batterier i kalkulatoren
--------------------------------------------------------------------------------------
beaas
23 Posts
Posted - 02 Apr 2003 : 10:16:04
Jeg fikk pris gjeldende for oktober 2002 på 6000 kr inkl moms Toyota Storo. Fikk ikke gjort det da, men det blir nok nå til høsten.

Bjørn Erik
--------------------------------------------------------------------------------------
tore
Norway
60 Posts
Posted - 02 Apr 2003 : 14:44:41
Da MÅ jeg vel huske feil da! Det skal jeg skjekke ut på nytt! Prisen inkluderte alle lagrene i veiva, men det er vel en regel når man først er igang. Det høres jo ut som det er mulig å gjøre selv, Stein. Det er bare å psyke seg opp til litt olje i håret.

Merkelig at problemene er vist i enkelte land når motoren er den samme!

Tore
--------------------------------------------------------------------------------------

vargemann
8 Posts
Posted - 20 Apr 2003 : 00:21:57
Det er en vesentlig forskjell på å bytte rådelager og veivlager så her tror jeg det er en del misforståelse ang pris på reparasjon.Det er vel rådelager som er problemet og det er jo kurant å bytte i forhold til veivlager.
--------------------------------------------------------------------------------------
tore
Norway
60 Posts
Posted - 20 Apr 2003 : 16:42:05
ok! Det forklarer forskjellen, for det var nemlig sytten deilige tusenlapper for møkkajobben

Tore

Topic
Brukeravatar
neowulf
Innlegg: 154
Ble med: ons jun 09, 2004 12:45 am

Innlegg av neowulf »

skal du gjøre dette selv komer delene seg på 3-5' alt etter hvor dyre knuter du velger, åsså er det greit og sette doble tetteringer mellom knokkelhus og diff, dette krever litt arbeid men hvist du bestemmer deg får å gjøre jobben selv og sette dobble tettninger må du kutte den ene tettningen ned ca 3mm på flensen uten at den blir så varm at gummien smelter å uten at du skader selve tetteringen med værktøyet,men det er hvertfall mye billigere og bedre en å kjøpe ny axling.

lykke till
rappkjeft
Innlegg: 2
Ble med: fre aug 11, 2006 3:25 pm
Lokasjon: Stavanger
Kontakt:

Innlegg av rappkjeft »

Har nå skifta Rådelager og veivlager på en Toyota Land cruiser hdj 80 94mod gått 320,000 de var de fremste lagrene som var dårligst.
Toyota på Sandnes var vansklige. Eg fekk ikke noen rabatt på delene selv om eg sa at eg var medlem av nlck. Og at dettehar vært et problem/svak het på disse motorene. Dette syntes eg var dårlig service. Hadde nissan patrol før og da fekk eg i alle fall Prosenter på delene. Når eg var medlem av patrol kubben.
Går de ikke så prøv igjen med full gas
www.rappkjeft.no
Jarle
Innlegg: 677
Ble med: fre mai 14, 2004 2:02 pm
Lokasjon: Os

Innlegg av Jarle »

Her på forumet er det vel en del som har skiftet rådelager på HD-T motorene sine.
Etter hva jeg kan finne ut, er det ikke skiftet på min 1995 modell. (Produsert i november 1994). Og jeg innbiller meg at jeg kan høre litt tikkelyd til tider, så jeg kommer til å skifte rådelagre.
Det jeg lurer på er om man bør åpne og måle veivaksel før man bestiller lager? Er det noen vits i å kjøpe overmåls-lagre hvis ikke veivakselen har vært slipt?
I følge min nærmeste Toyota delepusher, må man til Belgia for å hente disse lagrene, det gir ca 1 uke leveringstid. Prisen er ikke avskrekkende, ca 1600 inkl MVA, før evt rabatt for et sett på 6 stk. -Men jeg kunne tenke meg å bare ta ned bunnpanna en gang, og skifte til rett dim på lagrene med det samme.
Til de som har skiftet: ble det satt inn overmålslager, eller de med opprinnelig mål?
Takknemlig for alle kommentarer.
Jarle
shoe
Innlegg: 649
Ble med: ons mai 05, 2004 10:15 am
Lokasjon: Jevnaker

