Til infomasjon ang reklamasjon innen 5 år
Moderatorer: lj73jon, Snekker_Andersen, baa
Til infomasjon ang reklamasjon innen 5 år
Hei. en liten historie som kan være til nytte for flere....
Har en 120 2006 modell som er første gang registrert 1.nov. 2005 som jeg for ett og ett halvt år siden dro til Toyotaforandler med følgende problem, Bilen vibrerte kraftig når gearvelgeren sto i R og bilen sto stille. Dessuten "gynget" den litt av og når jeg kjørte jevnt og med litt motbakke. Problemet oppsto når utetemperaturen falt under 10 grader. Temp over det og alt var fint. Siden de ikke fant eller kunne forklare problemet høsten og utover vinteren 2009, (jeg var flere ganger innom og snakket med de) kom sommeren og bilen vat helt topp igjen. Men nå kom kulden for noen uker siden og da kom også vibrasjonene. Jeg tok på ny kontakt med Toyota og ba da spesielt om at dette skulle registreres siden reklamasjonsfristen på 5 år går ut na den 1 Nov. i år. Jeg begynte selv å søke på nett og motorfeste kom opp som mulig årsak. Derfor tok jeg på ny kontakt med Toyota og ga de all informasjon som jeg hadde på dette og ba de undersøke saken. Idag, 1 uke etter at jeg overleverte det jeg hadde om dette, ringte jeg verksmesteren og spurte om han hadde funnet ut noe. Og joda, de hadde fått et skriv fra Toyota angående dette med oppgraderte motorfester, men han hadde oversett dette skrivet sa han. Disse festene koster 5000 pluss arbeid på tre timer. Jeg mente at dette burde gå på reklamasjon siden jeg tok dette opp allerede for over ett år siden. Så kommer det utrolige, Toyota krever at all reklamasjons arbeid skal være FERDIG utført innen 5 år. Det holder derfor ikke at feilen er registrert før dette. I mitt tilfelle går reklamasjonsfristen ut nå om 3 dager og selvfølgelig fikk de ikke deler og anledning før etter den tid.... Dette mener jeg blir helt feil siden det faktisk var jeg som måtte fortelle verksmesteren her hva som var feil med bilen og han innrømte at han hadde oversett skrivet fra Toyota. Er jeg på jordet her eller?
Uansett, så vil jeg på det sterkeste innformere andre Landcruise eiere om dette skrivet som er sendt ut til forhandlerne. Det er også en kampanje på sjekk av sil på denne bilen. Det kom også frem på min siste samtale med kundemotaket. Forøverig er det utvidet garanti på dysene og med oppgraderte dyser for akkurat å hindre at silen går tett.
Mvh
Odd Magne
Har en 120 2006 modell som er første gang registrert 1.nov. 2005 som jeg for ett og ett halvt år siden dro til Toyotaforandler med følgende problem, Bilen vibrerte kraftig når gearvelgeren sto i R og bilen sto stille. Dessuten "gynget" den litt av og når jeg kjørte jevnt og med litt motbakke. Problemet oppsto når utetemperaturen falt under 10 grader. Temp over det og alt var fint. Siden de ikke fant eller kunne forklare problemet høsten og utover vinteren 2009, (jeg var flere ganger innom og snakket med de) kom sommeren og bilen vat helt topp igjen. Men nå kom kulden for noen uker siden og da kom også vibrasjonene. Jeg tok på ny kontakt med Toyota og ba da spesielt om at dette skulle registreres siden reklamasjonsfristen på 5 år går ut na den 1 Nov. i år. Jeg begynte selv å søke på nett og motorfeste kom opp som mulig årsak. Derfor tok jeg på ny kontakt med Toyota og ga de all informasjon som jeg hadde på dette og ba de undersøke saken. Idag, 1 uke etter at jeg overleverte det jeg hadde om dette, ringte jeg verksmesteren og spurte om han hadde funnet ut noe. Og joda, de hadde fått et skriv fra Toyota angående dette med oppgraderte motorfester, men han hadde oversett dette skrivet sa han. Disse festene koster 5000 pluss arbeid på tre timer. Jeg mente at dette burde gå på reklamasjon siden jeg tok dette opp allerede for over ett år siden. Så kommer det utrolige, Toyota krever at all reklamasjons arbeid skal være FERDIG utført innen 5 år. Det holder derfor ikke at feilen er registrert før dette. I mitt tilfelle går reklamasjonsfristen ut nå om 3 dager og selvfølgelig fikk de ikke deler og anledning før etter den tid.... Dette mener jeg blir helt feil siden det faktisk var jeg som måtte fortelle verksmesteren her hva som var feil med bilen og han innrømte at han hadde oversett skrivet fra Toyota. Er jeg på jordet her eller?
Uansett, så vil jeg på det sterkeste innformere andre Landcruise eiere om dette skrivet som er sendt ut til forhandlerne. Det er også en kampanje på sjekk av sil på denne bilen. Det kom også frem på min siste samtale med kundemotaket. Forøverig er det utvidet garanti på dysene og med oppgraderte dyser for akkurat å hindre at silen går tett.
Mvh
Odd Magne
Re: Til infomasjon
Var det på Toyota på Hvam dette eller 

