Vibrasjon i bilen ved gasspådrag - kan det være feil fjærer?
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
- christianmindrebo
- Innlegg: 451
- Ble med: man nov 25, 2013 3:29 pm
- Lokasjon: Blærum - Haslum
Vibrasjon i bilen ved gasspådrag - kan det være feil fjærer?
Kan det at bilen min rister under gasspådrag være for store vinkler i CV leddene?
Jeg har nettopp bygd om bilen (01 - KDJ 95) med OME hevesett (2"), og BFG MT 285/75/16.
Jeg fikk anbefalt å kjøpe HD fjærer foran, og medium bak, So I did.
Fjærene foran var et helvete å få på, og bilen ble veldig høy foran, 3 cm høyere enn bak. Når jeg tester "fleksen" på bilen, er det stort sett bak det skjer noe for å si det sånn.
Tok bilen på 4 hjuls kontroll, da det ristet godt og bilen var litt hjulbeint. Det ble bedre - Men når jeg kjører i over 80 nå, spesielt med gasspådrag under belastning (og muligens enda mer på litt høyt turtall), så rister det fortsatt noe jævlig.
Snakket med BGnor og de ba meg om å kjøre litt for å se om det satt seg. Var der igjen i dag, og han (som selv sa han ikke var eksperten riktignok) synes at bilen så altfor høy ut foran.
Jeg antar at vibrasjon i rattet kan komme av enten slitte bærekuler eller at de nye hjulene ikke er godt nok balansert.
Men når hele bilen rister så må det være mer enn det?
Så kommer endelig spørsmålet:
Kan noen si noe om hvor mye CV leddene (eller forsåvidt andre deler av bilen) tåler av heving før vinklene blir for store?
I utgangspunktet synes det var kult at bilen ble ordentlig høy, og har kjøpt spacere bak. Men jeg kan jo ikke kjøre med det sånn dersom bilen tar skade av det, eller ikke på andre måter får fikset ristingen.
Tok et par mobilbilder, men vet ikke om det er noe tjangs for et trent øye å se noe ut av dette jeg?
Må jo få fiksa dette om jeg skal kjøre bilen til Bergen og tilbake til uka, ikke minst offroade litt mens man er der borte...
(Ja, jeg vet at mansjetten lekker )
Her er det full sving på rattet
På forhånd takk for tips
Jeg har nettopp bygd om bilen (01 - KDJ 95) med OME hevesett (2"), og BFG MT 285/75/16.
Jeg fikk anbefalt å kjøpe HD fjærer foran, og medium bak, So I did.
Fjærene foran var et helvete å få på, og bilen ble veldig høy foran, 3 cm høyere enn bak. Når jeg tester "fleksen" på bilen, er det stort sett bak det skjer noe for å si det sånn.
Tok bilen på 4 hjuls kontroll, da det ristet godt og bilen var litt hjulbeint. Det ble bedre - Men når jeg kjører i over 80 nå, spesielt med gasspådrag under belastning (og muligens enda mer på litt høyt turtall), så rister det fortsatt noe jævlig.
Snakket med BGnor og de ba meg om å kjøre litt for å se om det satt seg. Var der igjen i dag, og han (som selv sa han ikke var eksperten riktignok) synes at bilen så altfor høy ut foran.
Jeg antar at vibrasjon i rattet kan komme av enten slitte bærekuler eller at de nye hjulene ikke er godt nok balansert.
Men når hele bilen rister så må det være mer enn det?
Så kommer endelig spørsmålet:
Kan noen si noe om hvor mye CV leddene (eller forsåvidt andre deler av bilen) tåler av heving før vinklene blir for store?
I utgangspunktet synes det var kult at bilen ble ordentlig høy, og har kjøpt spacere bak. Men jeg kan jo ikke kjøre med det sånn dersom bilen tar skade av det, eller ikke på andre måter får fikset ristingen.