Innlegg av shoe »

Hei Jarle,
Rådelager problemer gjaldt på de fleste motorer produsert fra 1990 til og med 1994, det betyr jo alle 1hd-t motorer(8 ventiler). Det har vel vært en innrømmelse fra Toyota i Australia om at dette var et problem og at nyere lagerskåler hadde en annen legering, som ikke ble utmattet og løste seg opp.
Hører du tikkelyder fra veiv og du har lavt oljetrykk bør du sjekke raskt. Problemet gir jo også metallisk spon i oljapanna som kan sjekkes med sil når du tapper av.
Du må av med oljepanna å sjekke først uansett.
Hvis noen av veivtappene er slipt, må du måle først. Hvis den er org. noterer du deg tallet som står på siden av hver råde(stemplet inn i skjøt mellom øvre og nedre rådelagerhus). Deretter leser du av tallene i bakkant av på veiva, disse tallene tilsvarer slipningen på hver veivtapp. Tallene varierer vanligvis fra 1 - 4. Tall på råde og tilsvarene tall på veiv legges sammen og da har du nummeret på tåleranseslipingen du skal bestille fra Toyota.
Eksempel: Tall på råder er 222222. Tall bakerst på veiv er 111122. Da skal du bestille rådelager med merking 333344.

Du har ikke nevnt noe om hvor langt motoren har gått, men er dette først blitt gjort så skal ikke dette problemet opptre mer. Jeg skiftet mine på noe over 150000. De var ganske fine, men jeg byttet allikevel.

Ønsker du å bruke uorginale lager f.eks. fra ACL Bearings bør du måle før du bestiller(mulig tall på veiv kan gi dimensjon på hver tapp) og kontrollmåle med Plastigage når du monterer nye skåler.
Jarle
Innlegg: 677
Ble med: fre mai 14, 2004 2:02 pm
Lokasjon: Os

Innlegg av Jarle »

Hallo igjen,
Bjørn: Jeg er ikke sikker på at problemet ligger i rådelagrene. Jeg er faktisk ikke sikker på at jeg har noen særlige problemer i det hele tatt. Ser at bilen min stort sett har fått Ultron (Esso?) syntetisk olje. Regner med at den er like bra som noen. Bilen min har nå gått ca 207 tusen km. Og etter å ha lest litt rundt på nettet, finner jeg ut at biler produsert fram til tidlig på høsten 1994 har hatt store problemer med akkurat disse lagrene.(Min er produsert i November 1994). Det ser ut til at lagrene skaller av, og blir slarkete. Det igjen fører faktisk til at stempelet kan slå oppi toppen på vei opp (tikking), samt til skader på veivaksel pluss diverse skit alleveier dersom dette får spredd seg. Det er ikke rapportert om noen andre problemer dersom man har skiftet lagre i tide, og jeg ser det som bekreftet at det er disse lagrene som er problemet. Jeg ønsker iallefall å skifte dem som en billig forsikring mot det som verre er. Helt garantert blir man nok aldri, desverre.

Shoe: Jeg har ingen problemer med lavt oljetrykk, iallefall hvis oljetrykksmåleren er i orden. Spon i oljen sjekker jeg når jeg tapper ned.
Toyota bekrefter at man må åpne å lese av merkingen i bunnen av blokken. Får manne meg opp når jeg får bunnpannepakningen, slik at jeg kan skru ned bunnpanna og inspisere og evt sette sammen igjen hvis det ikke ser for ille ut.

