løsne/demontere giroverføring.. Skal ned med girkassen.
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
løsne/demontere giroverføring.. Skal ned med girkassen.
noen som har noen tips på demontering/løsgjøring av giroverføring/stang i midtkonsoll?
denne må vel løsnes på når girkassen skal ned.
do's and dont's mottas med takk..
denne må vel løsnes på når girkassen skal ned.
do's and dont's mottas med takk..
2001 LC 100 4,2 diesel aut
2007 HiAce 4*4 lang.
1999 Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa Turbo Intercooler
2018 KTM 1290 Super Adventure S
Cruise Knallkul
Garasjen: viewtopic.php?f=37&t=20327
2007 HiAce 4*4 lang.
1999 Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa Turbo Intercooler
2018 KTM 1290 Super Adventure S
Cruise Knallkul
Garasjen: viewtopic.php?f=37&t=20327
- Haugens 80
- Innlegg: 1150
- Ble med: tir okt 14, 2008 11:37 pm
- Lokasjon: Bø I Telemark
Re: løsne/demontere giroverføring.. Skal ned med girkassen.
Litt greit å skrive om du har automat eller manuell.. Men om du har automat tar du overførings staga unndate. Har du mannuell. Må du demontere midtkonsollen.
Me fart går alt..
Re: løsne/demontere giroverføring.. Skal ned med girkassen.
så meg litt blind på en manual som viste til demontering av midtkonsoll osv.
men er nå begynt, tatt ned drivaksler etc, og det går jo fram at det burde gå greit å dele disse stagene, som er clipset sammen fra undersiden.
men er nå begynt, tatt ned drivaksler etc, og det går jo fram at det burde gå greit å dele disse stagene, som er clipset sammen fra undersiden.
2001 LC 100 4,2 diesel aut
2007 HiAce 4*4 lang.
1999 Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa Turbo Intercooler
2018 KTM 1290 Super Adventure S
Cruise Knallkul
Garasjen: viewtopic.php?f=37&t=20327
2007 HiAce 4*4 lang.
1999 Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa Turbo Intercooler
2018 KTM 1290 Super Adventure S
Cruise Knallkul
Garasjen: viewtopic.php?f=37&t=20327
Re: løsne/demontere giroverføring.. Skal ned med girkassen.
Husk å skru converteren løs fra svinghjulet da, før du skrur girkassa løs fra motoren.
Avhengig av hvilket løfteutstyr du har, kan det være lurt å fjerne fordelingskassen alene først. De to kassene tilsammen er litt tungt og uhåndterlig hvis du jobber med bilen på vanlige bukker.
Avhengig av hvilket løfteutstyr du har, kan det være lurt å fjerne fordelingskassen alene først. De to kassene tilsammen er litt tungt og uhåndterlig hvis du jobber med bilen på vanlige bukker.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Re: løsne/demontere giroverføring.. Skal ned med girkassen.
hadde lyst å ha dette hengende sammen, og heller ha litt ekstra hjelp når jeg skal ned med dette.
Men takk for tips.. så får vi se om jeg er lur nok til å følge det...
Men takk for tips.. så får vi se om jeg er lur nok til å følge det...
2001 LC 100 4,2 diesel aut
2007 HiAce 4*4 lang.
1999 Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa Turbo Intercooler
2018 KTM 1290 Super Adventure S
Cruise Knallkul
Garasjen: viewtopic.php?f=37&t=20327
2007 HiAce 4*4 lang.
1999 Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa Turbo Intercooler
2018 KTM 1290 Super Adventure S
Cruise Knallkul
Garasjen: viewtopic.php?f=37&t=20327
Re: løsne/demontere giroverføring.. Skal ned med girkassen.
Når du er klar til å ta kassene ned, tar det 10 min å ta ned fordelerkassa alene. Helt sikkert en tidsbesparelse.kinke skrev:hadde lyst å ha dette hengende sammen, og heller ha litt ekstra hjelp når jeg skal ned med dette.
Men takk for tips.. så får vi se om jeg er lur nok til å følge det...
Hvis disse kassene har noen kilometer på baken, så er det vel lurt å skifte tetteringer på inn og utgående.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
-
- Innlegg: 262
- Ble med: tor nov 02, 2006 3:08 pm
- Lokasjon: Trondheim
- Kontakt:
Re: løsne/demontere giroverføring.. Skal ned med girkassen.
IKKE!!! prøv å løft ut for hand. Du må bruke løfteutstyr hvis du skal ut med automat, transfer og konverter.
