Feil i ABSmodul/aktuator, ABS lampa lyser

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
Brukeravatar
Knut
Innlegg: 107
Ble med: fre mai 14, 2004 11:35 pm
Lokasjon: Oslo

Feil i ABSmodul/aktuator, ABS lampa lyser

Innlegg av Knut »

ABSlampa har lyst en stund og har dermed ingen ABSbrems ved låste hjul. Ingen krise foreløpig siden vanlig brems fungerer like godt før. Merker ikke noe spesielt her. Men under EUkontroll kan ikke ABSlampa lyse... Jeg har 98modell med kun ABS. (Ikke Atrac, VSC)

Toyota har feilsøkt, sjekket ledningsnett. Alt ok. De er 99% sikker feilen ligger "et sted i ABS aktuateren/ bremsenheten". De tilbyr å bytte hele greia for 28.307,- + 3187,- for jobben. De gjør altså ikke noe feilsøk eller fiks på pumpe, ABSmodul, cylinder...

Feilkoden de fikk var C1225/25. Trouble area: Hydraulic brak booster (og/eller) Sa1 Circuit. Open or short SA1 cicuit continues for 0.015 sec or more.

Bestemte meg derfor for å gjøre et forsøk på å inspisere og feilsøke så godt jeg kan på selve bremseenheten.
Jeg hadde på forhånd sjekket motstand på de 4 ABSsensorene: Foran: 1076/1077 Ohm. Bak: 1364/1331 Ohm.
Når jeg vrir om tenning hører jeg pumpa som fyller opp høytrykksakkumulatoren går i noen sekunder. Spørs hvor lenge bilen har stått, max 10-12 sekunder. EDIT: Her roter jeg litt. Pumpe går ca 1 minutt når bilen har stått en stund. Litt mindre hvis det er snakk om kort stund (times tid). Er dette normalt?

Tok ut hele enheten med pumpe, abs og cylinder og la merke til møkkete bremsevæskereservoar. Fylte på litt væske og ristet. Mye møkk løsnet. Gjorde dette 5 ganger. Skiftet til ny væske og under lufting kom noe møkkete bremsevæske ut ved de calipperne. Det fins rep.kit for hovedsylinder som ikke koster stort: https://partsouq.com/en/catalog/genuine ... uid=334134
Kan vurdere dette hvis ikke feil oppdages andre steder.

Strømkabel som går mellom den svarte ABSmodulen/aktuatoren og pumpa for høytrykksakkumulator: Kontaktene var begge stygge, oksiderte og med rust. Spesielt den som ligger under ABSmodulen. Den var bælstygg. Rengjorde så godt jeg kunne, men fikk ikke løsnet den. Skruene var for rustet sammen så de løsnet fra plasten. Det ser likevel ut til å være god kontakt så jeg renset og lot det være inntil videre. Pumpa slår inn når jeg vrir om tenning. Men kan eventuell dårlig kontakt her gi fall i spenning/strømstyrke og feilsignal slik at ABS ECU kobler ut ABSen? EDIT: Målte spenning på dette når jeg dro om tenning og pumpa begynte å jobbe. Fikk 12Volt.

Selve den svarte ABSmodulen/aktuatoren som inneholder små ventiler i magnetringer som styrer av/på med brems under låsing, ser ikke ut til å være laget for "fix in the field". Tok av sidelokk, men ble ikke så mye klokere. Denne fins heller ikke som reservedel så langt jeg kan se.

Hørte med både http://www.styreenheter.no og http://www.bremseservice.no om de kunne feilsøke og fikse feil på ABSsystemet, men nei.

