LED bar - anbefaling
Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon
LED bar - anbefaling
Har en 2015 med bøyle fra Antec. Har sett litt på LED-bar fra diverse forhandlere. Ser at alle er såkalte "værstinger" som lyser no j....men det skal vel selges.. Derfor er jeg litt usikker på hva som virkelig er bra. Ønsker å forsterke fjernlyset og gjerne at det lyser litt lenger.
Er det slik at referansetall på 37 lyser lengre enn 17? Og hvor mye snakker vi om her? Hvor mye den lyser måles vel i Lumen? Har noen noe å anbefale som de faktisk har prøvd?
Selger hos Toyota anbefalte meg Maxtel 60 Pro LED, 96W og 8100 lumen. Her er ref.tallet 17,5. Denne er visst lovlig(ikke at det plager meg nevneverdig..)
Gode ideer?
Er det slik at referansetall på 37 lyser lengre enn 17? Og hvor mye snakker vi om her? Hvor mye den lyser måles vel i Lumen? Har noen noe å anbefale som de faktisk har prøvd?
Selger hos Toyota anbefalte meg Maxtel 60 Pro LED, 96W og 8100 lumen. Her er ref.tallet 17,5. Denne er visst lovlig(ikke at det plager meg nevneverdig..)
Gode ideer?
Re: LED bar - anbefaling
LED-bar ger, enligt mina erfarenheter, mer lys men ökar inte räckvidden speciellt mycket. Då är nog dedikerade extralys med Spot funktion bättre mtp räckvidd. LED-bar i kombination med spot HID/LED så får du Ole Brum.
Den ökade mängden lys vid bruk av LEDbar kan nog ge intryck av att räckvidden har ökat men vid test menade vår panel att Xenon hellys hade ca samma räckvidd. Men 25000 lumen ger helt klart mycket lys - mycket mer än vanligt hellys.
Den ökade mängden lys vid bruk av LEDbar kan nog ge intryck av att räckvidden har ökat men vid test menade vår panel att Xenon hellys hade ca samma räckvidd. Men 25000 lumen ger helt klart mycket lys - mycket mer än vanligt hellys.
Mvh
Wiberg
LC 120 -08 med små modifikationer.
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
Wiberg
LC 120 -08 med små modifikationer.
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
Re: LED bar - anbefaling
Jeg har akkurat montert to småtasser fra Rigid, kjøpt på ekstralys.no veldig god kvalitet og litt prosenter. De hissigste LED-bar har spot og spreder combo. Jeg syns de er for dyre og sårbare men de gir mye lys. Kan anbefale rigid og ekstralys.no
Victoria, HJ61 88mod - Solgt
120, 03 mod, helt alminnelig - U-land spec.
Garasjen: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=19432
Gymnasiast - almenne fag - gjenspeiles i praktiske ferdigheter.
120, 03 mod, helt alminnelig - U-land spec.
Garasjen: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=19432
Gymnasiast - almenne fag - gjenspeiles i praktiske ferdigheter.
Re: LED bar - anbefaling
Man får helt klart hva mann betaler for. Bra led lamper er ikke billig !larsp skrev:Har en 2015 med bøyle fra Antec. Har sett litt på LED-bar fra diverse forhandlere. Ser at alle er såkalte "værstinger" som lyser no j....men det skal vel selges.. Derfor er jeg litt usikker på hva som virkelig er bra. Ønsker å forsterke fjernlyset og gjerne at det lyser litt lenger.
Er det slik at referansetall på 37 lyser lengre enn 17? Og hvor mye snakker vi om her? Hvor mye den lyser måles vel i Lumen? Har noen noe å anbefale som de faktisk har prøvd?
Selger hos Toyota anbefalte meg Maxtel 60 Pro LED, 96W og 8100 lumen. Her er ref.tallet 17,5. Denne er visst lovlig(ikke at det plager meg nevneverdig..)
Gode ideer?
Det er helt klart meget store kvalitets forskjeller på led bars og led lamper som tilbys der ute. Har testet litt.
Vil du ha kvalitetsprodukter som faktisk lyser meget bra, (også som seriøse fjernlys), kan jeg tipse om følgende:
Rigid Industri (USA),
Vision-X (USA),
Aurora fra Kina.
Produkter fra disse går billigvariantene en høy gang.
