Motorhavari. Erstatningsm. eller import av ny motor?,1KD-FTV

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
sveinuld
Innlegg: 4
Ble med: tir jun 24, 2014 9:35 am
Lokasjon: Stavanger

Motorhavari. Erstatningsm. eller import av ny motor?,1KD-FTV

Innlegg av sveinuld »

Hei.

Jeg er en ulykkelig eier av en LC (2006 GX tems, Diesel, Aut, 1KD-FTV) som har erfart motorhavari. Uansett årsak, ny motor skal installeres.

Jeg har brukt 14 nattskift i Nordsjøen til å søke på internet, har funnet mange alternativer, blant annet:

DHL tar ca 5.000 nok for motorforsendelse world wide.

- "Nesten" ny motor fra Tyskland, ca 30k-40k norske (+ det som måtte komme av avgifter)
- "Nesten" ny motor fra UK, ca 40k norske (+ det som måtte komme av avgifter) (Lettere å søke i UK pga språket)
- "Nesten" ny motor fra USA (selv om de fleste LC derover har større motorer), ca 20k-30k +avgift
- Brukte motorer fra kondemnerte (kollisjon) i biler i Norden, alt fra 20k til 40k, men da er motorene brukte og delvis overhalt etter havari osv. Blir litt som ett steg tilbake når først uhellet er ute...
- Ny motor fra stort motorsenter i midtøsten, ca 20k for ny motor med Toyota garanti (bra tilbud, men her svikter motet !)

- Reparasjon i Norge, erstatningsmotor med arbeid, ca 100k-150k, alt etter hvor mye og hvor mange nye deler, ovs.
- Nordisk Motorsenter i Sverige, "fabrikkoverhalt" motor 47k + antatt pris på å kjøre bilen hjem i tipp topp stilling, ca 30k. 1år/100.000km garanti

I skrivende stund heller jeg mot reparasjon i Sverige, da språket er det samme, og kanskje litt lettere å reklamere kontra motorsenter i Tyskland ??
Jeg ønsker i utgangspunktet å beholde LC'en LENGE, og da ønsker jeg nyest mulig motor innstatt.
Ett poeng er at hvis jeg kjøper ny motor i Norge, vil jeg ha en del lengre reklamasjonstid.

Har noen brukere av dette forum erfaring med import av ny eller nyere motor fra utlandet ?
Har noe brukere tips å komme med, basert på hendelsen beskrevet overfor ?
(vennlig ikke svar med masse spørsmål om hvorfor havari/hva skjedde osv, skjedd er skjedd)

Jeg er åpen for å kjøpe en splitter ny motor fra utlandet, hvis det er fra ett seriøst motorsenter/Toyota senter. For så å få den installert i Norge eller Sverige. Skulle noen kjenne til ett slikt senter er jeg takknemelig.

Alle tips og råd mottas med stor takk.

Mvh
Sveinung
2006 - present GX 120
2007 - present Mitsubishi Pajero
2001 - 2003 F-350 HD Crewcab
1997 - 1999 Mitsubishi L200
1995 - 1997 Hilux Xcab
1992 - 1995 Mitsubishi Pajero
Sveinung
Sveinuld@hotmail.com
Brukeravatar
trs
Innlegg: 248
Ble med: søn sep 29, 2013 9:27 am
Lokasjon: Lofoten

Re: Motorhavari. Erstatningsm. eller import av ny motor?,1KD

Innlegg av trs »

Bare kaster ut et forslag, da jeg har en 120 som er gått snart 300.000. Så må sikkert tenke i di baner med ny motor på ett eller annet tidspunkt. Nå ønsker du jo ikke spørsmål om hva som har skjedd, så da må man ta et forbehold om hva som er ødelagt. Men har du sjekker pris på short-motorer? Slik at du bruker opp igjen manifoiler, intercooler, turbo, dynamo, starter, rør, slanger, elektriskanlegg, dieselsystem, osv.. ?
sveinuld
Innlegg: 4
Ble med: tir jun 24, 2014 9:35 am
Lokasjon: Stavanger

Re: Motorhavari. Erstatningsm. eller import av ny motor?,1KD

Innlegg av sveinuld »

