DAB+ (Igjen, kan det virke som)

Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
M609
Innlegg: 1
Ble med: tir jun 14, 2016 5:54 pm

DAB+ (Igjen, kan det virke som)

Innlegg av M609 »

Hei

Er det noen her som har fått tak i en DAB+ modul som lar seg integrere med stereo i en 150 fra 2013? (Pre facelift)
Det er så mye informasjon på nettet som sier "det finnes ikke", og noe "det finnes og fungerer".

Siden det virker som mange her inne har mye kompetanse på på biltypen, har noen noe tips?

(Jeg håper å unngå løsning som innebærer løse ledninger og opptatte USB eller aux porter om det er mulig)

Hilsen Anders
haavardm
Innlegg: 77
Ble med: lør feb 21, 2015 9:08 pm
Lokasjon: Bergen

Re: DAB+ (Igjen, kan det virke som)

Innlegg av haavardm »

Hei

Toyota Norge har en slik løsning som du etterspør. Den tar USB-porten i midtkonsollet. Og blir tilgjengelig som USB i menyen. Det er denne løsningen: http://www.autodab.com/Product/SWC.aspx

Anbefaler ekstern antenne.
----------------------
Håvard

LC150 -2010 http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=23512
Brukeravatar
kantor
Innlegg: 22
Ble med: fre apr 29, 2016 2:09 pm

Re: DAB+ (Igjen, kan det virke som)

Innlegg av kantor »

Denne løsningen ble installert på min bil hos forhandler. Fungerer, men kan ikke si at jeg er strålende fornøyd, da antenne er ikke så bra og signal er borte ofte (på bil med original DAB+ merket ikke noe slik, kjører samme rute) også valg av radiostasjoner er litt klønete... Med andre ord, vanskelig å anbefale denne, hvis du liker å bla mellom stasjonene...
Nå LC120 2009 GX. Tidligere LC 150 VX, skinn, uten TEMS, 2010. Tidligere Mitsubishi Outlander 2009.
alpher
Innlegg: 24
Ble med: man okt 05, 2009 10:12 pm

Re: DAB+ (Igjen, kan det virke som)

Innlegg av alpher »

Den endelige løsningen på DAB-integrering i bla. LC150 kommer nå! :D

Youtube link til lynkjapp videodemo av løsnigen i 2010 - 2013 LC150 med stor navigasjon:
https://youtu.be/K81efZb-fuE

Denne løsningen integrerer seg, som dere kan se på videoen, omtrent som om den var montert fra fabrikk! :D
haavardm
Innlegg: 77
Ble med: lør feb 21, 2015 9:08 pm
Lokasjon: Bergen

Re: DAB+ (Igjen, kan det virke som)

Innlegg av haavardm »

Da er installasjon av denne planlagt hos bilradiospesialisten om to uker. Så får vi se :)

Håvard
----------------------
Håvard

LC150 -2010 http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=23512
kristianl
Innlegg: 32
Ble med: tor aug 24, 2017 10:01 pm

Re: DAB+ (Igjen, kan det virke som)

Innlegg av kristianl »

Ble det bra? :D
svein71
Innlegg: 5
Ble med: man mai 26, 2014 8:35 am

Re: DAB+ (Igjen, kan det virke som)

Innlegg av svein71 »

Jeg har akkurat mottatt og satt inn en nordab ND601 i min bil. Det ble et kjempeløft i forhold til Dension løsningen som jeg hadde i bilen fra før...stadige avbrytelser med «No signal» ser nå ut til å ha blitt en saga blott.
Det var ingen bruks og monterings anvisning med i esken som jeg fikk tilsend ifra forhandleren i Trondheim. Fant ut at integreringen med de to ledningssettene måtte være lik den som Toyota selv hadde på sin dab-modul. Jeg utførte installasjonen stort sett på samme måte som vist i Toyota beskrivelsen. Dab-modulen ble festet med borrelås til CD veksleren (rele enheten som er vist på bilde 27 og 28 er integrert i ND601). Jeg måtte også kjøpe meg en overgang fra SMB (han) til Fakra (hun) siden jeg beholdt den gamle glassantennen.
https://www.toyota-tech.eu/aimuploads/% ... _748_1.pdf
Brukeravatar
espenlc150
Innlegg: 12
Ble med: fre jun 12, 2015 7:40 pm
Lokasjon: Mehamn