Vedrørende referansetall osv, se denne linken. Meget bra forklart her.
http://www.ekstralys.no/pages/referanse ... nformasjon
Antallet ekstralys må være 2. Det er altså ikke lovlig med 1 stk. led bar. Ikke så mange led lamper med E-godkjenning enda.
En fordel med led er at de som regel har ett veldig beskjedent referansetall, på tross av mye lumen.
Jeg har gått fra led bar i front til 2 stk. E-merkede lamper med referansetall på 12,5 (5600 lumen)
Disse gir bra lys "forran" bilen og ut til sidene, men ingen "pencil beam" lys.
Til det har jeg en led bar på taket. Sammen gir det ett fullgått lysbilde
- Vedlagte filer
-
- IMAG1497.jpg (523.74 KiB) Vist 22358 ganger
-
- 20150710_211019-1-1.jpg (1.07 MiB) Vist 22358 ganger
Re: LED bar - anbefaling
Ok, da er jeg litt klokere. Du sier lysene lyser bra "forran" bilen, lyser de opp mot lengden av fjernlyset eller blir det bare som hjelp til nærlyset? Og de har ref.tall 12,5. De jeg er på jakt etter trenger ikke lyse lenger enn fjernlyset men fylle på med bedre lys på den strekningen fjernlysene lyser. Bør vel se etter noe som er over 30 for å passere nærlysene da.folbjo skrev:Man får helt klart hva mann betaler for. Bra led lamper er ikke billig !larsp skrev:Har en 2015 med bøyle fra Antec. Har sett litt på LED-bar fra diverse forhandlere. Ser at alle er såkalte "værstinger" som lyser no j....men det skal vel selges.. Derfor er jeg litt usikker på hva som virkelig er bra. Ønsker å forsterke fjernlyset og gjerne at det lyser litt lenger.
Er det slik at referansetall på 37 lyser lengre enn 17? Og hvor mye snakker vi om her? Hvor mye den lyser måles vel i Lumen? Har noen noe å anbefale som de faktisk har prøvd?
Selger hos Toyota anbefalte meg Maxtel 60 Pro LED, 96W og 8100 lumen. Her er ref.tallet 17,5. Denne er visst lovlig(ikke at det plager meg nevneverdig..)
Gode ideer?
Det er helt klart meget store kvalitets forskjeller på led bars og led lamper som tilbys der ute. Har testet litt.
Vil du ha kvalitetsprodukter som faktisk lyser meget bra, (også som seriøse fjernlys), kan jeg tipse om følgende:
Rigid Industri (USA),
Vision-X (USA),
Aurora fra Kina.
Produkter fra disse går billigvariantene en høy gang.
Vedrørende referansetall osv, se denne linken. Meget bra forklart her.
http://www.ekstralys.no/pages/referanse ... nformasjon
Antallet ekstralys må være 2. Det er altså ikke lovlig med 1 stk. led bar. Ikke så mange led lamper med E-godkjenning enda.
En fordel med led er at de som regel har ett veldig beskjedent referansetall, på tross av mye lumen.
Jeg har gått fra led bar i front til 2 stk. E-merkede lamper med referansetall på 12,5 (5600 lumen)
Disse gir bra lys "forran" bilen og ut til sidene, men ingen "pencil beam" lys.
Til det har jeg en led bar på taket. Sammen gir det ett fullgått lysbilde
LED baren som jeg viser til er visstnok godkjent. Den har en sak midt på som "deler" lykta i to. Om den er verdt pengene eller ikke er jo en annen biff..
Re: LED bar - anbefaling
larsp, jeg er fornøyd med lampene, men ett par svenske NBB 225 med 55 xenon er bedre. (spredere)
De er egentlig mitt førstevalg vedrørende 1000m, om det ikke må være led da ?
Hadde de montert på den forrige LC120AT35 jeg hadde, og var meget godt fornøyd med de.
Testvinner, laget i polycarbonat, og billige (om du kjøper de på rett plass vell å merke)
Det du nevner vedrørende led bar, hvor lyset er delt i to, lampen er ikke delt i to men lysbildet.
Man kan for eksempel velge en utførelse som heter combo, og da har man ett område på midten med spot led,
og på sidene har man montert spreder led. Altså spreder og pencil beam i samme led bar.
Du må fremdeles ha 2 stk. montert i fronten. Det holder således ikke med den ene selv om lysbildet i led baren er delt.
De må også være montert ved siden av hverandre i følge Statens Veivesen
De er egentlig mitt førstevalg vedrørende 1000m, om det ikke må være led da ?
