Feil i ABSmodul/aktuator, ABS lampa lyser
Postet: man sep 12, 2016 2:53 pm
ABSlampa har lyst en stund og har dermed ingen ABSbrems ved låste hjul. Ingen krise foreløpig siden vanlig brems fungerer like godt før. Merker ikke noe spesielt her. Men under EUkontroll kan ikke ABSlampa lyse... Jeg har 98modell med kun ABS. (Ikke Atrac, VSC)
Toyota har feilsøkt, sjekket ledningsnett. Alt ok. De er 99% sikker feilen ligger "et sted i ABS aktuateren/ bremsenheten". De tilbyr å bytte hele greia for 28.307,- + 3187,- for jobben. De gjør altså ikke noe feilsøk eller fiks på pumpe, ABSmodul, cylinder...
Feilkoden de fikk var C1225/25. Trouble area: Hydraulic brak booster (og/eller) Sa1 Circuit. Open or short SA1 cicuit continues for 0.015 sec or more.
Bestemte meg derfor for å gjøre et forsøk på å inspisere og feilsøke så godt jeg kan på selve bremseenheten.
Jeg hadde på forhånd sjekket motstand på de 4 ABSsensorene: Foran: 1076/1077 Ohm. Bak: 1364/1331 Ohm.
Når jeg vrir om tenning hører jeg pumpa som fyller opp høytrykksakkumulatoren går i noen sekunder. Spørs hvor lenge bilen har stått, max 10-12 sekunder. EDIT: Her roter jeg litt. Pumpe går ca 1 minutt når bilen har stått en stund. Litt mindre hvis det er snakk om kort stund (times tid). Er dette normalt?
Tok ut hele enheten med pumpe, abs og cylinder og la merke til møkkete bremsevæskereservoar. Fylte på litt væske og ristet. Mye møkk løsnet. Gjorde dette 5 ganger. Skiftet til ny væske og under lufting kom noe møkkete bremsevæske ut ved de calipperne. Det fins rep.kit for hovedsylinder som ikke koster stort: https://partsouq.com/en/catalog/genuine ... uid=334134
Kan vurdere dette hvis ikke feil oppdages andre steder.
Strømkabel som går mellom den svarte ABSmodulen/aktuatoren og pumpa for høytrykksakkumulator: Kontaktene var begge stygge, oksiderte og med rust. Spesielt den som ligger under ABSmodulen. Den var bælstygg. Rengjorde så godt jeg kunne, men fikk ikke løsnet den. Skruene var for rustet sammen så de løsnet fra plasten. Det ser likevel ut til å være god kontakt så jeg renset og lot det være inntil videre. Pumpa slår inn når jeg vrir om tenning. Men kan eventuell dårlig kontakt her gi fall i spenning/strømstyrke og feilsignal slik at ABS ECU kobler ut ABSen? EDIT: Målte spenning på dette når jeg dro om tenning og pumpa begynte å jobbe. Fikk 12Volt.
Selve den svarte ABSmodulen/aktuatoren som inneholder små ventiler i magnetringer som styrer av/på med brems under låsing, ser ikke ut til å være laget for "fix in the field". Tok av sidelokk, men ble ikke så mye klokere. Denne fins heller ikke som reservedel så langt jeg kan se.
Hørte med både http://www.styreenheter.no og http://www.bremseservice.no om de kunne feilsøke og fikse feil på ABSsystemet, men nei.
Monterte hele enheten igjen etter rens av kontakter og ny væske. Luftet. Kjørte en runde. ABSlampa lyser fortsatt.
Da kan fortsatt feil befinne seg et sted her
- feil i ABSaktuator (vanskelig å fikse)
- feil i hovedsylinder (muligens rep.kit med ny ventil kan løse dette)
- feil i strømledning mellom ABS,modul og pumpe (selv om den er litt overflatisk renset og at pumpa slår inn) EDIT: Målte 12V her når pumpa går.
- feil et annet sted...
Hvis ikke noen her har en løsning blir det til å bestille ny komplett enhet enten fra Toyota eller fra det store utland. Jeg finner BRAKE BOOSTER ASSY, W/MASTER CYLINDER 01.1998 - 07.1999 med nr: 47050-60020 til $1992 på https://www.amayama.com/en/search?q=47050-60020
Ser det fins brukte enheter på feks Jøkers i Danmark. han skulle ha 7500 DKK (10.000NOK) + porto for komplett kit. Er litt skeptisk til brukte bremseenheter.
