air con

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
trygve
Innlegg: 274
Registrert: ons mai 12, 2004 8:02 pm
Sted: Bødalen

air con

Legg inn av trygve » lør mai 31, 2008 5:42 pm

Jeg lurer på om det er noen som vet hvor man kan få fyllt opp aircon
gammel type eller om det går og bygge om til ny Gass
ønskes Kjøpt HZJ 73 4,2

Brukeravatar
Remi
Innlegg: 385
Registrert: ons sep 12, 2007 1:17 am
Sted: Alta

Legg inn av Remi » lør mai 31, 2008 7:30 pm

Vet ikke om Toyota har noe "gammel gass". Endel kjølefirma har nok endel "gammel gass", hvis ikke så finnes det erstattnings-typer som kan brukes.
Gass typen din bil skal ha bruker å stå på ett klistremerke under panseret. R-12 er en gammel type som det er importforbud på, men ikke omsetningsforbud, det finnes erstattningsgass.
R-134a er en type som har vært i bruk lenge og fortsatt brukes.

Hvis det hevdes at du må bytte olje på kompressoren så ville jeg ha dobbeltsjekket dette, er stort sett ikke nødvendig.

Er du fri for gass, så har du en lekasje, det er ikke noe forbruk av gass. Hvis aircon kompressoren står hele vinteren så kan det lekke ut på pakkboksen til akslingen og bli tett igjen npr den så kjøres, anbefales derfor at man kjører aircondition gjevnlig.
Har man en kraftig lekasje, feks en slange som er av, så er det stor fare for mye fukt i anlegget, da kreves det tiltak....
TOYOTA Fanboy
1986 HJ60 Aut/Turbo
2005 LC120 Executive/GX
2011 Ski-Doo Freeride

trygve
Innlegg: 274
Registrert: ons mai 12, 2004 8:02 pm
Sted: Bødalen

Legg inn av trygve » lør mai 31, 2008 9:48 pm

Den bare kjøler dålig
ønskes Kjøpt HZJ 73 4,2

Brukeravatar
Remi
Innlegg: 385
Registrert: ons sep 12, 2007 1:17 am
Sted: Alta

Legg inn av Remi » søn jun 01, 2008 11:21 am

Da er det som oftest for lite gass.
Det finnes ett lite "se-glass" hvor man kan se om det bobler i væskestrømmen, det skal det ikke (det kan boble litt idet kompressoren starter). Glasset bruker å være på røret fra kjøleren. Noen har glasset på væsketanken, det er da en liten plastkule i glasset som skal flyte opp når det er nok væske.
Har du forlite væske, så må det fortsatt lekasjesøkes.

Kan også være sliten kompressor eller noe mer kjøleteknisk, men det er skjeldent.

Sjekket hvilken type gass du har?
TOYOTA Fanboy
1986 HJ60 Aut/Turbo
2005 LC120 Executive/GX
2011 Ski-Doo Freeride

Svar

Gå tilbake til «Chassis og elektrisk 8x»