Engelsk pasient (2002 Range Rover 4,4)
Eks: 93 HDJ 80VX. 92 HDJ 80 VX manuell, 2001 100 V8, 1987 HJ 60, 1986 HJ 60, 1994 KZJ 73.
Min garage http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=10876
Eks: 93 HDJ 80VX. 92 HDJ 80 VX manuell, 2001 100 V8, 1987 HJ 60, 1986 HJ 60, 1994 KZJ 73.
Min garage http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=10876
Re: løsne/demontere giroverføring.. Skal ned med girkassen.
jeg hadde nå tenkt å benytte et par garasjejekker, og et par hjelpende hender
må en støtte opp motor i bakkant?
må en støtte opp motor i bakkant?
2001 LC 100 4,2 diesel aut
2007 HiAce 4*4 lang.
1999 Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa Turbo Intercooler
2018 KTM 1290 Super Adventure S
Cruise Knallkul
Garasjen: viewtopic.php?f=37&t=20327
2007 HiAce 4*4 lang.
1999 Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa Turbo Intercooler
2018 KTM 1290 Super Adventure S
Cruise Knallkul
Garasjen: viewtopic.php?f=37&t=20327
- Haugens 80
- Innlegg: 1150
- Ble med: tir okt 14, 2008 11:37 pm
- Lokasjon: Bø I Telemark
Re: løsne/demontere giroverføring.. Skal ned med girkassen.
Hehe.. Den kassa er grisetung! Har hatt ut å byttet converter på 4-5 stk men kurant skrujobb så lenge du har utstyr
Me fart går alt..
Re: løsne/demontere giroverføring.. Skal ned med girkassen.
Skeptisk.. Har bytta kasse i 80`n, og den er vel ikke veldig ulik. Det er vel som risikosport å skal håntere en slik kasse med garasjejekker, prøv å få lånt deg en girjekk!kinke skrev:jeg hadde nå tenkt å benytte et par garasjejekker, og et par hjelpende hender
må en støtte opp motor i bakkant?
Bilde av den jeg lånte på det lokale Toyotaverkstedet:
Denne kassa er så godt som dødelig om du får den over deg, sikkert tre hundre kilo!!
Jeg fikk jekka opp motor i framkant for å lette tilgangen på noen bolter, og lette vinkelen.
Mvh Ole & Bamse!
92 HDJ80, 87 LJ70, 88 RN61, 02 Hiace, 88 RN62, 78 Magirus R81, 86 Mog1250, 85Volvo F6,73 BM430
X:87 Dyna BU85, 06 Terios, 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 og 86 Tercel 4wd, 94CarinaE, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f,
92 HDJ80, 87 LJ70, 88 RN61, 02 Hiace, 88 RN62, 78 Magirus R81, 86 Mog1250, 85Volvo F6,73 BM430
X:87 Dyna BU85, 06 Terios, 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 og 86 Tercel 4wd, 94CarinaE, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f,
Re: løsne/demontere giroverføring.. Skal ned med girkassen.
frode skrev:Når du er klar til å ta kassene ned, tar det 10 min å ta ned fordelerkassa alene. Helt sikkert en tidsbesparelse.kinke skrev:hadde lyst å ha dette hengende sammen, og heller ha litt ekstra hjelp når jeg skal ned med dette.
Men takk for tips.. så får vi se om jeg er lur nok til å følge det...
Hvis disse kassene har noen kilometer på baken, så er det vel lurt å skifte tetteringer på inn og utgående.
Den har jo 165.000 km på seg. Men ser ellers tett ut. Men når en først har nede kassen, er det litt dumt å ikke skifte tettering her? ( har ikke sett eetalj her, men går jo sterkt utifra at her er en eller flere tettering(er) som nå har blitt 12 år..
Grei skuring å skifte disse?
2001 LC 100 4,2 diesel aut
2007 HiAce 4*4 lang.
1999 Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa Turbo Intercooler
2018 KTM 1290 Super Adventure S
Cruise Knallkul
Garasjen: viewtopic.php?f=37&t=20327
2007 HiAce 4*4 lang.
1999 Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa Turbo Intercooler
2018 KTM 1290 Super Adventure S
Cruise Knallkul
Garasjen: viewtopic.php?f=37&t=20327
Re: løsne/demontere giroverføring.. Skal ned med girkassen.