Takk for svar. Jeg har undersøkt "short" motor, det er ca 1/2 prisen av "long" motor i utlandet. Har ikke sjekket prisen for montasje osv på "short" motor, da det ikke er aktuelt for meg. (Frakt det samme) NB, har også funnet en "strøken" GX Tems 2006mod i tyskland, 40k km og 20k euro... Frister litt med delbil, selv om det ville vært i overkant luksus.
S
2006 - present GX 120
2007 - present Mitsubishi Pajero
2001 - 2003 F-350 HD Crewcab
1997 - 1999 Mitsubishi L200
1995 - 1997 Hilux Xcab
1992 - 1995 Mitsubishi Pajero
Sveinung
Sveinuld@hotmail.com
Brukeravatar
trs
Innlegg: 248
Ble med: søn sep 29, 2013 9:27 am
Lokasjon: Lofoten

Re: Motorhavari. Erstatningsm. eller import av ny motor?,1KD

Innlegg av trs »

Så du skal ikke skru noe selv ?
Kjøper du delebil får du jo mye du kan selge eventuelt bruke selv som f.eks girkassen.

Fangere, interiør, bremsekalippere, slike ting er lettsolgt. :)
JanOlav
Innlegg: 49
Ble med: tor apr 07, 2005 11:38 pm
Lokasjon: Trondheim

Re: Motorhavari. Erstatningsm. eller import av ny motor?,1KD

Innlegg av JanOlav »

Hmm.
Hva endte du opp med?

Sliter med samme tankerekka selv... Har en 2005 mod, gått 257000km, fulgt alle servicer på Toytotaverksted, motorhavari denne uka. Ingen kompresjon på cylinder 4 :cry:
Er usikker på hva jeg skal gjøre..
Ny shortblokk?
Ny komplett motor?
Overhalt motor fra Europa/ eller Østen?
Brukt motor fra vrak?

eller selge bilen i deler..

Jan Olav
ulykkelig eier av en LC120 AT37
sveinuld
Innlegg: 4
Ble med: tir jun 24, 2014 9:35 am
Lokasjon: Stavanger

Re: Motorhavari. Erstatningsm. eller import av ny motor?,1KD

Innlegg av sveinuld »

Hei Jan Olav.

Tatt i betrakning 2 unger i bleiestadiet, rotasjonsjobb i Nordsjøen og ellers nok å fylle fritiden med, så tok jeg det trygge valget, Nordisk MotorCenter i Sverige. (Jeg har ikke tid til å gjøre skruejobben, eller å lære meg opp til skruejobben pr dags dato....)

Jeg kunne sikkert spart 20-30 tusen på verksteder i Europa, men servicen til NMC var noe av det beste jeg har opplevd. Slik som Toyota norge burde ha vært. Og siden vi fant tonen bra, så tok jeg en skikkelig oppgradering på bilen, skiftet en del deler, samt kjøpte med meg slitedeler hjem for fremtidige service'er.

Sirka, 70k sek for motorbytte+jobb, 30k sek for stor service/AC/deler osv.. totalt 140k sek med moms. Fløy til Køben, tar toget helt frem når bilen skal hentes. Husk å kjøpe billett fra Køben til Gøteborg, men gå av "tidligere" i helsingborg, så slipper du 1000sek i bot, hahaha

Kundebehandler Jimmy tok seg meget bra av meg, og vi hadde løpende dialog. De kjørte bilen ca 3-4 uker før jeg hentet den (også grunnet rotasjonsarbeid).

Mitt råd er å "ta jobben" med å leie bilhenger/bil og kjøre til NMC, ha pressenning over "vraket" over Svinesund, og kjøre over Torsby/Kongsvinger på vei hjem. (Håper ikke for mange fra Toll'en henger her...) Få venner/slektninger til å overføre pengene til NMC før du henter bilen, burde ikke gi deg overraskelser i form av krav/brev...

Når det gjelder short/long block, så er NMC og Jimmy de beste til å svare på hva du burde velge, etter hvor mye som gikk skjeisen hos deg. For meg var det "inga frågår" - ny motor.

Når det gjelder å selge bilen som vrak - eller i deler, så kan deleprisen(e) på nettsiden til "hoggeforeningen" http://www.finndel.no/, gi deg noen hint på hva slikt er verdt. Personlig ble jeg meget overrasket over prisnivået til "hoggerne", all den tid internett har oversvømt oss... kan nesten ikke tro de får solgt til så gode priser.... men men

Vel, kanskje mine betraktninger hjelper deg... kun av nysgjerrighets skyld, hva ser du for deg en AT37/05/LC120/defekt motor går for ??