Tok et par mobilbilder, men vet ikke om det er noe tjangs for et trent øye å se noe ut av dette jeg?
Må jo få fiksa dette om jeg skal kjøre bilen til Bergen og tilbake til uka, ikke minst offroade litt mens man er der borte...
(Ja, jeg vet at mansjetten lekker )
Her er det full sving på rattet
På forhånd takk for tips
Re: Vibrasjon i bilen ved gasspådrag - kan det være feil fjæ
Mistet et lodd?
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
- christianmindrebo
- Innlegg: 451
- Ble med: man nov 25, 2013 3:29 pm
- Lokasjon: Blærum - Haslum
Re: Vibrasjon i bilen ved gasspådrag - kan det være feil fjæ
Har ingen lodd - har 200g med sånne små silikonkuler inni dekket som fordeler seg rundt i dekket.
Jeg vurderer det som et alternativ at hjulene kan ikke tilstrekkelig balanserte - men da synes jeg at det er rart at jeg helt fint kan rulle nedover en bakke i 90 uten at det rister, men når jeg skal kjøre opp igjen samme bakken i samme hastighet, rister det som f##¤.
Hvis det bare er ubalanse, er jo det bare supert.
Jeg vurderer det som et alternativ at hjulene kan ikke tilstrekkelig balanserte - men da synes jeg at det er rart at jeg helt fint kan rulle nedover en bakke i 90 uten at det rister, men når jeg skal kjøre opp igjen samme bakken i samme hastighet, rister det som f##¤.
Hvis det bare er ubalanse, er jo det bare supert.
Re: Vibrasjon i bilen ved gasspådrag - kan det være feil fjæ
Hvor mye høyere ble bilen foran, tok du noen nøyaktige mål? Du sier den er 3 cm høyere foran, bak vil jeg tro den gikk opp ihvertfall 4-5 cm, kan det stemme? I såfall vil jeg tro den er alt for høy foran og det er ikke gunstig for vinklene i framakslingen. Mansjettene er tette?
Jeg kjenner ikke til 90 serien men antar at den igrunn har mindre å gå på en 100 serien, mulig jeg tar feil. 100 serien er ikke anbefalt å heve særlig mer en 5 cm. Da mest med hvor mye drop som er igjen samt at vinklene blir for skarpe og gamle mansjetter holder ikke med og spytter ut fett. Et diff drop sett på 20 mm er anbefalt uansett heving. Å heve 100'n og så sette opp framhjulstillingen korrekt er ikke bare bare, ihvertfall mange som ikke har fått det til når man leser forum rundtforbi. Den vil ha lett for å stikke ved akselrasjon, spore mer osv. Vil tro noe av det samme kan skje på 90 serien?
Hvor mye drop har du igjen, dvs om du jekker opp bilen foran hvor mange cm kan du jekke opp før hulene går opp fra bakken. Husker ikke noen tall her, ei heller på 100 serien, prøv å google på pradopoint eller tilsv. Jeg har ikke peiling, men dårlig med respons her.
Nå er det jo flere som har hevet 90 i Norge, bør jo være noen med erfaring?
Jeg kjenner ikke til 90 serien men antar at den igrunn har mindre å gå på en 100 serien, mulig jeg tar feil. 100 serien er ikke anbefalt å heve særlig mer en 5 cm. Da mest med hvor mye drop som er igjen samt at vinklene blir for skarpe og gamle mansjetter holder ikke med og spytter ut fett. Et diff drop sett på 20 mm er anbefalt uansett heving. Å heve 100'n og så sette opp framhjulstillingen korrekt er ikke bare bare, ihvertfall mange som ikke har fått det til når man leser forum rundtforbi. Den vil ha lett for å stikke ved akselrasjon, spore mer osv. Vil tro noe av det samme kan skje på 90 serien?
