Generelle BJ spørsmål

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
wheelie
Innlegg: 2
Ble med: man aug 21, 2006 1:35 pm
Lokasjon: Oslo

Generelle BJ spørsmål

Innlegg av wheelie »

Jeg har blitt skikkelig sugen på en BJ40/42 og har noen nybegynnerspørsmål:

1) Hardtopen, er denne avtagbar? Alle modeller?

2) Kan man ha både hardtop og softtop (hardtop om vinteren og softtop om sommeren)? Info og bilder om hvordan dette systemet eventuellt fungerer hadde jeg satt stor pris på.

3) Er dørene avtagbare? Enekelt?

4) Har noen av variantene servostyring? Hvilke? Er det eventuellt vanskelig å ettermontere dette?

5) Hvor/hvordan kan man finne et eksemplar? Konkrete nettadresser?

6) Hva bør et eksemplar koste (objekt, EU ok men med noe rust), rustfri, tipp topp stand).

7) Jeg har en anelse om at 5-girs varianten er drømmen. Er dette slik?

9) Er det noen spesielle rustproblemer man bør være obs på når det gjelder denne bilen? Jeg kan alltids lakkere litt selv og utbedre enkel rust i karosseriet... men er litt mer var hva gjelder rust i bærende elementer, osv.

10) Er alle modellene 24V? Hvilke fordeler er det å konvertere til 12V, og er dette vanskelig? Har en slik konvertering noen nevneverdige negative konsekvenser, feks at original vinsj ikke lenger vil være brukanes???

Jeg vet at jeg spør mange T-skje spørsmål her, og setter pris på alle konstruktive tilbakemeldinger.[/list]
Brukeravatar
stian f
Innlegg: 482
Ble med: ons mai 12, 2004 3:02 pm
Lokasjon: Tromsø

Innlegg av stian f »

Hei og velkommen til forumet.


1) 40 og 42en har avtagbar hardtop.

2) Ja, man kan ha både hardtop og softtop. Hardtopen er festet med skruer rundt hele tubben/baljen og skruer på toppen av vindusrammen. Innfestingen av softtopen avhenger av produsenten.

3) Dørene må skrus av 6 eller 8 skruer hver dør (husker ikke nøyaktig).

4) Noen varianter har servostyring, de er det ikke veldig mange av.

5) I Norge er det noen til salgs av og til, du kan jo legge til noen ønskes kjøpt annonser på diverse forum også må du bare følge med på www.autodb.no og www.finn.no. Pga. stort silyndervolum blir bilen veldig dyr og importere fra utlandet men, du kan jo sjekke på www.mobile.de og www.autoscout24.de.

6) Prisen ligger på alt fra 20 000kr (veldig mye rust) opp til 100 000kr++ (god stand og/eller mye utstyr).

7) Skal du kjøre på småe dekk kan nok 5 girs versonen være grei da den har overdrive (0,xxx:1 i 5te giret) skal du ha 35"ere eller større tror jeg ikke du kommer til å bruke 5te giret så ofte.

9) Når det gjelder rust er vel disse bilene jevnt over veldig utsatte pga en kombinasjon av dårlig/billig stål og mye overlapping av karosseriplater. Rammen er vanligvis mest utsatt for å ruste fra fordørene og bakover, i karosseriet er det vanlig at det ruster der skjermene bake er festet til resten av karosseriet.

10) Jeg TROR at alle BJ cruiserne levert i kalde land er levert med 24v. Jeg ville ikke og kommer ikke til å bygge om til 12v på min BJ42. Trenger man 12v kan man kjøpe en converter som omformer fra 24v -> 12v.

10,5) De aller fleste 4x cruiserne som er levert med vinsj er levert med mekanisk vinsj, dvs. at det går en aksling fra en tilleggsboks som skrus fast på fordelingskassen frem til vinsjen og at men når men skal vinsje setter fordelingskassen i fri og kan bruke alle girene på girkassen til å vinsje med. Så en eventuell ombygging fra 24v til 12v vil da ikke påvirke vinsjen.


Ellers vil jeg anbefale deg å sjekke garasjedelen av forumet det er flere garasjer der med filk som har en LC 4x.
Har du ellers noen spørsmål er det bare å fyre løs så kan sikkert enten jeg eller noen av de andre cruiser-nerdene her inne svare:)

//stian f
Brukeravatar
kristian
Innlegg: 128
Ble med: ons mai 05, 2004 7:45 pm
Lokasjon: Bærum

Innlegg av kristian »

Det er en flott bil, så løp og kjøp.

Hardtoppen er avtagbar, spørs hva du legger i alle modellene, men såvidt jeg vet på alle modeller i 4-serien.

