"holder igjenn" ved hard akselerasjon

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, HighwayPatrol

Svar
rayman
Innlegg: 5
Registrert: ons sep 10, 2014 2:47 pm
Sted: Øverbygd, indre Troms

"holder igjenn" ved hard akselerasjon

Legg inn av rayman » fre nov 07, 2014 10:19 pm

Har nettopp merket ved hard akselerasjon at motoren ikke yter full kraft fra 3 giret og utover og når turtelleren passerer ca 3000 omdreininger. Gir kraft, holder igjenn litt, så slipper kraften til, slik går det fremover. Merker dette spesielt ved gassen i bånn, akkurat som om kreftene kommer og går, merker dette også med små rykk i bilen. Dette er meget pussig og lurer på om bilen må på verkstedbesøk? Har akselerert flere gang og dette skjer hver gang....
Bilen er gått 55 tusen km

På forhånd takk for tips og forhåpentligvis kvalifisert hjelp.
11 LC 150 GX (personbil)

harenj12gx
Innlegg: 66
Registrert: fre des 27, 2013 8:56 pm

Re: "holder igjenn" ved hard akselerasjon

Legg inn av harenj12gx » fre nov 07, 2014 10:47 pm

Skift dieselfilteret :)

Andreas30
Innlegg: 1060
Registrert: søn sep 23, 2007 12:23 pm
Sted: Bærum

Re: "holder igjenn" ved hard akselerasjon

Legg inn av Andreas30 » fre nov 07, 2014 11:01 pm

Bytt diselfilter og fyll shell disel :-)
05 mod lc 120 vx
393 500 km Blir 400 000 km jubileum i sommer :D
Motorolje castrol Edge 5-30
Jobber i Pukkverk

A.O.M

Brukeravatar
Dag Einar
Innlegg: 4371
Registrert: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Sted: Råde i Østfold
Kontakt:

Re: "holder igjenn" ved hard akselerasjon

Legg inn av Dag Einar » fre nov 07, 2014 11:36 pm

Jeg vet det er forskjell på norsk og svensk diesel, men hva er det som er så mye bedre med Shell diesel?
2006 HDJ 100 VX
2001 KDJ 95 VX (solgt)
1980 HJ45-PU
2003 Yaris Verso Artic Trucks
1953 Farmall Cub
1955 Farmall Cub
1965 Fiat 215
Dag Einar 900 63 808
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Toyota Land Cruiser.

rayman
Innlegg: 5
Registrert: ons sep 10, 2014 2:47 pm
Sted: Øverbygd, indre Troms

Re: "holder igjenn" ved hard akselerasjon

Legg inn av rayman » lør nov 08, 2014 12:45 am

takker for svar. Men er dere skråsikker på at dieselfilteret er problemet? I så fall, er dette en del av 60 tusen km servicen og kan vente til den?
Shell diesel er det jeg fyller 90% av gangene på bilen, så det er ingen problem :)

takker for svar og tips.

For øvrig meget fornøyd med min første LC :)
11 LC 150 GX (personbil)

Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1877
Registrert: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Sted: Kolbotn

Re: "holder igjenn" ved hard akselerasjon

Legg inn av jonwib » lør nov 08, 2014 7:41 am

Dag Einar skrev:Jeg vet det er forskjell på norsk og svensk diesel, men hva er det som er så mye bedre med Shell diesel?
Det är mindre bio diesel i Shells diesel enligt obekräftade uppgifter. Jag tycker mig märka att Statoils och exempelvis Uno X's diesel skummar mer. Om det beror på mängd biodiesel som är inblandad är ovisst. Det samma tycker jag mig märka när jag tankar i mitt gamla hemland.

Andreas30
Innlegg: 1060
Registrert: søn sep 23, 2007 12:23 pm
Sted: Bærum

Re: "holder igjenn" ved hard akselerasjon

Legg inn av Andreas30 » lør nov 08, 2014 10:52 am

Veldig lett og bytte diselfilter selv på LC om du har
skrudd litt før .

kamrat av meg opplevde noe av det samme bortset fra at bilen hans hadde nesten stoppa et par ganger
han har en 2010 lc 150 som den gangen hadde gått 58 000 .
Jeg demonterte diselfilteret hans og det var fult av is i filteret så vi tok det med inn i varmen
lot det stå noen timer i en bøtte mye vann som kom ut .
han hadde fylt disel på en bensinstasjon langs skjergården og etter det hadde han merka
bilen forandre seg og dette er ikke heldig for motor og de fint følende injektorene .

