Er det like enkelt å skifte eksosanlegg som jeg tror?

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, HighwayPatrol

Svar
lb1lf
Sted: Hareid, M&R

Er det like enkelt å skifte eksosanlegg som jeg tror?

Legg inn av lb1lf » tor nov 10, 2016 9:22 pm

Hei,

I og med at røret mellom mellom- og bakre potte er sønderrustet og jeg kan se at falsene på mellompotta også er nær gjennomrustet - det fiser eksos ut både her og der - tenkte jeg å bare gjøre det enkelt for meg selv og skifte hele anlegget, heller enn å flikke på et anlegg som uansett er på vei inn i solnedgangen.

Dette burde da ikke være rakettforskning.

Gitt at jeg har alle oppheng, rør, potter, bolter og pakninger som skal til, og i tillegg har vanlig håndverktøy og en tube eksospasta, er det egentlig noe man burde passe på?

Noe som ikke er åpenbart når man begynner å pelle av det gamle anlegget for å montere nytt?

Noe potensiale for å gjøre tabber som vil komme tilbake for å bite en i ræva om man ikke passer seg?

(Planen min er egentlig bare å få bilen på bukker, plukke ned det gamle seksjon for seksjon, henge opp det nye, passe doser eksospasta i alle skjøter, nye oppheng når man først er derunder, sjekke at alt henger sånn omtrent vettugt sammen før man trekker til - og så la det stå til. Noen åpenbare hull i slagplanen hos de som har gjort slikt før? Har det noen hensikt å smøre antirustgugg på, eller ruster det uansett bare innenfra og ut allikevel?)
--
Odd Erling, Hareid (1998 KZJ95, Dieseldyret)
Bilde

pilten
Sted: Larvik
Kontakt:

Re: Er det like enkelt å skifte eksosanlegg som jeg tror?

Legg inn av pilten » tor nov 10, 2016 9:49 pm

Eneste jeg plundra med, var å få den bakerste potta over akselen, med bilen bare jekket opp. Men når jeg fikk låne en løftebukk, som jeg kunne stå under og tre potta opp. Da gikk det veldig fint . Men ikke kjøp potte fra milner, den holder bare et år.

lb1lf
Sted: Hareid, M&R

Legg inn av lb1lf » tor nov 10, 2016 10:38 pm

pilten skrev:Eneste jeg plundra med, var å få den bakerste potta over akselen, med bilen bare jekket opp. Men når jeg fikk låne en løftebukk, som jeg kunne stå under og tre potta opp. Da gikk det veldig fint . Men ikke kjøp potte fra milner, den holder bare et år.
-Takk for tips. Jeg har heldigvis tilgang på traverskran på jobben, så bilen løftes pent opp og settes på bukker som gir meg knapt halvannen meter arbeidshøyde under bilen.

Hva Milner angår, må jeg innrømme at jeg (host) har holdt meg for nesen og bestilt derfra - etter å ha søkt litt rundt, stod det mellom dem og RoughTrax (der sistnevnte var foretrukket) - men de var ikke villige til å sende noe så stort og tungt som et eksosanlegg til Norge, og da ble det Milner etter å ha lest litt blandede erfaringer på nettet - noen hevdet å ha brukt anlegg derfra i mange år uten rustproblemer, mens andre hevdet at kvaliteten var such-and-such - dog ikke så råtten at det måtte skiftes etter et år; jeg håper du har vært meget uheldig. (Håper jeg klarer å få minst to sesonger ut av det; vi salter heldigvis ikke så mye her oppe. Det regner bare bort med én gang, allikevel. :/)
--
Odd Erling, Hareid (1998 KZJ95, Dieseldyret)
Bilde

pilten
Sted: Larvik
Kontakt:

Legg inn av pilten » fre nov 11, 2016 8:50 am

Saltlaken har nok mesteparten av skylda, for den begynte å råtne bakerst. Bare etter en vinter, så var den tuppen bak smuldret opp. Men da etter masse km på saltet motorvei. Kan også skyldes at det er så utrolig mange hk i den, at den rett og slett har blåst det istykker :roll:
Men de gummi oppheng greiene som følger med, de revnet også fort. Så der burde du kjøpe noen fra thorshov bil.

superhansen
Sted: Drøbak

Legg inn av superhansen » fre nov 11, 2016 6:30 pm

Kan også være lurt å ha vinkelsliper eller bajonettsag for hånden,ofte er bolter og muttere nesten umulig å få fra hverandre.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
120 GX 08 mod.

Brukeravatar
Dag Einar
Sted: Råde i Østfold
Kontakt:

Legg inn av Dag Einar » man nov 14, 2016 12:17 am

Jeg har selv potte fra Milner og er fornøyd.
Jeg kjører kanskje ikke så mye på E6, men på saltede veier også.
Men jeg kjører oppi alle vanndammer jeg finner og går ikke av veien for å kjøre der hvor det er mye vann.
Bilen min er tysk og den har aldri vært oljet eller liknende. Sist jeg var på verkstedet, så sa mekanikeren min at din bil har svært lite rust under til å være en bil med 400.000km og 15 år på veien.
Mvh. Dag Einar
2006 HDJ 100 VX
2001 KDJ 95 VX (solgt)
1980 HJ45-PU
2003 Yaris Verso Artic Trucks
1964 Fordson Super Dexta
1960 Fordson Dexta
1953 Farmall Cub
1955 Farmall Cub

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Toyota Land Cruiser.

risdal

Legg inn av risdal » man mai 29, 2017 3:46 pm

Kjøpte eksos fra Milner i vinter. Nå er det rødt av rust utvendig..

birk80
Sted: Tvedestrand

Legg inn av birk80 » søn jun 04, 2017 10:37 am

Jeg bytta midtre og bakre del av eksosanlegget på en LC90 jeg hadde. Det var litt styr med bakre delen, men det gikk greit etter at jeg jekka opp bilen og tok av høyre bakhjul. Kjøpte eksosanlegg på Skruvat den gangen, virka greit nok det. Vet ikke holdbarhet på det, da jeg solgte bilen ikke lenge etter.
Mvh
Øystein

LC 90

Svar

Gå tilbake til «Generelt 9x»