250 HK????

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, HighwayPatrol

Svar
nero04
Innlegg: 97
Registrert: tor des 01, 2005 9:11 pm
Sted: Narvik

250 HK????

Legg inn av nero04 » tir jan 08, 2013 10:38 pm

Hei.
Jeg kjøpte meg en LC80 (1994 mod) før jul, er meget fornøyd. men kan tenke meg å dra mer ut av motoren.
Er det noen her som har "trimmet" 80èn?

Er det mulig å få 250HK?? Uten å gjøre for store inngrep??

Det jeg tenker å gjøre er å:

- Montere IC. Er det noe jeg bør tenke på ved montering?

- Justere opp turbotrykk. Hvor mye er orginaltrykket og hvor mye trykk tåler turboen/toppen?

-Justere dieselpumpen. ?? Tåler pumpen mye?

- 3" eksos.

Noen flere forslag?


MVH
Øistein

Brukeravatar
Dag Einar
Innlegg: 4427
Registrert: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Sted: Råde i Østfold
Kontakt:

Re: 250 HK????

Legg inn av Dag Einar » tir jan 08, 2013 10:57 pm

Samme motor som 100 ikke sant?
Vet det var en i Bærum som hadde en 100 med 250hk.
Eller om du setter på en KCR effekt boks: http://www.kcr.se/render_page_vs.asp?pa ... icleid=390
Hvis dette lar seg gjøre på en så gammel bil?
Mvh. Dag Einar
2006 HDJ 100 VX
2001 KDJ 95 VX (solgt)
1980 HJ45-PU
2003 Yaris Verso Artic Trucks
1964 Fordson Super Dexta
1960 Fordson Dexta
1953 Farmall Cub
1955 Farmall Cub

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Toyota Land Cruiser.

Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1294
Registrert: ons mai 12, 2004 10:16 am
Sted: Hamar

Re: 250 HK????

Legg inn av beaas » tir jan 08, 2013 11:04 pm

Du vil få veldig merkbar effektøkning med noen justeringer, alt etter hvor aggresive orginalinnstillingene er. Men tror ikke du når 250 hk med safe EGT og standard turbo.

Det er flere som har trimmet, se bla min garasje og Vegard sin garasje. Han i Stjørdalen stod jo også på en periode med diverse testing.

Første du bør gjøre er å montere EGT måler før turbo og får montert turbotrykksregulator og måler. Så intercooler og eksos. Ved intercooler, kjøp den største du har plass til og om du ikke har AC så er det jo god plass til rørlegging, det ligger jo div bilder her ute.

Orginalturboen gir ca 0,7-0,8 regner jeg med, den lå på 0,7 på min GX, 0,78 på min FT motor. Du bør ikke ha noe særlig over 1,0 på den. Det pga turboen, mange kjører med mye trykk om du leser Graeme sine tråder på feks mud forumet og motorene tåler det fint om EGT og AFR er innenfor det som er rimelig.

Justering av pumpen står det mye om på nett, også dette forumet, og jeg har ikke helt kontroll selv. Det er det veldig få som har og et dieselverksted trenger heller ikke ha veldig peiling. Det beste er nok å sette seg godt inn i det og prøve og feile selv med sliping av den "pinnen", tusj for å merke av og mer. Jeg skal nå igang med dette når jeg kommer meg hjem fra dette landet, gleder meg...
Sist redigert av beaas den tir jan 08, 2013 11:08 pm, redigert 1 gang totalt.
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX

Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1294
Registrert: ons mai 12, 2004 10:16 am
Sted: Hamar

Re: 250 HK????

Legg inn av beaas » tir jan 08, 2013 11:06 pm

Dag Einar skrev:Samme motor som 100 ikke sant?
Vet det var en i Bærum som hadde en 100 med 250hk.
Eller om du setter på en KCR effekt boks: http://www.kcr.se/render_page_vs.asp?pa ... icleid=390
Hvis dette lar seg gjøre på en så gammel bil?
Det er ikke samme motor som i 100'n, den er mye bedre :lol: Den er ihvertfall uten elektronikk!
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX

Brukeravatar
Dag Einar
Innlegg: 4427
Registrert: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Sted: Råde i Østfold
Kontakt:

Re: 250 HK????

Legg inn av Dag Einar » tir jan 08, 2013 11:08 pm

Ok, man lærer så lenge man lever :wink:
Mvh. Dag Einar
2006 HDJ 100 VX
2001 KDJ 95 VX (solgt)
1980 HJ45-PU
2003 Yaris Verso Artic Trucks
1964 Fordson Super Dexta
1960 Fordson Dexta
1953 Farmall Cub
1955 Farmall Cub

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Toyota Land Cruiser.

Frode Hultgren
Innlegg: 262
Registrert: tor nov 02, 2006 3:08 pm
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: 250 HK????

Legg inn av Frode Hultgren » ons jan 09, 2013 12:56 am

Beaas er inne på det meste her
Graeme turbo eller en stor Garret (jeg kjører Graeme sin)
1,35 i trykk
Safari intercooler
3" eksos
Luftfilter som bare stopper småfugl
EGR måler (maks 750c før turbo) 550c etter turbo
Filing og justering av aneroid-pinnen (se min garage)
Da snakker Graeme om 250hk. Synes det høres vel optimistisk ut, men den går utrolig bra med dette oppsettet
Engelsk pasient (2002 Range Rover 4,4)
Eks: 93 HDJ 80VX. 92 HDJ 80 VX manuell, 2001 100 V8, 1987 HJ 60, 1986 HJ 60, 1994 KZJ 73.
Min garage http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=10876

Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1294
Registrert: ons mai 12, 2004 10:16 am
Sted: Hamar

Re: 250 HK????

Legg inn av beaas » ons jan 09, 2013 5:17 am

Her noen tråder til inspirasjon:

http://forum.ih8mud.com/diesel-tech-24- ... hread.html

270 hk på hjulene (blir fort nærme 340 på motor):
http://forum.ih8mud.com/diesel-tech-24- ... heels.html

Det blir vel en bad boy eller noe på meg også etterhvert! Det er flere tråder på div forum men her er ihvertfall noe.
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX

Svar

Gå tilbake til «Generelt 8x»