Hjelp. Ønsker kjøpe 80 serie.

Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
Brukeravatar
Melk
Innlegg: 64
Ble med: lør okt 01, 2005 7:16 pm
Lokasjon: Oslo

Hjelp. Ønsker kjøpe 80 serie.

Innlegg av Melk »

Jeg har vært på jakt etter en HDJ80 eller tilsvarende, en stund nå. Jeg begynner å forstå at dette er krevende biler å handle, ettersom de varierer mye i tilstand og pris. Dessuten er det en del forskjellige versjoner.

Er det noen som kjenner noen biler som potensielt er til slags, utenom det som ligger på finn.no?

Og: Jeg tar gjerne tips på versjoner, årsmodell og utstyrsnivå. Jeg er spesielt glade i biler som er originale. De må gjerne kreve litt jobb for å komme i stand. Men jeg er åpen for alle typer bil og tips.

Jeg har eid BJ42 tidligere, og gleder meg veldig til å kjøre LC igjen :)

PS: kan også handle på kort varsel om nødvendig.
Vedlagte filer
zpojr722bqimay0ngdb9.jpg
zpojr722bqimay0ngdb9.jpg (74.79 KiB) Vist 7895 ganger
Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1414
Ble med: ons mai 12, 2004 10:16 am
Lokasjon: Hamar

Re: Hjelp. Ønsker kjøpe 80 serie.

Innlegg av beaas »

Må ønske deg lykke til! 80 serien traff meg noe sinnsykt da jeg ble klar over modellen i 1994 at jeg etter snart 20 år bak rattet på tilsammen 3 80'er er det fortsatt ikke noe annet jeg heller vil kjøre.

Jeg brukte vel et halvår tilbake i 2010 da jeg fant ut jeg skulle ha meg 80 igjen. Solgte den første 3 år tidligere... Men i det jeg igrunn hadde gitt opp, hadde kjøpt meg en ventepølse av en autolat100 serie og akkurat fått skilter på den så dukket det opp en 80 som jeg hadde mulighet til å få tak i!

Hørte akkurat at den 1997 LX450 jeg hadde i USA vurderes for salg. Men det er nå 4,5 bensin! Men om man ikke kjører mye og ellers takler å kjøre automat så behøver ikke det være så galt. Er noen bilder i Hamargarasjen!

Det dukker jo opp noe i Tyskland inniblant som ser brukbart ut, spørs hvor man legger lista. Men har blitt endel dyrere nå enn da jeg tok inn min i 2010. Som du sikkert vet var det en facelift fra 95, de etter har ny dasj med airbag (ihvertfall de europeiske - men finnes jo alt mulig rart her) og 24 ventilers motor - 1HD-FT. I Norge ble disse solgt bare i et lite tidsrom fra slutten på 94 og fram til ute i 96. Alle var GX og produsert i 94, altså 12 ventilers motor. Disse mangler ofte AC, har stusselige seter orginalt (ofte byttet ut), mangler 2 sperrer og mer ift det som var standard i feks Tyskland (som var VX, men med både stoff og skinnseter).

A lot more to say, men kan stoppe der nå for denne gang!
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
Brukeravatar
Melk
Innlegg: 64
Ble med: lør okt 01, 2005 7:16 pm
Lokasjon: Oslo

Re: Hjelp. Ønsker kjøpe 80 serie.

Innlegg av Melk »

Tusen takk for gode innspill.

Det høres ut som om du har tenkt mye det samme som meg :)

Bensin er ikke helt uaktuelt ettersom jeg ikke bruker bil i ukedagene. Det blir kun feks hytteturer i helgene. Men Diesel er vel mest naturlig.

Hvor mye bensin bruker en 24v på langkjøring?

Og: Kan noen forklare versjonen uten skjerm-breddere? Den ser mye enklere ut. Og har tydeligvis smalere hjul. Men ikke så lett å finne?

Takker igjen for innspill!
Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1414
Ble med: ons mai 12, 2004 10:16 am
Lokasjon: Hamar

Re: Hjelp. Ønsker kjøpe 80 serie.

Innlegg av beaas »

Den 24 ventilers 4,5 bensinmotoren kom i 1993. Ut fra hva jeg har hørt så under meget pen kjøring så kan man komme ned mot rundt 1,3 l/mil. Men fort opp mot 2 ved noe småkjøring. 2,2 med litt større campingvogn. I Usa brukte jeg rundt 1,6 i snitt tur rettur jobb, 20 minutter en veg hvor 80% var kjøring i 105 km/t, samt noen lyskryss.

Versjonen uten skjermbyggere er som regel med HZJ motoren, dvs 4,2 uten turbo. I Norge kaller man ofte en hvit 90 uten byggere telenor versjonen, tilsvarende på 80 var FN versjonen - LX utstyrsgrad. Var jo masser av de feks i Bosnia og områdene rundt under krigen på 90 tallet. Som regel med enkle skai seter, ikke noe tepper på gulvet, ingen turteller +++ (eller da minus minus...). Nå finnes de med en høyere utstyrs grad også (GX), feks med ekstra drivstoftankm sperrer, AC, tepper. Ofte hadde disse bilene låvedører bak istedenfor luke og lem som er det vanligste på HDJ/FZJ utgavene.

Men idag kan jo disse bilene vært ombygd flere ganger. Har sett biler uten skjermbyggere men med HDJ motor, kan også finnes orginalt. Det som finnes på feks mobile idag fraviker veldig fra hva som opprinnelig be solgt i Tyskland, det er jo biler fra alle verdens hjørner i alle markeder nå.
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
Brukeravatar
Melk
Innlegg: 64
Ble med: lør okt 01, 2005 7:16 pm
Lokasjon: Oslo

Re: Hjelp. Ønsker kjøpe 80 serie.

Innlegg av Melk »

Da dukket endelig drømmebilen opp. Takket være hjelp fra dette forumet. Det er utrolig flott å være LC eier igjen. Men det ble ikke noe HDJ80.... Så da må jeg vel bytte index til 60...
Vedlagte filer
FullSizeRender.jpg-1.jpeg
FullSizeRender.jpg-1.jpeg (107.81 KiB) Vist 7733 ganger
Svar

Tilbake til «Generelt 8x»