Catch tank
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Catch tank
Hei. Har lest litt om catch tank og ser det er flere som har montert dette. Jeg lurer litt selv, men tenkte jeg skulle høre om det er noen som har lyst til å dele erfaringer, som hvilken type, plassering, noe spesielt å passe seg for osv. Supert med tilbakemeldinger, både positive og negative. For min del så gjelder det på en nitti med 1kz-te, men det skulle vel ikke være så store forskjellen på om det er annen type motor annet enn evt. plassering av tanken. (?)
Mvh.
Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612
2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner
Min garasje:
viewtopic.php?f=37&t=23001
Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612
2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner
Min garasje:
viewtopic.php?f=37&t=23001
- christianmindrebo
- Innlegg: 451
- Ble med: man nov 25, 2013 3:29 pm
- Lokasjon: Blærum - Haslum
Re: Catch tank
Følger denne tråden... Vil også ha catch tank men har ikke peil
Re: Catch tank
catch tank blir brukt mest til drifting egt, imat olje søl er relativt strengt.
Jeg har montert det fordi
all olje søl den fordamper havner i en tank og ikke griser til andre gjenstander i motorrommet.
Du kan sjekke om du er i mistanke at det er noe gæli/ ånder formye- spruter olje.
sparer turboen din og SLIPPER olje inn i Intercoolern din/ som fører til dårligere bunn drag.
ser cleant ut (Y)
Jeg festet min i innsugsfeste med en gummi pakning imellom som skal minimasere ristninger
håper dette hjalp litt
Jeg har montert det fordi
all olje søl den fordamper havner i en tank og ikke griser til andre gjenstander i motorrommet.
Du kan sjekke om du er i mistanke at det er noe gæli/ ånder formye- spruter olje.
sparer turboen din og SLIPPER olje inn i Intercoolern din/ som fører til dårligere bunn drag.
ser cleant ut (Y)
Jeg festet min i innsugsfeste med en gummi pakning imellom som skal minimasere ristninger
håper dette hjalp litt
- Vedlagte filer
-
- catchtank.jpg (200.23 KiB) Vist 14316 ganger
-
- fester.png (1.05 MiB) Vist 14316 ganger
Re: Catch tank
Fint med tilbakemeldinger. Jeg lurer litt på å montere for å slippe å forurense turbo og intercooler. Tenkte litt på om noen har erfaringer med hvilken type som er bra, regner med at billigst ikke holder mål, eller er det like greit med en tom, trenger man "skillevegg og stål ull i bunn"? Plassering, er det viktig med fall hele veien, eller kan det gå litt oppover, tetter den seg på vintersrid? Plassering så nær motor som mulig pga. Oppvarming om vinteren slik at det ikke fryser, er det viktig, kan det gå litt oppover med slange da? Er vel i all hovedsak disse momentene jeg lurer på/føler er viktige, fint om noen har erfaringer de ønsker å dele!
Mvh.
Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612
2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner
Min garasje:
viewtopic.php?f=37&t=23001
Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612
2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner
Min garasje:
viewtopic.php?f=37&t=23001
Re: Catch tank
thorshov har jeg 1,5l cola flaske bruker mange hehe. Trenger ikke være noe dyre greier
Re: Catch tank
Dette vil jeg være med på. Kunne det være et tema på en garasjemøte kveld.
birjo
2008 GX
birjo
2008 GX
Re: Catch tank
Ser på PradoPoint at dette fungerer bra og at ProVent sine crank case filter er en mer "proff" løsning. Hadde disse originalt på mine Volvo Penta i båten.
Men finnes det ikke en enklere løsning? I "gamle dager" ble overtrykket ventilert til omverden via et filter. Innsugsmanifolden må selvfølgelig plugges - og den originale gummislangen må monteres tilbake midlertidig for EU-kontrollen / servicen(?)
Miljøet er viktig - men litt oljedamp versus en motor som går uoptimalt, hva er verst?
Men finnes det ikke en enklere løsning? I "gamle dager" ble overtrykket ventilert til omverden via et filter. Innsugsmanifolden må selvfølgelig plugges - og den originale gummislangen må monteres tilbake midlertidig for EU-kontrollen / servicen(?)
Miljøet er viktig - men litt oljedamp versus en motor som går uoptimalt, hva er verst?
Mvh
Lars
2013 LC150 GX
Lars
2013 LC150 GX
Re: Catch tank
Liten oppdatering av hva jeg tenker å gjøre.
Ånding rett ut i verden funker vel det også, men anser catch tank som en bedre og mer "permanent" løsning.
