Starthjelp KZJ95?
Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol
Starthjelp KZJ95?
Heisann,
Hittil har Dieseldyret startet trofast hver gang, og har også uten problemer gitt starthjelp til andre - når motoren først surrer og går, er jo alt ved det trygge, vante og 12V fra de to batteriene i parallell.
Spørsmålet er hva som skal til om jeg plutselig skulle behøve å _motta_ starthjelp?
Batteriene legges jo i serie så lenge startmotoren går, så jeg antar at en 12V hjelpebil kan få litt angst av dette - dens 12V-batteri vil jo da bli koblet i parallell med mitt (seriekoblet 2x12V) 24V-batteri, og følgelig se en vesentlig høyere spenning enn vanlig ladespenning.
Å bruke en 24V booster er heller ikke uten videre uproblematisk, da batteriene jo kun ligger i serie mens startmotoren går; jeg antar doningen ikke vil sette pris på 24V påtrykt batteriklemmene under vanlig drift.
Så, hva gjør folk om de trenger starthjelp? En nærliggende tanke er jo å koble startkablene direkte på polskoene til ett av batteriene; dette vil være mer skånsomt mot bilen som hjelper, og burde kunne gjøre susen om ens egne batterier bare er litt slitne, ikke helt paddeflate.
Noen erfaringer eller noen autoritative svar? Ble plutselig nysgjerrig her jeg satt med en kaffekopp og grublet...
Hittil har Dieseldyret startet trofast hver gang, og har også uten problemer gitt starthjelp til andre - når motoren først surrer og går, er jo alt ved det trygge, vante og 12V fra de to batteriene i parallell.
Spørsmålet er hva som skal til om jeg plutselig skulle behøve å _motta_ starthjelp?
Batteriene legges jo i serie så lenge startmotoren går, så jeg antar at en 12V hjelpebil kan få litt angst av dette - dens 12V-batteri vil jo da bli koblet i parallell med mitt (seriekoblet 2x12V) 24V-batteri, og følgelig se en vesentlig høyere spenning enn vanlig ladespenning.
Å bruke en 24V booster er heller ikke uten videre uproblematisk, da batteriene jo kun ligger i serie mens startmotoren går; jeg antar doningen ikke vil sette pris på 24V påtrykt batteriklemmene under vanlig drift.
Så, hva gjør folk om de trenger starthjelp? En nærliggende tanke er jo å koble startkablene direkte på polskoene til ett av batteriene; dette vil være mer skånsomt mot bilen som hjelper, og burde kunne gjøre susen om ens egne batterier bare er litt slitne, ikke helt paddeflate.
Noen erfaringer eller noen autoritative svar? Ble plutselig nysgjerrig her jeg satt med en kaffekopp og grublet...
Re: Starthjelp KZJ95?
Sikker på at batteriene seriekobles ved start?
HDJ 100 - 01 mod
KZJ 95 - 98 mod
FJ 40 - 70 mod
KZJ 95 - 98 mod
FJ 40 - 70 mod
Re: Starthjelp KZJ95?
Hei,
Det sies så, jeg må innrømme at jeg bare har tatt dette for god fisk og ikke tatt meg bryet med å dobbelsjekke at så faktisk skjer - det ville jo være herrrlig flaut om jeg nå gikk ut (det gjør jeg ikke, for kaldt i øyeblikket!) og fant at de alltid lå i parallell...
(Eller er dette et retorisk spørsmål - som i at du vet de alltid er i parallell og at det sitter en vanlig 12V starter i bilen?)
Det sies så, jeg må innrømme at jeg bare har tatt dette for god fisk og ikke tatt meg bryet med å dobbelsjekke at så faktisk skjer - det ville jo være herrrlig flaut om jeg nå gikk ut (det gjør jeg ikke, for kaldt i øyeblikket!) og fant at de alltid lå i parallell...

