Registrering av BJ75, noen som har erfaring?

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, HighwayPatrol

Svar
ajak
Sted: Fredrikstad

Registrering av BJ75, noen som har erfaring?

Legg inn av ajak » tor mai 22, 2014 8:32 am

Har nettopp kjøpt en svensk BJ75 :D 87 mod. som foreløpig står og koser seg i garasjen. Enkeltgodkjenning hos Biltilsynet og en tur til Tollkontoret står igjen før jeg kan få skilter.
Har del 1 og 2 av det svenske vognkortet, men er usikker på om biltilsynet kan kreve ytterlig informasjon. Hadde vært greit å møte opp godt forberedt så jeg kan slippe unna med et besøk der.
Trenger jeg å innhente COC-dokument (hvis det finnes på så gammel bil) eller låne kopi av vognkort fra tilsvarende bil registret i Norge, eller eventuelt noe annet?
Ønsker samtidig å få godkjent størst mulig dekkdimensjon. I vognkortet står det «Dekkdimensjon bak 205R16C». Er det mulig å få godkjent større dimensjon? Hva har dere andre med BJ75?
Bilder og informasjon kommer snart.

Noen som har erfaring med biltilsynet i Sarpsborg eller Mysen, er et av stedene å foretrekke?
Vedlegg
11aaBJ75 bilde1.jpg
11aaBJ75 bilde1.jpg (38.91 kiB) Vist 5252 ganger
Bjørn BJ75
(KZJ73 solgt)

Brukeravatar
offroadguru Solli
Sted: Hauge i Dalane

Re: Registrering av BJ75, noen som har erfaring?

Legg inn av offroadguru Solli » tor mai 22, 2014 9:45 am

Gratulerer. Du får godkjent de hjulene som står i vognkortet. De vil kreve papirer fra Toyota evt. TUV på typegodkjenning. Anbefaler deg å ribbe ut alt utstyr i bilen da vekten er en avgjørende faktor i avgiftsberegningen. Bilen blir veid når du viser den.
Vognkort fra en norsk bil er ikke verdt noe ved den visningen du skal på nå. Det ville betinget at det var samme årsmodell importert fra Sverige.

Brukeravatar
Gi Gass
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg inn av Gi Gass » tor mai 22, 2014 9:50 am

Grattis med ny vogn :) Du trenger nok mer papirer ja.. COC-dokumenter må bestilles fra Toyota, mener og huske de koster ca 2500,- I tillegg skal bilen gjennom teknisk, samme som eu-kontroll. Ikke for og ødelegge morroen, men jeg brukte ca 8 mnd med fram og tilbake før jeg fikk skilter på min....
"I UNDERSTAND THE JEEP THING, THATS WHY I DRIVE A TOYOTA"

Min Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=6471

Brukeravatar
offroadguru Solli

Legg inn av offroadguru Solli » tor mai 22, 2014 9:58 am

Det er helt feil. Bilen skal kun gjennom en identitets kontroll. Grunnen til at du brukte så lang tid var at du skulle godkjenne ombygginger samtidig, og husker jeg ikke helt feil var det mangler med TUV papirene på OME settet ditt.. Dette tar en time om man har alle papirer i orden.
EU kontroll skal bilen først på etter 3 til 4 år. Jeg har gjort dette noen ganger nå og dette er overhodet ikke noen heksekunst.

ajak
Sted: Fredrikstad

Legg inn av ajak » tor mai 22, 2014 10:34 am

Takk for tilbakemeldinger.
Har både hørt at jeg trenger og ikke trenger COC-dokumenter. Men da bestiller jeg dette for sikkerhets skyld.
Kan jeg ha flaks å få 255/85-16 godkjent som dekkdimensjon hvis jeg møter opp med dette? Eller er de alltid konsekvente på hjulene som står i vognkortet?
Bjørn BJ75
(KZJ73 solgt)

Brukeravatar
offroadguru Solli

Legg inn av offroadguru Solli » tor mai 22, 2014 11:58 am

Var jeg deg ville jeg vist bilen med det som står i papirene og fått registrert den. Så kan man heller forandre slikt i ettertid, ihvertfall forsøke.
Ser du får tilbud om vognkort fra den jeg importerte, det er ikke brukende til noe siden det er forskjellig årgang og forskjellig opprinnelse land.
Det holder selvsagt ikke at vi vet at det er samme bil. Derfor skal du ha papir fra Toyota eller TUV.

Brukeravatar
Gi Gass
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg inn av Gi Gass » tor mai 22, 2014 12:24 pm

offroadguru Solli skrev:Det er helt feil. Bilen skal kun gjennom en identitets kontroll. Grunnen til at du brukte så lang tid var at du skulle godkjenne ombygginger samtidig, og husker jeg ikke helt feil var det mangler med TUV papirene på OME settet ditt.. Dette tar en time om man har alle papirer i orden.
EU kontroll skal bilen først på etter 3 til 4 år. Jeg har gjort dette noen ganger nå og dette er overhodet ikke noen heksekunst.
Skjønner her at der er forskjellig praksis hos den enkelte stasjon.. siden det var en brukt bil av eldre årgang, så ble min sjekket over. Ja, stemmer der var ombygginger som skulle godkjennes samtidig, og at der var et avvik med papirene fra OME. Men hovedgrunnen til at jeg brukte så lang tid, var at i det svenske vognkortet sto der ikke noe om slagvolum på motor, og jeg måtte framskaffe papirer fra Toyota i Sverige som hadde importert bilen.. og det var ikke gjort over natten :p
"I UNDERSTAND THE JEEP THING, THATS WHY I DRIVE A TOYOTA"

Min Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=6471

Brukeravatar
offroadguru Solli

Legg inn av offroadguru Solli » tor mai 22, 2014 12:34 pm

Gi Gass skrev:
offroadguru Solli skrev:Det er helt feil. Bilen skal kun gjennom en identitets kontroll. Grunnen til at du brukte så lang tid var at du skulle godkjenne ombygginger samtidig, og husker jeg ikke helt feil var det mangler med TUV papirene på OME settet ditt.. Dette tar en time om man har alle papirer i orden.
Skjønner her at der er forskjellig praksis hos den enkelte stasjon.. siden det var en brukt bil av eldre årgang, så ble min sjekket over. Ja, stemmer der var ombygginger som skulle godkjennes samtidig, og at der var et avvik med papirene fra OME. Men hovedgrunnen til at jeg brukte så lang tid, var at i det svenske vognkortet sto der ikke noe om slagvolum på motor, og jeg måtte framskaffe papirer fra Toyota i Sverige som hadde importert bilen.. og det var ikke gjort over natten :p
Nettopp. Derfor er registrering gjort på en time OM alle papirer og dokumentasjon foreligger. Motorstørrelse står heller ikke i papirene til 2500 kr fra Toyota Norge så det må dokumenteres på annet vis. Jeg brukte Wikepedia.
De skal ikke foreta EU kontroll, kun identitets kontroll. De pleier å se om det er noe livsfarlig som er galt men det er alt. Men man kan ikke nekte dem å sjekke tilstand på bil.

Brukeravatar
johi
Sted: skedsmokorset
Kontakt:

Legg inn av johi » tor mai 22, 2014 2:53 pm

Gratiss :)
Deep shit off-roaders
Beskøk garagen min:) http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=21315
Landcruiser lj70 Power
video- https://www.youtube.com/watch?v=-ybs8S-Isp4

Svar

Gå tilbake til «Generelt 7x»