oljeskift, 4,2 td, 2001

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
kinke
Innlegg: 222
Registrert: man mar 30, 2009 2:04 pm
Sted: Sortland

oljeskift, 4,2 td, 2001

Legg inn av kinke » søn des 16, 2012 1:48 pm

Er dette noe hokus pokus?

Pappa hadde visst spurt om dette på det toyotaverkstedet for en tid tilbake, og fått et svar på at dette ikke var lettgjort. en kunne ikke ta et komplett skift, i en arbeidsoperasjon, visstnok.

jeg syntes dette hørtes rart ut. kan dette stemme?

Hva burde en betale for en komplett flush, oljeskift på denne kassen?/systemet?
burde en spesifisere en spesiell olje, kreve en, (som er bedre en toyota's)
burde en få en skikkelig flush på systemet?

er systemet tett da, med tanke på om en skal skifte converter senere, eller vil det da lekke, når den deler Kasse fra motor?
2001 LC 100 4,2 diesel aut


Cruise Knallkul :-)
Garasjen: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20327

Brukeravatar
frode
Innlegg: 1611
Registrert: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Sted: Hurum

Re: oljeskift, 4,2 td, 2001

Legg inn av frode » søn des 16, 2012 2:46 pm

Kassa tar ca 12 liter. Du får ut knapt tre hvis du bare tar ut nugla. Du kan flushe gjennom slangene til oljekjøler for å skifte alt/helt. Ellers er det ikke uvanlig å bare tappe 3 l, kjøre litt, tappe 3 til og så en gang til, så har man skiftet ca halvparten.

I alle fall, etter det du beskriver ang funksjon, bør du ta av bunnpanna på kassa og se om det er mye dritt der. Det ligger f.eks 4 magneter som samler opp spon i bunnen. Etter det jeg har lest er det fare for å ødelegge hele kassa om man ikke skifter converter i tide.

Når man tar ned kassa lekker det ikke, men når du drar ut konverteren kommer det noen liter visstnok.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang - Abu Shenab,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.

hoem
Innlegg: 149
Registrert: ons mar 03, 2010 12:44 am
Sted: Frei

Re: oljeskift, 4,2 td, 2001

Legg inn av hoem » man des 17, 2012 10:50 am

Her er det jeg gjorde:

1. Tappet bunnpluggen på kassen i en beholder med mengdemåling.
2. Skrudde ned bunnpanna, renset risten/sumpen samt magnetene
3. Skudde opp bunnpannen igjen, brukte permatex sin blå(pakningstoff
4. Fylte tilbake samme mengde som jeg tappet ut igjennom peilepinnen.
5. Demonterte returslange på oljekjøler, satt den i en beholder
6. Startet bilen og lot pumpen dra olje ut. ca 1,5L i gangen før jeg stoppet bilen
og fylte etter samme mengde gjennom peilepinnen. Gikk igjennom girene mens jeg tappet,
da er det greit med en medhjelper !

Jeg er temmelig sikker på at jeg hadde noen bilder av prosessen, kan sjekke igjennom på telefonen
om det er ønskelig !

Brukeravatar
Snekker_Andersen
Innlegg: 320
Registrert: ons feb 29, 2012 2:42 pm
Sted: Oslo

Re: oljeskift, 4,2 td, 2001

Legg inn av Snekker_Andersen » man des 17, 2012 11:34 am

hoem skrev:Jeg er temmelig sikker på at jeg hadde noen bilder av prosessen, kan sjekke igjennom på telefonen
om det er ønskelig !
Det hadde vært interessant.
HDJ 100 2006
Urban Cruiser 2011
Volvo Duett skapvogn 1960

kinke
Innlegg: 222
Registrert: man mar 30, 2009 2:04 pm
Sted: Sortland

Re: oljeskift, 4,2 td, 2001

Legg inn av kinke » lør jun 29, 2013 12:13 pm

hoem skrev:Her er det jeg gjorde:

1. Tappet bunnpluggen på kassen i en beholder med mengdemåling.
2. Skrudde ned bunnpanna, renset risten/sumpen samt magnetene
3. Skudde opp bunnpannen igjen, brukte permatex sin blå(pakningstoff
4. Fylte tilbake samme mengde som jeg tappet ut igjennom peilepinnen.
5. Demonterte returslange på oljekjøler, satt den i en beholder
6. Startet bilen og lot pumpen dra olje ut. ca 1,5L i gangen før jeg stoppet bilen
og fylte etter samme mengde gjennom peilepinnen. Gikk igjennom girene mens jeg tappet,
da er det greit med en medhjelper !

Jeg er temmelig sikker på at jeg hadde noen bilder av prosessen, kan sjekke igjennom på telefonen
om det er ønskelig !


brukte du noe flushemiddel?
2001 LC 100 4,2 diesel aut


Cruise Knallkul :-)
Garasjen: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20327

Svar

Gå tilbake til «Drivverk 10x»