Kola Halvøya, Russland September 2013

Her kan du fortelle, planlegge eller linke til interessante turer i inn- og utland.

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Brukeravatar
berglid
Innlegg: 594
Ble med: tor apr 14, 2011 12:45 am
Lokasjon: Stryn

Kola Halvøya, Russland September 2013

Innlegg av berglid »

Hei alle sammen. Nå er bilen ferdig pakka og vi er klare til avreise fra Stryn. Dette blir eit reisebrev som blir oppdatert daglig, så lenge eg kjem meg på mobil eller internett. Håper dei andre også legger inn litt her. Folk må gjerne komentere og skrive undervegs her.

Helga blei brukt til og pakke inni bilen. Mangler fortsatt litt småting. Sann som vanlige kle og haudelykta mi som eg aldri fann. Vi har valgt og bruke gassbrenner fra primus og vanlig gassflaske. Da er vi vertfall sikre på og ha nokk til heile turen. Ulempen etter helgas testing, var styrken på varmen. Eg syns det blir for lite, spessielt med litt vind, da tar det lang tid og koke opp. Heldigvis har vi med en egen liten gassgrill og en vannkoker fra jetboil.
6.jpg
6.jpg (123.07 KiB) Vist 17833 ganger
Det tar jammen plass og få med alt når to gutter skal på tur i over to veker. Zarges kassa inneholder alt som har med batteri, radio, data, kamera, papirer, skrivesaker og den type ting. Så er det 12 liters vanndunker fra biltema. Geniale. Samt to fiskestenger. I tillegg skal vi ha kvar sin northface bagg med klær.
2.jpg
2.jpg (100.57 KiB) Vist 17833 ganger
Bord og to stoler. Samt en foldbar sak fra biltema. Usikker på om den blir brukt. Men den var grei og ha diverse ting som ellers flyter rundt om i bilen.
4.jpg
4.jpg (121.05 KiB) Vist 17833 ganger
I glassfiber boksen på bakluka er det fiskeutstyr, ryggsekk som ein har søppel i til og henge på boksen, en støttebukk viss vi må jekke opp bilen (hilift er livsfarlig så vi løfter med den, og så setter vi den på bukk) og en luftslange type lang.
5.jpg
5.jpg (120.13 KiB) Vist 17833 ganger
Rambo er ikkje heilt fornøgd med att eg skal på tur uten han. Ellers så har vi reservedekket inni bilen. Tok nesten halve bagasjerommet. Men fikk det heldigvis med. Engel fryser fra Arctic Truck. Anbefales. Beste eg har prøvd. Med kjøle og fryse funksjon. Ett liggeunderlag viss vi må ligge under bilen og mekke. Ei grønn kasse til og ha fjellstøvler i. Ei plastkasse med oppvask ting og dopapir. Ei zarges kasse med primus, gass, kjeler og div. Den underste zarges kassa er det verktøy, oljer og diverse i. Polstra også litt på sidevinduet og bakruta så det ikkje skal knuse om zargeskassa eller noko anna eventuelt dunker borti.
3.jpg
3.jpg (120.57 KiB) Vist 17833 ganger
Bilen sågodt som ferdig pakka
1.jpg
1.jpg (101.2 KiB) Vist 17833 ganger
Før avreise må eg berre få fiksa den oljelekasjen. Mest sannsynlig pågrunn av tett lufting, lage ei skliplate. CB radio er undervegs i posten, så den monterer vi en kveld når vi drikker øl på turen.

Håper folk følger reisebrevet/ tråden her når vi er undervegs. Vi er 11 stk som skal på tur sammen. Noken kjenner kvarandre fra før, men vi blir nokk en flott gjeng og gode kamerater undervegs på tur. Bilane er for det meste LC120 og LC60

Kommenter gjerne, spørr om det dokke lurer på, så svarer vi den som kan. Lover ingen ting, men skal prøve og legge inn eit par bilder daglig. Dei må eg laste opp på facebook eller instagram og så få nokon til og kopiere det derfra og legge det inn her.

Torsdag etter jobb drar eg og Thomas, Martin trur eg allerede er på veg nordover.

