ulyder i drivverk

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Brukeravatar
Toyole
Innlegg: 1072
Ble med: ons jan 02, 2008 12:34 am
Lokasjon: Elverum
Kontakt:

Re: ulyder i drivverk

Innlegg av Toyole »

Kan vi få en oppdatering på hva som egentlig var skjedd?

Jeg er jo smånervøs fordi jeg var litt "skråsikker".. :oops:

Fatter ikke hvordan folk klarer slike ekstraregninger heller jeg da, ville vel måtte ta opp lån eller heller solgt hele greia selv...
Mvh Ole & Bamse!
92 HDJ80, 87 LJ70, 88 RN61, 02 Hiace, 88 RN62, 78 Magirus R81, 86 Mog1250, 85Volvo F6,73 BM430

X:87 Dyna BU85, 06 Terios, 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 og 86 Tercel 4wd, 94CarinaE, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f,
enja
Innlegg: 47
Ble med: tor sep 22, 2011 7:47 am
Lokasjon: Båtsfjord

Re: ulyder i drivverk

Innlegg av enja »

Toyole skrev:Kan vi få en oppdatering på hva som egentlig var skjedd?

Jeg er jo smånervøs fordi jeg var litt "skråsikker".. :oops:

Fatter ikke hvordan folk klarer slike ekstraregninger heller jeg da, ville vel måtte ta opp lån eller heller solgt hele greia selv...
difrensialen fremme er gåen antagelig på grun av den gamle typen som ikke tåler belastning bakover. Skal skifte til den nye forsterkete. Må skifte tannhjul og tannstang og noen lager og tettinger. Det stemte nåkk som Frode sa du ska bare slappe av. Ja de er surt med sånne ekstra kostnader
Brukeravatar
Toyole
Innlegg: 1072
Ble med: ons jan 02, 2008 12:34 am
Lokasjon: Elverum
Kontakt:

Re: ulyder i drivverk

Innlegg av Toyole »

Toyole skrev:
frode skrev:Høres ut som om det kan være framdiffen.
De første to årgangene hadde en svak(ere) diff. Kjent for å svikte ved (plutselig) belastning i revers.
Fra august 1999-produksjon fikk framdiffen 4 pinjonger, mot to tidligere.
Kan vel satse min. en hundrings på at Frode har rett! 8)
IFS altså.. Kjempesvakhet på de første 100`ene ! Hvis 80 er light duty, så er førstegen. 100 nærmere noe Starlett..

Greit nok tips anngående sjekk han ga, uansett prøv å snurr et hjul! Er det tannløst i diffen vil du merke det at noe ikke er som det burde være..

Takke meg til stivaksla Toyota.. (får vel bare SAS`e 4Runner`n og..)
Takk, da var jeg jo på trygg grunn med min antagelse også!
Håper du får en mer levedyktig LC etterhvert nå, -(les : noe eldre som tåler å brukes)!
Mvh Ole & Bamse!
92 HDJ80, 87 LJ70, 88 RN61, 02 Hiace, 88 RN62, 78 Magirus R81, 86 Mog1250, 85Volvo F6,73 BM430

X:87 Dyna BU85, 06 Terios, 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 og 86 Tercel 4wd, 94CarinaE, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f,
dpm
Innlegg: 402
Ble med: tor apr 17, 2008 11:43 pm
Lokasjon: Tromsø

Re: ulyder i drivverk

Innlegg av dpm »

8008780 på min, altså svak diff. Hva menes mdd belastning i revers? Om jeg rygger mdd tung henger opp en bakke, er det fare for at diffen ødeleggds da??
Brukeravatar
frode
Innlegg: 1797
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Re: ulyder i drivverk

Innlegg av frode »

dpm skrev:8008780 på min, altså svak diff. Hva menes mdd belastning i revers? Om jeg rygger mdd tung henger opp en bakke, er det fare for at diffen ødeleggds da??
Etter det jeg har lest på forum rundt i verden, kommer det mest an på hvor jevnt det går. Altså hvis det er delvis is i bakken din og det lugger....
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
enja
Innlegg: 47
Ble med: tor sep 22, 2011 7:47 am
Lokasjon: Båtsfjord

