100 som Overland bil - spørsmål trenger svar :)

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, HighwayPatrol

Svar
Brukeravatar
macivar

100 som Overland bil - spørsmål trenger svar :)

Legg inn av macivar » tor jan 31, 2019 10:57 pm

Heisan

Forholdsvis uerfaren med HD J100, så ønsker gjerne innspill og tips om hva jeg skal gjøre ifht at bilen jeg har kjøpt skal bygges om til Overland bil.

Det er en 2003 facelift modell med med 4-trinns kassa, dog curtain airbags og steinalder navigasjon med AC og Climate på skjermen, ingen rails, men takluke.

Planen er å bygge turbil av denne, siden jeg solgte AT Pradoen min som jeg bygde opp over noen år.

1) Skal ha på stål bakfanger med reservehjuls holder, samt skuffe innredning i bagasjerom og taktelt på taket.
Hva må gjøres med fjører osv i forhold til ekstra vekt??
(Har AHC nå som funker, så håper å beholde dette inntil det ikke funker lenger, da skal bilen få hevesett med nye Control armer, diff drop osv.)

2) Når tiden evt kommer:
OME hevesett - får vite av BGNor at OME hevesett med TUV papirer (som de har nå) kun hever 10mm foran og 30mm bak. Men jeg skal kanskje ikke henge meg opp i disse målene, da ting kan justeres og skrus opp osv osv??

3) Tanker rundt Dobinson hevesett som f.eks Nomax selger med TUV papirer?

4) Snorkel og konflikten med power antenna på høyre forskjerm. Noen som vet hvor jeg får tak i snorkel som allerede er kurvet og tilpasset antenna? (Jeg finner på ebay og Amazon, men ingen som sender til Norge...) Snakket med BGNor og Safari sin snorkel (som er hinsides dyr!!), er IKKE tilpasset antenna... Mulig fordi bilene i AUS ikke ble levert med antenna på høyre forskjerm, så da gidder ikke ARB å lage noen annet??

5) Skal ha på takstativ, forslag til merker og nettsider å kjøpe?? Frontrunner, Rhino Rack, Yakima, osv...?

6) Andre ting jeg har glemt?

Motor holdes forhåpentligvis original inntil videre. Mulig montere dobbelt diesel pre-filter. Ellers stock motor tenker jeg. Enn så lenge funker AHC`en. Men kanskje den får kjørt seg mer med all ekstra vekten bak, så kanskje bør jeg oppgradere til hevesett allerede nå?

Bilen har minimalt med rust, kun ørsmå bobler rundt håndtak på øvre bakluke, og antydning under flappen på nedre bakluke. Ellers har den kun gått 182.000km. Så bør ha bil lenge her med riktig vedlikehold :)

På forhånd takk for innspil og tips :)

Mvh Ivar
2003 HDJ 100 automat TURBIL
-----------------------------------------------------

ex. 07 mod. 120 GX AT35 / ex. 04 mod. HDJ 100 / ex. 04 mod. 120 VX

JanP
Sted: Trondheimregionen

Re: 100 som Overland bil - spørsmål trenger svar :)

Legg inn av JanP » fre feb 01, 2019 7:07 am

Lykke til med prosjektet, Macivar.
Kan ikke bidra så mye, men når det gjelder Dobinson så brukte Frode Hultgren dette på sin 80 (og kanskje andre biler). Han kan muligens bidra med erfaringer. Tror han var ganske fornøyd med Dobinson. Han kjøpte vel fra Australia, før det var noen norsk importør.

Se her: https://www.nlck.no/forum/viewtopic.php ... s&start=80
----------------------------------------------

Brukeravatar
Vegard
Sted: Nittedal

Legg inn av Vegard » fre feb 01, 2019 8:52 am

Gratulerer med ny bil, ser ut som et bra eksemplar det!

Skal du beholde AHC men ha på en del vekt, så vil det være lurt å se etter stivere bakfjærer. Toyota har noen som er litt stivere enn de som antakeligvis sitter der nå. I tillegg finnes det en ettermarkedsfjærer som skal fungere greit sammen med AHC og konstant last. Husker ikke hvilke, men du finner info på ih8mud.

