Bilen starter men stopper igjen

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
Brukeravatar
blackcruiser
Innlegg: 110
Ble med: tor sep 08, 2011 6:15 pm
Lokasjon: Fjellhamar

Bilen starter men stopper igjen

Innlegg av blackcruiser »

Da er vi tilbake igjen, bilen som aldri blei den samme etter motorbytte..
Problemet nå er at bilen starter, men etter 5-10 sekunder kommer mange lamper på i dashen og biler stopper av seg selv. Jeg får starta bilen etter dette men da må jeg dra den på starteren i 5-10 sek, også funker bilen helt fint fram til neste gang jeg stopper bilen..

Er en som har kjørt diagnose test på bilen men den viser ingen feilkode, dieselfilter er også byttet uten hell.

Så da er spørsmålet, kan det være dieselpumpe bak ved tanken som sliter med å gi diesel ved oppstart?? Eller har andre vært borti samme??
Kan det være at jeg burde dra til Toyota og be de se etter feilkode eller skal ikke det ha noe å si??

Alle innspill tas imot med takk

Jeg har da 90 D-4D
1999 Toyota Land Cruiser 100
2000 Lexus GS300
1983 Toyota Celica Supra 2.8
1977 Nissan Gloria SGLE
Min Garasje http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=16625
Brukeravatar
blackcruiser
Innlegg: 110
Ble med: tor sep 08, 2011 6:15 pm
Lokasjon: Fjellhamar

Re: Bilen starter men stopper igjen

Innlegg av blackcruiser »

Har nå hatt bilen hos Toyota 2 ganger

Første gang for en uke siden blei det tatt en diagnose på at det var noe feil med dieselfilterholderen, Toyota tok dette fra hverandre, rengjorde og litt annet for så å sette det sammen igjen og bilen funka fjell i en uke.

Var på Toyota i dag igjen for ny test siden bilen har begynt å stoppe igjen innimellom og da kom selvfølgelig den store feilen frem.....
2 Av dysene viser feil verdier og må byttes, vi snakker da en reparasjon på nesten 46000,- :( :( :( :(

Hva gjør jeg nå???????? Er det noe håp å få fiksa dette billigere?
1999 Toyota Land Cruiser 100
2000 Lexus GS300
1983 Toyota Celica Supra 2.8
1977 Nissan Gloria SGLE
Min Garasje http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=16625
lb1lf
Innlegg: 133
Ble med: søn des 20, 2015 7:08 pm
Lokasjon: Hareid, M&R

Re: Bilen starter men stopper igjen

Innlegg av lb1lf »

Au. Au.

Du har jo allerede skiftet motor én gang, såvidt jeg forstår - hva kostet det? Formodentlig vesentlig mindre enn 46'?

Det må da stå endel slike biler hos hugger etterhvert?

(Jeg innser at dette er selvfølgeligheter, altså. Jeg poster mest siden jeg er nysgjerrig (skriver dette mens jeg kaster engstelige blikk ut på min egen 95 - den har dog 1KZ-TE, ikke D4-D...))
--
Odd Erling, Hareid (1998 KZJ95, Dieseldyret / 2002 KDJ95, Dieseldyret Jr)
Bilde
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1768
Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
Lokasjon: Siggerud.
Kontakt:

Re: Bilen starter men stopper igjen

Innlegg av KjellOlsen »

Kan dette virkelig være riktig pris?? Virker som forsøk på flåeri på meg. Har du undersøkt hvor mye det koster å kjøpe to nye dyser? Synes det er rart at bilen først starter, går noen sekunder, stopper, så starter igjen hvis dysene har feil verdi. Det jeg har hørt fra andre som har hatt feil verdier er at bilen går noenlunde greit, men ingen problemer med at den stopper. Hadde det vært en " vanlig" motor med de symptomene ville jeg tippet at den sugde falsk luft, at du hadde en liten lekkasje på dieseltilførselen. Er ikke så kjent med 90 modellen, men regner med at det bare er et sugerør ned i tanken, og en retur tilbake. Hvis det er rustent rundt kraven hvor disse rørene går ned i tanken, blir det ofte et lite rusthull, nesten usynlig, og et lite helv... Å komme til, men det er nok til at bilen oppfører seg som du forteller.
Før i tida pleide vi å legge håndsåpe rundt de tvilsomme stedene. Dette tettet såpass at det var mulig å lokalisere feilen.
Ville ha bedt om å få dette pristilbudet skriftlig, og fortelle at du har til hensikt å offentliggjøre det.
Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
Brukeravatar
saw
Innlegg: 611
Ble med: tor mar 06, 2014 6:08 pm
Lokasjon: Kongsberg

Re: Bilen starter men stopper igjen

Innlegg av saw »

