Importere HZJ79

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, HighwayPatrol

Svar
utemannen
Innlegg: 64
Registrert: lør nov 16, 2013 8:06 pm
Sted: Åmli, Aust-Agder

Importere HZJ79

Legg inn av utemannen » tor mar 21, 2019 8:50 pm

Er det noen som vet med sikkehet om en 2011 HZJ79 kan registreres i Norge som varebil klasse 2 (grønne skilt) eller ikke?
1997 HDJ80 VX
1996 HZJ75 -solgt

Brukeravatar
Toyole
Innlegg: 1056
Registrert: ons jan 02, 2008 12:34 am
Sted: Elverum
Kontakt:

Re: Importere HZJ79

Legg inn av Toyole » fre mar 22, 2019 5:59 pm

Ganske sikker på at det trengs en oppgradering til litt snillere avgass verdier.
Sjekk ut:
https://www.cruiser-connection.com/inde ... 15&clang=0
Den 2011 hzj79en som rett som det er på finn har euro 4 eller er det 5? Dårlig går den vistnok ihvertfall. . :lol:
Med dyp nok lommebok så går jo alt.
Husk GRJ79 er det ingen slike begrensninger på.
https://www.extremfahrzeuge.com/land-cr ... 79-sc.html
Mvh Ole & Bamse!
92 HDJ 80vx, 88 RN61 sr5, 06 J2 Terios, 87 Dyna BU85, 88 RN62, 73 BM430 Hymas31, 19 Suzuki GSX125R
X: 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 Tercel 4wd, 86 Tercel 4wd, 94 Carina E, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f

narvik
Innlegg: 14
Registrert: tir jul 31, 2018 5:46 pm

Re: Importere HZJ79

Legg inn av narvik » lør mar 23, 2019 10:39 am

Hei!
Det er vel avhengig av hvor og når den ble registrert for første gang. Har bilen vært registrert i EU før, så er den vel fortsatt lovlig også i Norge. Jeg vet for eksempel at mange ble importert til Tyskland for å kunne registrere bilene rett før EU4 gikk ut. Extremfahrzeuge hadde i en periode 75 biler stående, alle registrert for 1 symbolsk dag. Fra ikke-EU land blir det nok vanskelig, da kan det også mangle sikkerhetsutstyr eller andre tekniske detaljer. Ikke så mye ved en pick-up, men manglende setebelter bak eller sittebenker i kjøreretning må fikses/ fjernes. For sikkerhetens skyld er det vel også mulig å snakke med statens veivesen.
Oppgradering av motoren trengs ikke når bilen var lovlig ved første registrering, kjøreforbud i noen storbyer kan nok komme etter hvert.
Hvis dette skal lønne seg må en nok kjøpe fra en forhandler eller bedrift som kan refundere mums ved salget. Ved private biler er merverdiavgift tapt og prisen er jo da også grunnlag for Norske avgifter, dette vil ramme deg dobbelt.
Jeg har selv kikket litt på dette, jeg er fra Tyskland, men familierådet bestemte at det måtte bli 5 seter og litt mer moderne bil. Så med en tåre i øyekroken ble det LC 120, tidligere varebil, nå med hvite skilt.
Nye biler får du nok ikke registrert lengre.
Hilsen
Peter

Svar

Gå tilbake til «Generelt 7x»