Re: ulyder i drivverk

Innlegg av enja »

Da var diffen ordnet det kom seg på 23500 kr eneste negative var att det var dukket opp en forferdelig knirke lyd i venstre forhjul det har ikke vert der før verksted oppholdet knirker mye når jeg svinger
enja
Innlegg: 47
Ble med: tor sep 22, 2011 7:47 am
Lokasjon: Båtsfjord

Re: ulyder i drivverk

Innlegg av enja »

anders_aakre skrev:Knirke/kneppe lyd? Tørr eller defekt drivknute.
Skrikelyd - bremser.
Bare knirkelyd - foring, bærekule, styreledd, kan nesten være hva som helst. Tror jeg ville tatt bilen tilbake og fått de til å ta en titt, kan jo hende de har glemt noe eller gjort noe feil.
Snakka med dem berekule var tørr sa dem, er det mulig og smøre de opp eller må hele berebroen skiftes
Brukeravatar
frode
Innlegg: 1797
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Re: ulyder i drivverk

Innlegg av frode »

Hvis det ikke er slakk i bærekula kan den fettes opp og påsettes ny mansjett. Mansjetten koster ikke mye. Jeg gjorde det på min - og det tok under et år til så var den gåen allikevel.

Ny kule fra t0yota betyr ny bærebru. $$$
Det finnes bare kuleledd å få kjøpt rundt om i verden.

Hvis du bestemmer deg for å skifte bare kule, så sjekk bærebrua nøye. Spesielt hvis den er brukt mye på (eller utenfor) dårlig vei. Du kan lese på lcool om hvor det evt kommer sprekkdannelse ved høye, vedvarende stressbelastninger.
Foringene på bærebrua blir jo også slitt, men holder vanligvis (mye) mer enn 200k.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
enja
Innlegg: 47
Ble med: tor sep 22, 2011 7:47 am
Lokasjon: Båtsfjord

Re: ulyder i drivverk

Innlegg av enja »

frode skrev:Hvis det ikke er slakk i bærekula kan den fettes opp og påsettes ny mansjett. Mansjetten koster ikke mye. Jeg gjorde det på min - og det tok under et år til så var den gåen allikevel.

Ny kule fra t0yota betyr ny bærebru. $$$
Det finnes bare kuleledd å få kjøpt rundt om i verden.

Hvis du bestemmer deg for å skifte bare kule, så sjekk bærebrua nøye. Spesielt hvis den er brukt mye på (eller utenfor) dårlig vei. Du kan lese på lcool om hvor det evt kommer sprekkdannelse ved høye, vedvarende stressbelastninger.
Foringene på bærebrua blir jo også slitt, men holder vanligvis (mye) mer enn 200k.
Bestilte øvre og nedre berebro fra finnland 5500 for de. Begynner og gå lei hele bilen tror jeg har min siste toyota trodde dette var kvalitet men, har hatt denne i 5 mnd, har brukt i ca 11000 i mnd i reparasjoner til nå. I dag kom det en stygg lyd fra venstre forhjul når jeg bremser og bremsa henger på en stund etter jeg starter å kjøre mere utgifter :evil:
Brukeravatar
Vegard
Innlegg: 1921
Ble med: ons mai 12, 2004 11:09 am
Lokasjon: Nittedal

Re: ulyder i drivverk

Innlegg av Vegard »

enja skrev: Bestilte øvre og nedre berebro fra finnland 5500 for de. Begynner og gå lei hele bilen tror jeg har min siste toyota trodde dette var kvalitet men, har hatt denne i 5 mnd, har brukt i ca 11000 i mnd i reparasjoner til nå. I dag kom det en stygg lyd fra venstre forhjul når jeg bremser og bremsa henger på en stund etter jeg starter å kjøre mere utgifter :evil:
Voldsomt til uflaks du har, skjønner du blir lei! Høres ut som om du må overhale caliper eller kjøpe nye, det finner du lett ut ved å sjekke om stemplene går tilbake.

Hvor langt har bilen din gått?

