webasto starter ikke

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
kinke
Sted: Sortland

webasto starter ikke

Legg inn av kinke » ons feb 03, 2016 10:43 pm

hei.
webastoen min har sluttet å fungere.

nå starter kun vifta innvendig, og går en stund.

hvor skal jeg begynne å lete?
tips..
hvor sitter sikringene til webastoen, f.eks?
2001 LC 100 4,2 diesel aut
2007 HiAce 4*4 lang.
1999 Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa Turbo Intercooler

Cruise Knallkul :-)
Garasjen: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20327

Brukeravatar
Geir Vangen
Sted: Sarpsborg

Re: webasto starter ikke

Legg inn av Geir Vangen » tor feb 04, 2016 9:16 am

Er den helt dø, mangler den strøm. Har også opplevd at de ikke starter hvis det er lav spenning frem til den.

Mangler den diesel, vil du høre at den forsøker å starte, men brenneren drar ikke i gang.

Vet ikke hvor sikringen sitter på 100 serien.

per2re
Sted: Kongsberg

Legg inn av per2re » tor feb 04, 2016 11:13 pm

Kjenner ikke til systemet på lc, men generelt på webasto, hvis glødeplugg er defekt, vil forbrenningsvifta starte og gå litt, og så stoppe. Du hører ingen tikking fra diesel pumpe. Har du typen, går det som regel å ta ut blinkekoder med en prøvelampe.
1999 LC 100- livet er for kort til å kjøre med 4 sylindre

lozn
Sted: Tønsberg

Legg inn av lozn » fre feb 05, 2016 9:00 pm

Trenger å vite hvilken Webasto du har, vet du det ikke så prøv å ta bilde av den. Når du sier at viften starter, mener du da viften inni bilen? De Webasto jeg kjenner til starter ikke viften inni bilen før temperaturen i kjølevannet oppnår ca 45 grader da det ikke er noen hensikt å blåse kald luft inn i bilen.

Sekvensen på oppstarten kan klokkes og dermed kan man finne ut hvilken del av prosessen som ikke fungerer. Eventuelt kan man ta ut feilkoder om det er en nyere variant. Men uansett skal den starte gløding og kjølevannsirkulasjon, og etter en viss tid starter den drivstofftilførsel noenlunde samtidig med at eksosviften starter. Drivstofftilførsel er så vidt jeg vet kun magnetpumper, så du skal høre en tikkende lyd med hyppig frekvens.

Hvis det ikke skjer noe som helst av dette (bortsett fra vifte som du skriver) kan det tyde på at glødepluggen ikke virker. Kan du høre sirkulasjonspumpen? Hvis Webasto er ettermontert så skal det finnes en liten boks inni motorrommet med egne sikringer. Er det fabrikken som har montert så vet ikke jeg hvor de er.
2001 LC90 Jub. model
Audi 80 Cabriolet
1986 Suzuki SJ Skogsbil

kinke
Sted: Sortland

Legg inn av kinke » søn feb 07, 2016 11:49 pm

hei.
fulgte strømmen til et pkt på høyre skjerm hvor det står 3 sikringer.
de såg gode ut.

Thermo top Z C
12v/45 w
5 KW
diesel
2,5 bar drivstofftrykk

helt dødt.. bortsett fra på fjernkontrollen, som blinker og er fornøyd..
(mente tidligere at vifta inne i kupeen gikk. var jo vitterligen sus i vifta etter jeg hadde stoppa motoren før jeg gikk inn på rema.... :-=)
men nå var det helt dødt..

noe hjelp i det? :-)
2001 LC 100 4,2 diesel aut
2007 HiAce 4*4 lang.
1999 Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa Turbo Intercooler

Cruise Knallkul :-)
Garasjen: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20327

SteinarT
Sted: Stavanger

Legg inn av SteinarT » man feb 08, 2016 4:35 pm

Du sier fjernkontrollen blinker, så da antar jeg det er det røde lyse som gir et lite blink når varmeren er aktivert, hvis det er raske orange blink så er det batteriet i fjernkontrollen som er tomt, og da starter den ikke,ellers er vanlige feilkilder glødeplugg, brudd i ledning til pumpe,les irr på kontakt, eller feil ved vannpumpen til varmeren, det beste er å åpne panseret og starte varmeren mens du lytter for å se om den starter, event kjenne på den om det er liv, har du bare fjernkontroll eller har du også mulighet til å starte den manuelt?

Sent fra min SM-P600 via Tapatalk
mvh
Steinar

LC 120,executive
2006 mod
TTE Chip
TTE Eksosanlegg
8 seter
webasto med ur og t91 fjernkontroll

lozn

Legg inn av lozn » tor feb 11, 2016 10:39 pm

Hvis det bare blinker i fjernkontrollen og absolutt ingenting annet skjer så vil jeg tro at en må begynne med å sjekke at systemet i det hele tatt får strøm. Ligger det en strømforsyning fra batteriet og bort til sikringene så hadde jeg sjekket at det ikke er en sikring som har tatt kvelden på veien der. Sjekk med et prøvelampe/multimeter om systemet i det hele tatt har strøm. Får du rødt lys på fjernkontrollen så betyr det at det ikke har oppnådd kontakt med brenneren. Grønt betyr Start OK, og oransje dårlig batteri som SteinarT skriver. (mener jeg å huske iallfall)

Er mange feilkilder på en Webasto, men det er overkommelig å feilsøke på de selv. Første bud er strøm...
2001 LC90 Jub. model
Audi 80 Cabriolet
1986 Suzuki SJ Skogsbil

baardlie
Sted: buskerud

Legg inn av baardlie » tir feb 16, 2016 7:49 am

Et par råd jeg fikk : bryt strømmen 5 minutter ved å ta ut den midtre av de tre sikringene da "resetter" styringen seg .
Finn dieselpumpa til varmeren , sitter som regel innenfor en av rammevangene og gi den noen lette slag med en fastnøkkel el. mens du prøver å starte .(skal "klikke" med jevnt intervall når den fungerer/pumper fram diesel ) De hadde visst en tendens til å henge seg opp etter hvert . Begge disse enkle råd har løst saken for meg , men jeg har også måttet bytte tenneren på en.........så lykke til !!
Bård Tlf.97618988-HDJ100-2005

lozn

Legg inn av lozn » ons feb 17, 2016 9:05 am

I følge installasjonsveiledningen skal pumpen ligge bak ved tanken, men det er ikke sikkert den faktisk er plassert der. Å resette slik som det er nevnt over er sikkert ikke dumt, men siden alle sikringene er i orden så hadde jeg trippelsjekket at utstyret faktisk får tilstrekkelig strøm. Selv om du måler 12 volt når utstyret ikke er startet, betyr ikke at du har 12 volt når det forsøker å starte. Er det dårlig kontakt et sted på tilførselen så dropper spenningen og kontrolleren legger ut på grunn av lav spenning.

Hva har trådstarter sjekket i det siste?
2001 LC90 Jub. model
Audi 80 Cabriolet
1986 Suzuki SJ Skogsbil

Svar

Gå tilbake til «Chassis og elektrisk 10x»