Monterte hele enheten igjen etter rens av kontakter og ny væske. Luftet. Kjørte en runde. ABSlampa lyser fortsatt.
Da kan fortsatt feil befinne seg et sted her
- feil i ABSaktuator (vanskelig å fikse)
- feil i hovedsylinder (muligens rep.kit med ny ventil kan løse dette)
- feil i strømledning mellom ABS,modul og pumpe (selv om den er litt overflatisk renset og at pumpa slår inn) EDIT: Målte 12V her når pumpa går.
- feil et annet sted... :-(

Hvis ikke noen her har en løsning blir det til å bestille ny komplett enhet enten fra Toyota eller fra det store utland. Jeg finner BRAKE BOOSTER ASSY, W/MASTER CYLINDER 01.1998 - 07.1999 med nr: 47050-60020 til $1992 på https://www.amayama.com/en/search?q=47050-60020
Ser det fins brukte enheter på feks Jøkers i Danmark. han skulle ha 7500 DKK (10.000NOK) + porto for komplett kit. Er litt skeptisk til brukte bremseenheter.
ABSmodul, ikke mye å bli klok på her
ABSmodul, ikke mye å bli klok på her
IMG_8848.jpg (421.24 KiB) Vist 14930 ganger
Kontakt fra ABSmodul til pumpe
Kontakt fra ABSmodul til pumpe
IMG_8857.jpg (402.73 KiB) Vist 14930 ganger
Grumsete bremsevæske
Grumsete bremsevæske
IMG_8911.jpg (260.15 KiB) Vist 14930 ganger
Kontakt på pumpa
Kontakt på pumpa
IMG_8914.jpg (441 KiB) Vist 14930 ganger
Kontakt på ABSmodul før rens
Kontakt på ABSmodul før rens
IMG_8915.jpg (365.29 KiB) Vist 14930 ganger
NÅ: HDJ100 - 1998
FØR: BJ42-1982 # HJ61VX-1988 # HJ60(TDi)-1986# HDJ80VX-1995

http://www.knutaas.no
shoe
Innlegg: 649
Ble med: ons mai 05, 2004 10:15 am
Lokasjon: Jevnaker

Re: Feil i ABSmodul/aktuator, ABS lampa lyser

Innlegg av shoe »

Ser det er korrosjon i festene mellom kabelsko og ledning. Korrosjon må fjernes, eller kan det føre til ganske så irriterende feil.
Om du måler spenning så viser den riktig verdi, men klarer ikke å levere nok strøm når det trengs.

Før jeg hadde kjøpt en annen ABS modul hadde jeg byttet skruer og polsko, men du kan jo lage en "bypass" for å teste det først(litt raskere).

Stein
Ex Hj 60 - 1986, ex Hdj 80 - 1993.
Hdj 100 - 2001
Brukeravatar
frode
Innlegg: 1795
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Re: Feil i ABSmodul/aktuator, ABS lampa lyser

Innlegg av frode »

Ja, du burde absolutt for renset de kontaktene/pluggene/tilkoblingene.
Har du resatt feilmeldingen for å se om den kanskje ikke kommer igjen? Enkelte feilkoder blir ikke borte av seg selv.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Brukeravatar
Knut
Innlegg: 107
Ble med: fre mai 14, 2004 11:35 pm
Lokasjon: Oslo

Re: Feil i ABSmodul/aktuator, ABS lampa lyser

Innlegg av Knut »

Takk, da ble jeg litt mer motivert for å ta en grundigere rengjøring ev. montere nye kabler og tilkoblinger før jeg gir opp hele ABSbremsen. Det er ganske skrøpent det som står der nå, 3 av de 4 skruene som holder kabel er umulig å få løs. Prøvde grisepikk osv. Får se om det er noe mer metall å gå på under selve festepunktene...
Vedlagte filer
IMG_8920.jpg
IMG_8920.jpg (391.11 KiB) Vist 14873 ganger
NÅ: HDJ100 - 1998
FØR: BJ42-1982 # HJ61VX-1988 # HJ60(TDi)-1986# HDJ80VX-1995

http://www.knutaas.no
shoe
Innlegg: 649
Ble med: ons mai 05, 2004 10:15 am
Lokasjon: Jevnaker

