Det perfekte ryggekamera til LC120 GX (Nå også kamera foran)

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

mrsilver
Innlegg: 154
Ble med: man okt 25, 2010 4:51 pm
Lokasjon: Sola kommune

Re: Det perfekte ryggekamera til LC120 GX

Innlegg av mrsilver »

Noen som vet om det er mulig å finne strøm som går til ryggelyset framme ved rattet en plass. Planlegger litt dette ryggekameraet på båthengeren. Og da vil jeg ha en vendebryter som enten gir strøm til kameraet i bilen, eller det på hengeren. Jeg kan jo bruke den fra selve ryggelyset, men hadde håpet på å slippe ledninger att og fram i bilen...

MrSilver
Citroen DS. If I have to explain, you would't understand.
pk
Innlegg: 220
Ble med: ons mar 10, 2010 10:29 pm
Lokasjon: Oslo

Re: Det perfekte ryggekamera til LC120 GX

Innlegg av pk »

Hei!

Strøm til kameraet på hengeren, kan du ta fra selve hengeren. Det er kun videosignalet du da trenger å legge fra hengeren og inn til videoconverteren. Det ligger en bryter på videoconverteren, som aktiviserer inngangen for videosignal nr 2. Denne inngangen trenger ingen styrestrøm. Stryrestrøm fra ryggelys trenger du bare for automatisk innkobling av signalet fra kameraet på bilen, når du setter den i revers.

PK
2010 LC150VX 33"

x04 LC120 GX 8 seter
lukas
Innlegg: 122
Ble med: tor mai 21, 2009 10:08 am
Lokasjon: møre og romsdal

Re: Det perfekte ryggekamera til LC120 GX

Innlegg av lukas »

Hei.


Har du mulighet til å legge ut bilder av hvordan skjermen ser ut når det er mørkt ute?

Blir det nok lys til at kameraet fungerer godt?
birjo
Innlegg: 54
Ble med: ons feb 02, 2011 7:34 am
Lokasjon: råholt

Re: Det perfekte ryggekamera til LC120 GX

Innlegg av birjo »

Hei, jeg er et nytt medlem. Leser med stor interesse dette med ryggekamera. Min 120GX 05mod har ikke det(må bruke kjærringa.) Er det fler igjen og kan noen montere for meg ?
birjo.
olesen
Innlegg: 1
Ble med: man jan 10, 2011 10:12 pm

Re: Det perfekte ryggekamera til LC120 GX

Innlegg av olesen »

Hei!
Har fått koblet opp Navtoolen og satt inn ryggekamera på min 120GX 06
Men når jeg kobler Navtoolen inn på navigasjonen skjer det ingenting. Verken ryggebilde eller navigasjonen fungerer. Får beskjed på skjermen om at systemet ikke har kontakt. Sjekket alle kontakter, vært i kontakt med chatten til Navtool uten at eg ble noe klokere.
Noen tips hva det kan være?

Har skiltlys i ryggekameraet og det er koblet strøm til ryggelyset så det ser jo ut til å være i orden. Prøvde å koble om ny ledning fra Ryggekameraet frem til Navtoolen for å sjekke at det ikke var noe med ledningene, men ingenting. Lampa i Navtoolen lyser for at det er strøm på den.
Hjeeelp :cry:
pk
Innlegg: 220
Ble med: ons mar 10, 2010 10:29 pm
Lokasjon: Oslo

Re: Det perfekte ryggekamera til LC120 GX

Innlegg av pk »

PM sendt!
2010 LC150VX 33"

x04 LC120 GX 8 seter
lukas
Innlegg: 122
Ble med: tor mai 21, 2009 10:08 am
Lokasjon: møre og romsdal

Re: Det perfekte ryggekamera til LC120 GX

Innlegg av lukas »

Dere som har kjørt med slikt kamera en stund, blir det ikke fort skittent når man kjører på salta/skittne veier?

Eller fungerer det helt greit? Ser for meg at man må ut å tørke av det når man har kjørt en stund for å kunne se skikkelig når man rygger.


En i familien har en suzuki xl7, han hadde montert kameraet på innsiden av bakruten. :idea: Dette fungerte meget fint, blir ruta skitten spyler og pusser han den. Det eneste minuset var jo at man ser varmetrådene i bakruta på monitoren.Men det er ingen hinding.

Kansje det er mulig å montere kamera på samme måte i landcruiserne også. :?:
bergen77
Innlegg: 457
Ble med: søn sep 19, 2010 7:32 pm
Lokasjon: Bergen

Re: Det perfekte ryggekamera til LC120 GX

Innlegg av bergen77 »

Vi må få flere bilder her folkens, både på lyse dagen, mørket og i regnvær. 8)
LC120GX 2007
Brukeravatar
Walkabout
Innlegg: 745
Ble med: tor jul 23, 2009 3:32 am
Lokasjon: Oslo

Re: Det perfekte ryggekamera til LC120 GX

Innlegg av Walkabout »

Har montert Pioneer-kamera under TTE-spoileren. Funker meget bra, får meget godt oversiktsbilde og blir ikke så skittent.
Vedlagte filer
ryggekam1.jpg
ryggekam1.jpg (126.47 KiB) Vist 15851 ganger
ryggekam2.jpg
ryggekam2.jpg (117.81 KiB) Vist 15851 ganger
* Svært skuffet over Toyota Norge AS' håndtering av dyseproblematikken på LC120.
* Anbefaler ikke Toyota Ålesunds (Brages) grunnet ansvarsfraskrivelse i denne sammenheng.
* Har du en 2005/06-modell, få sjekket/byttet dyser på bilen din så fort du kan!
bergen77
Innlegg: 457
Ble med: søn sep 19, 2010 7:32 pm
Lokasjon: Bergen

Re: Det perfekte ryggekamera til LC120 GX

Innlegg av bergen77 »

Det ser ut som at vinduet vises på kameraet, er det mulig å montere kameraet slik at man ser bakerste på fangeren og hengerfeste? Hvordan er det i forhold til kameraet montert i skiltlyset?
LC120GX 2007
Brukeravatar
Walkabout
Innlegg: 745
Ble med: tor jul 23, 2009 3:32 am
Lokasjon: Oslo

Re: Det perfekte ryggekamera til LC120 GX

Innlegg av Walkabout »

Kameraet i skiltlyset viser hengerfestet. Du kan også plassere et Pioneer-kamera mellom ryggelysene. Men da har du problematikken med mindre oversikt og mer skit og søle på dem.

