Legg inn
av frode » man apr 11, 2016 12:23 am
Hei, og velkommen.
Det høres ut som du trenger en Land Cruiser 100. De finnes i årsmodell fra 98 til 2007, V8 bensin 4,7 liter eller i6 TD 4,2 liter. De nyeste koster nå rundt budsjettet ditt. Superkomfortabel og lite feil. Se etter rust.
Opp til ca 300 k km er det lite som må skiftes annet enn rene slitedeler. Utrolig lett å skru på, alt er laget for "Field Service", bortsett fra bakhjulslager, men det holder leeenge. Forhjulslagrene pakkes om og etterstrammes regelmessig og vare like lenge som resten av bilen. En ting som ofte er neglisjert hvis bilen er forhandler-vedlikeholdt er smøring med grease, dvs: mellomakslinger (6 nipler), forhjulslager og spindellager. Hvis akslingene (kryss og splines) får smøring hver 5 k km (eller oftere i vinter-salt-suppa) så holder de lenge, mens de som ikke får nok kjærlighet kan bli slitt etter 200-og-noe k.
Fra ca 2003 har de 5 trinns automat og ny motorstyring, som gir bedre respons og giring enn de tidligere årene med 4-trinns. De første 2 årene, 98-00, hadde også noe tull med converter, men det er nok fixet på alle, og en svakere diff i forakselen.
Automaten holder visst lenger enn manuell kasse. Har ikke hørt om noen som er utslitt. Man må passe på at radiatoren holder da, ettersom giroljen har et eget kammer nederst i hovedradiatoren (i tillegg til egen oljekjøler).
Finne deg en 2004 til 2007 med lav km og velg mellom 2, 5 eller 7 seter. Sjekk nøye for rust. En bil uten innebygd navigasjon (stor skjerm) gir deg mulighet til oppgradering av lydanlegg og navigasjon på en enkel måte.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang - Abu Shenab,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.