(Eller er dette et retorisk spørsmål - som i at du vet de alltid er i parallell og at det sitter en vanlig 12V starter i bilen?)
Re: Starthjelp KZJ95?
Hei.
Parallellkobling av batteri endres ikke til seriekobling sånn uten videre. 2 parallellkoblede batteri er og blir i parallell helt til du flytter kablene til serie. Og det gjør du ikke på en LC der det er 12V.
Og skal du koble til et startbatteri noen gang (burde være totalt unødvendig om du lader batteriene regelmessig, og ev. etterfyller vann) så skal du IKKE koble minus til batteripolen. Den skal kobles til Chassis, og det er pga gnist og ev. knallgass og eksplosjonsfare.
Med godt vedlikehold varte mine 11 år, de kunne vart lengre. Men pga litt koking så ble de skiftet ut, til kvalitetsbatterier. De burde vare 8-10 år om jeg passer på de. Du får vel her som ellers det du betaler for. Billigere batterier varer kanskje ikke så lenge.
Parallellkobling av batteri endres ikke til seriekobling sånn uten videre. 2 parallellkoblede batteri er og blir i parallell helt til du flytter kablene til serie. Og det gjør du ikke på en LC der det er 12V.
Og skal du koble til et startbatteri noen gang (burde være totalt unødvendig om du lader batteriene regelmessig, og ev. etterfyller vann) så skal du IKKE koble minus til batteripolen. Den skal kobles til Chassis, og det er pga gnist og ev. knallgass og eksplosjonsfare.
Med godt vedlikehold varte mine 11 år, de kunne vart lengre. Men pga litt koking så ble de skiftet ut, til kvalitetsbatterier. De burde vare 8-10 år om jeg passer på de. Du får vel her som ellers det du betaler for. Billigere batterier varer kanskje ikke så lenge.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
---------------------------------------------
Re: Starthjelp KZJ95?
Fra owners manual 1986 24v
- Vedlegg
-
- IMG_2770.JPG (1.62 MiB) Vist 6995 ganger
-
- IMG_2771.JPG (1.71 MiB) Vist 6995 ganger
Bjørn BJ75
(KZJ73 solgt)
(KZJ73 solgt)
Re: Starthjelp KZJ95?
Dette du kar kopiert er jo fra en annen bil, med 24V. Liten relevans for 12V som det er i TS sin bil
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
---------------------------------------------
Re: Starthjelp KZJ95?
Ser det nå, Sorry
for forviklinger.
Satt akkurat og leste om det samme tema men 24v og fyrte av et bilde uten å sjekka

Satt akkurat og leste om det samme tema men 24v og fyrte av et bilde uten å sjekka
Bjørn BJ75
(KZJ73 solgt)
(KZJ73 solgt)
Re: Starthjelp KZJ95?
Det er jo enda tidlig i det nye året! 

Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
---------------------------------------------
Re: Starthjelp KZJ95?
Takk til alle! Her må jeg rødmende innrømme at jeg har lest noe på internett, så da må det jo være sant.
@JanP - neida, ikke uten videre - det må et heftig relé til. Jeg har nå konstatert at været har slått om litt, og ruslet ut og kikket under panseret. Intet relé som kunne gjøre noe slikt å se.
Når jeg kobler en Fluke over plusspolene på batteriene og starter, er den største spenningsforskjellen som måles i overkant av 200mV - ikke 10-11V som man nok kunne forvente om batteriene var sjaltet om i serie og man så forsøkte å trekke et hundretalls ampere fra dem. Et par hundre mV kan rime med spenningsfallet i kabelen mellom batteriene samt at de nok har bittelitt ulik hvilespenning i utgangspunktet.
Da har jeg altså fått verifisert noe i dag - og vist hele internett at jeg er en uvitende kylling som villig sluker alt jeg leser. Vel, iallefall noe av det.
Men joda - håper jeg aldri får behov for å være i mottakerenden; batteriene i bilen er åtte år gamle, men av god kvalitet - og jeg har en DEFA vedlikeholdslader som gjør greia si mens motorvarmeren er koblet i veggen, så jeg tror nok jeg skal være godt skodd denne vinteren, også.
@JanP - neida, ikke uten videre - det må et heftig relé til. Jeg har nå konstatert at været har slått om litt, og ruslet ut og kikket under panseret. Intet relé som kunne gjøre noe slikt å se.
Når jeg kobler en Fluke over plusspolene på batteriene og starter, er den største spenningsforskjellen som måles i overkant av 200mV - ikke 10-11V som man nok kunne forvente om batteriene var sjaltet om i serie og man så forsøkte å trekke et hundretalls ampere fra dem. Et par hundre mV kan rime med spenningsfallet i kabelen mellom batteriene samt at de nok har bittelitt ulik hvilespenning i utgangspunktet.
Da har jeg altså fått verifisert noe i dag - og vist hele internett at jeg er en uvitende kylling som villig sluker alt jeg leser. Vel, iallefall noe av det.