Hadde de montert på den forrige LC120AT35 jeg hadde, og var meget godt fornøyd med de.
Testvinner, laget i polycarbonat, og billige (om du kjøper de på rett plass vell å merke)
Det du nevner vedrørende led bar, hvor lyset er delt i to, lampen er ikke delt i to men lysbildet.
Man kan for eksempel velge en utførelse som heter combo, og da har man ett område på midten med spot led,
og på sidene har man montert spreder led. Altså spreder og pencil beam i samme led bar.
Du må fremdeles ha 2 stk. montert i fronten. Det holder således ikke med den ene selv om lysbildet i led baren er delt.
De må også være montert ved siden av hverandre i følge Statens Veivesen
Re: LED bar - anbefaling
Har oppgradert ekstra lyset på LC'n med nye led lamper.
VisionX Transporter Prime 18, med 8874 lumen pr. lampe på frontbøylen, og
Aurora 40 Inch LED S1 Single Row, med 21560 lumen på takbøylen. (1,930 Meter Beam Throw)
Det blir 34.584 lumen ekstra. Er veldig spent på resultatet ?.
Blir prøvekjøring i kveld.
VisionX Transporter Prime 18, med 8874 lumen pr. lampe på frontbøylen, og
Aurora 40 Inch LED S1 Single Row, med 21560 lumen på takbøylen. (1,930 Meter Beam Throw)
Det blir 34.584 lumen ekstra. Er veldig spent på resultatet ?.
Blir prøvekjøring i kveld.
Re: LED bar - anbefaling
Dette ble helt vanvittig bra !. Meget fornøyd med kombinasjonen.
For de som påstår at led ikke lyser langt så medfører dette ikke riktighet.
For de som påstår at led ikke lyser langt så medfører dette ikke riktighet.
Re: LED bar - anbefaling
SWEET
Det så veldig bra ut
kan du ta et ner bilde av innfesting? og evt vise hvor du la opp ledninger?
Det så veldig bra ut
kan du ta et ner bilde av innfesting? og evt vise hvor du la opp ledninger?
LC 150 VX 2010 Mod
150 000 km
Chipet 215 hk 590NM
150 000 km
Chipet 215 hk 590NM
Re: LED bar - anbefaling
På taket så sitter det en Wisp Bar takbøyle (lakkert). På denne er det laget fester som er montert på Bøylen.
Strøm går opp til taket innvendig i A-stolpen. Jeg ville ha det slik at gjennomføringen i taket kommer ut under Railsen fremme.
Derifra går ledningen ut på innsiden av innfestningen til rails. Dette arbeidet er utført av Arctic Trucks.
Da synes den ikke, samtidig som det er størst mulig sannsynlighet for at det ikke blir noen lekkasje ?
Strøm går opp til taket innvendig i A-stolpen. Jeg ville ha det slik at gjennomføringen i taket kommer ut under Railsen fremme.
Derifra går ledningen ut på innsiden av innfestningen til rails. Dette arbeidet er utført av Arctic Trucks.
Da synes den ikke, samtidig som det er størst mulig sannsynlighet for at det ikke blir noen lekkasje ?
Re: LED bar - anbefaling
Når det gjelder Vision X lampene så valgte jeg å gjøre en liten endring her vedrørende støtte stag, ( i forhold til den Arctic Trucks selv benytter )
Arctic Trucks borrer hull i kjølefinnene og skrur fast staget på toppen.
I mine øyne er det helt "Donald" å ikke benytte seg av de gjengede hullene på siden av lyktene som allerede er der
"Alla sett er bra, utom de dårliga", som svenskene sier
Arctic Trucks borrer hull i kjølefinnene og skrur fast staget på toppen.
I mine øyne er det helt "Donald" å ikke benytte seg av de gjengede hullene på siden av lyktene som allerede er der
"Alla sett er bra, utom de dårliga", som svenskene sier
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1768
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Re: LED bar - anbefaling
Tallene som det refereres til (17,5 og 37,5) er lux. Ingenting med lumen å gjøre. For å få det godkjent legges tallene på samtlige lykter sammen, og tallet skal ikke overstige 100. H4 fjernlys (1000 m) har benevnelsen 37,5. Spredere / tåkelys har benevnelsen 17,5. Derfor lettere å få godkjent to spredere enn to tusenmetere. Hvis comboled er merket med 17,5 er jo det til vår fordel.
