Jeg degraderer herved 80en til Light Duty Cruiser :)

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, HighwayPatrol

Brukeravatar
Vegard
Innlegg: 1900
Registrert: ons mai 12, 2004 11:09 am
Sted: Nittedal

Re: Jeg degraderer herved 80en til Light Duty Cruiser :)

Legg inn av Vegard » man feb 21, 2011 10:14 pm

Toyole skrev: Bjørn Erik, du har jo sånn viskosesenterdiff, som drar hovedsaklig bare i bakakselen, men trekker med framakselen når rotasjonshastigheten har blitt mye ulik etter noen sekunder.
Dette er vel feil Ole? Trodde det viskosedelen der bare var en slags diffbrems mellom fram- og bakaksel? Hvis du har rett så er jo 80n helt Rav4, uff, nei tror du tar feil der. Er jo ingen forsinkelse å kjenne i 4-trekken på 80n.

Edit: Googla litt, og fant at jeg nok hadde rett. 80n kjører ikke noe Baleno-system!!! Du skremte meg nå Ole. Permanent 4-trekk med diffbrems på senterdiff er riktigere beskrevet.

Brukeravatar
Toyole
Innlegg: 1056
Registrert: ons jan 02, 2008 12:34 am
Sted: Elverum
Kontakt:

Re: Jeg degraderer herved 80en til Light Duty Cruiser :)

Legg inn av Toyole » tir feb 22, 2011 12:06 am

Ja, Vegard, var litt upresis der. Ikke noe Rav opplegg nei, for det er jo kraft til alle hjul hele tida, så diffbrems var jo en bedre forklaring! :)

Savna hvertfall noen form for sperre når jeg hang her, for da var det bare ett bakhjul som gikk grådig fort rundt :mrgreen:
Bilde
Mvh Ole & Bamse!
92 HDJ 80vx, 88 RN61 sr5, 06 J2 Terios, 87 Dyna BU85, 88 RN62, 73 BM430 Hymas31, 19 Suzuki GSX125R
X: 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 Tercel 4wd, 86 Tercel 4wd, 94 Carina E, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f

Brukeravatar
knut eivind
Innlegg: 1818
Registrert: fre sep 01, 2006 7:02 am
Sted: Gjøvik

Re: Jeg degraderer herved 80en til Light Duty Cruiser :)

Legg inn av knut eivind » tir feb 22, 2011 7:14 am

Toyole skrev:Ja, Vegard, var litt upresis der. Ikke noe Rav opplegg nei, for det er jo kraft til alle hjul hele tida, så diffbrems var jo en bedre forklaring! :)

Savna hvertfall noen form for sperre når jeg hang her, for da var det bare ett bakhjul som gikk grådig fort rundt :mrgreen:
Bilde
Ser på bildet nesten ut som antenna di er løftestropp for bilen :D
knut eivind skogen tlf. 95287o82

Brukeravatar
Roall
Innlegg: 954
Registrert: tir mar 23, 2004 6:16 pm
Sted: Vikhammer

Re: Jeg degraderer herved 80en til Light Duty Cruiser :)

Legg inn av Roall » tor feb 24, 2011 11:57 am

Heavy Duty og Light Duty var et begrep som kom i 1985 når 70serien kom i to forskjellig versjoner. Den "vanlige" versjonen med bladfjærer og B/H og F motorer og den litt lettere, mindre motoriserte og mer komfortabel versjonen ment for byfolk med asfalt under hjula og som var litt finere på det :mrgreen:

Alle HD 60/70serie hadde samme driverk fram til 1990

Fra og med 1990- ble alle 70/80serie framakslinger bygd med 8" diff, noe 70-serie har ennå. Hzj70/Hzj80serie deler samma motor og drivverk. Hdj har turbo, annen transfer og manuell kasse som egentlig ikke er vesentlig svakere en Hzj, Fra og med 2000 fikk alle Hzj`r ny girkasse lik Hdj, og 70-serie spiraler fram.

Så det Håvard gjorde, var å degradere alle Land Cruisere etter 1990 til Light Duty :!: Altså ingen grunn til å kjøpe noe annet enn 90/120/150 serie lenger :wink:
LC HZJ75PU ,Nissan Leaf

LJ70LX ,LJ73LX 38" ,LJ73LX ,HJ60G ,HJ61VX ,KZJ95GX ,HDJ100VX ,HDJ80VX

Brukeravatar
EvenB
Innlegg: 91
Registrert: tir apr 28, 2009 3:20 pm

Re: Jeg degraderer herved 80en til Light Duty Cruiser :)

Legg inn av EvenB » tor feb 24, 2011 8:07 pm

Roall skrev:Så det Håvard gjorde, var å degradere alle Land Cruisere etter 1990 til Light Duty :!: Altså ingen grunn til å kjøpe noe annet enn 90/120/150 serie lenger :wink:
Eller bare kjøpe bil fra før 1990. :lol:

Brukeravatar
lj73jon
Innlegg: 1557
Registrert: fre sep 22, 2006 8:09 pm
Sted: Os / Bergen

Re: Jeg degraderer herved 80en til Light Duty Cruiser :)

Legg inn av lj73jon » tor feb 24, 2011 8:30 pm

Så mye salt de strør på veiene nå, så er det snart ikke annet en nye lc på veien uansett...

