Kraftig bankelyd i motor-1KZ-TE

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
harenj12gx
Innlegg: 66
Ble med: fre des 27, 2013 8:56 pm

Kraftig bankelyd i motor-1KZ-TE

Innlegg av harenj12gx »

Hjelp!
Telefon fra opprørt svoger i dag som fortviler over plutselig kraftig bankelyd i motor. Er det noen som har råd/tips som kan hjelpe oss med diagnosering?

Legger ved link til videoopptak av motorlyden her: https://drive.google.com/open?id=0Byy_I ... 1c4YlAzX1E
LC 90VX, 1998 - 1KZ-TE.

På forhånd, takk.

Vennlig hilsen, Tom
Senest rettet af harenj12gx søn aug 20, 2017 2:51 am, rettet i alt 1 gang.
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Karaftig bankelyd i motor-1KZ-TE

Innlegg av Andreas30 »

Er det mye veivhus trykk om han åpner oljepåfyllings lokk ?
Høres ut som gåene stempel ringer

Kan også være glødeplugg som har gått ifra hverandre og ned i stempel veit ikke hvor normalt det er på lc
men har vært borti det på endel andre bil merker
harenj12gx
Innlegg: 66
Ble med: fre des 27, 2013 8:56 pm

Re: Kraftig bankelyd i motor-1KZ-TE

Innlegg av harenj12gx »

Hei andreas30
Nei det er ikke noe trykk. Det er Ikke noe unormalt å se.
harenj12gx
Innlegg: 66
Ble med: fre des 27, 2013 8:56 pm

Re: Kraftig bankelyd i motor-1KZ-TE

Innlegg av harenj12gx »

Tja.. slik går no dagan. Får si god helg, da :wink:
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Kraftig bankelyd i motor-1KZ-TE

Innlegg av Andreas30 »

God helg :D
Får håpe noen av disse lc 90 kamratene på forumet har noen gode tips om hva dette kan være
harenj12gx
Innlegg: 66
Ble med: fre des 27, 2013 8:56 pm

Re: Kraftig bankelyd i motor-1KZ-TE

Innlegg av harenj12gx »

Hei Andreas.
Ja, håper ekspertene som kjenner 90'n kan komme opp med noen etter hvert. Har ikke hørt lyden "live" men ganske mange ganger på nett og har begynt å spekulere på om det kan være ventiler? Er det hydrauliske løftere på denne motor tro? :?
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Kraftig bankelyd i motor-1KZ-TE

Innlegg av Andreas30 »

Veit du hvordan motor olje han bruker ?
er usikker på om det er hyd løftere på den motoren men det er det sikkert noen som veit her inne.
Vist det er så enkelt så ville jeg tatt et oljebytte med filter til castroil edge 5-30
Veit om flere tikkende opel motorer og traktor motorer som har blit så godt som stille etter overgang ifra billig olje til castroil
så løfterne begyner og virke igjen .
Verdt et forsøk om det er hyd løftere i den motoren .
harenj12gx
Innlegg: 66
Ble med: fre des 27, 2013 8:56 pm

Re: Kraftig bankelyd i motor-1KZ-TE

Innlegg av harenj12gx »

Han har i mai/juni skiftet og benyttet olje med rett spek. fra Biltema. Jeg har i ettertid opplyste han at olje fra BT ikke er og anbefale.
Usikker på hvor langt den har gått med den oljen, men ikke spesielt langt i allefall. Så kanskje har oljen allerede mistet viskositet?
Har den hydrauliske løftere så liker nok ikke disse tynnolje!!
Tror jeg gjør som du antyder, anbefaler et olje+filter skift først og fremst. Castrol er i alle fall en veldig bra motorolje til våre 120 Cruisere.

Fortsatt god fredagskveld :)
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Kraftig bankelyd i motor-1KZ-TE

Innlegg av Andreas30 »

Høres igrunn ut som vi har svaret der
Biltema er ikke og anbefalle samenligner biltema oljen med den gamle blåtid oljen som drepte mang en bil motorer på 90 og 2000 tallet .

Tenker det går seg til igjen med Castroil :D
Brukeravatar
saw
Innlegg: 611
Ble med: tor mar 06, 2014 6:08 pm
Lokasjon: Kongsberg

Re: Kraftig bankelyd i motor-1KZ-TE

Innlegg av saw »

Hei på dere!

Nå er jeg laaaangt fra noen ekspert på 1KZ-TE motoren men har trøbla med "spiss" kam i forbindelse med toppbytte på egen motor og påfølgende u-lyd.

På en frisk motor er det en hardere gange hvor kam/ventilstempel lager lyd før smøring kommer skikkelig i gang, dette kan minne om det i mine ører på min pc...
Ved feil avstand mellom kam og ventilshims kan det også bli hard gange.