Re: DAB+ (Igjen, kan det virke som)

Innlegg av espenlc150 »

Hei Svein

Skal montere en slik nordab i morgen på min bil, brukte du original antenne på bilen ?
Er ikke denne kun FM antenne, eller virker den på dab også ?

Virket cd og multimedia arkiv også etter installasjon :roll:
Brukeravatar
espenlc150
Innlegg: 12
Ble med: fre jun 12, 2015 7:40 pm
Lokasjon: Mehamn

Re: DAB+ (Igjen, kan det virke som)

Innlegg av espenlc150 »

svein71 skrev: tor aug 08, 2019 10:08 pm Jeg har akkurat mottatt og satt inn en nordab ND601 i min bil. Det ble et kjempeløft i forhold til Dension løsningen som jeg hadde i bilen fra før...stadige avbrytelser med «No signal» ser nå ut til å ha blitt en saga blott.
Det var ingen bruks og monterings anvisning med i esken som jeg fikk tilsend ifra forhandleren i Trondheim. Fant ut at integreringen med de to ledningssettene måtte være lik den som Toyota selv hadde på sin dab-modul. Jeg utførte installasjonen stort sett på samme måte som vist i Toyota beskrivelsen. Dab-modulen ble festet med borrelås til CD veksleren (rele enheten som er vist på bilde 27 og 28 er integrert i ND601). Jeg måtte også kjøpe meg en overgang fra SMB (han) til Fakra (hun) siden jeg beholdt den gamle glassantennen.
https://www.toyota-tech.eu/aimuploads/% ... _748_1.pdf
Tok du noen bilder under innstallasjon ? :P
svein71
Innlegg: 5
Ble med: man mai 26, 2014 8:35 am

Re: DAB+ (Igjen, kan det virke som)

Innlegg av svein71 »

Hei Espen.
-Jeg brukte ikke original antennen.. jeg kunne heller ikke finne noen som leverte biltilpasset DAB adapter for original antennen til LC150. Har en ettermontert vindusantenne som jeg benytter nå.
-Alle tidligere multimediavalg ble videreført og virket som de skulle etter installasjonen.
-Jeg tok dessverre ingen bilder under installasjonen men hvis du ser litt i dokumentet som jeg linket til så er installasjonen ganske rett frem.
-Var det med dokumentasjon fra nordab i din eske?

Lykke til med monteringen!
Brukeravatar
espenlc150
Innlegg: 12
Ble med: fre jun 12, 2015 7:40 pm
Lokasjon: Mehamn

Re: DAB+ (Igjen, kan det virke som)

Innlegg av espenlc150 »

svein71 skrev: ons aug 14, 2019 6:46 am Hei Espen.
-Jeg brukte ikke original antennen.. jeg kunne heller ikke finne noen som leverte biltilpasset DAB adapter for original antennen til LC150. Har en ettermontert vindusantenne som jeg benytter nå.
-Alle tidligere multimediavalg ble videreført og virket som de skulle etter installasjonen.
-Jeg tok dessverre ingen bilder under installasjonen men hvis du ser litt i dokumentet som jeg linket til så er installasjonen ganske rett frem.
-Var det med dokumentasjon fra nordab i din eske?

