Side 1 av 1

Noen erfaringer med overgang fra 120 GX til 150 VX?

Lagt inn: tor mai 16, 2013 10:20 pm
av gerfalcon
Drøyer litt med bilbytte her i gården, liker jo 120en så godt :)

Etter 29.april i år er vel så vidt jeg har skjønt 150 GX kun tilgjengelig som personbil så da gjenstår 150 VX for meg som kun trenger 2 seter. Jeg har såvidt prøvd 150 VX og GX og min opplevelse var at VXen var fryktelig stiv og stumpete, men nå mente forhandleren at det var luft til alle 4 hjulene i hvert dekk (dårlig klargjøring), så det kan godt være forklaringen. Har ikke prøvd VX etter det så inntrykket sitter jo fortsatt igjen. GXen opplevde jeg som mindre markant i skiftet mellom komfort- og sportsmodus enn 120en. Den generelle opplevelsen av kjøreegenskapene er nok at 150 er betydelig mer "tight" og retningsstabil enn 120en, rett og slett bedre kjøreegenskaper. Men er litt redd for å gi slipp på TEMS i 120 etter inntrykket jeg fikk av 150 VXen. Forøvrig sitter jeg igjen med et inntrykk av at min understelsbehandlede 120 har mindre hjul- og veistøy en 150, men det er vel bare innbilning siden alle jeg har snakket med sier at 150en er stillere.

Ellers er jeg skikkelig skuffet over kvaliteten på adaptive cruise control i GX. Den var ikke i nærheten av det jeg har kjørt fra Audi og Volvo med ACC. Men det er nå en bagatell, spesielt siden GX nå er uaktuelt.

Er det forresten noen som vet om det er noen facelift på gang på 150?

Re: Noen erfaringer med overgang fra 120 GX til 150 VX?

Lagt inn: fre mai 17, 2013 1:18 am
av sharo
Jeg har erfaring med å bytte fra 06mod 120VX til 150VX.
Totalt sett er det som natt og dag, 150en er en mye mye bedre bil.
150vx er som du sier stumpete med orginale 18", selv kjører jeg med 20" og den ble verken mer eller mindre stumpete.
Demobilen jeg prøvde var også stumpete(utstyrt med 18")
Skal man ha komfort og "båt" er det vel bare å bytte til 17"?

Re: Noen erfaringer med overgang fra 120 GX til 150 VX?

Lagt inn: fre mai 17, 2013 11:02 pm
av gerfalcon
sharo skrev:Jeg har erfaring med å bytte fra 06mod 120VX til 150VX.
Totalt sett er det som natt og dag, 150en er en mye mye bedre bil.
150vx er som du sier stumpete med orginale 18", selv kjører jeg med 20" og den ble verken mer eller mindre stumpete.
Demobilen jeg prøvde var også stumpete(utstyrt med 18")
Skal man ha komfort og "båt" er det vel bare å bytte til 17"?
Jeg har selv hatt 120 VX i 2 år før jeg kjøpte 120 GX og må si jeg synes det er stor forskjell mellom de to modellene. Det jeg liker så godt med TEMS er at den bilen blir veldig behagelig mht. fjæring i komfort og betydelig stivere i sport. Jeg opplevde som deg at 150 er en bedre bil i forhold til kjøreegenskaper, da spesielt retningsstabilitet og presisjon, men er litt usikker på om jeg vil gi fra meg TEMS. Får vel ta å prøve en på nytt da med riktig lufttrykk.

Re: Noen erfaringer med overgang fra 120 GX til 150 VX?

Lagt inn: man sep 02, 2013 11:43 pm
av terjesl
Har en 120 GX, lånte en demobil 150VX og den var veldig stiv syntes jeg. Prøvde å spørre selgeren om forskjellene på VX og GX. Personen burde heller solgt potet.
Det endte opp med at jeg reiste til Hønefoss og kjøpte meg en 150 GX, så nå er 120 blitt konebil :D