KjellOlsen skrev:Hadde det vært en " vanlig" motor med de symptomene ville jeg tippet at den sugde falsk luft, at du hadde en liten lekkasje på dieseltilførselen. Er ikke så kjent med 90 modellen, men regner med at det bare er et sugerør ned i tanken, og en retur tilbake. Hvis det er rustent rundt kraven hvor disse rørene går ned i tanken, blir det ofte et lite rusthull, nesten usynlig, og et lite helv... Å komme til, men det er nok til at bilen oppfører seg som du forteller.
Før i tida pleide vi å legge håndsåpe rundt de tvilsomme stedene.
Hei, tenker litt i samme baner som Kjell. 90`n har tur, retur og overløp fra tanken, ofte rustent som fyy der oppe, det var iallefall min 90, dog med 1KZ-TE men tankopplegget er likt. Enkelt å plukke fra hverandre for inspeksjon, men ikke sikkert du får det skikkelig tett sammen igjen dersom feilen ikke ligger der pga. rust...
Det er mulig å få opp telefonen i bakkant av tanken og ta bilder av tilstand, samme i framkant. Bare pass på å ta mange bilder fra forskjellige vinkler og avstander så skal du nok se at du kan se forholdsvis mye sånn, det gjorde jeg.

Det er jo også mulig å forsyne dieselfilteret rett fra en ekstern tank for å se om den går som den skal da, eller om den oppfører seg likedan.
Mvh.

Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612

2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner

Min garasje:

viewtopic.php?f=37&t=23001
Brukeravatar
blackcruiser
Innlegg: 110
Ble med: tor sep 08, 2011 6:15 pm
Lokasjon: Fjellhamar

Re: Bilen starter men stopper igjen

Innlegg av blackcruiser »

lb1lf skrev:Au. Au.

Du har jo allerede skiftet motor én gang, såvidt jeg forstår - hva kostet det? Formodentlig vesentlig mindre enn 46'?

Det må da stå endel slike biler hos hugger etterhvert?

(Jeg innser at dette er selvfølgeligheter, altså. Jeg poster mest siden jeg er nysgjerrig (skriver dette mens jeg kaster engstelige blikk ut på min egen 95 - den har dog 1KZ-TE, ikke D4-D...))
Har hatt motorbytte ja pga havari, pga ett verksted som glemte locktite på noen skruer som igjen havna i regreima. Og etter dette blei bilen aldri den samme igjen egentlig. Har sett litt hos huggere med de har bare gamle motoren, og de vil vell selge hele motorer vil jeg tro
KjellOlsen skrev:Kan dette virkelig være riktig pris?? Virker som forsøk på flåeri på meg. Har du undersøkt hvor mye det koster å kjøpe to nye dyser? Synes det er rart at bilen først starter, går noen sekunder, stopper, så starter igjen hvis dysene har feil verdi. Det jeg har hørt fra andre som har hatt feil verdier er at bilen går noenlunde greit, men ingen problemer med at den stopper. Hadde det vært en " vanlig" motor med de symptomene ville jeg tippet at den sugde falsk luft, at du hadde en liten lekkasje på dieseltilførselen. Er ikke så kjent med 90 modellen, men regner med at det bare er et sugerør ned i tanken, og en retur tilbake. Hvis det er rustent rundt kraven hvor disse rørene går ned i tanken, blir det ofte et lite rusthull, nesten usynlig, og et lite helv... Å komme til, men det er nok til at bilen oppfører seg som du forteller.
Før i tida pleide vi å legge håndsåpe rundt de tvilsomme stedene. Dette tettet såpass at det var mulig å lokalisere feilen.
Ville ha bedt om å få dette pristilbudet skriftlig, og fortelle at du har til hensikt å offentliggjøre det.
Det er tilbudet jeg har fått fra toyota ja, på papir. Det står følgende:

Skifte av injectorer (alle) og scv ventiler
Skifte av injectorer (alle) arbeid 4847,-
Pakning 4stk 180,-
Pumpesett, innsprøytning 1stk 3900,-
Injector 2stk 13500,-
Dyser 2stk 22000,-
Toppdeksel pakning 1stk 250,-
Pakning 1stk 578,-



Det jeg ikke skjønner er hvorfor de ikke fikk opp dysene førstegang jeg var der når de tok diagnose test, da kom de jo bare opp med at det var noe med diesel filteret og falskluft. Dysene ville vell ha kommet opp da også siden bilen oppfører seg akkurat likt. bortsett fra at den ikke stopper hver gang. Så det var jo faktisk helt fint en uke før den begynte å stoppe 50% av gangene ca. Det virker også som bilen lugger litt når man prøver å holde jevn fart, kjenner det mest når man ligger i 80-90, men det er veldig liten lugging. Er så lite at det er kun jeg som kjører som kjenner det nesten, sitter du på merker du det ikke
1999 Toyota Land Cruiser 100
2000 Lexus GS300
1983 Toyota Celica Supra 2.8
1977 Nissan Gloria SGLE
Min Garasje http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=16625
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Bilen starter men stopper igjen

Innlegg av Andreas30 »

Hei må nå si du har hat max uflaks i forhold til verksted triste saker det
Lite tips Prøv og bytt ut bare SCV ventilene og monter nytt org diselfilter koble av begge battriene mens du gjør jobben for og slette feilen
så pump opp trykk på håndpumpa fyll nye diselfilter og start og kjør .