Ellers så må det vel seiast att ingen her tjener noko penger eller får noko sponsa på denne turen. Må takke Arctic Truck for att eg fikk betalingsutsettelse på reperasjon av diffen framme så eg fikk blitt med på turen:D
LC120 AT44
LC80 Fjallasport 46
Scandinavia - Tunisia 2014
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1767
Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
Lokasjon: Siggerud.
Kontakt:

Re: Kola Halvøya, Russland September 2013

Innlegg av KjellOlsen »

Hei Robin.
Vi har nå rådslagningsmøte hos meg med Asbjørn, Kristoffer og Jon. Fikk beskjed fra Carl i dag at hans endeledd er gåent, og han får ikke Toyota i Sverige til å skaffe det tidsnok. Men de hadde i Drammen, så vi tar det med og møter Carl i sundsvall. Da blir det mekking av endeledd der. Regner med å være i Finland lørdag morgen. Vi ringes utpå fredag for å høre hvor langt dere har kommet. Finner sikkert et sted å møtes.
Ellers er vi noenlunde i rute med bilen. Har vært en del ting å gjøre, men nå nærmer vi oss. Har igjen å bytte simmring på gearkassa og noe annet småtteri. Pakker bilen på onsdag, og drar rett etter jobb på torsdag. Kjører sammen med Asbjørn til Sundsvall, hvor vi skal møte Carl.
Vi snakkes.
Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
Brukeravatar
berglid
Innlegg: 594
Ble med: tor apr 14, 2011 12:45 am
Lokasjon: Stryn

Re: Kola Halvøya, Russland September 2013

Innlegg av berglid »

Høyres bra ut. Satser på att alt går iorden. Merkelig nokk blir det alltid stress før avreise.
LC120 AT44
LC80 Fjallasport 46
Scandinavia - Tunisia 2014
Brukeravatar
berglid
Innlegg: 594
Ble med: tor apr 14, 2011 12:45 am
Lokasjon: Stryn

Re: Kola Halvøya, Russland September 2013

Innlegg av berglid »

Torsdag etter jobb drar vi. Første etappe blir ganske kort. Må berre komme oss over til Sverge.
køyrerute dag 1.jpg
køyrerute dag 1.jpg (100.99 KiB) Vist 17699 ganger
Fredag går ruta mot kysten, eventuelt møte opp med resten eller fortsette nordover. Det tar vi på sparket. Kjenner dagane på jobb blir lange nå ja.
LC120 AT44
LC80 Fjallasport 46
Scandinavia - Tunisia 2014
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1767
Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
Lokasjon: Siggerud.
Kontakt:

Re: Kola Halvøya, Russland September 2013

Innlegg av KjellOlsen »

Vi tar kvelden torsdag i Søderhamn. Vi møter Carl der. Ser ut som vi er noenlunde likt når vi kommer litt ovenfor Sundsvall. Kanskje vi kan møtes i området der på formiddagen - ettermiddagen på fredag?
Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
Brukeravatar
berglid
Innlegg: 594
Ble med: tor apr 14, 2011 12:45 am
Lokasjon: Stryn

Re: Kola Halvøya, Russland September 2013

Innlegg av berglid »

ja det må vi få til. Kor skal dokke mekke bil?
LC120 AT44
LC80 Fjallasport 46
Scandinavia - Tunisia 2014
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: Kola Halvøya, Russland September 2013

Innlegg av jonwib »

Bror och jag får ligga i som skinn för att hinna ikapp er. Det positiva är att vi kommer iväg tidigt på fredag så Örnsköldsvik som första leg blir mer och mer inom räckvidd.

@ Kjell: De hade inga bra/ billiga fjäderspännare i butiken så i morgon så åker Snövit in på verkstad och får bytt dämpare. Vilket nederlag... Dyrt var det oxå. Men om jag ska sitta och vänta på att dämparen ger upp på Kola så förstör det hela glädjen med turen. Ska be dem smörja kryssen samtidigt. Det borde de bjuda på mtp vad de tog för 1,8 timmars jobb...

Den personliga packningen börjar jag se slutet på men vädret ser ut att bli lite mindre solfyllt än vad jag önskar mig så lite mer höstkläder är supplerade. Hoppas Asbjörn skämtade när han sa att han hoppas på drittväder...

Har skrämt liv i en 3:e action/hjälm kamera nu så jag ska dokumentera i klass med David Attenbourough :). Sen får vi se hur lång tid det tar att klippa " Kola Peninsula 2013 Editors Cut Special Edition ". Den blir laaaaaang ialla fall ( hoppas jag ).

Min BOM ( Bill of Materials ) so far då:
Garmin Nuvi laddad med Ryska vägar ( på ryska ... )
PC med OSM karta över Kola
Garmin EDGE 705 ( handhållen/ cykel GPS ) med OSM över Kola
CB radio
Inte en papperskarta så långt ögat når...
Pannlampa m extra batteri ( 800 lumen )
Ficklampa/ lommelykt x 2
Handvevad ficklampa när alla batterier är slut...
GoPro Hero x 2
Contour 1080p
Ryckstropp modell överdriven
Shacklar by the bucket i alla valörer
ARB block
Trädstropp
Handsåg
Huggkniv
Kofot
Gummihammare
Diverse hylsor
Tänger
Skiftnyckel
Skruvmejslar
El kitt med multimeter, krympslang, kabelskor, kablar, kabeltång+++
Diverse extra oljor
Diverse extra filter
Slangar
Slangklämmor
Shit loads med silvertejp
Bajs-spade...
Massa dasspapper
Våtservetter
Fullt utrustat kök; camping eller restaurang, välj själv ;)
Lite fiskegrejor; spinn & mete
Förstahjälpen x 2 med supplering
Kompressor
Däck rep kitt
Fälgkors
Reservhjul
10 + 25 lit diesel i dunk
20 liter vatten
2 säckar grillkol, mest i reserv. Det ska ju vara lägereld på expedition.
+++
+++

Och då har min bror inte lagt in sin packning... Blir festligt att väga bilen på väg över.

