Takgrind

Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
osed4d
Innlegg: 210
Ble med: tir jul 26, 2011 7:33 pm
Lokasjon: Ørsta

Takgrind

Innlegg av osed4d »

Hei

Noen som vet om en takgrind på 220 cm i lengde og 125 cm i bredde blir for stor til å montere på en 120?

Mvh.

Kjetil
03 LC 120 GX
Brukeravatar
sunde
Innlegg: 1696
Ble med: fre mai 29, 2009 12:46 pm
Lokasjon: Kvinesdal

Re: Takgrind

Innlegg av sunde »

Hei

Jeg hadde grind levert fra AT,Roof Rack LC120 2000x1150mm ( mål hentet fra AT sin side) på min gamle bil,den passet veldig bra.
Vedlagte filer
14_-708256301_xl.jpg
14_-708256301_xl.jpg (143.08 KiB) Vist 11158 ganger
14_-1096094510_xl.jpg
14_-1096094510_xl.jpg (110.18 KiB) Vist 11158 ganger
24_-177609148_xl.jpg
24_-177609148_xl.jpg (92.04 KiB) Vist 11158 ganger
http://www.arctic-on-the-road.blogspot. ... chive.html
morroa har så vidt begynt ;)
-2011 Hilux 38"
-2006 Land crusier 37" solgt
-2002 Hilux 35"solgt
-2000 Hilux 33"solgt
-1998 Pajero 35"solgt
-1997 Pajero 35"solgt
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: Takgrind

Innlegg av jonwib »

Jag kan ta mål på min i morgon Kjetil och ge dig som referens om det inte är mer bråttom.
osed4d
Innlegg: 210
Ble med: tir jul 26, 2011 7:33 pm
Lokasjon: Ørsta

Re: Takgrind

Innlegg av osed4d »

jonwib skrev:Jag kan ta mål på min i morgon Kjetil och ge dig som referens om det inte är mer bråttom.
Hei

Kjempeflott!
03 LC 120 GX
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: Takgrind

Innlegg av jonwib »

Min är 190cm x 120cm. Som min sitter hade den fint kunnat ha de målen du uppger Kjetil. Saknar lite extra plats frammåt då tältet tar nästan hela platsen.
SteinarT
Innlegg: 238
Ble med: ons jan 23, 2013 4:43 pm
Lokasjon: Stavanger

Re: Takgrind

Innlegg av SteinarT »

disse passer jo spot on, hvis du ser bort fra merket og ser på lengden og bredden istedenfor så er du jo ikke så langt vekke

http://www.rhinorack.com.au/fit-my-car/ ... 3-to-11-09
mvh
Steinar

LC 120,executive
2006 mod
TTE Chip
TTE Eksosanlegg
8 seter
webasto med ur og t91 fjernkontroll
osed4d
Innlegg: 210
Ble med: tir jul 26, 2011 7:33 pm
Lokasjon: Ørsta

Re: Takgrind

Innlegg av osed4d »

Hei

Takk for info gutter da må dette vurderes å gjøres. Det eneste problemet eg ser nå er hvordan eg skal få festet den på min bil da denne har festekit for et annet merke med takrenne. Er vel mulig å lage en patent med lavere stoler i takfestene og rør over til å feste grinden i ala den typen som Rhino Rack bruker. Arb har også et sett til 120 men det koster 3850.- på Offroadteknikk noe eg synst var en vannvittig pris på noen fester....... :shock:
03 LC 120 GX
Brukeravatar
casevac
Innlegg: 339
Ble med: ons nov 14, 2012 12:38 am
Lokasjon: Elverum

Re: Takgrind

Innlegg av casevac »

http://www.surcoinc.com, så amazon - rimelig og ganske bra, ikke super heavy duty men tåler fint taktelt og at man går oppå.
Victoria, HJ61 88mod - Solgt
120, 03 mod, helt alminnelig - U-land spec.
Garasjen: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=19432

Gymnasiast - almenne fag - gjenspeiles i praktiske ferdigheter.
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: Takgrind

Innlegg av jonwib »

Som jag skrev i en annan tråd ang takgrind ( var det din Steinar? ), mitt består egentligen av 3 stk rejäla lågbyggande takbøyler samt en plattform. Om man kan få tag på de bøylerne ( de passar rätt ner i fästena där railsen sitter ) så kan man i princip skruva dit vad som helst.

När jag letade takgrind så insåg jag snabbt att runt en 10a kom det att kosta oavsett hur jag vred och vände på det.

Den grinden du linkade till Steinar... Mmmmm, den skulle sitta som en keps :). 30cm till framåt hade gjort underverk før hur mycket mer trams jag hade kunnat ha på taket. Men med tanke på priserna, och det i Aus Dollar, så orkar jag inte helt tanken på antal Nok för att den ska sitta på Snövit.

Kjetil - vad är det för märke på grinden? Det går säkert att montera några fästen till existerande rails men då blir det onödigt högt.
osed4d
Innlegg: 210
Ble med: tir jul 26, 2011 7:33 pm
Lokasjon: Ørsta

Re: Takgrind

Innlegg av osed4d »

Det er en Arb grind. Eg har ikke rails men stativ. Dermed tenkte eg å kunne bruke samme type innfestingsmetode som på din. Vet ikke hva et slikt sett koster men må sjekke det opp. Er dine fester fra Rhino Rack?
03 LC 120 GX
osed4d
Innlegg: 210
Ble med: tir jul 26, 2011 7:33 pm
Lokasjon: Ørsta

Re: Takgrind

Innlegg av osed4d »

Da skulle eg kjøpe grinda nå etter at eg ba om tid om å finne ut om eg kunne bruke den. Men så viser det seg at karen hadde solgt den i dag..... Blir så j... Oppgitt :cry:
03 LC 120 GX
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: Takgrind

Innlegg av jonwib »

Lider med dig broder. Oseriösa säljare suger hästballe.

