Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
superhansen
Innlegg: 716
Ble med: man sep 23, 2013 10:47 am
Lokasjon: Drøbak

Re: Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Innlegg av superhansen »

Vil anbefale at du har ei sånn unbrakopipe i rett dim tilgjengelig.Det er trangt,men med ei pipe så går det greit å få inn skruene,særlig den innerste med å bruke pipa alene uten skralle.

Bilde

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
120 GX 08 mod.
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Innlegg av Andreas30 »

superhansen skrev:Vil anbefale at du har ei sånn unbrakopipe i rett dim tilgjengelig.Det er trangt,men med ei pipe så går det greit å få inn skruene,særlig den innerste med å bruke pipa alene uten skralle.

Bilde

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Smart den var fin kjekt med en sann som er sammensatt
jeg har pleid og bruke bits og det hender de er litt vonde for de kan falle ned
superhansen
Innlegg: 716
Ble med: man sep 23, 2013 10:47 am
Lokasjon: Drøbak

Re: Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Innlegg av superhansen »

Du mister mest sannsynlig den der minst engang også,så det er bare å ta av den fremste bukplata først som sist,he he..

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
120 GX 08 mod.
asgeir75
Innlegg: 94
Ble med: søn apr 03, 2011 10:41 pm
Lokasjon: Sandnes

Re: Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Innlegg av asgeir75 »

Da var det gjort, gikk egentlig veldig greit. Løsnet den ovenfra, og satt den nye SCV'en på plass via hjulbuen etter å ha tatt av venstre forhjul. Strammet boltene ovenfra. Tok meg sikkert et par timer med lite effektivt arbeid inkl skifte av dieselfilter.

Til info. Bilen er kjørt 130000 05 mod 166hk. Har ikke hatt andre problemer med bilen annet enn at motoren dauer etter langtur, idet jeg stopper og skal parkere. Langtur for meg er ca 7 mil til fjells. Dette har skjedd 3 ganger, eller hver gang jeg har vært på fjellet de siste ukene. Kobler fra batteriet i noen minutter, deretter starter bilen fint igjen. Har ikke merket noe til diesel banking eller mistet kraft, heller ingen feilkoder å se....

Skal forhåpentligvis til fjells ila uka med den nye scv'en, så får vi se hvordan det går.

Bilder:
for meg var det lettest å sette inn ny scv denne veien
for meg var det lettest å sette inn ny scv denne veien
IMG_0275.JPG (138.92 KiB) Vist 18868 ganger
FullSizeRender.jpg
FullSizeRender.jpg (258.58 KiB) Vist 18868 ganger
fjernet gammel scv ovenfra
fjernet gammel scv ovenfra
FullSizeRender – Kopi (2).jpg (248.91 KiB) Vist 18868 ganger
FullSizeRender – Kopi (3).jpg
FullSizeRender – Kopi (3).jpg (341.92 KiB) Vist 18868 ganger
ny ventil på plass
ny ventil på plass
FullSizeRender – Kopi (4).jpg (89.73 KiB) Vist 18868 ganger
nytt originalt filter
nytt originalt filter
FullSizeRender – Kopi.jpg (85.97 KiB) Vist 18868 ganger
989 rett i filteret
989 rett i filteret
IMG_0290.JPG (102.37 KiB) Vist 18868 ganger
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Innlegg av Andreas30 »

Tommel opp Håper du er kvitt problemene nå
For og få full effekt av Tunap 989 så start bilen i 3- 4 minuter så tunap har kommet godt inn i høytykkspumpe og injektorer
så slår du av motor og lar dette virke en 2- 4 timer etter det start opp og la motor gå på tomgang og litt varierende turtall 20 minutter
etter det kan du kjøre som vanlig :D
asgeir75
Innlegg: 94
Ble med: søn apr 03, 2011 10:41 pm
Lokasjon: Sandnes

Re: Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Innlegg av asgeir75 »

Da har jeg endelig hatt meg en langtur med bilen, ca 8 mil. Det gikk aldeles strålende, motor stoppet ikke når jeg stanset bilen slik den gjorde før jeg skiftet Scv ventilen. Så får vi håpe at det fortsetter slik :D Takk for all hjelp!!
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Innlegg av Andreas30 »

Så bra Lykke til vidre
Husk tunap 984 Rett i tanken etter du har kjørt opp en 4 Fulle tanker For og sikkre smøring igjen etter og Brukt 989 :D
matsras
Innlegg: 21
Ble med: tir jan 09, 2018 10:44 am
Lokasjon: Finnsnes

Re: Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Innlegg av matsras »

Har akkurat vært igjennom motorbytte på min Lc 120 gx 2004, pga det du beskriver her. Min var rullet 203000km.
I mitt tilfelle ble det en reklamasjonssak etter mye om og men. Ny fabrikkoverhalt motor installert med nye injektorer. :)
Så alle som opplever dette, husk at dere har 5 års reklamasjonsrett ved kjøp fra forhandler!
aisha
Innlegg: 31
Ble med: tir nov 09, 2010 3:57 pm
Lokasjon: Nordland

Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Innlegg av aisha »

Hvilken av disse to anbefales å bruke på min LC 120GX 2006. Kjøpte begge to. Min bil stoppet helt, og starter av og til når minuspolen har vært frakoblet en god stund.