Den motorn du har stopper på den måten av scv ventiler så er jo en billig ting og prøve før hele smørbrød lista
Håper det ordner seg så du får bilen på veien igjen

Og en ting til ved feil på SCV ventilene så får du også opp feil verdier på 2 injektorer på grund av pumpa ikke gir nok trykk
når Det er feil på scv ventilene i 90 prosent av tilfelene så er injektor verdiene fine igjen etter scv bytte flere her inne som har opplevd dette
Brukeravatar
blackcruiser
Innlegg: 110
Ble med: tor sep 08, 2011 6:15 pm
Lokasjon: Fjellhamar

Re: Bilen starter men stopper igjen

Innlegg av blackcruiser »

Andreas30 skrev:Hei må nå si du har hat max uflaks i forhold til verksted triste saker det
Lite tips Prøv og bytt ut bare SCV ventilene og monter nytt org diselfilter koble av begge battriene mens du gjør jobben for og slette feilen
så pump opp trykk på håndpumpa fyll nye diselfilter og start og kjør .

Den motorn du har stopper på den måten av scv ventiler så er jo en billig ting og prøve før hele smørbrød lista
Håper det ordner seg så du får bilen på veien igjen

Og en ting til ved feil på SCV ventilene så får du også opp feil verdier på 2 injektorer på grund av pumpa ikke gir nok trykk
når Det er feil på scv ventilene i 90 prosent av tilfelene så er injektor verdiene fine igjen etter scv bytte flere her inne som har opplevd dette
Ja uansett hvor mye det har vært med denne bilen er jeg ikke klar for å kvitte meg med den, for når den funker så er den jo fantastisk.

Men jeg kom på at jeg hadde bilen inne rundt påsketider i fjor også, fant igjen kvitteringa nå og da bytta de faktisk 1 SCV ventil. Hvor mange ventiler er det egentlig?

Har veldig lyst å bare fikse bilen å bli ferdig med det, men utrolig kjipt å betale så mye om jeg ikke må. Og det hadde jo vært typisk om det da etterpå viser seg å være noe annet :evil:

Noen som vet om Land Cruiser doktoren i Bø fortsatt er aktiv her inne?? :)
1999 Toyota Land Cruiser 100
2000 Lexus GS300
1983 Toyota Celica Supra 2.8
1977 Nissan Gloria SGLE
Min Garasje http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=16625
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Bilen starter men stopper igjen

Innlegg av Andreas30 »

På din motor er det 2 SCV ventiler
så var meget spesielt at dem bytta bare den ene
Bytt nr 2 og så tenker jeg bilen blir i orden
da vil også injektor verdiene bli i orden .
Viker ut som på noen verksteder så må du henge over dem og passe på at dem gjør alt dem skal
er nok dessvere litt slurv ute og går som gjør at en får slike opplevelser og det er meget leit .
For det er knakande gode biler når dem er i orden :D

Jo da han er her inne han Haugen fra bø du får sikkert tak i han på PM :D
Brukeravatar
blackcruiser
Innlegg: 110
Ble med: tor sep 08, 2011 6:15 pm
Lokasjon: Fjellhamar

Re: Bilen starter men stopper igjen

Innlegg av blackcruiser »

Ja er jo absolutt verdt å prøve å bytte den andre ventilen først da. Jeg får dra ned dit å høre om de kan bytte den andre, om de vet hvem de bytta sist.
Men er jo fortsatt rart dette med feilkoden, om det hadde vært hele lista hadde de vell fått opp dette tidligere vil jeg tro???? Eller er det sånn at det er litt sånn koder for flere ting også ser de bare etter det det kan være. For det er ingen tvil om at bilen er litt bedre etter de fiksa der de mente den tok inn luft. Og ikke stopper den hver gang lengre heller. Er ganske stort sprang fra feilkode på litt luft i filteret til hele lista på 46000,-