monterte filtere hans igjen og bilen gikk normalt etterpå
fikk bytta til nytt filter for han helga etter igjen .
Dette er 2 år sia nå og jeg var redd han skulle få problemer med injektorene
bilen går normalt enda han har nok vært heldig .
05 mod lc 120 vx
393 500 km Blir 400 000 km jubileum i sommer :D
Motorolje castrol Edge 5-30
Jobber i Pukkverk

A.O.M

rayman
Innlegg: 5
Registrert: ons sep 10, 2014 2:47 pm
Sted: Øverbygd, indre Troms

Re: "holder igjenn" ved hard akselerasjon

Legg inn av rayman » lør nov 08, 2014 12:44 pm

Hvis det er dieselfilteret lurer jeg på en ting. Bilen jeg har er importbil, har gått i sørnorge i 2 år før jeg tok den til nordnorge nå i sommer. Merket dette på bilen etter vi har fått kuldegrader og noe snø hær jeg bor, så er dette en svakhet på disse bilene eller er det et spesielt filter jeg burde sette på eller orginalfilter? for å sleppe dette problemet i fremtiden. Bor i ganske ugjestmildt klima (derfor har jeg anskaffet slik bil) hvor temperaturen ligger under 30 minusgrader i lange perioder ila vinteren. Så for å forberede bilen min best mulig for kulden har jeg montert full defapakke, men er det flere ting som burde gjøres?
11 LC 150 GX (personbil)

toyota lc120
Innlegg: 53
Registrert: ons jan 15, 2014 8:58 pm
Sted: akershus

Re: "holder igjenn" ved hard akselerasjon

Legg inn av toyota lc120 » lør nov 08, 2014 9:53 pm

oljeskift og nytt dieselfilter bør være et must før kulda kommer,uansett hvor lite vi har kjørt siden siste bytte.
06 LC120 gx
07 Avensis 2,2 d4d

Andreas30
Innlegg: 1060
Registrert: søn sep 23, 2007 12:23 pm
Sted: Bærum

Re: "holder igjenn" ved hard akselerasjon

Legg inn av Andreas30 » søn nov 09, 2014 10:57 am

Siden du sier du merka det etter kuldegradene kom så er det 99 % sikkert at det er diselfiltere ditt som må byttes .

Det er ingen svakhet langt ifra men 60 000 intervaler på diselfilter skift er etter min mening alt for skjeldent .
Jeg kjører mellom 20 000 og 30 000 i året og bytter diselfilter 2 - 3 ganger i løpet av et år .
Mye på grund av jeg liker og være litt føre var også ligger temp på mellom 0 til - 25 der jeg holder til .
drenerer også diselfiltre for vann ca 1 gang i måneden på vinterstid .
det er drenerings skrue under diselfiltere .

en annen lur forhåndsregel om vintern er og aldri ha under halv tank med disel iallefall ikke over lengre tid .
Har aldri hat noe tull med is og tett filter :D
05 mod lc 120 vx
393 500 km Blir 400 000 km jubileum i sommer :D
Motorolje castrol Edge 5-30
Jobber i Pukkverk

A.O.M

harenj12gx
Innlegg: 66
Registrert: fre des 27, 2013 8:56 pm

Re: "holder igjenn" ved hard akselerasjon

Legg inn av harenj12gx » søn nov 09, 2014 11:34 am

Andreas30 skrev:Siden du sier du merka det etter kuldegradene kom så er det 99 % sikkert at det er diselfiltere ditt som må byttes .

Det er ingen svakhet langt ifra men 60 000 intervaler på diselfilter skift er etter min mening alt for skjeldent .
Jeg kjører mellom 20 000 og 30 000 i året og bytter diselfilter 2 - 3 ganger i løpet av et år .
Mye på grund av jeg liker og være litt føre var også ligger temp på mellom 0 til - 25 der jeg holder til .
drenerer også diselfiltre for vann ca 1 gang i måneden på vinterstid .
det er drenerings skrue under diselfiltere .

en annen lur forhåndsregel om vintern er og aldri ha under halv tank med disel iallefall ikke over lengre tid .
Har aldri hat noe tull med is og tett filter :D
Exactly, :D

Svar

Gå tilbake til «Motor 15x»