Oppsett av diff ved ARB- montering.

For spørsmål som ikke er rettet mot en spesifik Land Cruiser modell

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
Brukeravatar
znej
Innlegg: 27
Ble med: tor okt 13, 2011 6:49 pm
Lokasjon: Trondheim

Oppsett av diff ved ARB- montering.

Innlegg av znej »

Jeg vurderer å handle ARB- sperrer til min LC73, og lurer i den forbindelse på hvordan man setter opp diffen?

Er det bare å montere samme shims på samme plass som på den originale diffen? Eller må man shimse opp og justere diffen helt på nytt?

Noen med erfaringer eller tips?
[ ] '56 Mercedes Unimog 404
[ ] '80 Mercedes 300GD
[ ] '90 Audi 200 20V TQ
Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4005
Ble med: søn feb 22, 2004 3:37 am
Lokasjon: Halden

Re: Oppsett av diff ved ARB- montering.

Innlegg av håvard »

Det er ikke noe shims så lenge du ikke rører pinion.
I en ideell verden så er det bare å telle antall omdreininger når du skrur ut de store justeringsskruene til carrieren.

Flytte over kronhjul og sette inn ny carrier med riktig antall omdreininger på justeringsskruene.

Ting jeg sjekker samtidig når jeg gjør sånt.
• Sjekker inngrep på tenner før og etter
• Sjekker om det er slark i pinion. Meningsløst å montere ARB hvis det er slark der. Fikse slarken er en jobb som man må vite litt før man begir seg ut på.
• Da man må skifte lager på carrier ved montering av ARB så forholder jeg meg ikke til antall omdreininger, men til backlash på kronhjul og pinion i forhold til boka OG hva den var før du monterte.
• Sjekker carrier lagrenes preload. Dette stemmer ikke nødvendigvis med antall omdreininger da det er nye lagre.
• Trykktester ARBen før den settes i bil. Skal holde 90-100 psi i "uendelig" tid :)


For å flytte over kronhjul. Kok kronhjulet så det passer. Da har du ca et minutt på deg til å få det på riktig plass. Vær nøye med å bruke riktig moment på kronhjul og bruk locktight på boltene. Litt avhengig av hvilken diff du har så kan det hende du "skal" ha nye kronhjul bolter.

Det blir dyrt hvis du gjør dette feil.
Brukeravatar
JanK 55
Innlegg: 2448
Ble med: lør aug 21, 2004 3:13 am
Lokasjon: Fetsund

Re: Oppsett av diff ved ARB- montering.

Innlegg av JanK 55 »

Jeg leste meg opp på hvordan her http://www.gearinstalls.com/ Viktig som Håvard skriver å kontrollere å sjekk, gjerne flere ganger. Nøyaktighet er nøkkelordet her. Og å ha det verktøyet som trengs.
For det er dyrt å gjøre feil ja. Lykke til.
Jan K.

LJ 70 85 mod. "33x12,5x15"
HJ 60 83 mod. *Kenya* (SOLGT)
HJ 60 82 mod. "35x12.5x15"
x LaLux "35x12,5x15" Arb foran og bak
x LJ 73 87 mod "32x11.5x15"


// Garasjen vår // & //Garasje H4K//
Brukeravatar
znej
Innlegg: 27
Ble med: tor okt 13, 2011 6:49 pm
Lokasjon: Trondheim

Re: Oppsett av diff ved ARB- montering.

Innlegg av znej »

Takk for gode tips!

Så pinion trengs i utgangspunktet ikke røres om kontaktflaten mellom piniong og kronhjul er korrekt i det carrier blir plukket ut?

Om kontaktflaten mellom kronhjul og pinion ikke er korrekt i det man setter inn ARB'n, er det da på grunn av at carrier ikke er riktig justert sideveis? Og carrier justeres sideveis ved skruer og ikke med shims som jeg trodde?


Hvilke verktøy er nødvendige for å sette opp diffen da? :)
[ ] '56 Mercedes Unimog 404
[ ] '80 Mercedes 300GD
[ ] '90 Audi 200 20V TQ
Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4005
Ble med: søn feb 22, 2004 3:37 am
Lokasjon: Halden

Re: Oppsett av diff ved ARB- montering.

Innlegg av håvard »

• hvis kontaktflaten ikke er korekt, så er ikke det så mye å bry seg om HVIS bilen har gått flere hundre tusen med den kontakten, da funker det

• Carrieren i en73 diff shimses ikke opp nei, den skrus med to svære "skruer".

• Du trenger måleklokke med magnetfot

• Et verktøy til å justere carrier "skruene"

• Momentnøkkel som er nøyaktig ned til 1 NM, hvis du ikke tar det på feelingen da..

• Lage deg et verktøy for å sjekke om ARBen er tett før montering i bil

Som jeg skrev tidligere så kan du bare ta dette på feelingen og kun ta backlash med klokke og la det stå til, men det gjør ikke jeg,

Les litt om det før du gjør jobben. Jan la ut en link her, finles den :)
superbravo
Innlegg: 147
Ble med: tor sep 18, 2008 10:10 pm
Lokasjon: Bergen

Re: Oppsett av diff ved ARB- montering.

Innlegg av superbravo »

håvard skrev:• hvis kontaktflaten ikke er korekt, så er ikke det så mye å bry seg om HVIS bilen har gått flere hundre tusen med den kontakten, da funker det

• Carrieren i en73 diff shimses ikke opp nei, den skrus med to svære "skruer".

• Du trenger måleklokke med magnetfot

• Et verktøy til å justere carrier "skruene"

• Momentnøkkel som er nøyaktig ned til 1 NM, hvis du ikke tar det på feelingen da..

• Lage deg et verktøy for å sjekke om ARBen er tett før montering i bil

Som jeg skrev tidligere så kan du bare ta dette på feelingen og kun ta backlash med klokke og la det stå til, men det gjør ikke jeg,

Les litt om det før du gjør jobben. Jan la ut en link her, finles den :)
har du noe spesielt terseverktøy du bruker når du skal trekke av innerste lageret på pinjongen? er jo trangt mellom det og tannhjulet.
Ole Morten
Svar

Tilbake til «Drivverk»