Hjelp til valg av Landcruiser på budsjett

Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
vestfoldlc
Innlegg: 1
Ble med: ons apr 10, 2019 4:00 pm

Hjelp til valg av Landcruiser på budsjett

Innlegg av vestfoldlc »

Hei,

Har lenge siklet etter en landcruiser med deres framkommelighet, holdbarhet og råskap!

Er slik jeg er midt i sparing til enebolig og vil ikke punge ut flere hundre tusen for en nyere landcruiser.

Har hatt en toyota hiace 1978 jeg pusset opp og renoverte motor, er en viss sjarm med eldre biler jeg faller for.


Kan skru selv og for det meste hatt eldre biler som jeg kan fikse selv. Men fleste er lav km og lite rust

Sett litt på 2003 LC120 modellene men av en eller annen grunn har jeg falt litt for LC90 og syntes disse har finere former (blir nok grillet for det ;) )

Uansett trenger jeg litt hjelp da jeg ser etter en billig jaktbil jeg kan ha en stund fremover og sette lys på, få en roof rack og litt ekstra utstyr så jeg har en jakt bil vi kan ta offroad på skogsveier og ut i terrenget.
Er ikke snakk om annet en Landcruiser nesten da stoler ikke på så mye annet enn Toyota til mitt budsjett.

Er det helt på jordet å gå for en lc90 eller landcruiser med 250,000+++ km på seg ?

Mot at den har lite rust og fulgt vanlig vedlikehold?
Ser på en rundt 60,000kr , 98 modell, 125hk diesel med litt over 290,000km på telleren. Fulgt vanlig vedlikehold men trenger reimbytte, dekk og litt stell. Noe jeg kan fint fikse selv, men vet det koster jo litt :)

Hørt radiator kan være en svakhet på disse (si ifra om dette ikke er sant) og at girkasse om det er automat må flushes og byttes olje på?

noe annet jeg burde se etter?

Hvordan er det med deler og få tak i ting til å fikse bilene?

Andre modeller som anbefaler eller motorer som jeg burde se etter på disse?

125hk virker litt lite i forhold til andre LC jeg har sett med betydelig større motorer.

Vet LC kan gå veldig langt men opplever ofte kun olje og filter er byttet og ikke alt annet av service er fulgt opp på mange av bilene som blir solgt på Finn. Alltid vært skeptisk til høy km stand men har vel skjønt rust er det «farligste» på disse bilene og de ligger såpass høyt i pris man må regne med litt km under 100,000kr?
Selv med vanlig vedlikehold hvor ikke eier har fulgt service til punkt og prikke kan man ha en god jaktbil i mange år? Da værste frykten er å stå igjen med noe som havarerer og ett prosjekt man aldri blir ferdig med.
Fint med litt tips da har ikke tenkt å bruke mer enn 100,000 på bilen og vil ha litt igjen for å sette på lys samt bytte deler som trengs slik at jeg har bil en god del år fremover.

Alle tips og all info settes pris på slik at jeg kan få oppfylt en lang drøm å ha min første ordentlige offroad 4x4 og selvsagt en landcruiser :)
Brukeravatar
Dag Einar
Innlegg: 5175
Ble med: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Lokasjon: Råde i Østfold
Kontakt:

Re: Hjelp til valg av Landcruiser på budsjett

Innlegg av Dag Einar »

For det første så heter det Land Cruiser !!!
Rust er dessverre et problem på disse bilene, delvis dårlig vedlikehold. Min 2001 Land Cruiser 90 har rundet 400.000 og vel så det, og den har aldri vært tectylert elller liknende under, men ser veldig bra ut likevel, men jeg har dengt den i myr og sølevann og aldri vært redd for å kjøre i dypt vann.
Om dette er redningen vet jeg ikke... :roll:
Svakheter rust: over front rute, A stolpen rett over dør innfesting, C stolpe nede ved innstiging, ramme stort sett, kanskje spesielt der hvor det er trangt, to braketter oppe på bakakslingen, disse har lett for å forvitre helt dessverre, og da snakker vi bytte av aksling, selv om du får selve akslingen fra Milner i England til en svært hyggelig pris, så er det jo en del jobb da.
125 hk virker lite, men den er faktisk ikke så ille, men du kan jo putte på en KCR tuning til snaue 4000,-kr og får 150hk
Fra ca august 2000 til 2002 får man den med D4-d og 163hk originalt, med KCR 200hk og en veldig rask bil :mrgreen:
Om du vurderer en 120, så hold deg til 2003 eller 2004, selv om andre sier dette er bare tull. Jeg hadde ikke turt å legge penger i en nyere 120.
Men den er ikke feilfri den heller dessverre, spesielt rust på bakaksling, obs obs se og undersøk godt!!!
Om du lurer på noe så ring meg gjerne, nr står i underskriften.
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Brukeravatar
ole_kristian
Innlegg: 1044
Ble med: tir aug 17, 2010 1:23 pm
Lokasjon: Austvatn, Nord Odal
Kontakt:

