Senterdifflampe lyser konstant

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
Marstin
Sted: Levanger

Senterdifflampe lyser konstant

Legg inn av Marstin » man jul 04, 2016 7:06 pm

Hei,
Ny på forumet :)
Jeg har blitt en lykkelig eier av en LC100, 2000mod :D
Fikk med noe småfeil på kjøpet:
Senterdiff lampa lyser, får den ikke til å slukke ved utkobling av bryter. Merker at diffen er innkobla når jeg svinger.
Har dere noen tips på hvor jeg skal begynne å lete feil?
har prøvd å finne rele eller sikkring men usikker på hvor de er plassert.

Takker for svar :D

Brukeravatar
frode
Sted: Hurum

Re: Senterdifflampe lyser konstant

Legg inn av frode » man jul 04, 2016 10:34 pm

To sikringer, ved siden av hverandre bak venstre sparkeplate, Gauge (15A) (denne kontrollerer også andre ting) - brukes til styring av diff.lock-releet, og Diff (20A) - som gir strøm til motoren i aktuatoren.
Center diff-lock relay sitter vel også bak venstre sparkeplate på en 2000 modell (Den er på høyre side på de nyere).
Kan du høre at det klikker i releet når du trykker på knappen?

Aktuatoren på fordelingskassa kommer du til ved å ta av traversen under ( sett en jekk med en plate oppå under girkassen først), og senke hele girkassesystemet ned et par tommer. Da kommer du til oppå høyre side av fordelingkassa og kan skru av hele aktuatoren, 4 små bolter og en plugg. Det er viktig å få aktuatoren på plass igjen med riktig stilling i forholde til stillingen på diff-sperra inni kassa. Det er et løst girhjul mellom aktuatoren og fordelingskassa (lite tannhjul inn i kassa og stort hjul utenpå, til aktuatoren (nedgiring)).
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang - Abu Shenab,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.

Brukeravatar
Snekker_Andersen
Sted: Oslo

Legg inn av Snekker_Andersen » tir jul 05, 2016 7:51 am

Marstin skrev:Ny på forumet :)
Jeg har blitt en lykkelig eier av en LC100, 2000mod :D
Velkommen på forumet, og gratulerer med fin bil!
Legg gjerne inn "Sted" i profilen din. Kanskje det bor en LC entusiast i nærheten...
HDJ 100 2006
Urban Cruiser 2011
Volvo Duett skapvogn 1960

Marstin

Legg inn av Marstin » ons jul 06, 2016 7:42 am

[quote="frode"]To sikringer, ved siden av hverandre bak venstre sparkeplate, Gauge (15A) (denne kontrollerer også andre ting) - brukes til styring av diff.lock-releet, og Diff (20A) - som gir strøm til motoren i aktuatoren.
Center diff-lock relay sitter vel også bak venstre sparkeplate på en 2000 modell (Den er på høyre side på de nyere).
Kan du høre at det klikker i releet når du trykker på knappen?

Takk for kjapt svar!
Det virker som sikring og rele er intakt, det klikker på høyre side når jeg trykker på brytern. :)
Er der da aktuatoren som trolig er problemet? :mrgreen:

Brukeravatar
frode

Legg inn av frode » ons jul 06, 2016 6:09 pm

Ja, hvis Diff-sikringen også er i orden så (Det klikker vel selv om den er gåen).
Ellers kan det jo være kabelbrudd.
Qui rogat, non errat.
ex HZJ80GX 1997.

Marstin

Legg inn av Marstin » fre jul 08, 2016 10:48 am

frode skrev:Ja, hvis Diff-sikringen også er i orden så (Det klikker vel selv om den er gåen).
Ellers kan det jo være kabelbrudd.
Fikk målt strøm inn til aktuatoren, så da er det ikke strøm feil.

Er det noe jeg må tenke på når jeg skal plukke ut aktuatoren, kan den sitte fast?
Ser du skriver at den må på plass i riktig stilling igjenn, vil det si at når jeg tar den ut så må jeg merke dens possisjon i forhold til tannhjulene?

Brukeravatar
frode

Legg inn av frode » fre jul 08, 2016 2:00 pm

Dvs at hvis sperren er helt innkoblet i kassa, så må aktuatoren også stå i stilling helt innkoblet. Saken er at endestopp-bryterne for aktuatoren er i aktuatoren, og den vet ikke egentlig hva som skjer inne i kassa.
Du kan dreie på det løse mellomhjulet for å koble inn eller ut sperra, når du har tatt av aktuatoren.
Qui rogat, non errat.
ex HZJ80GX 1997.

Marstin

Legg inn av Marstin » fre jul 08, 2016 3:52 pm

frode skrev:Dvs at hvis sperren er helt innkoblet i kassa, så må aktuatoren også stå i stilling helt innkoblet. Saken er at endestopp-bryterne for aktuatoren er i aktuatoren, og den vet ikke egentlig hva som skjer inne i kassa.
Du kan dreie på det løse mellomhjulet for å koble inn eller ut sperra, når du har tatt av aktuatoren.

Takk frode for all hjelp.
Aktuatoren er nå ut, men får ikke vridd sperra tilbake i fri, må jeg ha drivverk i fri?
Ingen tegn til liv på aktuatoren når jeg prøver å kjøre den (etter den er plukka ut)

Tingen er at jeg ska kjøre langt i morgen, så lurer jeg, hviss jeg får sperra i fri på kassa å justere aktuatoren i fri, kan jeg da kjøre som normalt?

Marstin

Legg inn av Marstin » lør jul 09, 2016 8:19 am

Da fikk jeg åpnet sperra mannuelt, måtte sette girkassa i nøytral å vri drivverket noen runder før jeg fikk vridd tannhjulet tilbake i nøytral.
Så stilte jeg sperremotorn tilbake i åpen posisjon før jeg monterte den på kassa igjenn.

Det er tydlig at motoren på sperre er helt død. Det var noen tegn til irring i selve motoren så det er vel årsaken.
Noen som vet hvor jeg kan få tak i uorginal motor?

Brukeravatar
frode

Legg inn av frode » søn jul 10, 2016 1:00 pm

Tror det er Milner som har det, uten å ha sjekket. Var det ikke noen her inne som hadde kjøpt derfra nylig? Men det var vel baksperra.
Ellers er det jo Amayama.
Qui rogat, non errat.
ex HZJ80GX 1997.

per2re
Sted: Kongsberg

Legg inn av per2re » fre okt 28, 2016 8:19 pm

Fikk et lite nervøst anfall her, da jeg ikke fikk lys i senterdiff lampa. Og en runde på asfalten viste at sperra ikke var innkoplet. Men fant også ut etter litt, at sperre bak heller ikke funket, og da var "diff" sikring gått. Men satt i ny, og prøvde mange ganger, skjedde ikke mer. Satser på at det går bra...
1999 LC 100- livet er for kort til å kjøre med 4 sylindre

Svar

Gå tilbake til «Drivverk 10x»