innkjøp av nye startbatteri

Moderatorer: baa, lj73jon, ModeratorNLCK, Snekker_Andersen

Svar
kinke
Innlegg: 270
Registrert: man mar 30, 2009 2:04 pm
Sted: Sortland

innkjøp av nye startbatteri

Legg inn av kinke »

Hva anbefaler folket?
hvilken størrelse ampere-timer
hakk mindre enn hva generatoren skal leverer?
skiftet generatoren for en tid tilbake, og da ble det en med noe større ytelser enn hva som sto på. men husker ikke eksakt.

teknologi.? på batteri.. her er jo litt å velge imellom

har en slik Ctek lader som jeg trimmer dem med innimellom.



Er helt blank på batteri
2001 LC 100 4,2 diesel aut
2007 HiAce 4*4 lang.
1999 Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa Turbo Intercooler


Cruise Knallkul :-)
Garasjen: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20327
Brukeravatar
frode
Innlegg: 1717
Registrert: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Sted: Hurum

Re: innkjøp av nye startbatteri

Legg inn av frode »

Biltema sølv 95 Ah. Obs motsatt polstilling for høyre og venstre batteri, noe som biltema har. De har 4 års garanti og det er lett å returnere hvis de ikke er helt gode etter 3 år 11 mndr.
Tror det må være disse:
80-2953
80-2954
begge på lager på Sortland pr i dag.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Brukeravatar
frode
Innlegg: 1717
Registrert: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Sted: Hurum

Re: innkjøp av nye startbatteri

Legg inn av frode »

Kan jo si noe om størrelse og generator og batteri også:
Det er ingen sammenheng mellom størrelse på batteriene (i Ampere-Timer, AH) og størrelse på generatoren (målt i Ampere, A), så lenge vi snakker om bilbatterier og bilgenerator (alternator eller dynamo). Generatoren skal bare levere en utspenning på ca 14,2 volt og batteriet tar det det klarer inntil det er fulladet.

Prinsipielt er det slik: Om du har en generator på 50 A eller 200 A, så vil ikke batteriet (innen normale størrelser) lades fortere eller saktere, så lenge regulatoren er god (noe den er på Toyota), og du ikke bruker strøm til annet, og du ikke bare kjører på tomgang. Problemet med små generatorer er at man kan bruke for mye strøm (A) til lys og vifter slik at det blir for lite igjen til å lade batteriet, eller at man til og med tapper ned batteriet (f.eks på tomgang/køkjøring med fullt lys og vifter).

Jo større batteri, jo bedre, sånn generelt sett. CCA (Cold Cranking Amps) har også noe å si, da startmotoren trekker 3000 watt (250 Amp i 12 volt), men med to batterier i parallell så tror jeg ikke det finnes startbatterier i størrelse over MC-batteri som ikke klarer det. De fleste er mellom 600 og 1000 CCA.

På 1HD-FTE har du også varmegitteret på inntaket som gir ekstra høy belastning på batteriet de første 90 sekundene etter start.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Brukeravatar
Dag Einar
Innlegg: 4818
Registrert: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Sted: Råde i Østfold
Kontakt:

Re: innkjøp av nye startbatteri

Legg inn av Dag Einar »

Enig med Frode
Som Rema 1000 sier, det enkleste er ofte det beste :mrgreen:
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 2006
HJ45-PU 1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Farmall Cub 1955

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
kinke
Innlegg: 270
Registrert: man mar 30, 2009 2:04 pm
Sted: Sortland

Re: innkjøp av nye startbatteri

Legg inn av kinke »

mange takk :-)
2001 LC 100 4,2 diesel aut
2007 HiAce 4*4 lang.
1999 Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa Turbo Intercooler


Cruise Knallkul :-)
Garasjen: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20327
kinke
Innlegg: 270
Registrert: man mar 30, 2009 2:04 pm
Sted: Sortland

Re: innkjøp av nye startbatteri

Legg inn av kinke »

står noen gelebatteri i pr nå .

Fungerte greit nok tidligere.
endel småkjøring.

så toppet dem litt i ny og ned.

nå har bilen stått litt. har ventet på deler osv. så når jeg nå koblet på c-teken, blinket at her er det bare at her er det "skralle tilstander."

ønsker å forsikre meg om at disse faktisk er gåene, og ikke at det der c-teken som spiller meg et puss.
hvordan er det enklest å sjekke dette?

på toppen av batteriene er det er en slik fargesjekk, ku-øye i batteriet. og en skal se om det er grønt inni. da er det ok.. eller sort.. kaputtski... og det er heller mørkt der :lol: .. er det en sikker sjekk i seg selv?
2001 LC 100 4,2 diesel aut
2007 HiAce 4*4 lang.
1999 Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa Turbo Intercooler


Cruise Knallkul :-)
Garasjen: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20327
Brukeravatar
frode
Innlegg: 1717
Registrert: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Sted: Hurum

Re: innkjøp av nye startbatteri

Legg inn av frode »

Batteriskole?
Det er flere veier til Rom.
1
Når du har to batterier, er det ofte at det ene er mer gåent enn det andre. Hvis du kobler fra det ene batteriet, hvilken som helst av de 4 polene, og så måler spenningen på hvert batteri rett etterpå, så skal den være temmelig lik, mindre enn 0,2 volt forskjell.
2
Mål spenningen på batteriet når motoren går og du ikke har mye belastning påslått. Du skal ha ca 14,2 volt hvis batteriene ikke er utladet. Det betyr at ladingen er OK, mest sannsynlig.
3
Når batteriet er fulladet og har fått hvilt seg en stund, en time eller så, så skal spenningen ikke gå under 12,7 volt. Vanlig er 12,75 til 12,8 på vanlige bly-syre batterier. Den kan være litt høyere på sølv-kalsium eller agm, men flytende syre og gel blir det samme. Denne spenningen skal holde seg i månedsvis hvis batteriet ikke er tilkoblet noe. (Jeg har to sølv-kalsiumbatterier som er gamle, og som ikke tålte biltemas belastningstest (50% ?). Fremdeles holder de over 13 volt ladetilstand i 1 år uten bruk eller lading)
4
Hvis batteriet er utladet, helt eller delvis, f.eks 12,2 volt, så skal ikke spenningen gå rett opp til 14,2 etter start av motoren på tomgang. Altså, hvis det er sunn kjemisk aktivitet i batteriet, skal det ta tid å få spenningen både opp og ned. (Med belastning og lading innen rimelighetens grenser, slik det er på en bil)
5
Det er forskjellige belastningstester du kan gjøre, med kjente laster. Der er det bare fantasien som begrenser. F.eks to 60 watt bilpærer blir 120 W, det blir 10 ampere (120 W / 12 V = 10 A) og hvis du belaster med 10 A i 1 time så har du brukt 10 amperetimer (Ah). Slik kan man leke seg og finne ut tilstanden. Men etter hvert så lærer man seg å kombinere symptomer og typiske målinger slik at man ikke trenger å gjøre alle disse målingene. Batteriforhandlere som skal teste tilstanden på et batteri (for en klage i garantitiden), har et belastnings-instrument som trenger bare noen sekunder for å si "grønt eller rødt". De sjekker også at ladetilstanden er OK først.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Svar

Gå tilbake til «Chassis og elektrisk 10x»