Re: Feil i ABSmodul/aktuator, ABS lampa lyser

Innlegg av shoe »

Ser ut som det er et lokk der også, har du prøvd å åpne for å se hvordan det ser ut på baksiden?
Kanskje de kan løsnes fra baksiden.
Jeg må innrømme at dette begynner å bli litt spennende :)

Stein
Ex Hj 60 - 1986, ex Hdj 80 - 1993.
Hdj 100 - 2001
Brukeravatar
Snekker_Andersen
Innlegg: 406
Ble med: ons feb 29, 2012 2:42 pm
Lokasjon: Oslo

Re: Feil i ABSmodul/aktuator, ABS lampa lyser

Innlegg av Snekker_Andersen »

Har du kommet noe videre med dette?
Mine ABS og VCS-lamper har begynt å lyse under kjøring, så jeg leter etter tips.
HDJ 100 2006
RAV4 hybrid 2017
Volvo Duett skapvogn 1960
Brukeravatar
frode
Innlegg: 1795
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Re: Feil i ABSmodul/aktuator, ABS lampa lyser

Innlegg av frode »

Snekker_Andersen skrev:Har du kommet noe videre med dette?
Mine ABS og VCS-lamper har begynt å lyse under kjøring, så jeg leter etter tips.
Den vanligste feilen er vel fremdeles en av hjulsensorene, så det er et sted å begynne...

Edit 16. feb 2017:
Da tror jeg vi retter dette til:
De vanligste feilene er manglende bremselys og overslag i tilhengerkontakt.
Senest rettet af frode tor feb 16, 2017 9:56 pm, rettet i alt 2 gange.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Brukeravatar
Snekker_Andersen
Innlegg: 406
Ble med: ons feb 29, 2012 2:42 pm
Lokasjon: Oslo

Re: Feil i ABSmodul/aktuator, ABS lampa lyser

Innlegg av Snekker_Andersen »

For min bil ble det en enkel og billig løsning.
I tillegg til kode C1223 ABS Control System Malfunction fikk jeg feilkode C1249 Open Circuit in Stop Light Swithch Circuit.
Alle bremselysene fungerte som de skulle, så da var neste skritt å sjekke den berømte tilhengerkontakten.
Den var en søkkvåt rusten gjørmeklump innvendig. Demonterte kontakten og kjørte en prøvetur - ingen varsellamper :D
Monterte ny kontakt og fortsatt ingen varsellamper, så jeg regner med at dette var synderen.
HDJ 100 2006
RAV4 hybrid 2017
Volvo Duett skapvogn 1960
bli
Innlegg: 25
Ble med: man aug 03, 2015 7:31 pm
Lokasjon: Kongsberg

Re: Feil i ABSmodul/aktuator, ABS lampa lyser

Innlegg av bli »

Pussig sammentreff
Madammen kom inn i går etter jobb og sa at det hadde kommet "noen" lamper dash'n på bilen.

Det var jammen ABS lampa og VCS-lampene. Så svippa innom her og da var det mange tips.

Starta jo med det enkleste, tilhenger kontakten. Full rens på denna selv om den er bytta i nyere tid. Var ikkje det værste eg har sett, men brukte den i helga så var jo mulig.

Ingen bedring, lampene var der fortsatt. Starta og gruble om det muligens må tilbakestilles.
Leste litt rund, men helte mot at det ikkje trengtes. Så da var det å forske litt på ABS sensorene.

Rygget da bort til verkstede å la tilfeldig vis merke til at det ikkje var noe bremselys!!!

Etter et raskt sikrings bytte (en passelig ubrukelig plassering av sikringsboksen) så var det bremselys og jaggu ble lampene borte.

Litt voldsomt å koble ut ABS og "skrens kontroll" ved slik feil.


Sent from my iPhone using Tapatalk
HDJ100-04 auto.

