Byttet ECU
Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon
-
- Innlegg: 26
- Ble med: man jul 25, 2011 7:55 am
Byttet ECU
Hei, har vært nødt til å bytte ECU på min HJ100 2001-mod. Kjøpt den brukt i DK med annet delenr enn det gamle men danskene mente de gikk om hverandre. Toyota N mener de ikke gjør det. Har fått en kar til å klone den gamle mot den nye. Han mener at startsperra sitter i ECU og bilen nå skulle gå med den nye. Det gjør den ikke. Danskene mener startsperra sitter i noe de kaller immobilizer i rattstammen. Toyota N mener jeg må finne en ECU med nøyaktig samme delenr. Vanskelig siden den kun ble produsert i 8 måneder. Noen som har vært borti noe lignende og har innspill?
Re: Byttet ECU
Så vidt jeg vet har alle hdj100 solgt i vesten startsperra innebygd i E-ECU.
Er det delenr 89666-60440 du trenger?
Og danskene har gitt deg 89661-60750 ?
Er det delenr 89666-60440 du trenger?
Og danskene har gitt deg 89661-60750 ?
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Re: Byttet ECU
Noe nytt?
Sjekket akkurat at min gamle 2000 modell hadde e-ecu delenr 89661-60750. Denso nr 175800-2106 12v.
Det var en automat - du skriver ikke om du har auto eller manuell - hvorfor ikke skrive slikt i signaturen, så kommer det alltid med.
Sjekket akkurat at min gamle 2000 modell hadde e-ecu delenr 89661-60750. Denso nr 175800-2106 12v.
Det var en automat - du skriver ikke om du har auto eller manuell - hvorfor ikke skrive slikt i signaturen, så kommer det alltid med.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
-
- Innlegg: 26
- Ble med: man jul 25, 2011 7:55 am
Re: Byttet ECU
Jepp det er 89666-60440 som stod original i min. Og jeg har fått 89661-60750. Visstnok veldig vanskelig å finne delenr som er original til min. Har automat.
Re: Byttet ECU
Det var tydeligvis mange endringer i året 2000, både mellom mnd 7 og 8, og mnd 12 til mnd 1 i 2001 og så igjen i mnd 7 i 2001 -- Med forskjell på nøkkel og E-ECU. Også på transponder mottaker/sender og på transponder ECU. Men koblingen mellom E-ECU og transponder-ECU ser ut til å være lik. Nøkkel-transponder-koden sendes så vidt jeg vet helt frem til E-ECU, og ikke bare til transponder-ECU. Kan det være at din nøkkel-chip ikke er kompatibel med den andre typen E-ECU, og at det er hele forskjellen? Jeg har sett at forskjellige modeller har nøkkelchip som ser like ut, men de har forskjellig delenr.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
-
- Innlegg: 26
- Ble med: man jul 25, 2011 7:55 am
Re: Byttet ECU
Takk for info. Har du forslag til hva jeg gjør videre? Vet du om det f.eks er mulig å programmere om nøkkel?
Re: Byttet ECU
Nøkkel kan programmeres inn i E-ECU, hvis det er rett type responder-chip. Vet du sikkert at det er startsperren som er problemet? Security-lyset blinker hvis ikke nøkkelen man stikker inn er programert inn i E-ECU. Kunne du få nøklene med den ECUen du har kjøpt?
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
-
- Innlegg: 26
- Ble med: man jul 25, 2011 7:55 am
Re: Byttet ECU
Security blinker så da er det nok ikke det. Toyota Norge mener jeg må ha nøyaktig lik delenr. Han som har forsøkt å klone for meg sier han kan lodde om den jeg fikk fra DK men det er tidkrevende og vet jo ikke helt resultatet.
-
- Innlegg: 26
- Ble med: man jul 25, 2011 7:55 am
Re: Byttet ECU
Security blinker IKKE skulle det være..
Re: Byttet ECU
Sjekket litt på delelistene på kabling. Det er en del forskjell mellom 7/2000 og 8/2000 på kabling til motor og dashbord.
Din originale E-ECU er til produksjon 8/2000 til 7/2001, mens den du har fått er for frem til 7/2000. Ikke enkelt å finne ut hva som er forskjellig, og om det har noen betydning.
Din originale E-ECU er til produksjon 8/2000 til 7/2001, mens den du har fått er for frem til 7/2000. Ikke enkelt å finne ut hva som er forskjellig, og om det har noen betydning.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Re: Byttet ECU
Forresten kjørte jeg min 2004 med komplett motor fra 2000-modellen ei stund. Dvs at en motor som var ett trinn eldre enn din fungerte fint med ecu og kabling som var (ett) to trinn nyere enn din. Men alle ecu-ene og kablingen matchet hverandre, og det er vel det viktige.
Det fungerte helt fint for motorens del, bare girkassen var ikke helt happy. (Dvs, jeg lot girkassen være helt frakoblet og brukte den bare manuelt). 2004 har girkassestyringen innebygd i E-ecu, mens de tidligere har separat ecu for girkasse og motor.
Det fungerte helt fint for motorens del, bare girkassen var ikke helt happy. (Dvs, jeg lot girkassen være helt frakoblet og brukte den bare manuelt). 2004 har girkassestyringen innebygd i E-ecu, mens de tidligere har separat ecu for girkasse og motor.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.