Toyota har feilsøkt, sjekket ledningsnett. Alt ok. De er 99% sikker feilen ligger "et sted i ABS aktuateren/ bremsenheten". De tilbyr å bytte hele greia for 28.307,- + 3187,- for jobben. De gjør altså ikke noe feilsøk eller fiks på pumpe, ABSmodul, cylinder...
Feilkoden de fikk var C1225/25. Trouble area: Hydraulic brak booster (og/eller) Sa1 Circuit. Open or short SA1 cicuit continues for 0.015 sec or more.
Bestemte meg derfor for å gjøre et forsøk på å inspisere og feilsøke så godt jeg kan på selve bremseenheten.
Jeg hadde på forhånd sjekket motstand på de 4 ABSsensorene: Foran: 1076/1077 Ohm. Bak: 1364/1331 Ohm.
Når jeg vrir om tenning hører jeg pumpa som fyller opp høytrykksakkumulatoren går i noen sekunder. Spørs hvor lenge bilen har stått, max 10-12 sekunder. EDIT: Her roter jeg litt. Pumpe går ca 1 minutt når bilen har stått en stund. Litt mindre hvis det er snakk om kort stund (times tid). Er dette normalt?
Tok ut hele enheten med pumpe, abs og cylinder og la merke til møkkete bremsevæskereservoar. Fylte på litt væske og ristet. Mye møkk løsnet. Gjorde dette 5 ganger. Skiftet til ny væske og under lufting kom noe møkkete bremsevæske ut ved de calipperne. Det fins rep.kit for hovedsylinder som ikke koster stort: https://partsouq.com/en/catalog/genuine ... uid=334134
Kan vurdere dette hvis ikke feil oppdages andre steder.
Strømkabel som går mellom den svarte ABSmodulen/aktuatoren og pumpa for høytrykksakkumulator: Kontaktene var begge stygge, oksiderte og med rust. Spesielt den som ligger under ABSmodulen. Den var bælstygg. Rengjorde så godt jeg kunne, men fikk ikke løsnet den. Skruene var for rustet sammen så de løsnet fra plasten. Det ser likevel ut til å være god kontakt så jeg renset og lot det være inntil videre. Pumpa slår inn når jeg vrir om tenning. Men kan eventuell dårlig kontakt her gi fall i spenning/strømstyrke og feilsignal slik at ABS ECU kobler ut ABSen? EDIT: Målte spenning på dette når jeg dro om tenning og pumpa begynte å jobbe. Fikk 12Volt.
Selve den svarte ABSmodulen/aktuatoren som inneholder små ventiler i magnetringer som styrer av/på med brems under låsing, ser ikke ut til å være laget for "fix in the field". Tok av sidelokk, men ble ikke så mye klokere. Denne fins heller ikke som reservedel så langt jeg kan se.
Hørte med både http://www.styreenheter.no og http://www.bremseservice.no om de kunne feilsøke og fikse feil på ABSsystemet, men nei.
Monterte hele enheten igjen etter rens av kontakter og ny væske. Luftet. Kjørte en runde. ABSlampa lyser fortsatt.
Da kan fortsatt feil befinne seg et sted her
- feil i ABSaktuator (vanskelig å fikse)
- feil i hovedsylinder (muligens rep.kit med ny ventil kan løse dette)
- feil i strømledning mellom ABS,modul og pumpe (selv om den er litt overflatisk renset og at pumpa slår inn) EDIT: Målte 12V her når pumpa går.
- feil et annet sted...
Hvis ikke noen her har en løsning blir det til å bestille ny komplett enhet enten fra Toyota eller fra det store utland. Jeg finner BRAKE BOOSTER ASSY, W/MASTER CYLINDER 01.1998 - 07.1999 med nr: 47050-60020 til $1992 på https://www.amayama.com/en/search?q=47050-60020
Ser det fins brukte enheter på feks Jøkers i Danmark. han skulle ha 7500 DKK (10.000NOK) + porto for komplett kit. Er litt skeptisk til brukte bremseenheter.