Jan K.
LJ 70 85 mod. "33x12,5x15"
HJ 60 83 mod. *Kenya* (SOLGT)
HJ 60 82 mod. "35x12.5x15"
x LaLux "35x12,5x15" Arb foran og bak
x LJ 73 87 mod "32x11.5x15"
// Garasjen vår // & //Garasje H4K//
LJ 70 85 mod. "33x12,5x15"
HJ 60 83 mod. *Kenya* (SOLGT)
HJ 60 82 mod. "35x12.5x15"
x LaLux "35x12,5x15" Arb foran og bak
x LJ 73 87 mod "32x11.5x15"
// Garasjen vår // & //Garasje H4K//
Re: Til infomasjon
Hei,
Nei dette er Toyota i Kristiansund.
Nei dette er Toyota i Kristiansund.
Re: Til infomasjon
Skal ta en titt på forbrukerkjøpsloven i morgen når jeg har tid.
Er 99% sikker på at det kun må reklameres innen reklamasjonsfristen utløp, arbeid må ikke værre ferdigstilt.
Skal finne de aktuelle paragrafene i morgen, som du kan slå i bordet med
Hilsen jus-student...
Er 99% sikker på at det kun må reklameres innen reklamasjonsfristen utløp, arbeid må ikke værre ferdigstilt.
Skal finne de aktuelle paragrafene i morgen, som du kan slå i bordet med

Hilsen jus-student...
* Svært skuffet over Toyota Norge AS' håndtering av dyseproblematikken på LC120.
* Anbefaler ikke Toyota Ålesunds (Brages) grunnet ansvarsfraskrivelse i denne sammenheng.
* Har du en 2005/06-modell, få sjekket/byttet dyser på bilen din så fort du kan!
* Anbefaler ikke Toyota Ålesunds (Brages) grunnet ansvarsfraskrivelse i denne sammenheng.
* Har du en 2005/06-modell, få sjekket/byttet dyser på bilen din så fort du kan!
Re: Til infomasjon
Dette er jeg også 99,7 % sikker på.
Du skal reklamere innen rimelig tid og senest innen 5 år.
Om reklamasjonen er utbedret eller ikke innen tidsfristen spiller (selvfølgelig) ingen rolle!!
Du skal reklamere innen rimelig tid og senest innen 5 år.
Om reklamasjonen er utbedret eller ikke innen tidsfristen spiller (selvfølgelig) ingen rolle!!
LC 120 Executive -04.
Mini Cooper -68.
Mini Cooper -68.
Re: Til infomasjon
Det høres bra ut! Har liten lyst til å gi meg på dette... Forøvrig mente de også at på reklamasjon så må uansett arbeidet betales av kunden da reklamasjonsarbeid generelt bare dekker deler...?
omk
omk
Re: Til infomasjon
Ved mangel eller feil ved tingen skal kjøper stilles som om mangel ikke hadde inntruffet, så de skal dekke alt av arbeidskostnader og du har i tillegg krav på leiebil mens de utfører reparasjonen.
* Svært skuffet over Toyota Norge AS' håndtering av dyseproblematikken på LC120.
* Anbefaler ikke Toyota Ålesunds (Brages) grunnet ansvarsfraskrivelse i denne sammenheng.
* Har du en 2005/06-modell, få sjekket/byttet dyser på bilen din så fort du kan!
* Anbefaler ikke Toyota Ålesunds (Brages) grunnet ansvarsfraskrivelse i denne sammenheng.
* Har du en 2005/06-modell, få sjekket/byttet dyser på bilen din så fort du kan!
Re: Til infomasjon
Forbrukerkjøpsloven § 27. Reklamasjon
Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.
Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g.
Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler.
Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. Retten til å gjøre mangelen gjeldende kan også tapes etter foreldelseslovens regler om foreldelse.
____________________
Du trenger bare å reklamere innen 1. november, arbeid trenger ikke være utført. Når du ikke gjennom, gi meg telefonnummeret til Toyota-apene i Kristiansund, så skal de få hele frustrasjons-regla mi som er godt fylt opp over Toyota-forhandlernes sleipe metoder.
Videre:
Forbrukerkjøpsloven § 29. Retting og omlevering (avhjelp)
Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.
Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren.
Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving.
____________________
Med andre ord: De skal også dekke reparasjonskostnadene.
Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.
Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g.
Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler.
Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. Retten til å gjøre mangelen gjeldende kan også tapes etter foreldelseslovens regler om foreldelse.
____________________
Du trenger bare å reklamere innen 1. november, arbeid trenger ikke være utført. Når du ikke gjennom, gi meg telefonnummeret til Toyota-apene i Kristiansund, så skal de få hele frustrasjons-regla mi som er godt fylt opp over Toyota-forhandlernes sleipe metoder.
Videre:
Forbrukerkjøpsloven § 29. Retting og omlevering (avhjelp)
Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.
Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren.
Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving.
____________________
Med andre ord: De skal også dekke reparasjonskostnadene.
* Svært skuffet over Toyota Norge AS' håndtering av dyseproblematikken på LC120.
* Anbefaler ikke Toyota Ålesunds (Brages) grunnet ansvarsfraskrivelse i denne sammenheng.
* Har du en 2005/06-modell, få sjekket/byttet dyser på bilen din så fort du kan!
* Anbefaler ikke Toyota Ålesunds (Brages) grunnet ansvarsfraskrivelse i denne sammenheng.
* Har du en 2005/06-modell, få sjekket/byttet dyser på bilen din så fort du kan!
Re: Til infomasjon
Det der lager du litt sak av. Lag et helvete av det om du spør meg..
Skriv rett til daglig leder, med hele styret i toyota norge i kopifeltet. Smør på med skuffelse. Si at de nærmer seg bunnnivået av forhandlere, sammen med møller. Det der holder ikke mål..
Lykke til!
Skriv rett til daglig leder, med hele styret i toyota norge i kopifeltet. Smør på med skuffelse. Si at de nærmer seg bunnnivået av forhandlere, sammen med møller. Det der holder ikke mål..
Lykke til!
2005 Toyota LandCruiser 120 GX
2014 Volkswagen E-up!
1981 Toyota Crown 2,8 Super Saloon Aut.
1969 Toyota Corona RT40
2014 Volkswagen E-up!
1981 Toyota Crown 2,8 Super Saloon Aut.
1969 Toyota Corona RT40
Re: Til infomasjon
Jøss, tusen takk for opplysningene! Dette skal jeg ta med meg videre... Og gi tilbakemelding om hvordan det gikk!!
Mvh
Odd Magne
Mvh
Odd Magne
Re: Til infomasjon ang reklamasjon innen 5 år
Har samme feilen på min 07 mod.
Jæger i Bergen seier " motorfeste - problem på disse bilene har vi ikke hørt om"
Så gir de deg nøklene og ønsker deg god tur hjem......................
Jæger i Bergen seier " motorfeste - problem på disse bilene har vi ikke hørt om"
Så gir de deg nøklene og ønsker deg god tur hjem......................

