automatkasse LC 100 diesel

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
kinke
Sted: Sortland

automatkasse LC 100 diesel

Legg inn av kinke » fre des 07, 2012 11:26 pm

Har nylig overtatt faderens lc 100. diesel

En fryd å kjøre, når den er i siget. Men, giringa, og draget, underveis, er noe snodig.
treig...

Gammelvogna mi, opel omega 2,5 stv v6 automat, er mye mer kvikk og lineær i krafta.

har jo sett her at det er en del mikkmakk med girkassene/convertere på de tidliger modellene.

Kan noen gi meg en liten smørbrød-oppskrift på hva jeg burde sjekke, /gå frem.?
Her står jo mye om en leter, men vært greit om en flinking kunne lista opp litt. :-)

Vet ikke om at det er gjort noe oljeskift osv, i de årene pappa har hatt den., ca 4 , tror jeg.
det tror jeg blir gjennomført snart,
tips til god olje?

det er en 2001 mod, importert i 2002. 160.000 km.
sett noe om en 12-års garanti her inne.
lurt å få tatt en grundig gjennomgang hos toyota nå, av f.eks girkasse/converter?

mye bedre de girkassene som kom i 2005?
dyrt å få tak i disse? noen som har prøvd å skifte?
2001 LC 100 4,2 diesel aut

Cruise Knallkul :-)
Garasjen: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20327

Brukeravatar
frode
Sted: Hurum

Re: automatkasse LC 100 diesel

Legg inn av frode » lør des 08, 2012 12:34 am

Er litt treg ja. Fly-by-wire motorkontroll kombinert med avgasskrav medfører litt lang responstid. Både de tidligere (80 serie) og senere (2003-) er kvikkere. Men det er bare responsen - ellers går de jo OK for norske forhold. :roll:

Hvis converter ikke er skiftet, vil du kunne få en forbedring der hvis du er plaget med at lock-up ikke slipper. Hvis du ikke vet om den er skiftet kan du se det ved å ta løs girkassen og se på fargeflekken på converteren.

Giringen kan bli noe smidigere med syntetisk olje - Dexron III type.

De nyere med 5 trinn er bedre å kjøre i alle fall, men ikke bare pga girkassa. De har en annen styring av motor og gir, og endringer i kontrollen av innsprøytningspumpa, sammen med noen endringer i motoren også. De har bede respons og mykere giring. Men ellers jo er 4-trinnsen både sterk og god. Skal du skifte kasse er det lettest å skifte motoren også. I alle fall må du skifte Engine ECU og kabelnett til motor og kasse også.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang - Abu Shenab,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.

kinke

Legg inn av kinke » man des 10, 2012 9:27 am

på converter , er det satt en garanti-tid, såvidt jeg forstår.

Denne er nok ikke skiftet på denne , da fadern ikke visste om noe slikt.

Hvordan kan dette sjekkes for å være eksakt? kontakte toyota Norge, og opplyse om reg.nr?

hva er kriteriet for å få skiftet converter innenfor denne garantien/tida ? den må være klart defekt/mangelfull?

Brukeravatar
frode

Legg inn av frode » man des 10, 2012 7:29 pm

Her er link til tråd som har kopi av TSB-en. http://www.nlck.no/forum/viewtopic.php?p=113380#p113380
Illustrasjonen i TSB (PDF) viser et snitt gjennom halve TC. Fargemerket vises så snart man tar ned kasse.

Garantitiden er vel 5 år, plus at de var litt ekstra snille med de som var kjøpt lokalt.
Toyota kan vel fortelle deg om den er skiftet hos dem.

Her er et bilde av den gamle typen, med grønn flekk.
IMG_6829cs.jpg
IMG_6829cs.jpg (95.49 kiB) Vist 5827 ganger
Qui rogat, non errat.
ex HZJ80GX 1997.

kinke

Legg inn av kinke » søn des 16, 2012 10:50 am

er motor ellers lik?

kan en skifte kabelnett/i ECU, på en eldre, og så være "oppdatert"?
noen her som har prøvd dette?

(til 2005 el. nyere, da )

Brukeravatar
frode

Legg inn av frode » søn des 16, 2012 11:50 am

Motor er ikke ellers helt lik.
Det som er forskjell er:
- Strupespjeldet på innsuget er på tidlig modell vakumoperert og elektrisk servomotor på de senere.
- Den nye har trykkregulator på turboen (annen turbo) - vakumoperert.
- Den nye har 6 små spjeld på innsuget, fordelt på den ene ventilkanalen på hver sylinder - vakumoperert. (Dette skal gi større fart på sylinderspylingen ved lavt pådrag)
- Det er også noe forskjell i IP og i ventilene.

Jeg har kjørt gammel motor på ny ECU, og bare flyttet over strupespjeldet på innsuget. Da stod sjekk-motor-lampa på hele tiden, men den funket fint. Nå var det jo da også en gammel kasse montert, som ikke var koblet til ECU-en i det hele - giret bare manuelt. Mangel på girkasse vil for ECUen også gi lys i varsellampa - jeg sjekket aldri hvilke trouble-codes lampa lyste for (det var ikke interessant så lenge bilen gikk).

Hvis man skulle prøve ny type kasse og ECU på gammel type motor, så tror jeg det kan gå, men ikke sikker på svinghjulet.
Man må kanskje gjøre noe for å lure ECUen til å tro at det er en aktuator der for turbo-trykk og for de 6 små spjeldene. Vet ikke om ECUen sjekker dette. Strupespjeld er nok enklest å bytte over fra en nyere motor, men det går sikkert an å bygge en styring av vakum-aktuator fra signalet til servomotoren.
Fysisk så er girspaken annerledes, forskjellig trinnavstand mellom girene og spaken er flyttet til motsatt side av kassen. På bildet under ser det også ut til at spindelen foran på converteren er forskjellig. Hva da med svingjulet? Beste plassen å finne ut av dette er kanskje lcool.org.
Ellers?
Vedlegg
IMG_6828s.jpg
IMG_6828s.jpg (99.47 kiB) Vist 5761 ganger
Qui rogat, non errat.
ex HZJ80GX 1997.

Svar

Gå tilbake til «Drivverk 10x»