...og det kostet, sa du?

Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
lb1lf
Innlegg: 133
Ble med: søn des 20, 2015 7:08 pm
Lokasjon: Hareid, M&R

...og det kostet, sa du?

Innlegg av lb1lf »

Hilfe.

I det store og hele synes jeg Toyota har vært temmelig edruelige[0] mht delepriser, men i dag gikk jeg på en smell.

Var innom min lokale pusher etter litt småplukk, og spurte bare av nysgjerrighet etter prisen på kaliperoverhalingssettet foran på LC95 (04479-35040; tetningsringer for stemplene, støvmansjetter og ringer for å feste disse) - like nord om 1200kr/kaliper.

Det originale settet som kom i postkassa for en ukes tid siden, vennlig hilsen partsouq kostet like under 350kr med frakt. (Og joda, i de 1200kr er inkludert 25% moms - men 2x sett fra PartSouq, med moms, frakt og gebyr kommer fortsatt på under 1/3 av prisen fra Toyota Norge...)

Nuvel. Måtte bare fruste litt; bare gå videre, det er ingenting å se her...

[0] Som i "Mindre drita enn mange konkurrenter..."


Sent from my iPhone using Tapatalk
--
Odd Erling, Hareid (1998 KZJ95, Dieseldyret / 2002 KDJ95, Dieseldyret Jr)
Bilde
superhansen
Innlegg: 716
Ble med: man sep 23, 2013 10:47 am
Lokasjon: Drøbak

Re: ...og det kostet, sa du?

Innlegg av superhansen »

Det er synd at det skal være sånn,for man har jo egentlig lyst til å bruke den lokale delepusher.Men når det er såpass mye å spare på og handle oversjøs så gjør man jo det..Ikke tror jeg det er noe synd på Toyota heller,de gjør nok pengene sine på service og reparasjoner av biler allikevel.Handler mye deler fra utlandet selv og det har jeg tenkt og fortsette med

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
120 GX 08 mod.
JanP
Innlegg: 1726
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Re: ...og det kostet, sa du?

Innlegg av JanP »

Til TS: har du sjekket prisene på tilsvarende deler på Mereceds, BMW eller RR f.eks? Kanskje ikke så mye å klage over disse prisene, alt i alt. Mager trøst, kanskje.

En god del innlegg handler om at prisene kan være stive. Men å ha en LC som har fått en del mil på baken koster. Men med betalt medlemsskap så får du en solid rabatt, f.eks får vi 15% på deler lokalt her i Trøndelag. Og litt over 2000 kr er vel kanskje ikke så mye å rope høyt om. Det finnes deler som man må betale de tidobbelte eller mere for. Da begynner det å bli summer.

Jeg kjøper gjerne deler lokalt, om det er noe som haster. Vi får meget god hjelp lokalt, og ekstra service som gode kunder som man kan drømme om å få andre steder. Så noen ganger har man igjen for å bruke lokalt verksted også.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
lb1lf
Innlegg: 133
Ble med: søn des 20, 2015 7:08 pm
Lokasjon: Hareid, M&R

Re: ...og det kostet, sa du?

Innlegg av lb1lf »

JanP skrev:Til TS: har du sjekket prisene på tilsvarende deler på Mereceds, BMW eller RR f.eks? Kanskje ikke så mye å klage over disse prisene, alt i alt. Mager trøst, kanskje.
-Jeg har ikke noe problem med at deler koster penger; jeg er dog litt skeptisk til om det virkelig kan være slik at Toyota Norge må beregne seg 1200kr for deler som andre leverandører av Toyotadeler åpenbart klarer å tjene penger på å selge for omtrent 25% av norsk pris.

Spesielt siden prisforskjellene virker nærmest vilkårlige - bremseklossene jeg nettopp kjøpte lokalt, for eksempel, var så billige (463kr for klosser foran) at man skal være ualminnelig gnien for å engang sjekke hva de koster fra utlandet. (Jeg gjorde det nettopp - GBP29 for et sett hos Roughtrax, så ca. 375kr m/mva, om vi holder frakt og momsgebyr utenfor. Mao. billigere lokalt. Samme med en termostat jeg kjøpte for en tid siden - så billig at det ikke er noen vits i å sjekke utlandet (Jeg gjorde det også nettopp - GBP22; altså ca. 275kr. Mener å erindre at jeg betalte mindre hos merkeverksted her på holmen.)

Stort sett opplever jeg som nevnt i første innlegg at Toyota er rimelig edruelige - men, altså - av og til virker det nesten som om noen tastet inn feil pris i systemet, uten at det har blitt oppdaget.

Sagt på en annen måte - jeg betaler gjerne det ting koster med en passe margin på toppen for selger; jeg misliker bare å sitte igjen med en følelse av å bli utsatt for en helt vilkårlig prissettelse som virker helt frikoblet fra hva delene faktisk koster å produsere og distribuere (I dette tilfellet: Fire biter ståltråd bøyd til i en ring. Fire støvmansjetter. Fire O-ringer. En liten pose høytemperatur-grease. 84g, får plass i en fyrstikkeske. Ingen rakettforskning. 1200kr. Det er en grense for hvor langt min lojalitet strekker seg.

Er forøvrig enig i at det er gunstig å ha et godt forhold til sitt lokale verksted, og jeg har bare godord å komme med om mitt - svært edruelige timesatser, og gjør det de sier de skal gjøre, når de skal gjøre det. God kompetanse på LC også, da et par av mekanikerne kjører det selv. Jeg kjøper det meste av deler der - men om prisen som oppgis for en del virker ellevill, sjekker jeg hva den koster andre steder - uten å få dårlig samvittighet...
--
Odd Erling, Hareid (1998 KZJ95, Dieseldyret / 2002 KDJ95, Dieseldyret Jr)
Bilde
peter80
Innlegg: 187
Ble med: lør jul 25, 2015 5:52 pm
Lokasjon: Plankebyen i Øst

Re: ...og det kostet, sa du?

Innlegg av peter80 »

Eg ser det du skriv & kan til ein viss grad forstå frustrasjonen.

Det er betraktelig sprik i pris & kvalitet på mange bildeler.

Den styggaste nasestyvaren på lenge fikk eg forleden då eg skulle handle luftenipplar til ein trøyt Ford..... 100kr/stk på framaksling. Bakaksling var Ford Norge "ikke leveringsdyktig"... men dei solgte gladelig ein ny hjulsylinder......... :!:

Så det er nok ikkje berre hos Toyota "ting tar ut i pris"...... :shock:
Her skulle det ha stått noko lurt...
Svar

Tilbake til «Generelt 9x»