Takk for gode tips!
Jarle
Jarle
Innlegg: 677
Ble med: fre mai 14, 2004 2:02 pm
Lokasjon: Os

Innlegg av Jarle »

Nå har jeg skrudd ned bunnpanna, og jeg ser to typer numre. På vaivakselen, ved siden av veivstaken står det f.eks "222 222".
På veivakselen, i delingen for lageret står det f.eks "38 P 3B". Vi får se om Toyota finner ut av det.
Er det forresten noen med verkstedmanual som kan sjekke momentet på veivstakeboltene, og om de er av en slik type som ikke skal brukes igjen?
Jarle
Jarle
Innlegg: 677
Ble med: fre mai 14, 2004 2:02 pm
Lokasjon: Os

Innlegg av Jarle »

Her er et bilde av herligheten. Ikke lett å se merkingen på det blanke feltet til venstre i bilden (222 222). Merkingen på veivstaken kommer tydelig frem.

Så igrunn reint og fint ut inni der. Må ha en ny pipe, 12 mm stjerne. Fikk ikke boltene opp med fastnøkkel.
Skal bli spennende å se på lagrene.
Vedlagte filer
P1070005 640x480.JPG
P1070005 640x480.JPG (43.71 KiB) Vist 20772 ganger
Jarle
shoe
Innlegg: 649
Ble med: ons mai 05, 2004 10:15 am
Lokasjon: Jevnaker

Innlegg av shoe »

Hei,
nummeret på bakre veivakselskinke stemmer.
Har du et annet nummer på andre siden av råden?
Det som vises av bildet stemmer ikke.
Jarle
Innlegg: 677
Ble med: fre mai 14, 2004 2:02 pm
Lokasjon: Os

Innlegg av Jarle »

Hei igjen.
Nå fikk jeg kopi av de aktuelle sidene i verkstedshåndboken av Hegre Bil i Stavanger/Forus. Da ser jeg at tallene stemmer likevel.
De seks 2-tallene på akslingen indikerer at her er det Mark 2 på alle lagertappene. På veivstakene er det "38P3B" som indikerer mark nummer 3 for denne veivstaken. Disse tallene skal summeres, da får man Mark 5 for lageret for denne veivstaken.
Jarle
shoe
Innlegg: 649
Ble med: ons mai 05, 2004 10:15 am
Lokasjon: Jevnaker

Innlegg av shoe »

Huffda, det er jo små forskjeller på disse bilene for hvert eneste år jo.
Godt du fikk kopi av manualsidene. På mine var det kun ett tall på råden.
Det skal vel i værste fall stå preget inn et nummer på eksisterende skåler.

Tips til slutt: Renslighet, renslighet, renslighet. Det kan ikke nevnes for ofte. Skal se om jeg kan finne igjen og ta bilder av en katalog jeg hadde da jeg jobbet på Otto Kaarud AS, den viser forskjellige typer feil på lagerskåler. Kan jo være interessant...
Frankie
Innlegg: 11
Ble med: fre feb 10, 2006 10:48 pm
Lokasjon: MOLDE

Har nylig skiftet lager.

Innlegg av Frankie »

Hei

Etter å ha lest utalige artikkler på nettet både fra inn og utland, må jeg innrømme at jeg etterhvert tok beslutningen om å skifte rådelager på min 93 mod.

Denne tanken ble forsterket av jeg har montert intercooler, justert turbotrykk og skiftet ti 3" eksos. Det er jo disse lagrene som blir mest belastet. Dessuten kunne jeg ane at oljetrykket på tomgang hadde gått noe ned, og lå rett under nedre strek.

Lagre ble skiftet på Toyota i går. 11 av skålene så bra ut, men den 12. ligner på flere jeg har sett bilde av med krater og striper i midten.
Trodde mine lager i utgangspunktet skulle være i orden da bilen enda ikke har gått 200.

Dette understreker hvor viktig det er å ha kontroll på lagerene, motoroverhaling kan bli dyrt.

Er det noen som vet om de nye lagrene er sterkere enn de som satt i fra før, og om jeg nå er kvitt framtidige problemer med svake lager.