Re: Hjelp til valg av Landcruiser på budsjett

Innlegg av ole_kristian »

Hei!
Jeg syns du gjør et godt valg i å se etter en Land Cruiser 90.
Eller Landcruiser som mange også har lett for å skrive - meg sjøl inkludert, for vi skjønner godt hva vi mener uansett.
Selv har jeg hatt en Landcruiser 90 som jeg angrer på at jeg kvittet meg med, og jeg driver å dytter på si en peng i ny og ne for å skaffe meg en Landcruiser igjen.

Det er garantert noen som vil kommentere at en Landcruiser 90 ikke er en "ekte" Landcruiser - sammen med Landcruiser 70 og 73, 120 og 150 serien, og vil påpeke at dette er en "Prado".
Toyotas Landcruisere kommer i så mange versjoner - og er tilpasset så mange bruksområder, at det har vært nødvendig med en viss oppdeling av de forskjellige modelltypene.
For å ta det kort - så har Landcruiser gått fra å utelukkende være en hardcore heavy duty terrrengbil beregnet for tyngre yrkesbruk eller militære formål i særdeles ugjestmilde strøk - til også i tillegg være et luksuskjøretøy med forhøyet robusthet og fremkommelighet for rikfolk, politikere, hjelpeorganisasjoner osv. I tillegg finnes den også som en romslig stasjonsvogn med god robusthet og fremkommelighet.
Den sistnevnte modellserie er den som på endel markeder kalles Prado, men det er Landcruiser god som noen, og for manges bruksområder sikkert det mest perfekte valget.

Som sagt så hadde jeg tidligere en Landcruiser 90 - eller KZJ95 som var korrekt modellkode (90 er 3 dørs og 95 er 5 dørs), og jeg vurderer å skaffe meg en slik igjen.
Ved et nytt kjøp av Landcruiser 90 - så vil jeg mest sannsynlig prøve å få tak i en KZJ95 - eller en med D4D motor (KDJ95?), og aller helst en uten pynteplastikk som skjermutbyggere osv. og helst med stoffseter. Skinn er ISKALDT om vinteren.
Jeg tror kanskje jeg aller helst vil ha en med manuelt gir - men det er ganske solide og holdbare automatkasser på disse, så man gjør ikke bort seg med automatkasse heller.
Bilene med automatkasse har en liten sak man bør passe på. Automatolja går via en liten varmeveksler i radiatoren, og denne varmeveksleren har i noen tilfeller korrodert slik at kjølevæske og automatolje har blandet seg. Det medfører i de fleste tilfeller havari på automatkassa.
Et skifte av radiator hvert 8'nde til 10'nde år kan være en god investering for å forebygge dette. Alternativt kan man montere en ekstern oljekjøler for automatolja, og dermed unngå loopen innom varmeveksleren i radiatoren.

På min 1997 KZJ 95 så oppstod det små sprekker i toppen - som medførte trykkoppbygging i kjølesystemet, og nødvendiggjorde et bytte av topp.
Dette skjer dessverre på en del av disse bilene, men jeg har fått en forståelse av at det ble foretatt endringer på toppen etter en eller annen dato i 1998 som eliminerte dette problemet.
Jeg satte i en brukt topp fra en gammel 4-Runner (de har samme motor), men det er flere leverandører av komplette ettermarkedstopper til relativt overkommelige priser. Milner offroad i UK har ihvertfall - men de var tomme på lager når jeg trengte topp, og derfor tok jeg sjansen på brukt topp fra et hoggeri.

