Newbie trenger hjelp til 100 vs 120?

Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
kennayeh
Innlegg: 4
Ble med: tir mai 29, 2012 6:59 pm

Newbie trenger hjelp til 100 vs 120?

Innlegg av kennayeh »

Halloisen godtfolk

(Endelig) har en vanlig stasjonsvogn blitt for liten for firerfamilien med en hund eller to....
Har sett på det meste av større biler, men det er alltid en LC som har fått mest sikkel på seg.

Trenger hjelp til å bryte ned/motbevise/bevise/bekrefte/avkrefte følgende resonement.

Grunndata:
-Budget: 300k, maks 350k
-Min. 5-seter

Har skannet forumet og andre nettsider til øyet har blitt både vått og tørt, og her er hva jeg har kommet fram til:

100:
-Litt "old school" LC.
-Litt sjel, stor, tung, bra med henger/last
-stoor fin motor
-stor bil med mye plass for både folk og fe og koner og barn
-litt "større" å kjøre (120 er nærmere personbil?)
-driftsikker etter 2000mod.

120
-Rimeligere enn 100
-Arctic trucks kan gjøre den kulest i gata (I følge AT, er det bare 120 og 150 de kan "fikse" per dd)
-Rimeligere i drift
-Kjørekomforten er bra
-Trøbbel med dyser på tidligere modeller?
-Mye elektronikk (som kan være bra og dårlig)
-Litt mindre enn 100?

Trenger egentlig hjelp til å peke ut forskjellene på en 100 og en 120 i prisklassen 300-350k
Driftsikkerhet, driftsutgifter (liter per mil), problemer og feil man skal være på vakt etter ved kjøp.
Følelser om den ene kontra den andre er bra, men som eier av bla. to tapsprosjekt (Land Rover), vet jeg at følelser er irrasjonelle... :) Så hårde fakta er best.

Tekniske data på bagasjerom, osv er også godt mottatt.

Håper noen vennlige sjeler kan hjelpe en forvirret stakkar...
(NB. Har ikke prøvekjørt noen av de ennå, så for meg er begge likestillte inntill videre)



Kenneth Haugseth
Eidsvoll
Brukeravatar
frode
Innlegg: 1797
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Re: Newbie trenger hjelp til 100 vs 120?

Innlegg av frode »

Altså - 100 er en ekte cruiser, mens... :mrgreen:
Nei, jeg er vel litt forutinntatt.
(Men noen sa at 120 er mer som en Freelander)
Det er jo også valg innen hver serie, f.eks med og uten luftfjæring....

Foreslår å prøve begge to - hva med mandagsmøte på Mortens? Kanskje du får lokket begge dit? Første mandag i mnd http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=30 ... &start=500
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Brukeravatar
marting
Innlegg: 3706
Ble med: ons okt 18, 2006 12:41 pm
Lokasjon: Ringerike

Re: Newbie trenger hjelp til 100 vs 120?

Innlegg av marting »

Er egentlig 120 no særlig større enn de største stv. man får som fks. V70, Superb, Mondeo osv ?

Jeg har svært lite erfaring med begge biler, men ett kjapt søk på finn gir deg 3stk 100 og 39stk 120. (300-350Kkr)
Altså har mange valgmuligheter hvis du går for 120, med 100 må du bare ta det du finner. 100ene har også en helt annen km-stand.
Enig med Frode at 100 er litt mer "realt" men det er nok ikke 120-eierne (som vel er i flertall i klubben snart) helt enig i..120 er gromt det også :wink:

Du er uansett heldig som kan velge mellom så fine biler. Personlig ville jeg nok hella mot en 100, og så tatt til fornuft å kjøpt en nesten ny Volvo V70 til samme prisen :roll: :mrgreen: (man trenger jo virkelig ikke lc'ns terrengegenskaper til tross for noe dårlig veistandard) :wink: (bomber og anthrax kan sendes til Ådalsveien 80 :mrgreen:)
Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
kennayeh
Innlegg: 4
Ble med: tir mai 29, 2012 6:59 pm

Re: Newbie trenger hjelp til 100 vs 120?

Innlegg av kennayeh »

Marting, får ikke håpe kona leser dette var ikke et sånnt svar jeg ville ha.... :D

Bilkjøp er 20% fornuft, 85% følelser og 67% tapsprosjekt.....
Vi har en BMW 5 serie stasjonsvogn nå, men hundeburet tar to tredjedeler av bagasjerommet. Og når vi er like flinke som sigøynere med å pakke, blir bilen full med en gang.