Håper du slipper mer trøbbel nå.
enja
Innlegg: 47
Ble med: tor sep 22, 2011 7:47 am
Lokasjon: Båtsfjord

Re: ulyder i drivverk

Innlegg av enja »

Vegard skrev:
enja skrev: Bestilte øvre og nedre berebro fra finnland 5500 for de. Begynner og gå lei hele bilen tror jeg har min siste toyota trodde dette var kvalitet men, har hatt denne i 5 mnd, har brukt i ca 11000 i mnd i reparasjoner til nå. I dag kom det en stygg lyd fra venstre forhjul når jeg bremser og bremsa henger på en stund etter jeg starter å kjøre mere utgifter :evil:
Voldsomt til uflaks du har, skjønner du blir lei! Høres ut som om du må overhale caliper eller kjøpe nye, det finner du lett ut ved å sjekke om stemplene går tilbake.

Hvor langt har bilen din gått?

Håper du slipper mer trøbbel nå.
Ja det begynner å bli mye nå får også håpe det, den er gått ett stykke 280- men det er jo ikke mye på en sånn bil har jeg hørt.Får ta den på verkst. og sjekke dette
enja
Innlegg: 47
Ble med: tor sep 22, 2011 7:47 am
Lokasjon: Båtsfjord

Re: ulyder i drivverk

Innlegg av enja »

da er vraket på verksted igjen med samme feil kmust diff utrolig misfornøyd med denne bilen trodde dette var kvalitet :evil:
bruker diff loc 2-3 ganger i året på vinter tid i forbindelse med fastkjøring, er dette så dårlig att ikke sperren tåler og spinne på snø?
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1768
Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
Lokasjon: Siggerud.
Kontakt:

Re: ulyder i drivverk

Innlegg av KjellOlsen »

Uff, dette var ikke bra! Hvis det er foran det har røket igjen, ville jeg ha satt inn en ARB-sperre istedenfor å reparere den du har. Denne sperra skal være kraftigere enn orginal framdiff. Det blir antagelig noen kroner billigere også.
Kan den diffen de satte inn for deg på verkstedet sist ha blitt satt opp litt unøyaktig tro? I tilfelle kan det være grunnen til at den ryker igjen.
Kjører selv hundre og har ikke hatt noe problemer, men fikk råd fra Arctic at det er lurt å bytte til ARB sperre når det ryker foran.
Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
enja
Innlegg: 47
Ble med: tor sep 22, 2011 7:47 am
Lokasjon: Båtsfjord

Re: ulyder i drivverk

Innlegg av enja »

vor får jeg tak i ARB sperre? prata med arctic truck i dag der sa de det ikke var noe bedre sperre og få til 100
Det varingen garanti på jobben de gjorde der mente de det var min feil, fikk pris på jobben 30k :evil:
kanonbra fant arb sperre og bestilt fra Norsk Offroad Teknikk kjempe service der :D
Brukeravatar
frode
Innlegg: 1797
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Re: ulyder i drivverk

Innlegg av frode »

enja skrev:vor får jeg tak i ARB sperre? prata med arctic truck i dag der sa de det ikke var noe bedre sperre og få til 100
Det varingen garanti på jobben de gjorde der mente de det var min feil, fikk pris på jobben 30k :evil:

kanonbra fant arb sperre og bestilt fra Norsk Offroad Teknikk kjempe service der :D
Hvor mye kommer ARBen på da?
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
enja
Innlegg: 47
Ble med: tor sep 22, 2011 7:47 am
Lokasjon: Båtsfjord

Re: ulyder i drivverk

Innlegg av enja »

vet ikke enda 15000 ikl forsterka lager kronhjul og pinjong i tillegg plus montering regner med 30k pluss
samme som sist
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1768
Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
Lokasjon: Siggerud.
Kontakt:

Re: ulyder i drivverk

Innlegg av KjellOlsen »

Hør med BG Nor. De selger ARB. Mulig de kan konkurrere med pris fra norsk offroadteknikk.
Setter du den inn selv?
Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
Svar

Tilbake til «Drivverk 10x»