Må velgen enten/eller her, kan ikke få begge deler :wink:
* Svært skuffet over Toyota Norge AS' håndtering av dyseproblematikken på LC120.
* Anbefaler ikke Toyota Ålesunds (Brages) grunnet ansvarsfraskrivelse i denne sammenheng.
* Har du en 2005/06-modell, få sjekket/byttet dyser på bilen din så fort du kan!
mrsilver
Innlegg: 154
Ble med: man okt 25, 2010 4:51 pm
Lokasjon: Sola kommune

Re: Det perfekte ryggekamera til LC120 GX

Innlegg av mrsilver »

Jeg synes det er greit å ha det i skiltlyset. Da viser både hengerfestet og reservehjulet. Det kan bli litt uklart hvis det regner, men jeg drar en serviett over linsa før jeg kjører, hvis jeg husker det...

Bilde

MrSilver
Citroen DS. If I have to explain, you would't understand.
bergen77
Innlegg: 457
Ble med: søn sep 19, 2010 7:32 pm
Lokasjon: Bergen

Re: Det perfekte ryggekamera til LC120 GX

Innlegg av bergen77 »

Jeg synes ikke de synlig området kameraene over her er tilstrekkelig dekket. Jeg har god erfaring med kamera montert i targabøylen på båten min grunnet redusert sikt, der kan jeg bakke inn i båsen uten å snu meg, ser ikke hjørnene bak der.
Hadde sett for meg det samme på LCen, at man kunne lukeparkere helt opptil bilen bak uten å gjette avstanden.
Flere bilder gjør ingenting :D
LC120GX 2007
Brukeravatar
bas
Innlegg: 5
Ble med: man feb 21, 2011 9:51 pm
Lokasjon: Kongsvinger

Re: Det perfekte ryggekamera til LC120 GX

Innlegg av bas »

Er det noen som har reservehjul på bakdøra, og ryggekamera festet annet sted enn over skiltet?
Fester en kamera i bakspoiler, så vil jo reservehjulet dekke hengerkula.

Noen gode ideer eller forslag til kamera og/eller plassering?
Toyota LC 120VX 06
Brukeravatar
Walkabout
Innlegg: 745
Ble med: tor jul 23, 2009 3:32 am
Lokasjon: Oslo

Re: Det perfekte ryggekamera til LC120 GX

Innlegg av Walkabout »

Han som monterte mitt ryggekamera har integrert sitt ryggekamera i bakfangeren på en Suzuki. Kan være en idé.
* Svært skuffet over Toyota Norge AS' håndtering av dyseproblematikken på LC120.
* Anbefaler ikke Toyota Ålesunds (Brages) grunnet ansvarsfraskrivelse i denne sammenheng.
* Har du en 2005/06-modell, få sjekket/byttet dyser på bilen din så fort du kan!
mrsilver
Innlegg: 154
Ble med: man okt 25, 2010 4:51 pm
Lokasjon: Sola kommune

Re: Det perfekte ryggekamera til LC120 GX

Innlegg av mrsilver »

Walkabout skrev:Han som monterte mitt ryggekamera har integrert sitt ryggekamera i bakfangeren på en Suzuki. Kan være en idé.
Blir jo litt rart med en Suzuki-fanger bakpå LCen da :wink: :lol: ...

MrSilver
Citroen DS. If I have to explain, you would't understand.
birjo
Innlegg: 54
Ble med: ons feb 02, 2011 7:34 am
Lokasjon: råholt

Re: Det perfekte ryggekamera til LC120 GX

Innlegg av birjo »

Da har jeg greid det utrolige. Jeg har montert ryggekamera nesten helt alene og det virker.
birjo.
Sort LC 120
Innlegg: 72
Ble med: fre jul 14, 2006 1:40 pm
Lokasjon: Kirkenes

Re: Det perfekte ryggekamera til LC120 GX

Innlegg av Sort LC 120 »

Løp og kjøp. Monterte på min bil og er kjempe fornøyd, og takk til PK for litt telefon hjelp på veien. :D
lukas
Innlegg: 122
Ble med: tor mai 21, 2009 10:08 am
Lokasjon: møre og romsdal

Re: Det perfekte ryggekamera til LC120 GX

Innlegg av lukas »

er det mulig å få lyd når man monterer ryggekameraet på en 2006 mod?
Sort LC 120
Innlegg: 72
Ble med: fre jul 14, 2006 1:40 pm
Lokasjon: Kirkenes

Re: Det perfekte ryggekamera til LC120 GX

Innlegg av Sort LC 120 »

lukas skrev:er det mulig å få lyd når man monterer ryggekameraet på en 2006 mod?
Hei, det er PK som er sjefskamera mannen, men trur nok ikke du kan koble lyd på dette sette. Har montert på 3 stk nu og går bedre og bedre. Alle er fornøyd :D
Svar

Tilbake til «Chassis og elektrisk 12x»