Eksosrør og nøkkel som du bestilte sammen med Ulf ankommer antakelig til uka. Du og Ulf får ta med bilene og sette av litt tid til prat når dere henter delene :-)

Brukeravatar
macivar

Legg inn av macivar » fre feb 01, 2019 9:54 am

Takk JanP, skal sjekke opp tipset ditt!

Og takk til deg Vegard! Si ifra om du skal ha noe spenn på forhånd!
Ja, må planlegge turen opp med Ulf og sette av litt tid. Hører du har et bra opplegg på din 100 ifht fjærer/dempere?

Mvh Ivar

Brukeravatar
Vegard
Sted: Nittedal

Legg inn av Vegard » fre feb 01, 2019 10:40 am

Ja, har konvensjonell fjæring og dempere på min. Det endrer egenskapene ganske mye, både på godt og vondt. Mitt inntrykk er at noen AHC-biler er langt bedre enn andre. Husker spesielt Ofrovold sin som god å kjøre, men min ble jeg aldri venner med før jeg bytta (for mye krenging). Mulig det var noe feil på min som gjorde at ventiler ikke lukket/åpnet på rett tid, men fant ikke ut av det til tross for mye undersøkelser.

Stor fordel å kunne heve/senke bilen. Skal ha ganske mye konvensjonell heving før den blir like høy som AHC i høy posisjon. Hever du så mye så kreves det en del for å beholde gode kjøreegenskaper, særlig er framakslingen med litt korte bærearmer noe vanskelig å få hevet mye.

Min bil står litt demontert på bukken nå. Må få deler i hus og på plass før jeg skrur den sammen igjen, men når det er gjort så er det mulig å prøvekjøre for å sammenlikne oppsett på understell.

Oppgjør kan vi ta når jeg har kontroll på faktiske kostnader med vekslingskurs, tollgebyr og mva.

Brukeravatar
frode
Sted: Hurum

Legg inn av frode » fre feb 01, 2019 7:16 pm

For overlanding/ekspedisjonsbil trenger man vel ikke heving så mye. Kanskje viktigere med stabilitet og lavt tyngdepunkt. Litt større hjul gir litt heving.
For bruk med AHC finnes King Springs til AHC. Hvis den passer med vekten kan det være en løsning. Air-bags er også en løsning for varierende vekt med AHC. Det er fint med AHC og "lift on the fly", men det medfører jo noen ekstra komponenter som du er avhengig av, noe som ikke er en fordel, i allefall for turer utenfor allfarvei. Spesielt er høydesensorene og lenkearmene til disse utsatt for skader fra f.eks greiner og slikt. Ellers er AHC driftssikker så lenge trykket holdes på riktig nivå og rusten ikke spiser rørene.
Ang antenna: Er det ikke bedre å bare fjerne den? Du skal kanskje ha inn noe med DAB uansett, og da er det eneste saliggjørende en takantenne. Den kan kombineres med FM- og GPS-antenne også, og da kan du fjerne rustsamleren bak forskjermen. Takantenne helt foran over kupelyset kan være kompatibelt med takgrind/telt osv.
Pre-filter kan være bra, men ofte er dieselkvaliteten så bra de fleste steder at det ikke er strengt nødvendig. Fuel fra fat i bushen kan inneholde mye rart. Det finnes mange gode pre-filter - trenger ikke være originalt. Viktig at det er lett å bytte innsats og at man kan se når det trengs.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang - Abu Shenab,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.

Brukeravatar
macivar

Legg inn av macivar » fre feb 01, 2019 8:10 pm

Ja må få prøve bilen din når den er skrudd i hop Vegard :D
Hadde du OME fjærer og ICON dempere?? Stivhet på fjærene?

Takk for svar Frode.
Hadde airbags i fjørene på Pradoen min. Funka bra det inntil det begynte å lekke luft etterhvert. Tenker derfor stivere fjærer denne gangen, og så slippe mer smådeler. Er klar over at driftsikkerhet er alfa omega iforhold til langturer. Blir jo en avveining alt sammen. Men må nok hive AHCèn før man skal langt av sted...
Trenger ikke så mye heving egentlig, fikk på 285/75/16 KO2 dekk i går, og det ser jo unektelig mye bedre ut enn det gamle, hever litt også, samt at det føles bedre ut også :D
Er FM antenna en rust samler?
Dobinson, hadde du erfaring med det?