Frankie
Jarle
Innlegg: 677
Ble med: fre mai 14, 2004 2:02 pm
Lokasjon: Os

Innlegg av Jarle »

Spesifikasjonen ble endret i måned 08-1994. Så i teorien har du da hatt av de lagrene som var "dårlige/utsatt for havari".
Alle nye lagre som blir solgt nå er med ny spesifikasjon. Om de er bedre eller ikke vet vi jo ikke, men det har iallefall ikke vært rapportert om havarier på samme måte som med de tidligere lagrene.
Jeg skal også skift lagre, selv om min er produsert etter den magiske 08-1994. Jeg venter på nye lagre, samt en utvendig torx-pipe for å få delt veivstakene.
Jarle
Frode Hultgren
Innlegg: 262
Ble med: tor nov 02, 2006 3:08 pm
Lokasjon: Trondheim
Kontakt:

Innlegg av Frode Hultgren »

Torx pipe vil ikke funke. Den har 6 kanter. Det du må bruke er en helt vanlig 12 kant pipe. Fortrinnsvis av en god kvalitet.
Det er akkurat det samme med topp boltene også
Jarle
Innlegg: 677
Ble med: fre mai 14, 2004 2:02 pm
Lokasjon: Os

Innlegg av Jarle »

Bestilte pipen hos toyota etter nummeret i Verkstedsmanualen, så jeg regner med det blir riktig type uansett hvor mange kanter den har. Toyota opererer tydeligvis med nettopriser på verktøy, så den var ikke dyr.
Jarle
Ola
Innlegg: 83
Ble med: man mai 24, 2004 5:13 pm
Lokasjon: Flisa

Innlegg av Ola »

Hei!

Er det noen som vet noe om når det evt. var lager problemer med 1HD-FT-motoren??? (24ventileren) :roll:

Chassis-, motornummer eller årstall? :?: :?:

Mvh
Ola
Survival of the FATTEST...
Jarle
Innlegg: 677
Ble med: fre mai 14, 2004 2:02 pm
Lokasjon: Os

Innlegg av Jarle »

Det har ikke vært same problemer med 24 vntilers motoren.
Jarle
Ola
Innlegg: 83
Ble med: man mai 24, 2004 5:13 pm
Lokasjon: Flisa

Innlegg av Ola »

Survival of the FATTEST...
Jarle
Innlegg: 677
Ble med: fre mai 14, 2004 2:02 pm
Lokasjon: Os

Innlegg av Jarle »

Nå har jeg fått skiftet ut rådelagrene. De fleste så ut som nye, men på den fremste sylinderen var det kommet en del striper i lageret, samt at på noen plasser ser det ut til at det er små områder med annen farge. Skal prøve å få noen som har greie på slikt til å uttale seg.
Spørsmålet er om det er dårlig lagermateriale, uren olje eller for dårlig smøring.
Vedlagte filer
Sylinder #5
Sylinder #5
P1150109 640x480.JPG (25.72 KiB) Vist 19429 ganger
Fremste sylinder
Fremste sylinder
P1160116 640x480.JPG (16.07 KiB) Vist 19429 ganger
Jarle
Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1414
Ble med: ons mai 12, 2004 10:16 am
Lokasjon: Hamar

Innlegg av beaas »

Til informasjon så byttet jeg rådelagrene på min norske GX på 175000 km. Disse var helt fine og som verkstedmesteren på Hell Bil Lade sa det så kunne han solgt de en gang til. Nå er bilen min produser i nov 94, kjørt med oppjustert trykk, IC og justert pumpe siden 95000, aldri kjørt noen tunge hengere og generellt kjørt pent! Spesielt til motor har blitt varm! Byttet olje og filter ved 10000 på den tiden og bruker helsyntetisk.

Jeg har lest noen teorier om at de blir dårlige med manglende oljeskift, for hard belastning på lavt turtall og da gjerne kombinert med terrengkjøring i bratte bakker!

Uansett greit å bytte! Og Ola, såvidt jeg vet så er det veldig få 24V som har hatt problemer med dette. Kanskje så få at det skyldes fører og tingene over, kanskje...

Bjørn Erik
Svar

Tilbake til «Motor 8x»