Lykke til med monteringen!
Takk for veiledningen, nei var ingen bruksanvisning med.
Men den funket veldig bra, lynrask kanalbytte og meget god dekkning :D
Vedlagte filer
IMG_20190814_140018_resized_20190814_034235327.jpg
IMG_20190814_140018_resized_20190814_034235327.jpg (28.83 KiB) Vist 14447 ganger
alpher
Innlegg: 24
Ble med: man okt 05, 2009 10:12 pm

Re: DAB+ (Igjen, kan det virke som)

Innlegg av alpher »

Først en liten innrømmelse… Jeg har vært høyst delaktig i å få på plass denne løsningen, og for meg er det artig å se at løsningen blir så godt mottatt som vi håpet på! :) Det er også på sin plass å nevne at dette produktet ikke hadde blitt noe av om det ikke hadde vært for forum slik som NLCK, da det ga oss indikasjoner på om det ville være en etterspørsel etter løsningene. Må også nevnte at ett godt utvalg Toyota forhandlere har mast på oss om å få på plass denne løsningen siden 2015! :D Det tok litt lengre tid enn vi hadde håpet på, da vi ideelt sett burde hatt dette klart da de slukket det landsdekkende FM-nettet i 2017...men men...nå er ihvertfall løsningen her :)

Jeg kan vel også nevne at dette ND601 settet (sammen med ND600 settet) passer på de fleste Toyota/Lexus modeller 2006 - 2016 (avhengig av modell), og at vi jobber med å få på plass tilsvarende løsninger til modeller eldre enn dette og da selvfølgelig modeller som er nyere enn dette...so stay tuned.

Når det gjelder hvor man kjøper disse løsningene, så vil jeg anbefale at man kontakter enten en Toyota/Lexus forhandler eller ett annet utsalgsted som selger bilradioer og/eller andre typer bilrelatert tilbehør. På forumet her så ser ihvertfall espenlc150 til å ha godt tak på hvor man får kjøpt de :)


For de som beklageligvis ikke har fått med manual, så kan de lastes ned her:

Brukermanual:
http://www.autohifi.no/userfiles/info/B ... ER_NOR.pdf

Installasjonsmanual:
http://www.autohifi.no/userfiles/info/B ... LL_NOR.pdf
alpher
Innlegg: 24
Ble med: man okt 05, 2009 10:12 pm

Re: DAB+ (Igjen, kan det virke som)

Innlegg av alpher »

svein71 skrev: tor aug 08, 2019 10:08 pm Jeg måtte også kjøpe meg en overgang fra SMB (han) til Fakra (hun) siden jeg beholdt den gamle glassantennen.
https://www.toyota-tech.eu/aimuploads/% ... _748_1.pdf
Vi valgte å benytte Fakra plugg til antenna, da den originale Toyota DAB-tuneren (uten DAB+) hadde dette, og man da med enkle grep kunne swap'e ut den originale enheten mot vår enhet uten å benytte overganger og adaptere :)
alpher
Innlegg: 24
Ble med: man okt 05, 2009 10:12 pm

Re: DAB+ (Igjen, kan det virke som)

Innlegg av alpher »

svein71 skrev: ons aug 14, 2019 6:46 am Hei Espen.
-Jeg brukte ikke original antennen.. jeg kunne heller ikke finne noen som leverte biltilpasset DAB adapter for original antennen til LC150. Har en ettermontert vindusantenne som jeg benytter nå.
Vi har gjort uttalige målinger (med kostbart måleutstyr) på både LC120 og LC150 her, for å se om vi kan "overtale" den originale FM-antennen til å fungere som kombinert FM og DAB-antenne, og det ser dessverre ut til at det er elektronikk på begge antennekurser (LC150) som har frekvensfiltere som hindrer oss i å få til dette. Pr. dags dato så vil dette mao. ikke fungere, men vit at vi ikke har gitt opp og at vi jobber videre med dette for å finne en løsning. Da vi har klart dette på de fleste andre Toyota og Lexus modeller :)
svein71 skrev: ons aug 14, 2019 6:46 am -Alle tidligere multimediavalg ble videreført og virket som de skulle etter installasjonen.
Yepp, dette var en av hovedmålene våre...og er en av tingene vi er veldig fornøyd med...i tillegg til selve integreringen :)
svein71 skrev: ons aug 14, 2019 6:46 am -Jeg tok dessverre ingen bilder under installasjonen men hvis du ser litt i dokumentet som jeg linket til så er installasjonen ganske rett frem.
-Var det med dokumentasjon fra nordab i din eske?