BildeBilde
Sent from my iPhone using Tapatalk
LandCruiser 2006GX
asgeir75
Innlegg: 94
Ble med: søn apr 03, 2011 10:41 pm
Lokasjon: Sandnes

Re: Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Innlegg av asgeir75 »

Jeg ville tro det var den minste av disse to, det er ihvertfall den som er likest originalen. Klarer ikke finne bestillingen min fra eBay for å sjekke.

Men jeg kan sjekke delenr imorgen kveld, har eska fremdeles
superhansen
Innlegg: 716
Ble med: man sep 23, 2013 10:47 am
Lokasjon: Drøbak

Re: Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Innlegg av superhansen »

Den nederste der ville jeg brukt.Ganske sikker på at det er den Andreas har byttet bøtter og spann av.
Ta av batteriene mens du bytter,kan også anbefale ei unbraco pipe i rett diameter.Det er trang men ei pipe med unbraco kan du skru med fingrene og så sette på skralle el når du skal tighte

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk

120 GX 08 mod.
aisha
Innlegg: 31
Ble med: tir nov 09, 2010 3:57 pm
Lokasjon: Nordland

Re: Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Innlegg av aisha »

Da var SCV ventilen byttet og bilen startet med en gang. Merket også at etter å pumpe 2-3 ggr på håndpumpa fikk jeg motstand. Mens tidligere måtte jeg pumpe en evighet.
Men skruene som fulgte med var ca. 5 mm for lange så jeg brukte de gamle. Motoren går jevnere også, håper bare kaklingen når den er kald også er borte.


Sent from my iPhone using Tapatalk
LandCruiser 2006GX
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Innlegg av Andreas30 »

Er det Korte typen Scv jeg har bytta i bøtter og span av på LC 120 fra 05 til 09 modeller det stemmer
Dem funker bra .
Men Har fått erfare på grunn av tørre diesel så er det ofte denne scv må byttes hver 2 -3 år litt ettersom
og noen biler går lengre .
Men kommer symtomene tilbake etter 2-3 år så anbefaller jeg sterkt og bytte scv igjen har gjort dette på både min egen
og på 3 andre lc 120 .
Det er jo ikke store kosten når en handler dem på e bay .

Så bra at det løste seg
Kakling ved kald motor pleier bli borte når en bytter scv så lenge ikke injektorene er helt utenfor på verdiene :D
aisha
Innlegg: 31
Ble med: tir nov 09, 2010 3:57 pm
Lokasjon: Nordland

Re: Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Innlegg av aisha »

Startet lett idag også og den harde kaklingen ved kald motor var også borte. Fra Toyota fikk jeg beskjed om at den kaklingen ved kald motor er vanlig på disse bilene men skjønner nå at scv skulle vært byttet for lenge siden.


Sent from my iPhone using Tapatalk
LandCruiser 2006GX
superhansen
Innlegg: 716
Ble med: man sep 23, 2013 10:47 am
Lokasjon: Drøbak

Re: Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Innlegg av superhansen »

Bra du fikk orden på dette

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk

120 GX 08 mod.
veilederen
Innlegg: 23
Ble med: fre nov 13, 2009 12:26 pm
Lokasjon: Fetsund

Re: Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Innlegg av veilederen »

Da har jeg med god hjelp fra Andreas30 bestilt SCV-ventil: https://www.ebay.com/itm/294200-0300-GE ... 3429324840

Gleder meg til å få byttet...
Helgeland
Innlegg: 35
Ble med: lør okt 19, 2019 7:18 am

Re: Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Innlegg av Helgeland »

Så du anbefaler overhode ikke den originale SCV ventilen som man finner på partsoug siden. Ser den har nr 0422630010 til min motor.
JanP
Innlegg: 1726
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Re: Advarsel til alle med d4d ifra 05 mod til 09

Innlegg av JanP »

Jeg får si dette igjen: vår lokale verksted, med en dyktig verksmester, skifter til den som ligge i Toyotasystemet. Og den er også blitt byttet til på hans egen 120. Tror det har blitt mye unødvendig skriving og uheldig omtale om den som ligger inne i Toyotas eget system. Har den skapt trøbbel slik det ser ut i denne posten så har den blitt erstattet med noe annet.
Det er riktignok ei stund siden jeg tok opp dette med verksmester, så det er mulig at dette er blitt endret senere. Men det finne man ut ganske kjapt. Og det ligger jo i kortene at om mange kommer tilbake med reklamasjon nærmest over natta så hadde Toyota tatt tak i det, og ikke bruke en del som skaper problemer i mange år. Det tror jeg de fleste vil skjønne at det er usannsynlig. Men alle må kjøpe det som de mener er riktig.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
120gx
Innlegg: 257
Ble med: lør feb 28, 2015 10:35 am
Lokasjon: Bodø

Re: Advarsel til alle med diselmotorn ifra 05 mod til 09

Innlegg av 120gx »

Enig med janP hær,det er en grunn for at toyota modifiserte scv ventil til den lange typen,den er bedre å varer lengere enn di korte kina ventilene på ebay som selges som "genuin toyota eller denso part" med "made in japan" embalasje.
Ja den er dyrere hos toyota og hos denso forhandler,men når det kommer til scv ventil ville jeg anbefale å kjøpe fra en sikker kilde (denso eller toyota) å ikke ebay.

Se link under

https://youtu.be/YOHoLA-NVGg
Svar

Tilbake til «Motor 12x»