Så er det rust.
Rust i ramme forekommer på endel biler med mangelfull rustbeskyttelse og reingjøring. Da gjerne i oppsvingen over bakakselen, og ofte der som dieseltanken sitter, så det er vanskelig å se og komme til. Selve bakakselhylsa og brakettene på denne kan også være utsatt for rustangrep, men det er lettere å foreta en visuell sjekk av denne.
Karrosserirust kan forekomme rundt frontrute, i kanaler og dørfalser. Store forskjeller med tanke på oppfølging her også.

Forstillingsdeler - og spesielt kuler, bør sjekkes og byttes år om annet.
Innfestingsforingene til tannstanga kan også bli slitt, med vinglete styring og unormal dekkslitasje som resultat.
Nye foringer koster ikke mye, og er vel en relativt grei jobb å bytte.

Tar du hensyn til de sjekkpunktene jeg har nevnt her, så mener jeg Landcruiser 90 er et godt valg.
Selv vil jeg ikke ha noen problemer med å vurdere biler biler med over 400 tusen km på telleren, hvis jeg syns de virker OK ellers.

Lykke til med bilkjøpet!

Har hatt før: '86 Mazda B2600 '86 Jeep Cherokee, '98 Hilux LN170, '82 LN46, '88 Hiace LH66 4wd, '83 RN46, '97 Landcruiser KZJ95, Lexus RX400h og '99 Landcruiser HDJ100
Har nå: '80 Land Cruiser HJ45 pu og '08 Rav4.
Brukeravatar
Dag Einar
Innlegg: 5175
Ble med: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Lokasjon: Råde i Østfold
Kontakt:

Re: Hjelp til valg av Landcruiser på budsjett

Innlegg av Dag Einar »

ole_kristian skrev: tor apr 11, 2019 9:24 amPå min 1997 KZJ 95 så oppstod det små sprekker i toppen - som medførte trykkoppbygging i kjølesystemet, og nødvendiggjorde et bytte av topp.
Dette skjer dessverre på en del av disse bilene, men jeg har fått en forståelse av at det ble foretatt endringer på toppen etter en eller annen dato i 1998 som eliminerte dette problemet.
Arester meg gjerne, men jeg mener at dette problemet forsvant med D4-d motoren og InterCooleren?
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Brukeravatar
ole_kristian
Innlegg: 1044
Ble med: tir aug 17, 2010 1:23 pm
Lokasjon: Austvatn, Nord Odal
Kontakt:

Re: Hjelp til valg av Landcruiser på budsjett

Innlegg av ole_kristian »

Dag Einar skrev: tor apr 11, 2019 3:52 pm
ole_kristian skrev: tor apr 11, 2019 9:24 amPå min 1997 KZJ 95 så oppstod det små sprekker i toppen - som medførte trykkoppbygging i kjølesystemet, og nødvendiggjorde et bytte av topp.
Dette skjer dessverre på en del av disse bilene, men jeg har fått en forståelse av at det ble foretatt endringer på toppen etter en eller annen dato i 1998 som eliminerte dette problemet.
Arester meg gjerne, men jeg mener at dette problemet forsvant med D4-d motoren og InterCooleren?
Problemet ble nok i enda større grad eliminert med den D4D motoren ja - men det kom også en oppgradering på KZ toppen som gjorde den mindre sårbar for sprekkdannelser, og jeg mener det blir sagt at den oppgraderingen ble innført fra høsten '98?

Har hatt før: '86 Mazda B2600 '86 Jeep Cherokee, '98 Hilux LN170, '82 LN46, '88 Hiace LH66 4wd, '83 RN46, '97 Landcruiser KZJ95, Lexus RX400h og '99 Landcruiser HDJ100
Har nå: '80 Land Cruiser HJ45 pu og '08 Rav4.
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1768
Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
Lokasjon: Siggerud.
Kontakt:

Re: Hjelp til valg av Landcruiser på budsjett

Innlegg av KjellOlsen »

Det er vel oppgraderingen med intercooler somgjorde susen med den gode gamle 125 hesteren. Toppen gikk ikke så varm, og det gjør utslaget. i at den ikke sprekker så lett.
Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
Svar

Tilbake til «Generelt»