Lykke til med monteringen!
Vi beklager at det første partiet som ble sendt ut ikke hadde vedlagte manualer (disse var kun tilgjengelige for nedlasting) men at dette ble ordnet på andre produktsjonsbatch :) Når det er sagt å vil jeg søre for at manual-linkene postet ovenfor vil være live på dette forumet så lenge løsninger er relevant :)
JanP
Innlegg: 1726
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Re: DAB+ (Igjen, kan det virke som)

Innlegg av JanP »

svein71 skrev: tor aug 08, 2019 10:08 pm Jeg har akkurat mottatt og satt inn en nordab ND601 i min bil. Det ble et kjempeløft i forhold til Dension løsningen som jeg hadde i bilen fra før...stadige avbrytelser med «No signal» ser nå ut til å ha blitt en saga blott.


Jeg var tidlig ute med Dension adapter og gateway. Og min erfaring fortalte meg tidlig at dette var bortimot bortkastede penger. No signal var svaret i lange perioder, og særledes tregt etter f.eks tunneler.
Jeg var i kontakt med AutoHiFi tidlig, fikk et navn fra lokal forhandler. Og var hjelpsom når jeg var innom. Når jeg etter en tids bruk av dette Dension-produktet (ekstern takantenne med forsterker, godt festet til bilens chassis med minusleder) prøvde å snakke med Bilradiospesialisten lokalt, var det ikke så mye de kunne bidra med.
Desto mer gledelig at "alpher" er her og bistår. 8) Tror og at det var han Engvik?) som jeg fikk god hjelp av da jeg begynte med Dension. Å få en god hjelp av forhandler kan være svært vanskelig av og til, de mangler kanskje erfaring. Og da er det veldig kjekt at det finnes en importør i nærområdet som viser vilje til å hjelpe, og følger opp dette over tid.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
alpher
Innlegg: 24
Ble med: man okt 05, 2009 10:12 pm

Re: DAB+ (Igjen, kan det virke som)

Innlegg av alpher »

Takker for tilliten :)
rogerkj
Innlegg: 1
Ble med: tir jan 25, 2011 1:59 pm

Re: DAB+ (Igjen, kan det virke som)

Innlegg av rogerkj »

dab.jpg
dab.jpg (52.41 KiB) Vist 13127 ganger
Da er nordab installert i min nykjøpte 150. Installasjon foretatt av Hans hos Bilvarehuset Anker(Romnes) på Hamar. Brukte eksisterende antenne med splitt-kabel. Helt perfekt mottak og hurtig kanalskift. Fungerer meget bra. Har ikke funnet ut om man kan få med seg all info fra kanalen ennå (låtinfo, programinfo). Kanskje alpher har info om dette? Er ihvertfall veldig fornøyd :D. Takk til alpher for info.
LC 120 2005 TTE, LC150
rogerha
Innlegg: 1
Ble med: tir jul 28, 2020 7:23 pm

Re: DAB+ (Igjen, kan det virke som)

Innlegg av rogerha »

Hei

Har akkurat installert DAB modul fra nordab (ND601) Fulgte den bra bruksanvisningen som svein71 hadde lagt ut og alt fungerer perfekt bortsett fra at når jeg skulle rygge så virket ikke ryggekameraet mer :cry: , det bare "flimrer" Har sjekket over kontaktene etter på og alt sitter som det skal.
Kan jeg ha ødelagt noen kabler .... noen som kjenner til hvilke inngang på NAV enheten som kamerat kommer inn på?
IMG_6731.jpg
IMG_6731.jpg (64.17 KiB) Vist 10701 ganger
IMG_6732.jpg
IMG_6732.jpg (64.46 KiB) Vist 10701 ganger
Svar

Tilbake til «Chassis og elektrisk 15x»