Men joda - håper jeg aldri får behov for å være i mottakerenden; batteriene i bilen er åtte år gamle, men av god kvalitet - og jeg har en DEFA vedlikeholdslader som gjør greia si mens motorvarmeren er koblet i veggen, så jeg tror nok jeg skal være godt skodd denne vinteren, også.
Re: Starthjelp KZJ95?
Så bra, små misforståelser leder fort til flere!lb1lf skrev:Takk til alle! Her må jeg rødmende innrømme at jeg har lest noe på internett, så da må det jo være sant.
@JanP - neida, ikke uten videre - det må et heftig relé til. Jeg har nå konstatert at været har slått om litt, og ruslet ut og kikket under panseret. Intet relé som kunne gjøre noe slikt å se.
Når jeg kobler en Fluke over plusspolene på batteriene og starter, er den største spenningsforskjellen som måles i overkant av 200mV - ikke 10-11V som man nok kunne forvente om batteriene var sjaltet om i serie og man så forsøkte å trekke et hundretalls ampere fra dem. Et par hundre mV kan rime med spenningsfallet i kabelen mellom batteriene samt at de nok har bittelitt ulik hvilespenning i utgangspunktet.
Da har jeg altså fått verifisert noe i dag - og vist hele internett at jeg er en uvitende kylling som villig sluker alt jeg leser. Vel, iallefall noe av det.
Men joda - håper jeg aldri får behov for å være i mottakerenden; batteriene i bilen er åtte år gamle, men av god kvalitet - og jeg har en DEFA vedlikeholdslader som gjør greia si mens motorvarmeren er koblet i veggen, så jeg tror nok jeg skal være godt skodd denne vinteren, også.

Men det er riktig som TS skriver, enkelte LC er levert med to stk. 12V batterier i parallell som seriekobles ved kjinning via et stort rele for å gi 24V ved oppstart til starter. Usikker på hvor vanlig det i grunn er og hvilke modeller som ble levert slik og eventuelt for hvilke markeder. Men det er en høyst relevant problemstilling, jeg ville heller ikke vært starthjelp til et sånt system

Mvh.
Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612
2000 kzj95 OME 305/70-16
1987 lj73 OME 35/12,5-15
Min garasje:
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=23001
Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612
2000 kzj95 OME 305/70-16
1987 lj73 OME 35/12,5-15
Min garasje:
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=23001
Re: Starthjelp KZJ95?
-Jeg mistenker, uten å ha gjort noen større undersøkelser, at jeg kan ha snappet det opp på et eller annet australsk forum - av en eller annen grunn finnes det massevis av 90-serie der nede, og jeg lurer på om det ikke på flere av forumene ble beskrevet hvordan folk bygget om bilene sine til 12V starting når startmotoren takket for seg, da dette var _en smule_ mer praktisk enn hybrid/bastardløsningen til Toyota.saw skrev: Så bra, små misforståelser leder fort til flere!![]()
Nå kan jeg være med på at det pokkerivold uti outbacken er nyttig om bilen faktisk starter, men litt usikker på om 24V egentlig gir så mange fordeler i et land der 25 plussgrader omtales som 'A bit nippy, eh?' - jaja.
Uansett - veldig bra å få det oppklart, selv om jeg rødmende må innrømme at jeg ville foretrekke å få den aha-opplevelsen bøyd over motorrommet heller enn sittende foran en Mac. Hadde jeg ikke hatt huset fullt av små barn (som fraktes rundt i nevnte bil, da konebilen konepone insisterte på at var rikelig stor nok til to voksne og to barn viste seg å ha visse mangler når et tredje barn dukket opp) skulle jeg plukket mye mer på bilen bare for moro skyld.

Fritid. Hvor kan jeg laste ned litt av det?
Re: Starthjelp KZJ95?
24 volts anlegg er det bare på heavy deuty 70 serie, alle diesel 40 og 60 serie, samt et hybrid 12/24 system på 80! (Bare starteren som får 24v)!
Så at to batterier =24v er ingen regel. Både Hiace og Hilux har jo og to batteri.
Igjen får en vel bare nevne, helt tilfeldig, at hybrid løsningen på 80 er det beste fra begge leire. Der er det et deksel på førersidebatteri, hvor det står at det ikke må brukes til å koble på noen ting, da det der blir 24v!! Det andre er fint for jumpstarting
Så at to batterier =24v er ingen regel. Både Hiace og Hilux har jo og to batteri.
Igjen får en vel bare nevne, helt tilfeldig, at hybrid løsningen på 80 er det beste fra begge leire. Der er det et deksel på førersidebatteri, hvor det står at det ikke må brukes til å koble på noen ting, da det der blir 24v!! Det andre er fint for jumpstarting

