sveise på bak diff ?

Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
Brukeravatar
specialops
Innlegg: 560
Ble med: tir nov 04, 2008 8:35 pm
Lokasjon: Rogaland
Kontakt:

sveise på bak diff ?

Innlegg av specialops »

Hei.

jeg har ett diff cover , kan jeg bare sveise dette på diffen bak eller må jeg tappe ut olja osv, eller er det ikke bra og sveise på klokka ? ?
Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4005
Ble med: søn feb 22, 2004 3:37 am
Lokasjon: Halden

Re: sveise på bak diff ?

Innlegg av håvard »

Det er vel bare å sveise vel. Olja blir jo litt varm, men det er nok ingen fare (jeg har gjort det på min 73). Men hva i all verden skal du med diffbeskytter? Du kan kjøre ganske hevy rockcrawling før du trenger beskytter- been there done that.

Når sant skal sies så skal jeg ikke legge meg opp i hvorfor du skal ha det :) Hobby bil er hobby bil!
Brukeravatar
offroadguru Solli
Innlegg: 2371
Ble med: fre feb 03, 2006 10:52 am
Lokasjon: Hauge i Dalane

Re: sveise på bak diff ?

Innlegg av offroadguru Solli »

Hylsene er sterke som Håvard skriver, men jeg har klart å bulke dem så en beskyttelse gjør den ihvertfall ikke mindre sterk. Og uansett så ser det jo tøft ut.
Verre på Landrover, der er hylsene like tykke som en brusboks og med en liten bulk så gnager kronhjulet hull.
Brukeravatar
specialops
Innlegg: 560
Ble med: tir nov 04, 2008 8:35 pm
Lokasjon: Rogaland
Kontakt:

Re: sveise på bak diff ?

Innlegg av specialops »

håvard skrev:Det er vel bare å sveise vel. Olja blir jo litt varm, men det er nok ingen fare (jeg har gjort det på min 73). Men hva i all verden skal du med diffbeskytter? Du kan kjøre ganske hevy rockcrawling før du trenger beskytter- been there done that.

Når sant skal sies så skal jeg ikke legge meg opp i hvorfor du skal ha det :) Hobby bil er hobby bil!
oki, da skal det ikke være noe problem at olja blir veldig varm ?

Trur det er vell bedre og ha den, den ikke. men evighet diskusjoner om hvorfor folk skal ha ditt og datt til bilene sine er jo en gåte en aldri blir klok på... :wink:

noen anbefalinger foresten om metode ? bruke pinne, tråd, tigg ?
Brukeravatar
specialops
Innlegg: 560
Ble med: tir nov 04, 2008 8:35 pm
Lokasjon: Rogaland
Kontakt:

Re: sveise på bak diff ?

Innlegg av specialops »

offroadguru Solli skrev:Hylsene er sterke som Håvard skriver, men jeg har klart å bulke dem så en beskyttelse gjør den ihvertfall ikke mindre sterk. Og uansett så ser det jo tøft ut.
Verre på Landrover, der er hylsene like tykke som en brusboks og med en liten bulk så gnager kronhjulet hull.
ja ble bytta te HD fram aksling på min defender nettop pga dette :wink:

Regner med at du har sveiset noe diff beskytelser i din tid :wink: bruker du bare tråd og sveise med da ?
Brukeravatar
offroadguru Solli
Innlegg: 2371
Ble med: fre feb 03, 2006 10:52 am
Lokasjon: Hauge i Dalane

Re: sveise på bak diff ?

Innlegg av offroadguru Solli »

Det er bare å slipe rent og sveise, mig er nok greiest. Varmen i hylsen damper ut i luftingen på akslingen.
Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4005
Ble med: søn feb 22, 2004 3:37 am
Lokasjon: Halden

Re: sveise på bak diff ?

Innlegg av håvard »

Mig med masse amp!
Brukeravatar
offroadguru Solli
Innlegg: 2371
Ble med: fre feb 03, 2006 10:52 am
Lokasjon: Hauge i Dalane

Re: sveise på bak diff ?

Innlegg av offroadguru Solli »

Husker min bror sveiste nye fester på en HiLux aksling med pinner-den brakk i 2....
Brukeravatar
specialops
Innlegg: 560
Ble med: tir nov 04, 2008 8:35 pm
Lokasjon: Rogaland
Kontakt:

Re: sveise på bak diff ?

Innlegg av specialops »

håvard skrev:Mig med masse amp!
kor mye amp på akslingen ? vet ikke kor tjukk den er, men coveret er ca. 3-4mm
Brukeravatar
specialops
Innlegg: 560
Ble med: tir nov 04, 2008 8:35 pm
Lokasjon: Rogaland
Kontakt:

Re: sveise på bak diff ?