Men så er det også sånn at hvis bilen ikke er utstyrt med zenon orginalt, har du ikke lov å ha zenon ekstralys. Usikker på om du har lov å ha led ekstralys på en bil med vanlig halogen i hovedlyktene. Har hørt så mye forskjellig. Noen som vet?
Men så er det også sånn at hvis bilen ikke er utstyrt med zenon orginalt, har du ikke lov å ha zenon ekstralys. Usikker på om du har lov å ha led ekstralys på en bil med vanlig halogen i hovedlyktene. Har hørt så mye forskjellig. Noen som vet?
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
-
- Innlegg: 2
- Ble med: tir nov 10, 2015 10:17 pm
Re: LED bar - anbefaling
Eg har bygd om 2 stk Hella Rally3000 37.5 lykter med 55watt xenon... Synes da lyser godt opp,pluss bruker ikje so lang tid før full lysstryke e oppnådd... Får og eit bredt og langt lysbilde og...
- Vedlagte filer
-
- 2016-05-07 21.51.24.jpg (1.06 MiB) Vist 21485 ganger
-
- Snapchat-5191382003626362553.jpg (151.08 KiB) Vist 21485 ganger
Re: LED bar - anbefaling
Ikke lett å få tatt noen bra bilder av lysbilde på LC'n med ett mobilkamera, men her er i alle fall to
Får jo en viss indikasjon i alle fall
Får jo en viss indikasjon i alle fall
Re: LED bar - anbefaling
-For å ta det siste først - jeg spurte veivesenet om det var problemer å sette LED ekstralys på en bil med halogenlys, og fikk beskjed om at så lenge jeg ikke prøvde meg på noe xenon-lureri, var det myndighetene revnende likegyldig hvilke kombinasjoner av lyskilder man hadde på bilen.KjellOlsen skrev:Tallene som det refereres til (17,5 og 37,5) er lux. Ingenting med lumen å gjøre. For å få det godkjent legges tallene på samtlige lykter sammen, og tallet skal ikke overstige 100. H4 fjernlys (1000 m) har benevnelsen 37,5. Spredere / tåkelys har benevnelsen 17,5. Derfor lettere å få godkjent to spredere enn to tusenmetere. Hvis comboled er merket med 17,5 er jo det til vår fordel.
Men så er det også sånn at hvis bilen ikke er utstyrt med zenon orginalt, har du ikke lov å ha zenon ekstralys. Usikker på om du har lov å ha led ekstralys på en bil med vanlig halogen i hovedlyktene. Har hørt så mye forskjellig. Noen som vet?
Når det gjelder lumen og lux, er det en sammenheng - lumen er lysmengden fra lyskilden din, hvor mye lys som kommer ut av den totalt sett i alle retninger. Lux er lumen pr. kvadratmeter - altså hvor stor lysintensiteten er i en bestemt retning, og på en gitt avstand. Nå er det ingeniøren i meg som spikker fliser.
For å gjøre det enda morsommere å være oss - referansetallet er skalert i forhold til lux; reglene sier at en bil maksimalt kan belyse med 480lux i et referanseområde foran bilen (Ikke spør meg hvor grensene for dette går!) - og 480lux er da satt til R100; en lykt som er merket R37.5 vil da innen dette referanseområdet belyse med [37.5*480/100]% = 180 lux. Hovedlysene på min 90 er (sukk) oppgitt til R17.5 - altså 84 lux/lykt.
De vil meget snart få litt drahjelp av et par Lazer ST-4 - da får jeg vesentlig bedre lys i det mørke halvåret uten helt å ta livet av lommeboken. (Selv om det jo hadde vært moro med enda mer...
Re: LED bar - anbefaling
Hei Odd Erling.
Når du nevner " fikk beskjed om at så lenge jeg ikke prøvde meg på noe xenon-lureri ",
er det xenon konvertering av bil med halogen hoved lykter det siktes til ?. Det er de i alle fall veldig lite begeistret for.
Når du nevner " fikk beskjed om at så lenge jeg ikke prøvde meg på noe xenon-lureri ",
er det xenon konvertering av bil med halogen hoved lykter det siktes til ?. Det er de i alle fall veldig lite begeistret for.
Re: LED bar - anbefaling
-Just dèt. Om det skal gå igjennom, må man ha lyktespyler (trivielt) og automagisk høydejustering av lyset (ikke-trivielt).folbjo skrev:Hei Odd Erling.