Re: Til infomasjon ang reklamasjon innen 5 år
Hmmmm rart når flere av oss har fått skiftet motor fester og mellom aksel da.Helge67 skrev:Har samme feilen på min 07 mod.
Jæger i Bergen seier " motorfeste - problem på disse bilene har vi ikke hørt om"
Så gir de deg nøklene og ønsker deg god tur hjem......................
Sjekk garasjen tilo folbjo han har lagt ut det nye nr på motorfestene...
Stå på......




Sverre
Medlem av den skumle trønder taliban ligaen
Medlem av den skumle Prado geriljaen
Min Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=11517
Arnolds sin blogg: http://www.arnolds.blogg.no
Medlem av den skumle trønder taliban ligaen
Medlem av den skumle Prado geriljaen
Min Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=11517
Arnolds sin blogg: http://www.arnolds.blogg.no
Re: Til infomasjon ang reklamasjon innen 5 år
Hvis det blir vanskelig så be verksmesteren om å søke "goodwill" hos toyota Norge.......
Re: Til infomasjon ang reklamasjon innen 5 år
Takk: SverreS, Steinar og Folbjo !
Eg får ta ein ny runde med Jæger...............
Eg får ta ein ny runde med Jæger...............
Re: Til infomasjon ang reklamasjon innen 5 år
Då har vår 120 fått nye motorfester i dag.
Etter litt testkjøring er mi meining at det vart veldig bra.
Stor takk til Jæger Åsane / Toyota Norge
Mange takk for god hjelp her på forumet !
Nlck er kjempefint !
Etter litt testkjøring er mi meining at det vart veldig bra.
Stor takk til Jæger Åsane / Toyota Norge

Mange takk for god hjelp her på forumet !
Nlck er kjempefint !

-
- Innlegg: 46
- Registrert: lør okt 02, 2010 7:56 pm
- Sted: Stavenes, Vaksdal
Re: Til infomasjon ang reklamasjon innen 5 år
Hei. Har samme problem som deg med skjelving i bilen i revers. Sogner selv til Toyota i Åsane. Ser at jeg må dra inn dit til uken og legge frem problemet. Hvordan gikk du frem? Hvor lang tid tok utskiftingen, og måtte du betale noe.? Kjekt med svar fra deg da jeg på den måten har noe å referere til...
Mvh
Dag
2007 120 GX
Dag
2007 120 GX
Re: Til infomasjon ang reklamasjon innen 5 år
Hei. Leverte utskrift frå denne tråden til Jæger. Etter at dei hadde lest det, vart det avtalt time for skifting av motorfestene. Jobben tok 1,5 dag
Betalte ingenting, sidan problemet var tatt opp rett før garantien gjekk ut.
Snakk med Frode på Jæger Åsane. Fornuftig og flink kar.
Lukke til.

Betalte ingenting, sidan problemet var tatt opp rett før garantien gjekk ut.
Snakk med Frode på Jæger Åsane. Fornuftig og flink kar.
Lukke til.