Mvh
Sveinung
2006 - present GX 120
2007 - present Mitsubishi Pajero
2001 - 2003 F-350 HD Crewcab
1997 - 1999 Mitsubishi L200
1995 - 1997 Hilux Xcab
1992 - 1995 Mitsubishi Pajero
Sveinung
Sveinuld@hotmail.com
JanOlav
Innlegg: 49
Ble med: tor apr 07, 2005 11:38 pm
Lokasjon: Trondheim

Re: Motorhavari. Erstatningsm. eller import av ny motor?,1KD

Innlegg av JanOlav »

Hei Sveinung.
Takk for svar og betraktninger. Tar vel en avgjørelse i løpet av uka. Bilen står på Toyota i Trondheim nå, og de plukker av toppen i dag for å se om den har berget.
Hakke peiling på hva bilen er verdt uten motor, men det finnes sikkert alltids noen som vil kjøpe, hvis det blir aktuelt.

Jan Olav
Brukeravatar
trs
Innlegg: 248
Ble med: søn sep 29, 2013 9:27 am
Lokasjon: Lofoten

Re: Motorhavari. Erstatningsm. eller import av ny motor?,1KD

Innlegg av trs »

Man får jo nerver av langt mindre en dette. Mange slike motorer som har havarert i det siste.
revi
Innlegg: 61
Ble med: ons apr 11, 2012 10:32 pm
Lokasjon: Buskerud

Re: Motorhavari. Erstatningsm. eller import av ny motor?,1KD

Innlegg av revi »

Hmmmm... litt foruroligende, ja. Men hva er egentlig årsaken til disse havariene? Er det dysepakningene som ikke er byttet slik at silen tettes, eller er det dysene som spruter for mye diesel på en/flere sylindre, eller er det andre årsaker?
Dysepakninger og dyser er jo ikke noe ukjent problem, men dukker det opp andre ting som er årsak til havari, så er det jo greit å være oppmerksom på disse.
05 120 VX
JanP
Innlegg: 1726
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Re: Motorhavari. Erstatningsm. eller import av ny motor?,1KD

Innlegg av JanP »

Sakser litt fra en artikkel på NRK.no:

http://www.nrk.no/livsstil/land-cruiser ... -1.7488142


"Men eier man en Land Cruiser, slipper man å betale verkstedregningen.
LES OGSÅ: Toyota tilbakekaller 953 biler i Norge
Kaller inn bilene

Rent teknisk er problemet at en dårlig dyse i motoren kan føre til at oljesilen tetter seg slik at tilførselen av smøreolje blir blokkert. Resultatet kan bli fullt motorhavari.

Ifølge informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge har også noen svært få Avensis-utgaver dette problemet. De fleste tilfellene som er oppdaget, er dekket av garantien.

Feilen er også funnet i noen få biler av typen RAV4.

Men Olsen bekrefter at Land Cruiser er mer utsatt.

- Nøyaktige tall har jeg ikke, men det er i hvert fall snakk om 190 Land Cruisere i Norge. Vi har satt igang en servicekampanje der vi kontakter eierne til de aktuelle årsmodellene. Drøyt 5000 biler er solgt i Norge, og i tillegg kommer import.

- Problemet er at det kan være vanskelig å finne alle fordi mange bileiere bruker verksteder utenom våre forhandlere. Det gjelder blant annet bruktimporterte biler. Det er ikke sikkert at alle andre verksteder har kjent til dette problemet, sier Olsen.


Informasjonssjef i Toyota Norge, Espen Olsen.
Foto: Toyota Norge- Ta kontakt

Derfor oppfordrer han eiere av Land Cruiser produsert i perioden fra juni 2004 til september 2007 med dieselmotor av typen D-4D om å kontakte nærmeste Toyota-forhandler.

Der kan de få sjekket og eventuelt byttet dysepakningene for å være sikker på at motoren ikke havarerer, uavhengig av om bilen er kjøpt i Norge eller er importert.

- Verkstedutgiftene blir ikke belastet kundene, legger han til.

- Men hvorfor må eiere av Previa-modellene betale hele eller deler av reparasjonen selv?