Når du nevner " fikk beskjed om at så lenge jeg ikke prøvde meg på noe xenon-lureri ",
er det xenon konvertering av bil med halogen hoved lykter det siktes til ?. Det er de i alle fall veldig lite begeistret for.
Utover det kunne man langt på vei gjøre som man ville, så lenge man passet på de tingene de ville legge seg borti ved en evt. kontroll:
a) Antall (To ekstralys. Punktum. Nei, en LED-bar med sort tape på midten teller ikke som to. Men TO LED-barer får man montere. Om de er i samme horisontalplan. Og ikke stikker utenfor skjermbredderne... )
b) E-merking (Og, husk, ikke bare lykten, men også pæren skal være godkjent!)
c) Maks referansetall 100. (Man kan dog montere på lys som i sum gir over 100, så lenge de er forriglet slik at ingen kombinasjon som kan være tent samtidig gir over 100.)
d) Og, vær så snill - ikke prøv disse pærene som får lyktene til å se røde/grønne/blå ut mens hovedlyset fortsatt er hvitt eller gult; det ender bare med pålegg om å bytte dem, allikevel. (Mer eller mindre et sitat, fritt etter hukommelsen. Det var visst ingen direkte lovhjemmel mot dem, da lyset de ga fra seg var 'hvitt nok' om man målte det - men de ville irritere mang en kontrollør nok til at pålegg ble utstedt, uansett, så fikk man eventuelt kverulere i etterkant.)
Alt overstående med forbehold om at det er etter hukommelsen.
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1768
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Re: LED bar - anbefaling
Helt sikkert riktig det du sier, Odd. En av våre avleggere ble stoppet i kontroll med en "vanlig " bil forrige dagen. Fikk pålegg om å bytte parklyspærer!! da det var led, og med litt blaskinn i. Han hadde ellers vanlig halogen. Men en 2 watt led parklyspære var fy fy! Fantastisk....
Grunnen til at jeg skrev at lux og lumen ikke hadde noe med hverandre å gjøre, var at i gamle dager var det jo lux vi hørte om, og et makstall på 100. Men den gangen var det ingen som hadde hørt om "lumen", og langt mindre visste hva det var. Men da fikk vi forklaring på det, det hjelper å spørre øvrigheta, for da får man så enkelt og greit svar.
Grunnen til at jeg skrev at lux og lumen ikke hadde noe med hverandre å gjøre, var at i gamle dager var det jo lux vi hørte om, og et makstall på 100. Men den gangen var det ingen som hadde hørt om "lumen", og langt mindre visste hva det var. Men da fikk vi forklaring på det, det hjelper å spørre øvrigheta, for da får man så enkelt og greit svar.
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
Re: LED bar - anbefaling
Du redder deg med et forbehold. Jeg er 99% sikker på at det ikke er spesifisert i forskriften at det er lyset i seg selv som skal ha aut. høydejustering. Det holder at det er bilen i seg selv, altså TEMS f.eks.lb1lf skrev:
-Just dèt. Om det skal gå igjennom, må man ha lyktespyler (trivielt) og automagisk høydejustering av lyset (ikke-trivielt).
Utover det kunne man langt på vei gjøre som man ville, så lenge man passet på de tingene de ville legge seg borti ved en evt. kontroll:
Alt overstående med forbehold om at det er etter hukommelsen.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
---------------------------------------------
Re: LED bar - anbefaling
-Meget mulig - jeg ble nysgjerrig og forsøkte å finne relevant avsnitt i forskriften, og såvidt jeg kan se står det intet i selve forskriften, det refereres bare til et EU-direktiv (EF 661/2009, siden endret av EU 523/2012, forøvrig) der det formodentlig står hva som må til. Disse direktivene fant jeg, og det stod tilsynelatende ingenting om xenon/hovedlys/høydejustering eller noe som helst annet relevant; dog ble det vist til ørtenhundreogfjaksten videre direktiver.JanP skrev: Du redder deg med et forbehold. Jeg er 99% sikker på at det ikke er spesifisert i forskriften at det er lyset i seg selv som skal ha aut. høydejustering. Det holder at det er bilen i seg selv, altså TEMS f.eks.
Det skal de ha for, det er ikke lett å finne ut hva som egentlig er lov eller ikke bare ved hjelp av internett...