Tusen takk for innspill hvertfall, jeg går jo rundt i litt små panikk og vet ikke helt hva jeg skal gjøre :)
1999 Toyota Land Cruiser 100
2000 Lexus GS300
1983 Toyota Celica Supra 2.8
1977 Nissan Gloria SGLE
Min Garasje http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=16625
Brukeravatar
blackcruiser
Innlegg: 110
Ble med: tor sep 08, 2011 6:15 pm
Lokasjon: Fjellhamar

Re: Bilen starter men stopper igjen

Innlegg av blackcruiser »

Kan jo ikke bare skrape denna 8)

Bilde
1999 Toyota Land Cruiser 100
2000 Lexus GS300
1983 Toyota Celica Supra 2.8
1977 Nissan Gloria SGLE
Min Garasje http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=16625
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Bilen starter men stopper igjen

Innlegg av Andreas30 »

¨Mye mye bil igjen der og når du får den til og gå igjen så kan det jo hende du får lyst og fortsette og ha den er jo ofte sann :D
Det som er med dissa bila og nyere er at det er ikke alltid det dukker opp feilkode heller .
Men symtomene du opplever nå høres helt like ut som SCV
har også hørt om brukere her inne som har lc 90 som har mått bytte scv ventiler 2 år på rad og ikke godt og si hvorfor
kan være gammel møkk fra diseltank som har reist igjenom systemet og forurensa ventilene eller uorg diselfilter
Kjører du org diselfilter og har nye Scv ventiler så stiller du sterk for at ting skal løse seg Lykke til iallefall ja du får ta deg en tur og høre med dem :D
Brukeravatar
ketilt
Innlegg: 424
Ble med: søn okt 17, 2010 10:13 am
Lokasjon: Trondheim

Re: Bilen starter men stopper igjen

Innlegg av ketilt »

Er visst forbruks vare disse scv ventilene på d4d motorene. Var innom å pratet med verksmester på Toyota i Trheim her i høst. Var innom for å sjekke feilmelding på min søster sin rav4. Den fikk ny scv ventil i fjor, og måtte skifte nå igjen. Men det tok dem på dele garanti. Var ikke uvanlig ifølge Egil. Mye trolig dieselen som blir levert på sommerhalvåret her oppe. Er litt for stor andel biodiesel i den fossile diselen, er bedre om vinteren for da er det mindre innblanding grunnet kulde.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ketil Tiller. (tillerketil@gmail.com )

Land cruiser 200
Land cruiser 100 2004 Arctic Truck 37
Land cruiser 120 33" familiebil
Hilux Dobbelcab 2005 Arctic trucks 35
Landcruiser LX70 1985 solgt
Brukeravatar
blackcruiser
Innlegg: 110
Ble med: tor sep 08, 2011 6:15 pm
Lokasjon: Fjellhamar

Re: Bilen starter men stopper igjen

Innlegg av blackcruiser »

Takker og bukker for innspill

Bilen har vært helt fin de siste dagene så forhåpentligvis har jeg litt tid på meg, men skal hvertfall prøve å bytte bare ventilene og filter før Toyota blakker meg helt :|
1999 Toyota Land Cruiser 100
2000 Lexus GS300
1983 Toyota Celica Supra 2.8
1977 Nissan Gloria SGLE
Min Garasje http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=16625
sigge
Innlegg: 1
Ble med: ons nov 16, 2016 4:17 am

Re: Bilen starter men stopper igjen

Innlegg av sigge »

Hei Blackcruiser

Jeg har lignende problem med min Landcruiser og fått samme svar fra Toyota. Lurte bare på om du hadde fått skiftet Scv ventilen og om det fikset problemet?

Sigurd
Brukeravatar
blackcruiser
Innlegg: 110
Ble med: tor sep 08, 2011 6:15 pm
Lokasjon: Fjellhamar

Re: Bilen starter men stopper igjen

Innlegg av blackcruiser »

sigge skrev:Hei Blackcruiser

Jeg har lignende problem med min Landcruiser og fått samme svar fra Toyota. Lurte bare på om du hadde fått skiftet Scv ventilen og om det fikset problemet?

Sigurd
Hei!

Jeg har gått inn for å bytte alt siden verdien på mine dyser egentlig er altfor høye til at det bare vil hjelpe å bytte SCV ventilene.
Men om du har fått sett dyseverdiene dine og de ikke er altfor høye er det jo verdt ett forsøk.
Jeg driver nå og leiter opp deler, så får jeg bare håpe jeg finner noen som kan bytte disse for meg. Er jo sinnsyke priser hos Toyota så her er det nok noe penger å spare bare man finner delene andre steder.
1999 Toyota Land Cruiser 100
2000 Lexus GS300
1983 Toyota Celica Supra 2.8
1977 Nissan Gloria SGLE
Min Garasje http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=16625
Svar

Tilbake til «Motor 9x»