Lekkasje i ny snekke, er det håp?

Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
Brukeravatar
kavaleristen
Innlegg: 269
Ble med: tir jun 01, 2010 8:29 pm
Lokasjon: Sogndal

Lekkasje i ny snekke, er det håp?

Innlegg av kavaleristen »

Etter råd fra Toyota om å ikke gamble på å overhale den gamle snekka med en liten lekkasje så gikk jeg til anskaffelse av en "ny" (overhalt?) styresnekke.

Opplevde umiddelbart den nye snekka som mye mer slarkete/mer dødgang i styringa. Men den var hvertfall tett. Etterhvert fant jeg også ut at den gir mindre rattutslag enn den gamle. Etter 30-40 mil med ny snekke begynte ulydene å komme fra styreservoen. Fikk stoppet på nærmeste bensinstasjon og fant ut at det nærmest rant olje fra området rundt snekka. Dette er verkstedmontert og hadde den inne på sjekk igjen nå. Iflg dem så har justeringsskruen skrudd seg ut så mye (etter de monterte den..) at det lekker ut skruehullet.

Er det håp å berge denne snekka ved å stramme justeringsskruen? eller er det uansett noe som er så gåent her at den må overhales?
Bilde1
Bilde1
IMG_0569.JPG (147.4 KiB) Vist 13384 ganger
Bilde2
Bilde2
IMG_0570.JPG (109.79 KiB) Vist 13384 ganger
Setter pris på gode råd fra kyndige cruiser-folk!
Life's too short to drive a car you don't trust
'95 HDJ80 33" overlander
'84 HJ60HTI (home turboed intercooled), 2"HD OME, 31" - solgt
Brukeravatar
aukanmeister
Innlegg: 146
Ble med: fre nov 06, 2009 4:48 pm
Lokasjon: Aukra

Re: Lekkasje i ny snekke, er det håp?

Innlegg av aukanmeister »

Kjøpte en ny sånn pakning (stålring med gummi vulkanisert gummi på tetteflatene) i den tro at pakningen var ødelagt. Hadde samme erfaring med lekkasje som deg.
Det viste seg at mutteren var løs, som hos deg. Måtte stramme opp snekka fordi strammeskruen hadde skrudd seg ut littegrann med det samme. Gjorde dette for 2 år siden, og har ikke vært lekkasje siden.

Pass på å ikke stram for mye i slengen. stram litt om gangen- test fullt rattutslag med motoren i gang- stram litt til. Husk å trekke til 17mm mutteren godt uten å bevege strammeskruen. Hvis styringen blir tregere, er det for stramt. Da skades snekka, og styingen kan "lugge". Ikkje bra.

Det er jo litt trangt inni der, så mitt verktøy for jobben er en 17mm fastnøkkel og en flatspor bits hold med en bitteliten tommestørrelse fastnøkkel (husker ikke størrelsen i farten) bruker teip for å holde bitsen på plass i den lille fastnøkkelen. Lykke til :)
KTM 950 Adventure 05'
KTM 390 Adventure 20'
LC HDJ 80 GX 1990' 35"
Nissan strømbil
Skoda ett eller annet
Brukeravatar
kavaleristen
Innlegg: 269
Ble med: tir jun 01, 2010 8:29 pm
Lokasjon: Sogndal

Re: Lekkasje i ny snekke, er det håp?

Innlegg av kavaleristen »

Hei igjen :)
Har nå kjørt uten lekkasje en god stund, men vet ikke om jeg fikk strammet opp snekka bra nok. Syntes jeg tok merkelig hardt i (og ja, kontramutteren var skikkelig løs). Har uansett bestemt meg for å prøve meg på en overhaling av gamlesnekka den virket hvertfall tightere, om det ikke er hevinga som har gjort bilen såpass mye mer nervøs (jada, casterforinger installert i henhold og firhjulsmåling gjort av selveste Toyota).

I kjent stil er toyota svindyre, også når det gjelder overhalingskit'et. Spørsmålet er da hvor man får tak i et riktig kit på nett? Har lett mye på ebay etc, men der er det kun til FJ80 eller bakvendte australske diesel80er. Er snekkene på noen av disse lik innvendig som en god, gammel, norsk, 80-snekke fra '94 (1hdt)?

ble lei av å lete.

Oppfølgingsspørsmål: Hvor kjøper dere endeledd fra? Tenkte det er bedre å ta den jobben selv enn å betale Toyota 6700,- bare i deler.. :roll:

Takk for hjelp og glad påsk!
Life's too short to drive a car you don't trust
'95 HDJ80 33" overlander
'84 HJ60HTI (home turboed intercooled), 2"HD OME, 31" - solgt
Propellue
Innlegg: 163
Ble med: fre jan 13, 2012 6:56 pm
Lokasjon: Langhus

Re: Lekkasje i ny snekke, er det håp?

Innlegg av Propellue »

Kjøpte endeledd til 60'en fra milner. De leverte feil på første forsøk, men når de riktige dukket opp så fungerte det helt topp.
Ser de har til 80 også så tut og kjør. ;)

Edit: Si ifra hvis du ender opp med å bestille derfra da. Har noe småtteri på blokka selv, men ikke nok til at jeg gidder å kjøre bestilling. Skal du også ha noe så kan vi jo spleise på frakta. Send PM i så fall.
nero04
Innlegg: 97
Ble med: tor des 01, 2005 9:11 pm
Lokasjon: Narvik

Re: Lekkasje i ny snekke, er det håp?

Innlegg av nero04 »

Noen som vet hvor man får tak i rep.sett til styresnekken?
Brukeravatar
Toyole
Innlegg: 1072
Ble med: ons jan 02, 2008 12:34 am
Lokasjon: Elverum
Kontakt:

Re: Lekkasje i ny snekke, er det håp?

Innlegg av Toyole »

nero04 skrev: tir jan 08, 2019 8:36 am Noen som vet hvor man får tak i rep.sett til styresnekken?
Har ikke dobbeltsjekka alle potensielle fallgruver, men her får en både kvaliteten og hjelpa en søker.

https://www.roughtrax4x4.com/genuine-to ... eries.html
Mvh Ole & Bamse!
92 HDJ80, 87 LJ70, 88 RN61, 02 Hiace, 88 RN62, 78 Magirus R81, 86 Mog1250, 85Volvo F6,73 BM430

X:87 Dyna BU85, 06 Terios, 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 og 86 Tercel 4wd, 94CarinaE, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f,
Svar

Tilbake til «Generelt 8x»