Om jag hinner ska jag ta lite bilder på torsdag/ fredag innan vi kör och lägga ut dom.
1st leg Kola 2013.jpg
1st leg Kola 2013.jpg (180.06 KiB) Vist 17657 ganger
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: Kola Halvøya, Russland September 2013

Innlegg av jonwib »

berglid skrev:ja det må vi få til. Kor skal dokke mekke bil?
Dom snackade om Söderhamn Robin, det är där dom möter Carl.
Carl
Innlegg: 171
Ble med: tir jan 25, 2005 6:38 pm
Lokasjon: Nora Sweden

Re: Kola Halvøya, Russland September 2013

Innlegg av Carl »

Har varit en snabbtur tor Oslo hem till Kjell o hämtat delen. Monterar den imorgon onsadag o ställer in hjulen. Åker torsdag efter lunch för att möta upp Kjell med flera i Söderhamn torsdag kväll.
LC KDJ 120 Exp. 2008
Brukeravatar
StianHdj80
Innlegg: 700
Ble med: fre mar 20, 2009 11:11 pm
Lokasjon: Hønemyr, Vest-agder

Re: Kola Halvøya, Russland September 2013

Innlegg av StianHdj80 »

God tur karer! Ikkje misunnelig i det hæææile tatt..... 8)
Stian
Hdj80

ex: 80, 90, 100(aut 05, oddekalv edition)
LC 70 x2
100 AT35 manuell , gturbo, gmodule, PDI i tercooler. 3"eksos
Hilux d-cab 14 mod
can am 1000 Maverick Sport
can am 1000
bombardier 400
volvo 240
Jada har en Skoda å....
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1767
Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
Lokasjon: Siggerud.
Kontakt:

Re: Kola Halvøya, Russland September 2013

Innlegg av KjellOlsen »

Jon: Da tar vi med myggspiral og ølkjøler. Ser ut til at du sørger for resten...
Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
Brukeravatar
RonMaster
Innlegg: 335
Ble med: fre mai 14, 2004 7:43 pm
Lokasjon: Høvåg
Kontakt:

Re: Kola Halvøya, Russland September 2013

Innlegg av RonMaster »

Godt tur.

Gleder meg til bilder og tekst :D
Man hever ikke en 4x4 man bredder dem.

Hilsen Ronny
LA3ZPA
http://www.h4k.no
http://www.forum.arctictrucks.no
Godkjent LC120 AT46
42"/46"
hj61dkshm
Innlegg: 54
Ble med: tir aug 27, 2013 1:19 pm
Lokasjon: Hallendrup, Danmark

Re: Kola Halvøya, Russland September 2013

Innlegg av hj61dkshm »

Alt for fedt. Jeg vil gerne med næste gang i arrangere denne tur!

MVH Dansken
berglid skrev:Hei alle sammen. Nå er bilen ferdig pakka og vi er klare til avreise fra Stryn. Dette blir eit reisebrev som blir oppdatert daglig, så lenge eg kjem meg på mobil eller internett. Håper dei andre også legger inn litt her. Folk må gjerne komentere og skrive undervegs her.

