Korleis har andre koblet til sperra?

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
Brukeravatar
HighwayPatrol
Sted: Vågsøy, Sogn og Fjordane

Korleis har andre koblet til sperra?

Legg inn av HighwayPatrol » lør sep 24, 2011 9:40 pm

Har nettopp fått tverrsperre på bakaksel. Skulle egentleg koblast slik at man ikkje kan koble den inn utan man setter inn langsperra, men på grunn av tekniske og mekaniske feil så bestemte vi oss for å koble den uavhengig slik at man kan koble den til uansett om man har langsperra inne, og man kan ha inn sperra både i høg og lavserie.
Ville gjerne vite om korleis andre har kobla d?
Høyrde med ein igår at man kunne øydelegge heile sperra om den koblast inn under fart, men skjer d noke anna enn at sperra koblar seg inn, å bilen blir stivare å køyre? Har sjølv sterke tvil om at man klarer å knuse noke bak der om man skulle være uheldig å koble inn sperra i feks 80 km/t
Man legger jo merke til d (og høyrer kompressoren, ikkje minst) i so fall, å koblar sperra raskt ut igjen om man skulle komme borti den..
Medlem av den skumle Arctic Trucks-ligaen og Prado-geriljaen

Min garasje:
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=7926

Bilde

Brukeravatar
håvard
Sted: Halden

Re: Korleis har andre koblet til sperra?

Legg inn av håvard » lør sep 24, 2011 10:56 pm

Nå har ikke jeg sånn bil, men det er jo en 8" diff bak på de bilene med en konstruksjon fra tidlig 1900 tallet, så det er jo ikke no forskjell.

Det artigste er jo å ha spærra så uavhengig alt annet som mulig. Om brukeren setter i spærra i 80 så er det vel så mye brain damage i det hodet at det å knuse en bakaksel er vel det minste problemet personen har:)

Brukeravatar
HighwayPatrol

Legg inn av HighwayPatrol » lør sep 24, 2011 11:20 pm

håvard skrev:
Det artigste er jo å ha spærra så uavhengig alt annet som mulig. Om brukeren setter i spærra i 80 så er det vel så mye brain damage i det hodet at det å knuse en bakaksel er vel det minste problemet personen har:)
Tenkte på om man ved uhell kjem borti brytaren til sperra.. Så man knuser heile dritten då, altso... Hmm, hadde eg aldri trudd. Greitt å vite, då får eg lage meg ein sikkerhets dings slik at ikkje d går an å koble den inn ved uhell ;)

Min garasje:

Bilde

Brukeravatar
håvard
Sted: Halden

Legg inn av håvard » lør sep 24, 2011 11:22 pm

kult å kunne ha mulighet for spærre i høyserie for å sladde årntli da. så ikke lås den til lav.

Jeg sier ikke at den kommer til å rase, men ARB (eller andre typer spærrer) er på ingen måte laget for å koble inn under høye hastigheter eller mye belastning.

Brukeravatar
HighwayPatrol

Legg inn av HighwayPatrol » lør sep 24, 2011 11:36 pm

håvard skrev:kult å kunne ha mulighet for spærre i høyserie for å sladde årntli da. så ikke lås den til lav.

Jeg sier ikke at den kommer til å rase, men ARB (eller andre typer spærrer) er på ingen måte laget for å koble inn under høye hastigheter eller mye belastning.

Ja, ser so absolutt fordelar med å kunne koble inn tverrsperra uavhengig, slik at man slepper å måtte sette den i lavserie, eller man må ha langsperra inne. Skal man feks opp ein bratt bakke på holkeføre, so kan d absolutt være kjekt å slå inn sperra utan at man må ha inn alt d andre :)

Får lage meg ein sikkerheitsbrytar slik at d ikkje går an å slå på sperra om man skulle være uheldig å komme borti brytaren. Har kobla d opp med kun ein brytar, ikkje med eigen brytar til kompressoren, men begge deler i samme brytar.

Min garasje:

Bilde

Brukeravatar
n t
Sted: Skaga. Nærøy. Nord-Trøndelag. Norge
Kontakt:

Legg inn av n t » søn sep 25, 2011 2:38 pm

Det er ingen problemer å koble inn sperra på rett vei i 80. Men de to hjulene som skal låses av bør alltid ha lik hastighet når du kobler inn. Det som tar livet av sperra er hvis det ene hjulet går rundt mens det andre står stille, og du smeller inn sperra. Da kan du fort ta livet av klørne/ tennene som skal gripe tak i hverandre. Et annen sikker måte å ødelegge på er ved å bruke sperra på hardt underlag i sving, der du kan risikere å tvinne av stikkaksler evt. det som er det svakeste leddet på din bil. Dette fordi i sving vil ytre og indre hjul gå med forskjellig hastighet. Mulig dette siste ikke er noe stort problem på en såpass "lett" bil som Land Cruiser. Mine erfaringer er fra latebil.

Svar

Gå tilbake til «Drivverk Arctic Trucks»