Luft-trykk

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, HighwayPatrol

Svar
Brukeravatar
easy73
Innlegg: 41
Registrert: fre jul 04, 2014 5:44 pm
Sted: Bergen

Luft-trykk

Legg inn av easy73 » lør jun 13, 2015 9:38 pm

Hei

Jeg kjører med hjul i dim 285/60-18(Falken WildPeak)
Normalt kjører jeg med 2,2 bar i dem :shock:
Hva er laveste fornuftige/trygge trykk i dekkene ved kjøring på grusvei av typen vaskebrett(max 60km/t)?
Og hva er minste trykk ved sakte terrengkjøring :?:
Stolt eier av LC200, 2012
Tidlig eier av LC120, 2005

henrik4559
Innlegg: 39
Registrert: fre feb 13, 2015 11:24 am
Sted: Buskerud

Re: Luft-trykk

Legg inn av henrik4559 » tir jun 16, 2015 8:42 pm

Er dekksidene stive kan man senke trykket endel mer enn om dekksidene er myke. Ved sakte kjøring på vei ville jeg prøvd med 1,5 bar, lavt trykk medfører høyere temperaturer i dekkene. Hva vil du oppnå med lavere dekktrykk på vaskebrett, bedre komfort?

Med normale all-terrain dekk vil jeg tippe at ned til 1 bar går greit ved forsiktig terrengkjøring men man trenger ikke gå ned så mye med mindre man kjører på myktunderlag og trenger bedre bæring. Er egentlig bare å prøve seg frem, kjennes det greit ut og dekkene holder seg på felgen er det sikkert greit, det er ingen fasit på dette...
08 200 diesel AT 35"
Gamle BMWer

ex 4x4:
01 100 50th 4,2 AT 35"
01 Patrol 3,0 di 2" OME 285/75-16
Subaru Outback diesel

Brukeravatar
easy73
Innlegg: 41
Registrert: fre jul 04, 2014 5:44 pm
Sted: Bergen

Re: Luft-trykk

Legg inn av easy73 » ons jun 17, 2015 9:53 am

Takk for svar :lol:

Ja, det var økt komfort som var tanken på vaskebrett vei. Rister jo fælt i alt på de veiene.

Får ta å teste ut litt ved en ledig stund...
Stolt eier av LC200, 2012
Tidlig eier av LC120, 2005

henrik4559
Innlegg: 39
Registrert: fre feb 13, 2015 11:24 am
Sted: Buskerud

Re: Luft-trykk

Legg inn av henrik4559 » fre jun 19, 2015 9:24 pm

Har du sånn ratt inne i bilen til å stille støtdemperene? Jeg pleier å sette den i "sofa" innstilling på dårlig vei.

Jeg er forøvrig nysgjerring på om vaskebrettene merkes mindre med lavere lufttrykk. Det er mye uavfjæret vekt på disse bilene så hjulopphenget sliter med å henge med dumpene. Å finne riktig fart kan også hjelpe på ristingen...
08 200 diesel AT 35"
Gamle BMWer

ex 4x4:
01 100 50th 4,2 AT 35"
01 Patrol 3,0 di 2" OME 285/75-16
Subaru Outback diesel

Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1897
Registrert: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Sted: Kolbotn

Re: Luft-trykk

Legg inn av jonwib » fre jun 19, 2015 10:10 pm

Rent generellt så är " riktigt " lufttryck A & O när vägen är ojämn. Med TEMS eller vad systemet kan tänkas heta i 200 så får man automatiken som försöker kompensera mot ojämnheterna men jag är överbevisad om att man kan hjälpa den på vägen med att sänka lufttrycket. 285 breda däck med profil 60 borde ge ca 17cm med däckvägg/ sida - i min bok gott om däcksida för att ta ner trycket till dryga kilot/ ca 20 PSI vid extrema tilfällen. Men med så lågt lufttryck jobbar däcken väldigt mycket om farten är hög och sidorna slits pga värme. Ca 1,5kg borde vara perfekt om det är långa sträckor med skitväg och det inte är Rally Finnskogen du kör.

Jag hade provat mig fram för att finna både komfortabel fart och däcktryck med tom/ lastad bil.

Egen erfarenhet av grusvägar eller taskig väg över huvudtaget är att ett sänkt lufttryck ger betydligt bättre komfort och ökad snittfart - på bekostnad av däck men de är faktiskt en förbrukningsvara.

Mina cent.

Brukeravatar
easy73
Innlegg: 41
Registrert: fre jul 04, 2014 5:44 pm
Sted: Bergen

Re: Luft-trykk

Legg inn av easy73 » lør jun 20, 2015 1:24 pm

Da tror jeg konklusjonen er å finne riktig fart med senket trykk i dekkene :D

Her må det litt testing til. Må bare få tid.
Jobb, kjerring og unge tar jaggu opp mye tid... :roll:
Stolt eier av LC200, 2012
Tidlig eier av LC120, 2005

Svar

Gå tilbake til «Generelt 20x»