Som du skriver det er lite å velge av på 100 fronten, og det er høy km. Men er 300k pluss noe problem for LC?
De har jo et rykte på seg for å gå evig?
Er mere skeptisk til dyseprob. På 120. Selv om det virker som en smidigere og dieselgjerrig bil..
Noen som har erfaringer med forbruk 100 kontra 120?

Er det forresten turbo på 4,2 literne med 204 hk?


Kenneth.
jansigu
Innlegg: 97
Ble med: man mar 16, 2009 2:34 pm
Lokasjon: Porsgrunn/Asker

Re: Newbie trenger hjelp til 100 vs 120?

Innlegg av jansigu »

Det er turbo på den motoren, er vel 1hdfte.

...også må du nok øke prosentfaktoren på tapsprosjekt.

Jeg var i samme situasjon for et par år siden. Jeg falt ned på en lc80. Jeg vil påstå at det er to litt forskjellige biler. Hvilken som passer deg best må du nesten avgjøre selv. Argumentene for de to har du jo funnet selv. Med 100 så er det vel girkassen som ble oppgradert, så finn en nyere modell. 120 går for å være en bil med lite feil generelt mener jeg og er langt gjerrigere på dieselen. De som chiper de til 204 hester sier at det kler den godt. Den har nokså en konstruksjon som muliggjør mer aktiv kjøring. 100 er mer en cruiser.

Det beste er å få prøvd begge så kan du la følelsene og fornuften krige. Vil tro det kommer ulike versjoner av begge til landstreffet.
Brukeravatar
frode
Innlegg: 1797
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Re: Newbie trenger hjelp til 100 vs 120?

Innlegg av frode »

Når det gjelder forbruk, så er vel tomvekten på 100 ca det samme som maksvekten på 120. Det må jo vises på forbruket. Det sier også noe om hvordan de er bygd, og størrelsen har vel litt å si også.
Med min 7/2004 prod, kommer jeg ned mot 0,9 på langtur på sommerføre. I daglig bruk, med 10,5 km til jobb, 1 km nedoverbakke og 2 km oppoverbakke, mye svinger, litt tilhenger, så blir det fort 1,2 på sommeren, og opp i 1,4 på vinteren, selv om jeg har en god del lengre turer også. (har en mindre bil til de korteste turene)
Men, med luftfjæring og 5-trinns-autoen er den fin å kjøre. Den gamle, med 4 trinns og en annen engine-ECU, var litt mindre fin.

300.000 km er jo litt. Da spørs det hva som er skiftet. Kan tenke meg at det er en del oppheng, foringer, CV, kryss, lager og tettinger som er litt slitt.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
kennayeh
Innlegg: 4
Ble med: tir mai 29, 2012 6:59 pm

Re: Newbie trenger hjelp til 100 vs 120?

Innlegg av kennayeh »

frode skrev:300.000 km er jo litt. Da spørs det hva som er skiftet. Kan tenke meg at det er en del oppheng, foringer, CV, kryss, lager og tettinger som er litt slitt.
Hvordan er priser på deler?
Oppheng, foringer, cv osv. bytter man som regel greit selv, er mer bekymret for hva motor tåler?

Har skrudd mye på landrover, (har 2 stk) det er jo mecano. Men liker ikke fikle motor, annet en vannpumpe, reimer, oljeskift osv.
Håpet land cruiser var 85% kjøring og 15% mekking (og ikke omvendt som landrover er....... :!: )
Brukeravatar
frode
Innlegg: 1797
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Re: Newbie trenger hjelp til 100 vs 120?

Innlegg av frode »

Har aldri kjørt disse over 300k. Kanskje noen andre kan plinge på, men de er vel på 80 eller 60 series sider?

På andre, tyngre, motorer, vet jeg at det har vært vanlig å ta stor motorservice hver 300k. Dvs gå over veivlager, trustlager, rådelager, sjekke stempler og sylindre, ventiler og fjærer. Har gjort det én gang, på 7 L volvo, bare et par dagers skruing, i beste fall. IP og dyser kan vel også trenge litt TLC. Men det er jo som du sier, mest kjøring og lite skruing. Litt motorskruing hver 300k er ikke mye?
Reim hver 150, dyserør hver 300, dyseservice kanskje også hver 300? Vannpumpe kanskje også på 150, eller drøye til 300.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Svar

Tilbake til «Generelt»