Hela mitt kitt heter Rhino Rack Pinoeer Plattform. Den linken som Steinar la in visar storebror till mitt. Som sagt, jag köpte det begagnat för ett riktigt hyggligt pris.

Det måste vara fler i klubben som är sugna på ett sådant? Ett gruppköp måste ju kunna ge hyggligt pris? Har du kollat med Norsk Offroadteknik om Janne kan hjälpa till med ett sådant? Jag tror hon har Rhino Rack. Evt gå vid sidan av och handla direkt från Aus men då blir ju frakten där efter ( gruppköp igen ).

Det finns ett Svenskt företag som har något som påminner om Rhino Rack men det är inte gratis det heller:

http://www.expeditionstore.se/product.h ... gory_id=12

Good hunting.
SteinarT
Innlegg: 238
Ble med: ons jan 23, 2013 4:43 pm
Lokasjon: Stavanger

Re: Takgrind

Innlegg av SteinarT »

mener Team Bertelsen i DK, har fått agentur for Rhino Rack i scandinavia,
og de har denne:
http://www.rhinorack.dk/AccSubCategory_ ... _43_1.aspx

som jo er 2400 mm, så hvis du tenker på å bytte Jon så vet du hvor du blir kvitt den gamle til en overkommelig pris,

men prisen er jo som du skriver raskt oppe i 10 lapper for det komplette settet med 3 rack og tray men da tror jeg jo at du har noe som også er veldig solid,
kan heller ikke finne Tradie eller Plattform på de danske sidene, :-(
og synes den mørke look`n vil bli finere på min bil

liker også at du får den lange bæreflaten på de to nevnte om en skal kjøre noe som er langt, materialer mm,

men har ikke vært i kontakt for å høre på priser mm, men synes ca 10 000 DK blir dyrt,når en skal ha komplett sett,



Steinar
mvh
Steinar

LC 120,executive
2006 mod
TTE Chip
TTE Eksosanlegg
8 seter
webasto med ur og t91 fjernkontroll
joa88
Innlegg: 7
Ble med: fre jul 08, 2016 8:26 am

Re: Takgrind

Innlegg av joa88 »

Gjenoppliver tråden da jeg har et par spørsmål :)


Skal kjøpe takstativ eller takgrind til min LC120. Jeg har nå kommet over ei ganske rimelig takgrind på finn.no som visstnok kan boltes direkte på rails.
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html ... =103035518

Spørsmålene er som følger:
- Bråker disse noe jævelig?
- Jeg vil nok i hovedsak benytte taket til å frakte ski og lengre bygningsmateriell så jeg slipper å bruke henger hver gang. Blir det overkill med ei takgrind?
- Hvor vanskelig er det å dra kabler opp dit for å montere arbeidslys f.eks.? Er ikke gira på å borre hull i karrosseriet...

Hvis noen har bilder av LC120 med samme type takgrind, så hadde jeg satt pris på å få sett det.
(Mitt andre alternativ er vanlig takstativ som whispbar eller thule.)

-joa88
mkopala
Innlegg: 7
Ble med: søn okt 30, 2016 3:13 pm

Re: Takgrind

Innlegg av mkopala »

joa88 skrev:Gjenoppliver tråden da jeg har et par spørsmål :)


Skal kjøpe takstativ eller takgrind til min LC120. Jeg har nå kommet over ei ganske rimelig takgrind på finn.no som visstnok kan boltes direkte på rails.
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html ... =103035518

Spørsmålene er som følger:
- Bråker disse noe jævelig?
- Jeg vil nok i hovedsak benytte taket til å frakte ski og lengre bygningsmateriell så jeg slipper å bruke henger hver gang. Blir det overkill med ei takgrind?
- Hvor vanskelig er det å dra kabler opp dit for å montere arbeidslys f.eks.? Er ikke gira på å borre hull i karrosseriet...

Hvis noen har bilder av LC120 med samme type takgrind, så hadde jeg satt pris på å få sett det.
(Mitt andre alternativ er vanlig takstativ som whispbar eller thule.)

-joa88
Hei

Jeg har just kjøpt en takgrind til min LC120. Takgrinden min er fra Front runner i Australia og jeg er VELDIG fornøyd med den. Hvis man monterer vindavvisere som følger med, lager den så og si ingen lyd. Jeg likte denne grinden særlig godt pga sitt "universale" monteringssystem rundt omkring på grinden.
Pr nå har jeg en 20" ledbar i front av grinden, men skal montere en 40" med tiden da 20" blir litt puslete.
Front runner leverer fester og anordnigner til å montere alt mulig. Her tror jeg det kun er fantasien som setter grenser :)

Denne grinden monterer man i festene til takrailsene (som du må fjerne). Det følger med fester som er modelltilpasset, så du slipper noen som helst boring og modifisering av karosseri :)

Kan sende deg bilder om du ønsker.

Mvh
Morten
joa88
Innlegg: 7
Ble med: fre jul 08, 2016 8:26 am

Re: Takgrind

Innlegg av joa88 »

Ble så jeg kjøpte Whispbar takstativ i første omgang. Takk for svar likevel :)
Svar

Tilbake til «Generelt 12x»