Hvor mye drop har du igjen, dvs om du jekker opp bilen foran hvor mange cm kan du jekke opp før hulene går opp fra bakken. Husker ikke noen tall her, ei heller på 100 serien, prøv å google på pradopoint eller tilsv. Jeg har ikke peiling, men dårlig med respons her.
Nå er det jo flere som har hevet 90 i Norge, bør jo være noen med erfaring?
Bjørn Erik
95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
- christianmindrebo
- Innlegg: 451
- Ble med: man nov 25, 2013 3:29 pm
- Lokasjon: Blærum - Haslum
Re: Vibrasjon i bilen ved gasspådrag - kan det være feil fjæ
Takk for svar. Kjørte innom BGnor i går, og han var enig i at vibrasjonen ikke kom fra dekka.
Han mente at det nok var fordi mine endeledd var litt slitt, og at vinklene ikke var kritisk store, men store nok til at kombo slitasje/vinkel/belastning skaper vibrasjoen
Jeg har mulighet til å bytte til medium fjærer, men vi ble enige om at jeg terrengkjører bilen på landstreffet til uka og ser om fjærene setter seg litt av det og dermed at vibrasjon også reduseres.
Jeg er jo som noen her vet en nybegynner i dette, og vil gjerne ha råd/tips på om overnevnte løsning høres helt høl i huet ut og at jeg kommer til å vræke endeleddene ( eller noe annet dyrt), eller om det høres greit ut.
Han mente at det nok var fordi mine endeledd var litt slitt, og at vinklene ikke var kritisk store, men store nok til at kombo slitasje/vinkel/belastning skaper vibrasjoen
Jeg har mulighet til å bytte til medium fjærer, men vi ble enige om at jeg terrengkjører bilen på landstreffet til uka og ser om fjærene setter seg litt av det og dermed at vibrasjon også reduseres.
Jeg er jo som noen her vet en nybegynner i dette, og vil gjerne ha råd/tips på om overnevnte løsning høres helt høl i huet ut og at jeg kommer til å vræke endeleddene ( eller noe annet dyrt), eller om det høres greit ut.
Re: Vibrasjon i bilen ved gasspådrag - kan det være feil fjæ
synes det er litt rart at de anbefaler hard foran og medium bak, skulle vært omvendt. og bilen skal være høyere i rumpa en den er foran. hvis den vibrerer kun når du gasser så er det vel ikke dekka? får du noe vibrasjoner når du ruser bilen?
- christianmindrebo
- Innlegg: 451
- Ble med: man nov 25, 2013 3:29 pm
- Lokasjon: Blærum - Haslum
Re: Vibrasjon i bilen ved gasspådrag - kan det være feil fjæ
Itte veit je hva som er riktig fjærkombo.
Men skal def sjekke om det kommer vibrasjoner når jeg ruser bilen
Men skal def sjekke om det kommer vibrasjoner når jeg ruser bilen
- christianmindrebo
- Innlegg: 451
- Ble med: man nov 25, 2013 3:29 pm
- Lokasjon: Blærum - Haslum
Re: Vibrasjon i bilen ved gasspådrag - kan det være feil fjæ
Ingen vibrasjoner ved rusing. Et par små svingninger idet jeg gir mye gass og motoren går raskt opp i turtall. Men det er vel bare fordi jeg har så sykt sprek motor er det ikke det da?
Re: Vibrasjon i bilen ved gasspådrag - kan det være feil fjæ
sånn ser min vinkel ut
Re: Vibrasjon i bilen ved gasspådrag - kan det være feil fjæ
Sprek motor ja - långt över hundra små iltra ponnier väl .
Tror nog ting går sig till och när du får bilen i vater i morgon så blir det så bra atte.
Tror nog ting går sig till och när du får bilen i vater i morgon så blir det så bra atte.
Mvh
Wiberg
LC 120 -08 med små modifikationer.
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
Wiberg
LC 120 -08 med små modifikationer.