Helga blei brukt til og pakke inni bilen. Mangler fortsatt litt småting. Sann som vanlige kle og haudelykta mi som eg aldri fann. Vi har valgt og bruke gassbrenner fra primus og vanlig gassflaske. Da er vi vertfall sikre på og ha nokk til heile turen. Ulempen etter helgas testing, var styrken på varmen. Eg syns det blir for lite, spessielt med litt vind, da tar det lang tid og koke opp. Heldigvis har vi med en egen liten gassgrill og en vannkoker fra jetboil.
6.jpg
Det tar jammen plass og få med alt når to gutter skal på tur i over to veker. Zarges kassa inneholder alt som har med batteri, radio, data, kamera, papirer, skrivesaker og den type ting. Så er det 12 liters vanndunker fra biltema. Geniale. Samt to fiskestenger. I tillegg skal vi ha kvar sin northface bagg med klær.
2.jpg
Bord og to stoler. Samt en foldbar sak fra biltema. Usikker på om den blir brukt. Men den var grei og ha diverse ting som ellers flyter rundt om i bilen.
4.jpg
I glassfiber boksen på bakluka er det fiskeutstyr, ryggsekk som ein har søppel i til og henge på boksen, en støttebukk viss vi må jekke opp bilen (hilift er livsfarlig så vi løfter med den, og så setter vi den på bukk) og en luftslange type lang.
5.jpg
Rambo er ikkje heilt fornøgd med att eg skal på tur uten han. Ellers så har vi reservedekket inni bilen. Tok nesten halve bagasjerommet. Men fikk det heldigvis med. Engel fryser fra Arctic Truck. Anbefales. Beste eg har prøvd. Med kjøle og fryse funksjon. Ett liggeunderlag viss vi må ligge under bilen og mekke. Ei grønn kasse til og ha fjellstøvler i. Ei plastkasse med oppvask ting og dopapir. Ei zarges kasse med primus, gass, kjeler og div. Den underste zarges kassa er det verktøy, oljer og diverse i. Polstra også litt på sidevinduet og bakruta så det ikkje skal knuse om zargeskassa eller noko anna eventuelt dunker borti.
3.jpg
Bilen sågodt som ferdig pakka
1.jpg
Før avreise må eg berre få fiksa den oljelekasjen. Mest sannsynlig pågrunn av tett lufting, lage ei skliplate. CB radio er undervegs i posten, så den monterer vi en kveld når vi drikker øl på turen.

Håper folk følger reisebrevet/ tråden her når vi er undervegs. Vi er 11 stk som skal på tur sammen. Noken kjenner kvarandre fra før, men vi blir nokk en flott gjeng og gode kamerater undervegs på tur. Bilane er for det meste LC120 og LC60

Kommenter gjerne, spørr om det dokke lurer på, så svarer vi den som kan. Lover ingen ting, men skal prøve og legge inn eit par bilder daglig. Dei må eg laste opp på facebook eller instagram og så få nokon til og kopiere det derfra og legge det inn her.

Torsdag etter jobb drar eg og Thomas, Martin trur eg allerede er på veg nordover.

Ellers så må det vel seiast att ingen her tjener noko penger eller får noko sponsa på denne turen. Må takke Arctic Truck for att eg fikk betalingsutsettelse på reperasjon av diffen framme så eg fikk blitt med på turen:D
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: Kola Halvøya, Russland September 2013

Innlegg av jonwib »

Då har man hämtat Snövit från Doktorn och nu haltar hon inte längre. Har börjat packa lite oxå.

Bilde

Bilde

Bilde

Verktygslådan

Bilde

Kökslådan

Bilde

Finns fortfarande god plats kvar till brorsans packning, beskaffning och lite vin & öl.

Är så sinnsykt klar för tur nu :)
Brukeravatar
Johnny Fredriksen
Innlegg: 615
Ble med: tor jan 20, 2011 9:45 pm

Re: Kola Halvøya, Russland September 2013

Innlegg av Johnny Fredriksen »

Virker som du er klar nå Jon. :D Kjenner jeg er litt misunnelig.. Jeg får sitte hjemme og pleie kroppen etter operasjon og følge dere på forumet. Og så har jeg bekreftet ovenfor Kjell at blir det tur til alpene neste år så er 60'n og jeg med. God tur ..
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: Kola Halvøya, Russland September 2013

Innlegg av jonwib »

Tackar och god bedring Jonny.

Vore väldigt hyggligt med Europa/ Alptur nästa år ja.
pilten
Innlegg: 699
Ble med: ons mai 04, 2011 10:19 pm
Lokasjon: Larvik
Kontakt:

Re: Kola Halvøya, Russland September 2013

Innlegg av pilten »

Husk minst 2 bilder per kjørte mil :D har noen av dere noe instagram som dere bruker under turen?
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: Kola Halvøya, Russland September 2013

Innlegg av jonwib »

Tror Robin kommer posta en del under resans gång men vi är lite osäkra på täckningen i målområdet. Jag kommer nog köra ett klassiskt resebrev vid hemkomst. Givetvis med en god del bilder :).
Brukeravatar
berglid
Innlegg: 594
Ble med: tor apr 14, 2011 12:45 am
Lokasjon: Stryn

Re: Kola Halvøya, Russland September 2013

Innlegg av berglid »

Kan følge meg på instagram arcticrb
LC120 AT44
LC80 Fjallasport 46
Scandinavia - Tunisia 2014
per_viggo
Innlegg: 297
Ble med: tor apr 06, 2006 12:43 am
Lokasjon: Askøy

Re: Kola Halvøya, Russland September 2013

Innlegg av per_viggo »

God tur alle sammen :-)
Per Viggo
in wind and weather
90 og 150 :D
Svar

Tilbake til «Turer og ekspedisjoner i inn- og utland»