Inspirert av folbjo`s fine løsning, utført på en 150, har jeg bestilt og mottatt samme til 90`n min da type catch tank er flott både med tanke på utseende og størrelse. Mangler en akseptabel brakett, tenker og funderer litt på hvordan jeg skal løse det, men når den er klar så monterer iallefall jeg.
Ånding rett ut i verden funker vel det også, men anser catch tank som en bedre og mer "permanent" løsning.
Inspirert av folbjo`s fine løsning, utført på en 150, har jeg bestilt og mottatt samme til 90`n min da type catch tank er flott både med tanke på utseende og størrelse. Mangler en akseptabel brakett, tenker og funderer litt på hvordan jeg skal løse det, men når den er klar så monterer iallefall jeg.
- Vedlagte filer
-
- Her er`n!
- 025.jpg (167.94 KiB) Vist 13928 ganger
-
- Akseptabel plassering. Ikke i konflikt med noe, får skrudd ut bunnen, kommer fint til gir olje peiling. Ser nesten ut som om den skulle vært der!
- 016.jpg (295.69 KiB) Vist 13928 ganger
Mvh.
Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612
2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner
Min garasje:
viewtopic.php?f=37&t=23001
Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612
2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner
Min garasje:
viewtopic.php?f=37&t=23001
Re: Catch tank
Risken är väl att oljedamp lukten kommer in i kupén med bara filter?
Mvh
Wiberg
LC 120 -08 med små modifikationer.
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
Wiberg
LC 120 -08 med små modifikationer.
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
Re: Catch tank
Skal vel ikke se bort ifra det, "grisete" kan det jo fort bli også med litt oljefilm på litt sikt, men kan sikkert løses med å føre det litt ned og bakover f.eks.jonwib skrev:Risken är väl att oljedamp lukten kommer in i kupén med bara filter?
Mvh.
Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612
2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner
Min garasje:
viewtopic.php?f=37&t=23001
Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612
2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner
Min garasje:
viewtopic.php?f=37&t=23001
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1768
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Re: Catch tank
Kan jeg spørre deg om en helt annen ting. Den intercooleren du har på toppen av motoren, den er vel orginalmontert. Er det montert en vifte under den, eller går luftstrømmen bare naturlig igjennom?
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
Re: Catch tank
Kan jo forlenge slangen også. Sette påp ett t-stykke og legge en slange ned i hver rammevang. Får da olja ramma innvendig
Re: Catch tank
Selvfølgelig! Intercooleren er originalt til 1KD-FTV (D4D), se vedlagt bilde, det ligger to innvendige kanaler i panseret som ender ut i senter over intercooleren. Skar hull i lyddempingen, satte på pakning, og monterte scoop i grillen, så ja naturlig luft gjennomstrømming.KjellOlsen skrev:Kan jeg spørre deg om en helt annen ting. Den intercooleren du har på toppen av motoren, den er vel orginalmontert. Er det montert en vifte under den, eller går luftstrømmen bare naturlig igjennom?
Siden alt er klart originalt regner jeg nesten med at 90`n ble levert med denne løsningen i andre markeder fra dag 1.
- Vedlagte filer
-
- 023.jpg (246.3 KiB) Vist 13804 ganger
Mvh.
Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612
2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner
Min garasje:
viewtopic.php?f=37&t=23001
Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612
2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner
Min garasje:
viewtopic.php?f=37&t=23001
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1768
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Re: Catch tank
Men det er ingen vifter under intercooleren som suger lufta igjennom? Bare nyskjerrig, for jeg har tenkt å bygge dette på enogsekstien min.
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
Re: Catch tank
Nei kun trykket fra fronten. Jeg lurer faktisk litt på samme løsning på treogsøttien min også, liker løsning og ryddigheten!
Mvh.
Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612
2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner
Min garasje:
viewtopic.php?f=37&t=23001
Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612
2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner
Min garasje:
viewtopic.php?f=37&t=23001
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1768
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Re: Catch tank
Har aircondition også på min, og med en stor intercooler i fronten pluss kjøleren for aircondition blir det for lite kjøling på radiatoren. Derfor må cooleren flyttes. Ser flere nyere bilmodeller kjører med vifte under toppmontert cooler for å få mere luft igjennom. Men ikke sikkert at det er nødvendig. Har nok stor betydning hvor mye varmluft som kan komme ut fra motorrommet også. Vurderer å montere rister i panser eller forskjerm for å få lufta ut. Blir utrolig varmt inne i motorrommet på disse gamle motorene.
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no