4 trins HJ60 gearkasse - jeg kan ikke skifte gear!?

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
jespervangfalkenberg
Innlegg: 729
Ble med: tor des 06, 2012 8:13 am
Lokasjon: Danmark

4 trins HJ60 gearkasse - jeg kan ikke skifte gear!?

Innlegg av jespervangfalkenberg »

Hej alle

Jeg har jo købt en 4 trins hj60 kasse, der skal bruges til mit hj45er projekt! Jeg har lavet nogle nye styr til gearstangen, da de var helt ødelagt. Jeg undre mig over at jeg ikke kan skifte gear? jeg har forsøgt at dreje udgangsakslen samtidigt - men den kan ikke gå i gear! Jeg kan se at jeg kan flytte "skifteakslerne" få millimeter i kassen, men så er det som om at det sidder fast.

Ideer?
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1767
Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
Lokasjon: Siggerud.
Kontakt:

Re: 4 trins HJ60 gearkasse - jeg kan ikke skifte gear!?

Innlegg av KjellOlsen »

Hvis du har kassa løst, så prøv å skru av lokket på kassa. Gå nøye over stengene som er inne i lokket. Sjekk at alle bevegelsene fungerer der før du går videre med selve skiftingen i kassa. Er greit å løfte av lokket. Bare løft det rett opp. Da har du god oversikt og lettere å se hva som er galt. Kassene har lett for å bli trege når de står lenge, og må "mykes opp" når du tar de i bruk igjen.
På kassa til sekstien til sønnen min fikk vi den ikke i gir uten å bruke mye makt. Men når vi hadde kjørt litt gikk det bedre og bedre.
Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
jespervangfalkenberg
Innlegg: 729
Ble med: tor des 06, 2012 8:13 am
Lokasjon: Danmark

Re: 4 trins HJ60 gearkasse - jeg kan ikke skifte gear!?

Innlegg av jespervangfalkenberg »

Hej

det er en løs kasse og den har sikkert stået længe! Jeg vil prøve at tage toppen af og se ind i kassen - jeg aner dog ikke hvad jeg skal se efter, men det giver måske sig selv :wink:

tak for svaret
jespervangfalkenberg
Innlegg: 729
Ble med: tor des 06, 2012 8:13 am
Lokasjon: Danmark

Re: 4 trins HJ60 gearkasse - jeg kan ikke skifte gear!?

Innlegg av jespervangfalkenberg »

Jeg har i dag taget toppen af - rykket lidt i skiftegaflerne og vupti... Så virker den :wink:

Dejligt!
Svar

Tilbake til «Drivverk 6x»