Brukeravatar
Toyole
Innlegg: 1056
Registrert: ons jan 02, 2008 12:34 am
Sted: Elverum
Kontakt:

Re: Jeg degraderer herved 80en til Light Duty Cruiser :)

Legg inn av Toyole » tor feb 24, 2011 8:38 pm

Roall, takk for informativt og nyttig innlegg.

Fant en fin tråd med div. ligh duty biler:

http://www.youtube.com/p/3237FB989834497E?hl=nb_NO&fs=1

-totalt nesten tre timer LC80
Fin å sysselsette seg med når diskusjonen blir forvirrende.. :roll:
Mvh Ole & Bamse!
92 HDJ 80vx, 88 RN61 sr5, 06 J2 Terios, 87 Dyna BU85, 88 RN62, 73 BM430 Hymas31, 19 Suzuki GSX125R
X: 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 Tercel 4wd, 86 Tercel 4wd, 94 Carina E, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f

Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4004
Registrert: søn feb 22, 2004 3:37 am
Sted: Halden

Re: Jeg degraderer herved 80en til Light Duty Cruiser :)

Legg inn av håvard » tor feb 24, 2011 9:08 pm

Slappa nå a! Det er vanskelig å tilfredstille en 40 eier på alle områder :D (men enkelt på noen..)
Roall skrev:Altså ingen grunn til å kjøpe noe annet enn 90/120/150 serie lenger :wink:
Det har du helt rett i! :D

Det er vel bare en ting å si om saken:
"They Don't Make Them Like They Used To"

lakrisal
Innlegg: 8
Registrert: søn mai 25, 2014 1:07 pm
Sted: Verdal
Kontakt:

Re: Jeg degraderer herved 80en til Light Duty Cruiser :)

Legg inn av lakrisal » ons des 14, 2016 7:37 am

Toyole skrev:Ja, Vegard, var litt upresis der. Ikke noe Rav opplegg nei, for det er jo kraft til alle hjul hele tida, så diffbrems var jo en bedre forklaring! :)

Savna hvertfall noen form for sperre når jeg hang her, for da var det bare ett bakhjul som gikk grådig fort rundt :mrgreen:
Bilde

Hei. Ser at dette er et gammelt innlegg.
Men du skriver at det bare var ett bakhjul som gikk grådig fort rundt. Altså ingen lsd i bakakslingen?

Brukeravatar
Toyole
Innlegg: 1056
Registrert: ons jan 02, 2008 12:34 am
Sted: Elverum
Kontakt:

Re: Jeg degraderer herved 80en til Light Duty Cruiser :)

Legg inn av Toyole » ons des 14, 2016 9:36 am

Interessant tråd dette!
Så lsd svar:
Ganske sjelden med lsd (limited slip differensial) på 80, meg bekjent. Nok mer vanlig på Hilux og 70/90 serie.
80 har originale elektriske sperrer fram og bak, eller bare åpne differ. Typisk forskjell på vx/gx 8)
Etter tja, -93?, så ble det viskose "diffbrems" i transferdiffen, som "tvinger" fram mer lik rotasjon til for- og bakaksel, om hastigheten skulle bli svært ulik. Ala lsd.. I tillegg er det jo elektrisk låsing av senterdiff!
Jeg har jo el sperrer både foran og bak, men de har jo vært "døde" i mange år, da en sjelden trenger de når alle hjul alltid har bakkekontakt :D
Mvh Ole & Bamse!
92 HDJ 80vx, 88 RN61 sr5, 06 J2 Terios, 87 Dyna BU85, 88 RN62, 73 BM430 Hymas31, 19 Suzuki GSX125R
X: 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 Tercel 4wd, 86 Tercel 4wd, 94 Carina E, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f

Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1294
Registrert: ons mai 12, 2004 10:16 am
Sted: Hamar

Re: Jeg degraderer herved 80en til Light Duty Cruiser :)

Legg inn av beaas » ons des 14, 2016 3:21 pm

Toyole skrev:Ganske sjelden med lsd (limited slip differensial) på 80, meg bekjent.
Kanskje i verdenssammenheng, men i Norge er det ikke helt uvanlig. Alle de norskolgte GX'ene hadde LSD på bakakslingen.

Men nå har jeg sperre foran og bak - som virker. Så av de 6 Land Cruiserene jeg har hatt så er det bare den jeg har nå som har firtrekk!
Sist redigert av beaas den ons des 14, 2016 9:14 pm, redigert 1 gang totalt.
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX

Brukeravatar
Toyole
Innlegg: 1056
Registrert: ons jan 02, 2008 12:34 am
Sted: Elverum
Kontakt:

Re: Jeg degraderer herved 80en til Light Duty Cruiser :)

Legg inn av Toyole » ons des 14, 2016 4:27 pm

Aha, fint med litt mer peiling assa!
Men det var nevt tidligere, av Roall, at hzj etter 2000 fikk lik girkasse som hdj! Det tror jeg bl.a Odd Joar kan avkrefte. Heavy deuty 70 serie fikk vel en R kasse, samme som i Hilux, ikke videre solid. .. Den gamle H55 kassen var mye kraftigere, samme som i 60. 80 har H150/H151 kasser.

Sent fra min ALE-L21 via Tapatalk
Mvh Ole & Bamse!
92 HDJ 80vx, 88 RN61 sr5, 06 J2 Terios, 87 Dyna BU85, 88 RN62, 73 BM430 Hymas31, 19 Suzuki GSX125R
X: 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 Tercel 4wd, 86 Tercel 4wd, 94 Carina E, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f

Svar

Gå tilbake til «Generelt 8x»