Moderatorer: lj73jon, ModeratorNLCK, Snekker_Andersen, baa
Det med misunnelse var ment litt sarkastisk daEivind37 skrev:Slutter meg til gratulantene jeg...Misunnelse...hmm...det er kanskje fraværende generelt...og også i denne sammenheng!
Kos deg meg den Gaute! Blir morro å følge bilens skjebne videre...
Håper det smakte i varmenPirkka skrev:Gratulerer med gamlebilSer ikke så jævli ut dette til og med hvitside dekk
Og takk for Lapin Kulta
Tror eneste som blir noe holdbart er å få valset bladene på nytt. Spørsmålet er om en får tilbake det gamle spennet i de. Hvis en bøyer mister de fort fjæregenskapene. Sjekk for sprekker rundt senterbolten før du begynner. Har ikke prøvd det selv.isuki skrev: Er det noen som har prøvd å banke opp gamle bladfjærer? Jeg har tenk å prøve på 55, men jeg har ikke peiling på dette. Jeg ønsker tips....
Takk for tipset, det blir nokk fjærbanking ja, det var jo sånn de gjorde det i gamledager da arbeidskraft var billig og deler dyre.... Nå er det jo motsatt.Motorgarasjen skrev:Var med å banka opp bakfjærene på en mishandla Ford Transit PU for mange år siden.
Her var det tykk 1 lags fjær.
Banket opp en side 17 cm og andre siden 8 cm for å få den plan.
Bilen var i bruk i mange år etterpå med greit resultat.
Bruk av ambolt og "kvass"-sida av slegga.
En som holdt fjæra og en som slo.
Verste jobben hadde den som holdt fast fjæra, det skrall i hele skjelettet.
Forøvrig, gratulerer med 55`n hjemme på norsk jord.
Nei kaldbanking er nokk det rette, jeg har fått snakka med en smed her i dalen som hadde gjort det på en willys kriger for mange år siden, den var vist ennå fin i fjæringen.Eivind37 skrev:Hørte om en som la hele fjærpakka til en Hilux i hydraulisk 20 tonns presse. La den i og trøkka på...hehe....Det gikk jo, men helt forferdelig livsfarlig---Ikke å anbefale Gaute! Kaldbanking er vel det eneste mulige kanskje