Mvh Ivar

Brukeravatar
frode

Legg inn av frode » fre feb 01, 2019 9:12 pm

Rustsamler - tja. Den varer jo egentlig lenge til å stå på et så utsatt sted. Går ut fra at det gjelder så lenge regnfrakken den har over seg holder tett, men utsatt plassering, det har den. På min 2004 var antennemotoren helt stuck i 2009 (etter 5 år), mens den fra 2000-modellen virket iallefall for 2 år siden. Med antenne på taket kan man ha en mye mindre og fleksibel type også, men knekke dem klarer man vel med begge to.
Dobinson vet jeg ikke noe om.
285 er veldig breie dekk. Har du vurdert 255/85?
Qui rogat, non errat.
ex HZJ80GX 1997.

Brukeravatar
macivar

Legg inn av macivar » fre feb 01, 2019 10:05 pm

Hei!

Ja, vurderte 255/85 istedet for 285/75. Blir vel om trent samme høyde og dermed ekstra heving.?.
Men var litt redd for at de skulle skjære seg ned som en pizza skjærer etterhvert som det kommer vekt på bilen.
Hørte om en Overland rigga 100 med mye vekt og 255/85 på, som lagde "pizza-skjærer-spor", så da valgte jeg 285 nå.
Enn så lenge, i snøværet i Asker i dag, veldig fornøyd :D

Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Sted: Siggerud.
Kontakt:

Legg inn av KjellOlsen » man feb 04, 2019 2:51 pm

Hei.
Har kjørt med 285-75-16 på min hundre nå i snart 8år. Kommer ikke til å gå for noe smalere. Fungerer veldig bra, god å kjøre, ingen sporing. Har også vanlig AHC enn så lenge.
Hvordan er det å kjøpe 50mm hevesett rett fra OME eller ARB? Regner med at de fortsatt lager disse settene, selv om ikke BGNor tar de inn?
Har snakket med et par stykker som har montert 50mm OME, og det eneste de var irritert på var at de ikke hadde gjort det før!
Kjell.

HJ61 x 2. LJ73. HDJ100. 4Runner.
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.

2018:
Offroadtur til Ukraina og Romania.

2019:
Franske alper, Monaco, Roma, Østeriske alper.

http://www.expeditionkompaniet.no

Brukeravatar
macivar

Legg inn av macivar » man feb 11, 2019 8:49 pm

Jeg skal opp og se på Vegard sin 100 nå i løpet av uka. Han har jo OME fjærer og Icon dempere har jeg hørt. Er spent på hvordan bilen hans oppfører seg og er å kjøre kontra min egen på AHC.

Helt ærlig så syns jeg AHC er et genialt konsept. At man kan heve og senke bilen på hydraulikk er absolutt en stor fordel. Men etter snart en måned på AHC, så klarer jeg ikke å bli helt komfortabel med opplegget. Mye mulig dette kun er min bil, men jeg syns den er svømmende, diffus, og hard, selv om den står i comfort. Rebound´en er jo mye dårligere enn KONI bak og FOX foran jeg hadde på Pradoen. Den var latterlig mye bedre på både is svuller, hull, vaskebrett, og asfaltkanter, enn 100èn jeg har nå på AHC.

Når det i tillegg er usikkerhetsmomentet ved AHC`en på tur, så blir det nok til at jeg kommer til å bytte ut dette ganske snart.
Usikker på hva jeg går for ennå. Men at det blir heving ut over det BGNor har tuv på, det tror jeg nok, Om det blir OME fjærer og dempere, eller kun fjærer og dempere fra noen andre, vil tiden vise på sikt :)

Brukeravatar
frode

Legg inn av frode » man feb 11, 2019 10:31 pm

Det er noe feil med AHCen din da. Har du sjekka trykk og høyde?
Hvis trykket er innen specsa, sensorene gir stabilt og riktig signal, og trykket i gasskulene fremdeles er høyt nok, skal komforten være bra. Den er litt "svømmende" på mykeste setting, og ikke veldig sportslig på hardeste, men absolutt comfy og veldempet. Det er ganske mange inputsignaler som skal være på plass, så du må nesten ha TechStream el.l. for å sjekke at alt er på stell.
Qui rogat, non errat.
ex HZJ80GX 1997.

Svar

Gå tilbake til «Generelt 10x»