Så motor "holdes" ikke opp av girkasse. Da igjen så jeg for meg ett sett motorfester, og at den burde mulingne stabiliseres når den løsnes fra girkassen.Toyole skrev:Skeptisk.. Har bytta kasse i 80`n, og den er vel ikke veldig ulik. Det er vel som risikosport å skal håntere en slik kasse med garasjejekker, prøv å få lånt deg en girjekk!kinke skrev:jeg hadde nå tenkt å benytte et par garasjejekker, og et par hjelpende hender
må en støtte opp motor i bakkant?
Bilde av den jeg lånte på det lokale Toyotaverkstedet:
Denne kassa er så godt som dødelig om du får den over deg, sikkert tre hundre kilo!!
Jeg fikk jekka opp motor i framkant for å lette tilgangen på noen bolter, og lette vinkelen.
uansett, takk for tips. Mulig man må fikse seg noe løftebord-aktig, ihvertfall..
2001 LC 100 4,2 diesel aut
2007 HiAce 4*4 lang.
1999 Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa Turbo Intercooler
2018 KTM 1290 Super Adventure S
Cruise Knallkul
Garasjen: viewtopic.php?f=37&t=20327
2007 HiAce 4*4 lang.
1999 Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa Turbo Intercooler
2018 KTM 1290 Super Adventure S
Cruise Knallkul
Garasjen: viewtopic.php?f=37&t=20327
Re: løsne/demontere giroverføring.. Skal ned med girkassen.
Det later til å være rimelig vanskelig å komme til de 2 øverste boltene på kassen..
jævelii trangt.
Senker girkassen til bunnpanna på motor så godt som tar nedi nedi travers/bjelke , så her er ikke mer å senke på før det tar i. Tips?
fant meg et forøvrig et løftebord som tar 300 kg.. virker til å gå greit. sålangt..
jævelii trangt.
Senker girkassen til bunnpanna på motor så godt som tar nedi nedi travers/bjelke , så her er ikke mer å senke på før det tar i. Tips?
fant meg et forøvrig et løftebord som tar 300 kg.. virker til å gå greit. sålangt..
2001 LC 100 4,2 diesel aut
2007 HiAce 4*4 lang.
1999 Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa Turbo Intercooler
2018 KTM 1290 Super Adventure S
Cruise Knallkul
Garasjen: viewtopic.php?f=37&t=20327
2007 HiAce 4*4 lang.
1999 Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa Turbo Intercooler
2018 KTM 1290 Super Adventure S
Cruise Knallkul
Garasjen: viewtopic.php?f=37&t=20327
Re: løsne/demontere giroverføring.. Skal ned med girkassen.
På 80`n så brukte vi lange forlengere på skralla, og kom til de boltene ovenfra, via hulla i midtkonsollen.kinke skrev:Det later til å være rimelig vanskelig å komme til de 2 øverste boltene på kassen..
jævelii trangt.
Ved å jekke opp motor i framkant så ble det litt mer plass innunder karosseriet.
-Traversen, den må vel ned uansett vel??
Mvh Ole & Bamse!
92 HDJ80, 87 LJ70, 88 RN61, 02 Hiace, 88 RN62, 78 Magirus R81, 86 Mog1250, 85Volvo F6,73 BM430
X:87 Dyna BU85, 06 Terios, 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 og 86 Tercel 4wd, 94CarinaE, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f,
92 HDJ80, 87 LJ70, 88 RN61, 02 Hiace, 88 RN62, 78 Magirus R81, 86 Mog1250, 85Volvo F6,73 BM430
X:87 Dyna BU85, 06 Terios, 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 og 86 Tercel 4wd, 94CarinaE, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f,
Re: løsne/demontere giroverføring.. Skal ned med girkassen.
Der var kassa nede og convertern på garasjegulvet... med grønn prikk på....
Er det dumt å ikke ikke skifte tettering her? Tett er det, men det var jo seff mot den gamle convertern
Er det dumt å ikke ikke skifte tettering her? Tett er det, men det var jo seff mot den gamle convertern
2001 LC 100 4,2 diesel aut
2007 HiAce 4*4 lang.
1999 Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa Turbo Intercooler
2018 KTM 1290 Super Adventure S
Cruise Knallkul
Garasjen: viewtopic.php?f=37&t=20327
2007 HiAce 4*4 lang.
1999 Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa Turbo Intercooler
2018 KTM 1290 Super Adventure S
Cruise Knallkul
Garasjen: viewtopic.php?f=37&t=20327
- Haugens 80
- Innlegg: 1150
- Ble med: tir okt 14, 2008 11:37 pm
- Lokasjon: Bø I Telemark
Re: løsne/demontere giroverføring.. Skal ned med girkassen.
Har skifta simmering vær gang eg har gjort de. Bare for å være sikker.
Me fart går alt..