Innlegg av specialops »

offroadguru Solli skrev:Husker min bror sveiste nye fester på en HiLux aksling med pinner-den brakk i 2....
hva brakk av ? akslingen :? ?
Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4005
Ble med: søn feb 22, 2004 3:37 am
Lokasjon: Halden

Re: sveise på bak diff ?

Innlegg av håvard »

Nei noe amp kan jeg ikke gi deg, det kommer an på apparatet og teknikken din. Men brenn det godt inn, er ikke no vits i å ha diffbeskytter hvis den detter av :) Akselhylsa er litt forskjellig i tykkelse, men den er ihvertfall 3mm ved diffen (godt mulig den er 4-5 også)
Brukeravatar
offroadguru Solli
Innlegg: 2371
Ble med: fre feb 03, 2006 10:52 am
Lokasjon: Hauge i Dalane

Re: sveise på bak diff ?

Innlegg av offroadguru Solli »

specialops skrev:
offroadguru Solli skrev:Husker min bror sveiste nye fester på en HiLux aksling med pinner-den brakk i 2....
hva brakk av ? akslingen :? ?
Akselhylsa brakk i 2 rundt sveisen. Men det var langt i fra diffen da han laget fester til K-link og spiraler.
Brukeravatar
specialops
Innlegg: 560
Ble med: tir nov 04, 2008 8:35 pm
Lokasjon: Rogaland
Kontakt:

Re: sveise på bak diff ?

Innlegg av specialops »

håvard skrev:Nei noe amp kan jeg ikke gi deg, det kommer an på apparatet og teknikken din. Men brenn det godt inn, er ikke no vits i å ha diffbeskytter hvis den detter av :) Akselhylsa er litt forskjellig i tykkelse, men den er ihvertfall 3mm ved diffen (godt mulig den er 4-5 også)
tigg eller mig ? skal det ikke være noe sveising på treffet `?
Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4005
Ble med: søn feb 22, 2004 3:37 am
Lokasjon: Halden

Re: sveise på bak diff ?

Innlegg av håvard »

Det er igrunn samma hva du sveiser med, men det er ikke en utpreget TIG jobb. MIG du, fort inn og fort ut- etter SWAT team prinsippet :)
Brukeravatar
specialops
Innlegg: 560
Ble med: tir nov 04, 2008 8:35 pm
Lokasjon: Rogaland
Kontakt:

Re: sveise på bak diff ?

Innlegg av specialops »

håvard skrev:Det er igrunn samma hva du sveiser med, men det er ikke en utpreget TIG jobb. MIG du, fort inn og fort ut- etter SWAT team prinsippet :)

hehe, mottatt!
Brukeravatar
sunde
Innlegg: 1696
Ble med: fre mai 29, 2009 12:46 pm
Lokasjon: Kvinesdal

Re: sveise på bak diff ?

Innlegg av sunde »

følger det ikkje med fester av noe slag?vist du kan få platen ner fra diffen,vil den fungere ber som beskyttelse.da kan du dunke i den,og den kan bøye seg,uten at diffen får smell.sveiser du dette tet sammen,får diffen samme støt som kover,bare ikkje ytre skader...du vil heller med en har smell,ikkje kunne se om diffen faktis har tat skade av det(vist ikkje oljen kommer da).er derfor det er holt over skli platene osv,slik at dem kan bevege seg opp,uten og gå i noe som blir ødlagt...
http://www.arctic-on-the-road.blogspot. ... chive.html
morroa har så vidt begynt ;)
-2011 Hilux 38"
-2006 Land crusier 37" solgt
-2002 Hilux 35"solgt
-2000 Hilux 33"solgt
-1998 Pajero 35"solgt
-1997 Pajero 35"solgt
Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4005
Ble med: søn feb 22, 2004 3:37 am
Lokasjon: Halden

Re: sveise på bak diff ?

Innlegg av håvard »

sunde skrev:følger det ikkje med fester av noe slag?vist du kan få platen ner fra diffen,vil den fungere ber som beskyttelse.da kan du dunke i den,og den kan bøye seg,uten at diffen får smell.sveiser du dette tet sammen,får diffen samme støt som kover,bare ikkje ytre skader...du vil heller med en har smell,ikkje kunne se om diffen faktis har tat skade av det(vist ikkje oljen kommer da).er derfor det er holt over skli platene osv,slik at dem kan bevege seg opp,uten og gå i noe som blir ødlagt...
Man legger selvsagt ikke beskyttelsen klin intil diffen. Men et eller annet sted må man jo sveise fast festene
Brukeravatar
specialops
Innlegg: 560
Ble med: tir nov 04, 2008 8:35 pm
Lokasjon: Rogaland
Kontakt:

Re: sveise på bak diff ?

Innlegg av specialops »

diff coveret er formet som en U, det er bare jørnene som vil berøre. dette er trail gear, så regner med at det vil bli montert riktig da på samme måte som e som kjører trail gjør dette.
Coveret blir ikke liggende klin intil, ca 3cm ifra.
Svar

Tilbake til «Generelt»