Jeg ville også skifta til skikkelig olje og selvsagt nytt filter først, hjelper ikke det ville jeg sjekka avstand mellom kam og ventilshims, skikkelig enkelt å av med toppdekselet på disse iallefall.
Mvh.

Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612

2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner

Min garasje:

viewtopic.php?f=37&t=23001
peter80
Innlegg: 187
Ble med: lør jul 25, 2015 5:52 pm
Lokasjon: Plankebyen i Øst

Re: Kraftig bankelyd i motor-1KZ-TE

Innlegg av peter80 »

Hei!

Eg ei heller ingen "ekspert" på KZTE-motor, men har da skrudd ein del & feilsøkt deretter på disse.

Ifjord hadde eg hand om ein liknande pasient som etter (u)lovlig hard bruk utvikla ein drøy kakklelyd.
https://www.youtube.com/watch?v=abrMNM68-g8
Eg ante fint lite til forhistoria rundt motoren, så eg begynte på scratch. Etter mykje mumling, tekning & litt feilsøk, var min konklusjon at dertil har gange vart skulda av mekanisk svikt. Eg løfta følgelig av toppen & blei møtt av 1 totalt nedbrennt stempel, 1 temmelig nedbrennt stempel & godt slitte sylinderveggar på iallfall 3 "hòl".
Eg fann intet direkte "feil" i olja eller filter som skulle tilseie havarerte lager. Men slik var det iallfall.
I forkant hadde det vore spekulert mykje på både dyser, pumpe, kamaksel & og glipp på registerreim.....
Eg har mine klare misstanker til at eigaren hadde vore særs kreativ ved bunkring av drivstoff.... sånn HEILT 100% tilstod han dette aldrig, men....

Eg slapp nedi ein ny-brukt maskinist. Deretter "alt vel" i så måte.

Gje beskjed viss vi kan bistå ytterligare.
Her skulle det ha stått noko lurt...
harenj12gx
Innlegg: 66
Ble med: fre des 27, 2013 8:56 pm

Re: Kraftig bankelyd i motor-1KZ-TE

Innlegg av harenj12gx »

Hei igjen.
I dag har motoroljen blitt tappet og kontrollert, men den var normal. Ingen spon eller annet å finne.
Fylte opp med ny olje og startet, men dessverre samme leksa.... Knakk, knakk, knakk :cry:

Deretter ble toppdekslet demontert og ventilklaringer kontrollert (fant fort ut at motoren ikke hadde hydrauliske løftere, men shims) og ingen av ventilene var utenfor toleransen. 0,20-0.30 inn og 0,25-0,35 ut.
Ser absolutt ingen indikasjon på noen defekter. Kontrollerte også langsgående klaring på kammen også denne er normal.

Og slik så det ut. Ganske så pent etter 300.000km om jeg får si.
IMG_3713.JPG
IMG_3713.JPG (2.37 MiB) Vist 12946 ganger
Så her står vi da like undrende :?: :roll: :?:
etang1
Innlegg: 32
Ble med: tor sep 08, 2016 8:30 pm

Re: Kraftig bankelyd i motor-1KZ-TE

Innlegg av etang1 »

Hei
Veldig kjedelig det der , hadde akkurat samme problem. Det begynte med at toppen sprakk og måtte bytte toppen, men den hadde også denne lyden. Jeg satt på ny topp osv , sjekket ventil klaringer osv men ble ikke bedre , etter mye skruing osv endte jeg med å konkludere med enten kryssbolt lagre eller rådelager , vi var mange som så på den bilen og prøvde alt , vi konkluderte med at olja har vært dårlig pga kjølevæske i olja. Regner med lagrene var dårlig så tok dårlig olje knekken på dem.
Jeg endte med å kjøpe brult motor hos opphøgger å satt den inn. Har enda ikke feilsøkt motoren å kan si med siklerhet at det var feilen. Er heller ingen eskpert på området men endte med å bytte motoren og det var egentlig ganske enkelt bare man har løftebukk og elefantkran.
Må legge til at jeg fikk lyden etter at jeg hadde satt på ny topp og kjørt en liten stund , men regner med at disse lagrene ble tatt knekken på av dårlig olje , byttet selvølgelig også olje når jeg hadde byttet topp.
harenj12gx
Innlegg: 66
Ble med: fre des 27, 2013 8:56 pm

Re: Kraftig bankelyd i motor-1KZ-TE

Innlegg av harenj12gx »

Stor takk til alle som hang seg på med innspill så langt. :D

Bilen er satt i "park" Svoger gikk til innkjøp av "ny" Cruiser. En 120GX m/TEMS. Regner vel egentlig med at den gamle 90'n går som delebil etterhvert, men skulle vi med tiden til hjelp klare å finne frem til hva som feiler'n, skal jeg legge det inn i tråden her.

Snakkas 8)
Svar

Tilbake til «Motor 9x»