Bluetooth och hengerfeste

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, HighwayPatrol

Svar
dcd

Bluetooth och hengerfeste

Legg inn av dcd » tir jul 16, 2019 12:28 am

Hej,

Jag är nybliven 120-ägare och har tittat här på forumet ganska mycket för att få inspiration. Har tidigare kört Land Cruiser 100 4.2L diesel och nu ska det bli spännande att se hur jag trivs med 120! Jag bor i Sverige men brukar ta en runda till Norge om året så jag hoppas det räknas för att få skriva här :D

Det verkar som att 98% av alla som skriver här kör D4D. Bilen jag köpt är en V6 från 2003 som inte passerat 100 000 km ännu. Den såg helt enkelt så fin ut att jag inte kunde motstå, nu hoppas jg bara att den lever upp till förväntningarna! Någon här med erfarenhet av V6? Några erfarenheter med problem med EGR à la dieselmotorn eller finns andra kända problem?

Bilen kommer först och främst användas till vardags men det finns planer på att bygga turbil på sikt. Det första jag tänkte göra är dock att få in bluetooth samt montera hengerfeste.

Bluetooth: har någon erfarenhet av denna? Den har fått goda reviews på sidan (även från Norge!)

https://m.aliexpress.com/item/32922036791.html

Hengerfeste: ska man satsa på ett fast eller ett avtagbart hengerfeste? Jag tänker att ett fast feste är i vägen när man använder bakluckan? Eller vad tycker ni? Någon som har testat följande?

https://www.rameder.eu/towbar-detachabl ... 978-1.html

Vänliga hälsningar,
Dcd

Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Sted: Siggerud.
Kontakt:

Re: Bluetooth och hengerfeste

Legg inn av KjellOlsen » tir jul 16, 2019 8:35 am

Det er vel skilnaden på det norske og svenske avgiftsystemet som gjør at vi kjører diesel og mange i Sverige kjører bensin. Tror uansett at V6 bensineren er en flott motor. Toyota har lang erfaring i å lage gode bensinmotorer, og denne er nok ikke noe unntak. Er det denne motoren som står i FJ Cruiseren? Den er nok litt tørst. Drøyt 1,5 -1,7 liter PR mil må du nok regne med.
Type hengerfeste, der ville jeg nok gått for et firkantfeste plassert så høyt som mulig.
Ellers er du hjertelig velkommen på forumet!
Kjell.

HJ61 x 2. LJ73. HDJ100. 4Runner.
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.

2018:
Offroadtur til Ukraina og Romania.

2019:
Franske alper, Monaco, Roma, Østeriske alper.

http://www.expeditionkompaniet.no

dcd

Re: Bluetooth och hengerfeste

Legg inn av dcd » ons jul 17, 2019 11:20 pm

Exakt Kjell, det är samma motor som FJ Cruiser. (Det finns faktiskt en FC till salu i Eskilstuna just nu och bilden på motorrummet i annonsen är exakt som min bil.) Jag gillar motorn och förbrukningen är inte så farlig, 1,25 blandad körning hittills. Kan nog bli betydligt värre om man får för sig att få på några 33", roof rack och taktält :wink:

Vad är fördelen med fyrkantsfäste? Kan de bli godkända för högre släpvikt eller är det bara att de är mer flexibla? Vet du vilken leverantör som har dessa till LC120?

Svar

Gå tilbake til «Generelt 12x»