- Fordi Toyota sentralt har fastslått at antallet Previa-biler med dette problemet er langt lavere enn Land Cruiser. For Previa tilbys derfor en såkalt preventiv kampanje der kunden må være med på å dekke deler av reparasjonen. Men vi er i dialog med den europeiske Toyota-avdelingen for å vurdere dette nærmere fordi antall tilfeller har økt i det siste, sier Olsen.

- Norske Toyota-eiere er misfornøyde med at feilen ikke er blitt fikset når bilen er på service hos merkeverkstedet, eller at de i det minste ikke har fått informasjon om at bilene kan ha en slik feil. Hva er din kommentar?

- Vi beklager de tilfellene der det ikke har skjedd. Kundetilfredshet har førsteprioritet hos oss, og vi lover å rydde opp i disse tilfellene. Vi stresser slike problemstillinger i hele apparatet vårt, og jobber hardt for å bli bedre med denne typen oppfølging, sier informasjonssjef Espen Olsen."


Interessant å lese hva Espen Olsen sier:
-og vi lover å rydde opp i disse tilfellene.
-Der kan de få sjekket og eventuelt byttet dysepakningene for å være sikker på at motoren ikke havarerer, uavhengig av om bilen er kjøpt i Norge eller er importert.
- Verkstedutgiftene blir ikke belastet kundene, legger han til (mener utgifter til selve dyseskiftet)

Om han er helt korrekt sitert da...
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Motorhavari. Erstatningsm. eller import av ny motor?,1KD

Innlegg av Andreas30 »

Kan likeså godt være biler som har vært inne og fått utbedra dysepakninger
men ikke bytta ut injektorer .
Har vært borti flere Gravemaskiner som har fått fulstendig motorhavari på grund av en eller 2 dårlige
injektorer som fører til sprekt stempel.

Kan godt være at bilen har vært inne og fått bytta både injektorer og dysepakninger for 5-6 år tilbake
så kan det være at det er 1 injektor som har kommet utenfor verdiene og ført til skjerings på den sylindern .

Det som også kan være en stygg syndebukk her er i hvilken stand var motoren din
i det du fikk inkalling til kampanjen hadde da alt skaden skjedd? så smått i ogmed tetting
på oljesil og redusert oljetrykk er jo ikke så veldig positivt allrede på 150 000 km
her må eieren være våken og forlange at motor blir sjekket nøye for slitasje
for og ikke selv må dekke et seinere havari .

ET lite tips er får bilen din høyere forbruk en vanlig og en styggere gange kald
så dra og få sjekk injektorer ikke kjør med dette .

Når bilen min var inne på denne kampanjen sa jeg at jeg vil ikke ha tilbake bilen før
dere kan garantere at motoren min ikke har fått noe skade av og kjøre med dette før inkallingen
Dem hadde bilen min i 4 uker og pelte ned motor og gikk over hele fant ingen tegn til slitasje .
Grunn til at dem gikk så grundig tilverks var at ene injektoren satt så fast at de måtte av med toppen
for og få den ut så jeg kjørte Hiace i 4 uker og Verkstedet gjorde en Kjempejobb bilen hadde da gått
120 000 km
Nå i dag er den på 297 500 km og maler som en katt :-)

Dissa motorene her Går Langt bare dem blir følgt opp .
Senest rettet af Andreas30 man jun 01, 2015 6:48 am, rettet i alt 1 gang.
Brukeravatar
Dag Einar
Innlegg: 5175
Ble med: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Lokasjon: Råde i Østfold
Kontakt:

Re: Motorhavari. Erstatningsm. eller import av ny motor?,1KD

Innlegg av Dag Einar »

Jeg antar du da også har søkt hos Gested Autoophug i Danmark?
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
JanOlav
Innlegg: 49
Ble med: tor apr 07, 2005 11:38 pm
Lokasjon: Trondheim

Re: Motorhavari. Erstatningsm. eller import av ny motor?,1KD

Innlegg av JanOlav »

Da har jeg igjen blitt en LYKKELIG eier av en Toyota Land Cruiser 120 AT37 :D
120-en er tilbake i gården, med fabrikkny short-blokk, overhalt topp, renset alle innsugsdeler for store mengder sot, nye injektorer, nye registerdrev, demontert og renset automat, samt flushet hele oljesystemet til automaten.
Bilen går stilt og pent, og føles litt som nybil igjen!