Landis serie 2. (Nostalgi)
Brukeravatar
Knut
Innlegg: 107
Ble med: fre mai 14, 2004 11:35 pm
Lokasjon: Oslo

Re: Feil i ABSmodul/aktuator, ABS lampa lyser

Innlegg av Knut »

Snekker_Andersen skrev:Har du kommet noe videre med dette?
Mine ABS og VCS-lamper har begynt å lyse under kjøring, så jeg leter etter tips.

Nei, desverre. Demonterte som nevnt ovenfor ABSenheten og inspiserte den. Renset rust/irr på kontaktene på den strømkabelen til høytrykksakkumulatorpumpa så godt jeg kunne. ABSlampa lyser fortsatt selv etter jeg resatte den med binderstrikset i OBDkontakten. Håper i utgangspunktet det er en bagatell av en feil som gjør at ABSen lyser... Ingen feil med sensorer ifølge Toyota, har også målt de sjøl. Før jeg bestiller ny enhet får jeg prøve bytte den korte strømkabelen, ser den kan bestilles på Toyota. Må sannsynligvis lodde/feste den på et vis da skruene er helt føkka.

De kryptiske feilmeldingene Toyota fikk ut har ikke vært til mye hjelp. "Feilen ligger et sted i ABSenheten", sa mekanikeren.

Tilhengerkontakten er stygg, kan være jeg prøver å skifte den også. Nevnte dette på Toyota, de mente den ikke hadde noen innvirkning på ABSsystemet. Men er jo fristet etter innlegg her å se på det nå.

Ny enhet 4705060030 (den med kun ABS) fra Toyota kommer på 28.000,- Ser den kan skaffes fra amayama for $1800 + transport + mva. Jøkers skrev at han hadde en inne for ca 10.000 NOK. Men usikker på om jeg vil kjøpe sånt brukt, aner ikke hvor lenge den vil virke. Dritt hvis lampa fortsatt lyser etter et slikt kjøp :shock:

https://www.amayama.com/en/search?regio ... 7050-60030
NÅ: HDJ100 - 1998
FØR: BJ42-1982 # HJ61VX-1988 # HJ60(TDi)-1986# HDJ80VX-1995

http://www.knutaas.no
Brukeravatar
Knut
Innlegg: 107
Ble med: fre mai 14, 2004 11:35 pm
Lokasjon: Oslo

Re: Feil i ABSmodul/aktuator, ABS lampa lyser

Innlegg av Knut »

bli skrev:Pussig sammentreff


Etter et raskt sikrings bytte (en passelig ubrukelig plassering av sikringsboksen) så var det bremselys og jaggu ble lampene borte.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hvor fant du sikringen? Har prøvd å lokalisere min....
NÅ: HDJ100 - 1998
FØR: BJ42-1982 # HJ61VX-1988 # HJ60(TDi)-1986# HDJ80VX-1995

http://www.knutaas.no
bli
Innlegg: 25
Ble med: man aug 03, 2015 7:31 pm
Lokasjon: Kongsberg

Re: Feil i ABSmodul/aktuator, ABS lampa lyser

Innlegg av bli »

Venstre sidepanel nede ved fothviler'n i et lite lokk helt mot torpedoveggen. (Er samme type på høyreside, eg starta jo der)


Sent from my iPad using Tapatalk
HDJ100-04 auto.

Landis serie 2. (Nostalgi)
Brukeravatar
Knut
Innlegg: 107
Ble med: fre mai 14, 2004 11:35 pm
Lokasjon: Oslo

Re: Feil i ABSmodul/aktuator, ABS lampa lyser

Innlegg av Knut »

Aha, har jo snoket der etter passende sikring, men jeg fant ikke i farta noe merket som trailer, hitch eller noe... Dette må jeg sjekke opp. :D
NÅ: HDJ100 - 1998
FØR: BJ42-1982 # HJ61VX-1988 # HJ60(TDi)-1986# HDJ80VX-1995

http://www.knutaas.no
Svar

Tilbake til «Chassis og elektrisk 10x»