Mvh Ole & Bamse!
92 HDJ 80vx, 88 RN61 sr5, 06 J2 Terios, 87 Dyna BU85, 88 RN62, 73 BM430 Hymas31, 19 Suzuki GSX125R
X: 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 Tercel 4wd, 86 Tercel 4wd, 94 Carina E, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f
92 HDJ 80vx, 88 RN61 sr5, 06 J2 Terios, 87 Dyna BU85, 88 RN62, 73 BM430 Hymas31, 19 Suzuki GSX125R
X: 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 Tercel 4wd, 86 Tercel 4wd, 94 Carina E, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f
Re: Starthjelp KZJ95?
Har lest et sted at 2 batterier er del av en "vinterpakke" som alle norske prado 95 har. Ikke så normalt i andre markeder. Australske forum har mange tråder om ekstra batteri for overlanding da setter de AUX batteri med skille rele til coolers ect. Der vi har batteri nr 2 høyre side
har vurdert å sette inn et bra forbruksbatteri og skille rele. Bor jo på østlandet så trenger ikke 2 start batteri 


Re: Starthjelp KZJ95?
Hva skal man med eget forbruksbatteri i en LandCruiser? Har akkurat kjøpt en 12-modell, og ser jo at det er et uttak for 220V. Hva kapasiteten på denne er vet jeg ikke, men det kan vel ikke være stort? Ville ikke turt å bruke denne til kaffetrakter eller vannvarmer. Må jo finnes en inverter tilstede også da. Noen som vet kapasiteten på denne?
Har akkurat kjøpt et ekstra batteri for å sette på ledig plass på passasjersiden. Hadde tenkt å parallelkople dette med startbatteriet slik at jeg får 2x95A=190Ah startbatteri. Litt usikker etter å ha lest her. Burde jeg heller lagt inn et skillerele og brukt det som forbruksbank. I Hiacen min er det to startbatterier kopla i parallel. Hadde som sakt tenkt å gjøre det samme på LandCruiseren, men usikker?
Har akkurat kjøpt et ekstra batteri for å sette på ledig plass på passasjersiden. Hadde tenkt å parallelkople dette med startbatteriet slik at jeg får 2x95A=190Ah startbatteri. Litt usikker etter å ha lest her. Burde jeg heller lagt inn et skillerele og brukt det som forbruksbank. I Hiacen min er det to startbatterier kopla i parallel. Hadde som sakt tenkt å gjøre det samme på LandCruiseren, men usikker?
Re: Starthjelp KZJ95?
Har ikke konkret svar på effekt via 230V. Men du kan regne med maks 150w. Mere tror jeg ikke er realistisk. Og ikke over lang tid heller. En Inverter som leverer f.eks 1000w gjør sjelden det, den har ofte rundt 85% eller noe høyere. Og slik er det nok i din LC også. Sats til pc som det største.
Men dette pleier å stå på deksel for utta. Og ganske sikkert i boka.
Ikke tenk på forbruksbatteri. Skal du ha noe.som trekker mye effekt så legg opp kabel til dette. Jeg la opp 6mm2 til varerommet, der var det mulig å koble til kompressor eller 300w sinus inverter. Brukte "Anderson"-plugger for hurtigtilkobling. Men det er ikke lurt å sette inn ett nytt batteri sammen med et annet et eldre. Batteriene bør være kjøpt omtrent samtidig, og i hvertfall av samme type om du skal koble de sammen i parallell.
Men dette pleier å stå på deksel for utta. Og ganske sikkert i boka.
Ikke tenk på forbruksbatteri. Skal du ha noe.som trekker mye effekt så legg opp kabel til dette. Jeg la opp 6mm2 til varerommet, der var det mulig å koble til kompressor eller 300w sinus inverter. Brukte "Anderson"-plugger for hurtigtilkobling. Men det er ikke lurt å sette inn ett nytt batteri sammen med et annet et eldre. Batteriene bør være kjøpt omtrent samtidig, og i hvertfall av samme type om du skal koble de sammen i parallell.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
---------------------------------------------