Hjelp, kobling av Eber

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, HighwayPatrol

Svar
Salmon
Innlegg: 225
Registrert: søn jul 16, 2006 1:26 am
Sted: Vesterålen

Hjelp, kobling av Eber

Legg inn av Salmon » tir mar 19, 2019 8:49 am

Skal koble opp en Eber vannvarmer i min VX90 -97 mod. men er litt usikker på skjema.

Hvor skal en koble seg inn på kupevifta? Legger ved bilder av skjema om noen
som har peiling kan gi råd. :-)
Eber_B5B4D5D4_koblingsskjema_del1.jpg
Eber_B5B4D5D4_koblingsskjema_del1.jpg (53.25 kiB) Vist 1713 ganger
Eber_B5B4D5D4_koblingsskjema_del_2.jpg
Eber_B5B4D5D4_koblingsskjema_del_2.jpg (42.22 kiB) Vist 1713 ganger

Brukeravatar
frode
Innlegg: 1613
Registrert: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Sted: Hurum

Re: Hjelp, kobling av Eber

Legg inn av frode » tir mar 19, 2019 4:44 pm

Hvis det skjemaet er riktig for din bil, så har du en 90 med manuelt klimaanlegg og med motstander til regulering av viftehastighet. Bildet har ikke god nok oppløsning til å lese alt, men det viser at du skal kutte ledningen som går fra bilens originale kupeviftesikring til viftebryteren og koble inn Eber-releet på de to endene du får da (merket med en X).
Dette skjemaet for Webasto sier at ledningen som skal kuttes er blå (bl). Bildet viser ikke motstandene, men i alle fall at ledningen til sikringen er blå.
Hjelper det?
LC90 Wbasto.jpg
LC90 Wbasto.jpg (53.46 kiB) Vist 1699 ganger
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang - Abu Shenab,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.

Salmon
Innlegg: 225
Registrert: søn jul 16, 2006 1:26 am
Sted: Vesterålen

Re: Hjelp, kobling av Eber

Legg inn av Salmon » fre mar 22, 2019 9:30 am

Tusen takk for svar. Jeg fant ett skjema for min bil.
Skal jeg inn der jeg har markert med pil?
Eber_tilkobling.jpg
Eber_tilkobling.jpg (60.36 kiB) Vist 1650 ganger

Salmon
Innlegg: 225
Registrert: søn jul 16, 2006 1:26 am
Sted: Vesterålen

Re: Hjelp, kobling av Eber

Legg inn av Salmon » fre mar 22, 2019 9:36 am

Det ble dårlig oppløsning så jeg legger heller ved ett bilde. :-)
Vedlegg
Eber_tilkobling.jpg
Eber_tilkobling.jpg (60.36 kiB) Vist 1648 ganger
Eber_tilkobling_2.jpg
Eber_tilkobling_2.jpg (50.09 kiB) Vist 1648 ganger

Salmon
Innlegg: 225
Registrert: søn jul 16, 2006 1:26 am
Sted: Vesterålen

Re: Hjelp, kobling av Eber

Legg inn av Salmon » fre mar 22, 2019 9:57 am

Slik jeg fortår det, om jeg kobler meg inn før (venstre side) av motstand, vil jeg kunne sette vifta på 1-2 eller 3 når Ebern går. Kabelen er merket med : W-B White/Black.
Om jeg kobler meg inn etter motstand (høyre side), kable merket L: Blue,vil vifta gå for fult når Ebern starter?

Er det ett valg jeg har eller må den kobles etter motstand?

Brukeravatar
espensen
Innlegg: 81
Registrert: lør aug 15, 2015 8:48 am
Sted: Skien

Re: Hjelp, kobling av Eber

Legg inn av espensen » fre mar 22, 2019 5:41 pm

Hei!
Blir feil sted det, du må klippe og koble deg på kabel på andre siden av viftemotor med farge L=blå. Da vil vifte gå på lav hastighet uansett når eber er aktiv, og du har samtidig mulighet for å velge de andre hastighetene..
HDJ 100 - 01 mod
KZJ 95 - 98 mod
FJ 40 - 70 mod

Brukeravatar
frode
Innlegg: 1613
Registrert: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Sted: Hurum

Re: Hjelp, kobling av Eber

Legg inn av frode » fre mar 22, 2019 11:21 pm

Akkurat. Der stemmer ikke skjemaet fra Eber eller det fra Wbasto for 90-serie. Det er nok riktig at du må inn på plussiden av vifta, ellers får ikke ikke plusspenning til den. Hvis den viftehastighetsregulatoren er manuell, altså med bare motstander og ikke noen elektronisk krets, så bør det funke med Eber-releet bare på plussledningen (som jeg forstår er blå).
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang - Abu Shenab,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.

Salmon
Innlegg: 225
Registrert: søn jul 16, 2006 1:26 am
Sted: Vesterålen

Re: Hjelp, kobling av Eber

Legg inn av Salmon » man mar 25, 2019 8:54 am

Da har jeg fått koblet opp Ebern etter gode råd her, og den funker knall :D

Jeg plasserte den nede til Venstre (sett forfra) under batteriet, der var det god plass.
Hentet diesel fra retur etter dieselpumpa i motorrommet.
Vann inn og ut ved at jeg kappet den slangen som står montert rett under panseret mot torpedoveggen
og har en 180 graders bøy og koblet meg inn der.
Den er på hele 5KW (fra en buss) så i en -VX90 blir det godt og varmt... PUH...

Tusen takk til de som gav meg gode råd!! :)

Svar

Gå tilbake til «Generelt 9x»