Beste praksis for vedlikehold på bakre sperremotor

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
ofrovold
Innlegg: 1975
Registrert: tor des 02, 2004 6:49 am
Sted: Eggedal
Kontakt:

Beste praksis for vedlikehold på bakre sperremotor

Legg inn av ofrovold » tor aug 21, 2014 10:58 pm

Jeg har tenkt å åpne og vedlikeholde sperremotor på bakaksel.
Hva bør man passe på, hva bør man gjøre inni der, bør den settes inn med noe og i tilfellet hva?
Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*

Brukeravatar
frode
Innlegg: 1611
Registrert: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Sted: Hurum

Re: Beste praksis for vedlikehold på bakre sperremotor

Legg inn av frode » fre aug 22, 2014 12:25 am

Bytt den ut hvert tiende år eller så, her i saltsuppa. Lettmetallet korroderer bort.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang - Abu Shenab,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.

ofrovold
Innlegg: 1975
Registrert: tor des 02, 2004 6:49 am
Sted: Eggedal
Kontakt:

Re: Beste praksis for vedlikehold på bakre sperremotor

Legg inn av ofrovold » fre aug 22, 2014 9:08 am

frode skrev:Bytt den ut hvert tiende år eller så, her i saltsuppa. Lettmetallet korroderer bort.
Hva gjør man når den er femten år og ikke vil inn.
Bytte den likevel?
Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*

Brukeravatar
frode
Innlegg: 1611
Registrert: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Sted: Hurum

Re: Beste praksis for vedlikehold på bakre sperremotor

Legg inn av frode » fre aug 22, 2014 1:50 pm

15 år er jo enda ungt - du får begynne å øve da :lol:

Åpne opp og se at sleiden går lett, gjøre reint og smøre opp igjen snekkedrevet, se til at fjøra er hel, endestoppkontaktene... Hva ellers var det jeg gjorde sist da. Jeg må visst sjekke min igjen også - sluttet å funke i vår.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang - Abu Shenab,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.

ofrovold
Innlegg: 1975
Registrert: tor des 02, 2004 6:49 am
Sted: Eggedal
Kontakt:

Re: Beste praksis for vedlikehold på bakre sperremotor

Legg inn av ofrovold » fre aug 22, 2014 4:04 pm

Hva bør man smøre med da, vanlig fett? Er det noe man skal unngå.
Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*

Brukeravatar
frode
Innlegg: 1611
Registrert: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Sted: Hurum

Re: Beste praksis for vedlikehold på bakre sperremotor

Legg inn av frode » fre aug 22, 2014 5:20 pm

Leste litt i handboka - har du den?
Selve aktuatoren er ikke beskrevet der, men man skal bruke fipg både rundt den runde senterdelen av aktuatoren, der den går inn i diff-huset, og under lokket i diffhuset der den lille bolten til sleiden sitter.

Det er altså en tykk fjær som skyver sleiden både ut og inn, slik at hvis sleiden eller diff-låsen er treg, så skjer det ikke annet enn at fjæren blir spent nå motoren går.

Ofte er det motoren som er korrodert, eller så er hele flensen på aktuatoren korrodert slik at den ikke passer på diffhuset lenger, eller ikke klarer å holde tett.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang - Abu Shenab,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.

Svar

Gå tilbake til «Drivverk 10x»