Trøbbel med bakre diff lock

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
helge_g
Innlegg: 34
Ble med: man sep 05, 2011 9:49 am
Lokasjon: Molde

Trøbbel med bakre diff lock

Innlegg av helge_g »

Fant ut i fjord etter at bruktbilgarantien selvfølgelig var utgått at sperra på bakakslingen ikke legger inn.
Har lest litt rundt og fant ut at jeg kunne prøve det det enkleste først.
Dvs sjekke spenningen på kontakten bak ved aktuatroen. Er litt usikker på om jeg har gjennomført feilsøkingen korrekt.
Bilen ble satt i lav-gir. Rygget den så opp på ei rampe.
Etter å ha kommet til kontakten, skrudde jeg på tenningen uten å starte motoren. Vridde på bryteren for Bakre sperre, lyset for bakre sperre blinket og jeg hørte ett rele
ett sted i hanskerommet-området slå inn.
Jeg målte så på kontakten (5-pins kontakt) mellom alle pinnen for å se om det var noen spenning der. Det var ikke det ikke.

Lette på nett etter ett koblingsskjema. Fant ett for LC 80 som jeg tenkte burde likne. https://dl.dropbox.com/u/3365660/Privat ... c%2080.pdf
Hadde iallefall like mange ledninger til kontakten og kontakten så lik ut.

Ifølge skjema linket til over skal det være en sikring til Diff-locken, men jeg tviler på at det er den, da ville vel rele-lyden jeg hørte vært fraværende????
Jeg fant heller ikke denne sikringen i manualen.

Bør jeg måle med motoren igang?
Noen som har ett tips til videre leting etter hvor spenningen blir av? Andre tips?

på forhånd takk.
I bruk:
Fra Mars 2019 LC200 4.5 - 2013
Solgt:
2011 til 2016, HDJ100, 4,2 2002,
Brukeravatar
frode
Innlegg: 1797
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Re: Trøbbel med bakre diff lock

Innlegg av frode »

Det er en egen 20A sikring til diff-sperra. Regner med at når du sier 2002 - så er den produsert senest i juli 2002 - det var endringer fra 8 2002. Tror du da har sikringer bare bak venstre sparkeplate og i motorrommet. (De nyere har også bak høyre sparkeplate).
Det ser ut til at styringa kommer fra sikringa GAUGE (15A), mens motoren drives via DIFF (20A).

For at sperra skal virke må du være i lavserie, og det vil si at bryteren på fordelingskassa må virke og gi signal til diff-lock control ECU.

Det skal holde med tenninga på for å feilsøke. Hvis du har døra åpen og motoren av, skal du høre at det surrer i aktuatoren i et knapt sekund når du skrur sperra av eller på. Det er godt mulig at aktuator-motoren går uten at sperra slår inn - hvis den er treg pga lite bruk.

Kontrollyset lyser med korte, små blink hvis betjeningsbryteren til rear diff-lock er skrudd på og andre betingelser ikke er oppfylt - f.eks at du er i høyserie. Så blinker det lange blink med korte brudd hvis aktuatoren slår inn (eller skal kunne slå inn), og kontinuerlig lys når sperra er inne. Det kan også hende at sperra er inne uten kontinuerlig lys, hvis bryteren der bak ikke gir kontakt.

Tipper at sikringa er gåen og at hele aktuator-motoren er en eneste klump av korrosjon :cry: - litt pessimistisk her nå :)
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
dpm
Innlegg: 402
Ble med: tor apr 17, 2008 11:43 pm
Lokasjon: Tromsø

Re: Trøbbel med bakre diff lock

Innlegg av dpm »

http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=13647

Plagdes med det samme, les litt i denne.
Svar

Tilbake til «Drivverk 10x»