Jan Olav, Trondheim
SteinarT
Innlegg: 238
Ble med: ons jan 23, 2013 4:43 pm
Lokasjon: Stavanger

Re: Motorhavari. Erstatningsm. eller import av ny motor?,1KD

Innlegg av SteinarT »

Kjekt og godt å høre, ☺
mvh
Steinar

LC 120,executive
2006 mod
TTE Chip
TTE Eksosanlegg
8 seter
webasto med ur og t91 fjernkontroll
orda
Innlegg: 21
Ble med: tor feb 12, 2015 8:29 pm

Re: Motorhavari. Erstatningsm. eller import av ny motor?,1KD

Innlegg av orda »

Hadde samme problemet med min 120 2007 mod 173HK (chipet) til 204. Chipen var kjøpt og montert på Toyota verksted.
Motoren hadde ca gått 150 000. Fikk havari, masse røyk og merkelig lyd :) Hull i ett stempel og nesten hull/sprekk i stempel nr 2.
Dette var innenfor 5 års garantien, så jeg fikk dekket 100% på deler (shortblock) og 50% på arbeidet. Arbeidstimene var "fastsatt" før overhalingen startet, så pris kom på 15 000kr.
LC 120 GX 2007
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Motorhavari. Erstatningsm. eller import av ny motor?,1KD

Innlegg av Andreas30 »

Mulig motorn min også er med her
litt usikker enda mista 50 prosent av drakrafta på motorveien i dag
kom ikke noe spesiel lyst bare litt tikking med det ga seg
fikk svingt inn til sia og motor gikk veldig ubalansert akuratt som den gikk på 3 syl men ingen ulyd bare la merke til litt røyk
bak bilen men ikke så mye
så stoppa den ble taua til toyota lier i kveld .
kom ikke noe motor lampe ingenting .
Noen her som har noen forslag til hva det kan være ?
Har hat litt tull med kontakta på injektoren som sitter nærmest torpedoveggen en gang før
men fikk rensa den og satt den på igjen det var 1 år sia nå da gikk den i nødprogram og stoppet .

så hva det er nå denne gangen er jeg usikker på sier ifra her når dem har fått sett på bilen .
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Motorhavari. Erstatningsm. eller import av ny motor?,1KD

Innlegg av Andreas30 »

Fikk ganske raskt svar i fra verkstedet i dag
Blir spa behandling på crusier nå i minimum 14 dager kanske over en måned .

Motorbytte.no

Hull i ene stemplet.....

Men er lyspunkter oppi det hele Blir mest sansynlig brukt motor som har gått 120 000 km
Den motoren fant dem ganske fort når dem tok noen tlf
isteden for ny short blokk her er det penger og spare iallefall.
får se hva toyota og if forsikring blir enige om til uka så får jeg litt mere svar da .

Veldig betryggende og fornøyd med at dette skjedde i drammen så bilen havna på
toyota lier Har bare ros og fortelle om kundebehanlerne og gutta på verkstedet der så
det var et lyspunkt oppi det hele :D
Senest rettet af Andreas30 man jun 01, 2015 6:46 am, rettet i alt 1 gang.
revi
Innlegg: 61
Ble med: ons apr 11, 2012 10:32 pm
Lokasjon: Buskerud

Re: Motorhavari. Erstatningsm. eller import av ny motor?,1KD

Innlegg av revi »

Vet du noe om årsaken til at dette skjedde? Defekt injektor...?
05 120 VX
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Motorhavari. Erstatningsm. eller import av ny motor?,1KD

Innlegg av Andreas30 »

Motoren min har vært utsatt for dårlige injektorer 2 ganger
første gangen i kampanjen da ble den godt ivaretatt så ingen skade skal ha skjedd da .
andre gangen etter jeg hadde i en
forte disel injektor clener Fra fyksen på lillehammer
noe som førte til at all møkka i diselsystemet blokkere for injektorene og førte til
dårlig trekk kraft og mye støy .
Denne injektor rensen skulle være bra og rense og føre til bedre
drivstoff forbruk og alt men virket motsatt .
en injektor som skruter feil kan føre til stor skade på stempel .
Ble da bytta injektorer på nytt i 2012 og bilen gikk som en klokke helt fram til torsdag nå i uka .

Injektor med feil sprøytebilde er ikke sundt for stempel.

Beklager skrivefeil mente sefølgelig stempel :D
Svar

Tilbake til «Motor 12x»