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
Re: Vibrasjon i bilen ved gasspådrag - kan det være feil fjæ
Kan det være at dekkene glipper litt tru? Prøv på en grusvei? Synes ikke vinkelen din var skremmende. Å ikke la mr J erte deg ang. Hester. Litt pusling med den kz-te motoren så griser du mr.J og hans diesel4dummies motor
- christianmindrebo
- Innlegg: 451
- Ble med: man nov 25, 2013 3:29 pm
- Lokasjon: Blærum - Haslum
Re: Vibrasjon i bilen ved gasspådrag - kan det være feil fjæ
Det er på asfalt i mellom 80 og 100 det er værst.
Jeg har d4d motor jeg og. Riktignok ikke med batmobilboks (ennå)
Jeg har d4d motor jeg og. Riktignok ikke med batmobilboks (ennå)
- christianmindrebo
- Innlegg: 451
- Ble med: man nov 25, 2013 3:29 pm
- Lokasjon: Blærum - Haslum
Re: Vibrasjon i bilen ved gasspådrag - kan det være feil fjæ
Men vinkelen var jo kanskje ikke større forskjell på enn en tung fanger med vinsj?
Re: Vibrasjon i bilen ved gasspådrag - kan det være feil fjæ
Det viste jeg ikke kondolerer. Har du vurdert busskort?christianmindrebo skrev:Jeg har d4d motor jeg og. Riktignok ikke med batmobilboks (ennå)
Men mine fjærer har vell rullet over 100 tusen km og har ca 60 kg ekstra i fanger og vinsj.
Så dine ser greie ut i mine øyner. Men den vibreringa må du jo få fiksa.
- christianmindrebo
- Innlegg: 451
- Ble med: man nov 25, 2013 3:29 pm
- Lokasjon: Blærum - Haslum
Re: Vibrasjon i bilen ved gasspådrag - kan det være feil fjæ
Busskort har jeg vært abonnent på i flere år, og bytter ikke tilbake - og for meg som er slekk ein nybegynnar er det vel greit å ha noe som er for dummies også..
Ja, jeg tror jeg konkluderer foreløpig med at vinkler iallefall ikke er helt uttafor.
Skal du på Landstreffet eller Pilten?
Ja, jeg tror jeg konkluderer foreløpig med at vinkler iallefall ikke er helt uttafor.
Skal du på Landstreffet eller Pilten?
Re: Vibrasjon i bilen ved gasspådrag - kan det være feil fjæ
Nei, må jobbe jeg. Men ta masse bilder.
- christianmindrebo
- Innlegg: 451
- Ble med: man nov 25, 2013 3:29 pm
- Lokasjon: Blærum - Haslum
Re: Vibrasjon i bilen ved gasspådrag - kan det være feil fjæ
Da er spacers på. Vibrasjonen ble ikke borte men MYE bedre! Og bilen trives helt fint i 100 igjen. Deilig å kjøre bil med hvilepuls igjen.
Og ikke minst ble bilen en god del penere. Følg med i en garasje nær deg!
Takk til tüv godkjente Hølandsgarasjen for husvære, selskap og voksenopplæring. Og til mr. Wiberg of course.
Og ikke minst ble bilen en god del penere. Følg med i en garasje nær deg!
Takk til tüv godkjente Hølandsgarasjen for husvære, selskap og voksenopplæring. Og til mr. Wiberg of course.
- christianmindrebo
- Innlegg: 451
- Ble med: man nov 25, 2013 3:29 pm
- Lokasjon: Blærum - Haslum
Re: Vibrasjon i bilen ved gasspådrag - kan det være feil fjæ
Feilen er funnet - og rettet.
Nedre bærearmene mine var løse. Det oppdaget de ikke på første 4 hjulskontrollen.
Men nå er de strammet, vibrasjonen borte og jeg er en lykkelig mann.
Nedre bærearmene mine var løse. Det oppdaget de ikke på første 4 hjulskontrollen.
Men nå er de strammet, vibrasjonen borte og jeg er en lykkelig mann.