Hardtoppen er bare å skru løs og løfte av (og på), går greit og er relativt fort gjort, så hard vinter og soft sommer er ikke noe problem. Sikkerhetsselen (øvre punktet) sitter festet i hardtoppen, så om du ikke har bøyle må du trikse med to-punkts seler eller noe.

Dørene er også greie å ta av, er vel to bolter og to hengsel-pinner på hver dør, tar 5 min.

Det finnes orginalservo til de, men har aldri vært borte i en slik, vanligste er vel å sette inn 60-servo, men dette krever litt jobb. Fordelen er da at du slipper hjelpesnekka og et et stag = mindre dill-dall, slark og tull.

Kan være vanskelig å få tak i disse bilene, dukker opp noen ihjelrustede eksemplarer i ny og ne, men da må du jo belage deg på en god del jobb.
Tipp topp stand er vanskeligere, men selvfølgelig mulig - da helst utenlands, blir jo tatt inn noen innimellom fra tyskland/danmark, vegard sin er fra finland, har en kompis som akkurat fikk en i posten fra italia (har bare sett bilde og film, men den virker veldig hel og pen) og min er fra frankrike. Lenge siden jeg jaktet oå en slik nå, så noen konkrete steder å lete har jeg ikke, men sikkert noen andre på forumet som har.

Femte giret er nok drømmen, i alle fall om man bare har 4 (eller 3), men er ikke uten videre kompatibelt med orginalvinsj (mekanskt vidunder) da kraftuttaket kommer langt bak og i konflikt med et tverr-rør i ramma. Det er selvfølgelig mulig å løse dette, alternativt montere annen vinsj en den orginale PTO-vinsjen.

Hvorfor i all verden konvertere til 12V? dette er jo mulig, men kan ikke helt se at det skulle gå så fryktelig lett, og heller ikke poenget med å gjøre det.

Håper dette hjelper deg litt på vei, ellers kommer det garantert utfyllende info fra resten av gutta hvert øyeblikk.
kristian
BJ42, strødd utover....
wheelie
Innlegg: 2
Ble med: man aug 21, 2006 1:35 pm
Lokasjon: Oslo

Innlegg av wheelie »

Takker for utfyllende svar. Jeg fant fram til denne FAQ-siden som gir svar på en del spørsmål... og mer til.

Bla annet tar den for seg en genial løsning for å kunne hengsle av dørene på 30 sek, samt løsninger på servo, osv. http://www.pirate4x4.com/forum/showthread.php?t=459180

Et annet spørsmål. Hva med å bytte ut tuben til glassfiber? Leste ett eller annet sted om noen karer som drev med båtproduksjon som var BJ 40/42 fantaster, og som hadde laget et suverent nøyaktig og detaljrikt tub. Noen utfordringer ifht jording blir det jo selvfølgelig. Kanskje en løsning å gå for dersom man likevel trenger å helrenovere chassiet sitt? Det er ikke mye glede i å vrenge lommeboken og slite av huden kun for å renovere en bil som likevel kommer til å ruste etter kort tid...

Når dere sier at denne bilen har problemer med rust, hvor lang tid kan jeg regne med at en nyrestaurert bil vil holde som daglig sliter før rusten dukker opp igjen? Synd å høre at denne er ordentlig rustutsatt. Rust er en stor bekymring jeg har.

For meg blir ikke dette noen finværsbil, heller motsatt. Når det er fint vær foretrekker jeg å komme meg ut av buret og oppleve verden fra sadelen til en tohjuling. Jeg er derfor først og fremst ute etter en praktisk bil beregnet på pendling i styggvær som pøseregn, snø og kulde... samt litt moro i gjørma, osv hvis bilen duger til det (og det gjør jo denne). Bilen jeg skal ha må være en retro klassiker eller veteran, og slik jeg ser det, så er det få andre som kan måle seg med 40/42. Jeg la min elsk på den i Indonesia for 6 år siden da jeg så den for første gang. Denne var riktig nok bredda en god del, men uhorvelig kul likevel.
Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4005
Ble med: søn feb 22, 2004 3:37 am
Lokasjon: Halden

Innlegg av håvard »

Glassfiber, tja.. er vel ikke ideelt å driveå brekke det rundt i skauen. Selv har jeg aluminiumstub, da blir det lite rust.. :)

Det er en del skjøter og sømmer i tubben som alltid kommer til å ruste- med mindre du kapper den i to og sveiser den sammen igjen (hjelper vel ikke det heller). En nyoppusset bil vil det garantert begynne å renne rustvann etter andre sessongen i Oslo, men den farlige rusta kommer ikke så fort.
risdal
Innlegg: 26
Ble med: søn mai 28, 2017 9:27 pm

Re: Generelle BJ spørsmål

Innlegg av risdal »

Genial tråd for min del, 14-åring senere👍👍👌
Svar

Tilbake til «Chassis og elektrisk 4x»